Volkswagen prezentuje podczas IAA cztery wersje nowego Tiguana. Należą do nich sportowy Tiguan R-Line, klasyczny model o nadwoziu onroad oraz wersja offroadowa wyposażona z myślą o zastosowaniu w terenie. Wyobrażenie o tym, w jakim kierunku będzie podążać dalsza ewolucja tego popularnego SUV-a daje z kolei Tiguan GTE – model studyjny z hybrydowym zespołem napędowym typu plug-in (o łącznej mocy wynoszącej 160 kW/218 KM).
Bestseller Volkswagena pod względem konstrukcyjnym korzysta (jako pierwszy SUV koncernu Volkswagen) z modułowej platformy MQB. Dzięki temu Tiguan stał się jeszcze lepszym samochodem: nadwozie najnowszego SUV-a Volkswagena zyskało bardziej sportowy charakter i ma jeszcze więcej indywidualnego stylu.
W porównaniu z poprzednikiem o ponad 50 kg zmniejszyła się masa auta. Kabina pasażerska oraz bagażnik stały się znacznie bardziej przestronne. Pojemność bagażnika nowego Tiguana wynosi 615 litrów (mierzone do oparć tylnej kanapy); jeśli zaś siedzenia zostaną złożone powstanie przestrzeń o pojemności 1.655 litrów – oznacza to wzrost o 145 litrów (w porównaniu z poprzednikiem).
Większą efektywnością cechują się silniki nowego Tiguana. Do wyboru jest aż osiem jednostek napędowych o mocy od 85 kW/115 KM do 176 kW/240 KM. Mimo że ich moc jest większa niż w wypadku silników w jakie wyposażano Tiguana pierwszej generacji, stały się one nawet do 24% oszczędniejsze. Dzięki nowemu napędowi 4MOTION Active Control, przeniesienie mocy na cztery koła można jeszcze precyzyjniej i łatwiej dopasować do różnych warunków drogowych. Dzięki mocnym silnikom Tiguan jest w stanie pociągnąć przyczepę o masie 2.500 kg.
Liczne systemy asystujące zwiększają komfort, dynamikę oraz bezpieczeństwo. Seryjne w nowym Tiguanie są między innymi system Front Assist z funkcją hamowania awaryjnego City i rozpoznawania pieszych, asystent pasa ruchu Lane Assist oraz system automatycznego hamowania po kolizji.
Dzięki łączności z Internetem kierowca może korzystać z licznych usług online (m.in. automatycznie otrzymywać informacje o wypadkach, aktualnej sytuacji drogowej i o wolnych miejscach parkingowych, a także danych o stanie pojazdu).
Pokładowa elektronika za pośrednictwem App-Connect umożliwia podłączenie do samochodowych multimediów wszystkich smartfonów z systemem iOS i Android. Nawet tablety – dzięki funkcji Media Control – mogą stać się częścią systemu multimedialnego auta. Dzięki tym cechom Tiguan stał się samochodem, który wyznacza nowe standardy w swojej klasie SUV-ów (Sport Utility Vehicle).