Categories Aktualności

Samochody Forda mogą wkrótce same zjeżdżać z linii montażowej

Samochody Forda zjeżdżają z linii montażowych Forda na całym świecie od ponad 100 lat. Do tej pory na końcu linii ktoś musiał zasiąść za kierownicą, jednak już niedługo może się to zmienić. Ford testuje obecnie system zautomatyzowanej jazdy, oparty na sztucznej inteligencji, zaprojektowany z myślą o podniesieniu efektywności tego etapu procesu produkcyjnego. W ramach projektu pojazdy nie tylko same zjeżdżają z linii montażowej, ale także samoczynnie dojeżdżają do końcowych stacji testowych i samoczynnie ładują akumulator przed dotarciem na parking, gdzie czekają na dostarczenie klientom.

Projekt E-SELF należy do szeregu inicjatyw badawczych, które mogą podnieść potencjał wspartego inwestycjami o wartości 2 miliardów dolarów Centrum Produkcji Samochodów Elektrycznych Forda w Kolonii, gdzie w tym roku rozpocznie się montaż modeli elektrycznych.

„Ford opracowuje od nowa portfolio swoich modeli dla Europy, a analiza sposobu produkcji naszych nowych pojazdów elektrycznych jest integralną częścią tego procesu” – powiedział kierujący projektem Ford Frank Schwarz. „Wprowadzenie na linię montażową rozwiązań z zakresu autonomicznej jazdy mogłoby przyczynić się do wzrostu efektywności i bezpieczeństwa, jednocześnie umożliwiając pracownikom skupienie się na najważniejszych zadaniach”.

w ubiegłym miesiącu Ford zaprezentował nowego, w pełni elektrycznego Explorera, który będzie pierwszym elektrycznym modelem osobowym firmy, montowanym na dużą skalę w Centrum Produkcji Samochodów Elektrycznych Forda w Kolonii. Do 2026 roku Ford planuje sprzedawać w Europie ponad 600 000 pojazdów elektrycznych rocznie, a do roku 2030 zaoferować klientom gamę w pełni elektrycznych modeli osobowych.

Od dwóch i pół roku Ford prowadzi próby rozwiązania z Instytutem Inżynierii Samochodowej Politechniki Braunschweig oraz z Kopernikus Automotive. Federalne Ministerstwo Gospodarki i Ochrony Klimatu przekazało na ten cel dofinansowanie w wysokości 2 mln euro.

Projekt E-SELF wykorzystuje do sterowania i monitorowania pojazdów komunikację pomiędzy samochodem a infrastrukturą. Czujniki umieszczone wokół zakładu mogą identyfikować zagrożenia znajdujące się na drodze pojazdu, takie jak osoba lub inny samochód, a w razie potrzeby wymuszać hamowanie lub zatrzymanie.

Same testy końcowe mogą obejmować kilkanaście lub więcej przejazdów między różnymi lokalizacjami, zanim samochody dojadą na parking, gdzie czekają na odbiór i dostawy drogą lądową, koleją i promem. Dzięki wykorzystaniu rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji, pojazdy te po prostu przejeżdżałyby wszystkie te odcinki autonomicznie, kończyłyby naładowane i gotowe do jazdy. System działa w przypadku wszystkich modeli wyposażonych w automatyczną skrzynię biegów, elektroniczną kontrolę stabilności, elektryczny hamulec postojowy i elektronicznie sterowany układ układ kierowniczy; jedynym dodatkowym wymogiem jest inteligentny moduł komunikacyjny umożliwiający interakcję z infrastrukturą.