Elektromobilność

Rozwój infrastruktury kluczem do elektromobilności

Ford od lat jest jednym z producentów samochodów, który nie przygląda się biernie rozwojowi elektromobilności, ale aktywnie ją promuje i inwestuje w atrakcyjne i innowacyjne samochody elektryczne. Dlatego też marka obecna jest podczas Kongresu Nowej Mobilności, gdzie pokazuje swoje elektryczne modele i bierze udział w branżowych dyskusjach.

Ford jednym z liderów transformacji

Ford jest obecnie w fazie dynamicznej transformacji, która postępuje niezależnie od wyzwań związanych z niepewną sytuacją gospodarczą i geopolityczną. Marka ma przygotowany plan niezbędnych działań, mających na celu przyspieszenie rozwoju elektromobilności w Europie, w związku z wizją zakończenia sprzedaży nowych samochodów osobowych i dostawczych zasilanych paliwami kopalnymi do 2035 roku. To wizja zgodna z ustaleniami Komisji Europejskiej dotyczącymi redukcji emisji CO2 pochodzącej z transportu. Wiele wskazuje na to, że już w przyszłym roku wszystkie trzy najważniejsze unijne instytucje (Komisja, Parlament i Rada) przegłosują ostateczny kształt przepisów. Największą niewiadomą pozostaje kwestia paliw syntetycznych i ich obecności na rynku po 2035 roku.

Ford w pełni rozumie potrzebę zmian i chęć jak najszybszego osiągnięcia neutralności klimatycznej. Kryzys klimatyczny stanowi bowiem ogromne zagrożenie zarówno dla planety, jak i jej mieszkańców. Tylko wspólne działania pozwolą uczynić świat lepszym. Dlatego też marka przyjęła z zadowoleniem niedawne stanowisko członków Parlamentu Europejskiego popierające propozycję Komisji Europejskiej dotyczącą sprzedaży wyłącznie bezemisyjnych nowych pojazdów od 2035 roku. Wymaga to jednak wysiłku wielu zainteresowanych stron we wspólnej sprawie – zapewnienia warunków sprzyjających rozwojowi elektromobilności, w tym przyspieszenia rozbudowy niezbędnej infrastruktury ładowania w całej Europie.

Ford dąży do tego, aby do 2035 r. wszystkie zakłady produkcyjne w Europie, a także jego dostawcy i niezbędna logistyka, były neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla. Marka planuje też sprzedawać w Europie wyłącznie pojazdy o zerowej emisji, nie czekając na ewentualną możliwą elastyczność w zakresie paliw syntetycznych, ale skupiając swoją całą uwagę na elektromobilności. W przypadku samochodów osobowych Ford planuje to osiągnąć już do 2030 roku.

Szybszy rozwój infrastruktury warunkiem koniecznym

Ford od dawna nawołuje jednak europejskie organy regulacyjne, aby wsparły rozwój niezbędnej infrastruktury ładowania, który musi nadążać za rozwojem samochodów elektrycznych na rynku. Aby przyspieszyć rozwój w tym kierunku, potrzebne jest wspólne działanie rządów poszczególnych państw, instytucji unijnych, dostawców energii, przemysłu motoryzacyjnego oraz klientów.

– Niedawno opublikowane badania pokazały, że w 27 krajach członkowskich Unii Europejskiej tygodniowo przybywa 1 600 punktów ładowania, co jest wynikiem zdecydowanie zbyt małym do osiągnięcia wyznaczonych celów. Wskaźnik instalacji nowych stacji ładowania powinien bowiem wzrosnąć niemal 10-krotnie, aby móc spełnić wyznaczone cele do 2030 roku. Jak pokazują symulacje w Europie potrzeba ponad 14 000 nowych stacji ładowania tygodniowo. W Polsce inwestycje w infrastrukturę idą jeszcze wolniej. Według danych Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA) od lipca 2021 r. do lipca 2022 r. uruchomiono zaledwie 575 stacji AC i 139 nowych stacji DC. Polska jest niestety jednym z tych krajów, które zaniżają unijne statystyki – powiedział Attila Szabó, prezes i dyrektor zarządzający Ford Polska.

Co ciekawe popularność samochodów elektrycznych w Polsce dynamicznie rośnie, ale do powszechnego użytkowania pojazdów elektrycznych potrzeba szeroko dostępnej nowej infrastruktury ładowania. Od stycznia do sierpnia 2022 r. w Polsce zarejestrowano 6 497 nowych osobowych samochodów elektrycznych, co daje wzrost względem analogicznego okresu ubiegłego roku aż o 97,42%. Nadal jest to jednak tylko 6,21% udziału w całym rynku motoryzacyjnym. Ford jest jednym z liderów tego segmentu w Polsce, notując 7,76% udziału w nim. Jednocześnie Mustang Mach-E jest zdecydowanie najpopularniejszym samochodem elektrycznym w Polsce z 504 egzemplarzami sprzedanymi w okresie od stycznia do sierpnia 2022 r.

Tylko zdecydowane działania dadzą pozytywny sygnał

Natychmiastowe, poprzedzające transformację na szeroką skalę, inwestycje w infrastrukturę dadzą klientom wyraźny sygnał, że nadchodzi nieuchronny czas zmian w motoryzacji. Jednak transformacja na pojazdy elektryczne nie może odbyć się bez akceptacji i pozytywnej reakcji ze strony społeczeństwa. Inwestycje w infrastrukturę mają ogromne znaczenie dla wzrostu zaufania klientów do pojazdów na prąd, które będą w stanie zastąpić ich aktualne samochody napędzane paliwami kopalnymi.

Pod koniec 2021 roku Ford przeprowadził ankietę wśród 14 tysięcy osób z całej Europy. 39% spośród ankietowanych stwierdziło, że nie ma pewności, gdzie ładować pojazdy elektryczne, a niemal tyle samo (40%) wskazało, że nie ma wystarczającej liczby stacji ładowania. Badanie pokazuje jasno, że więcej publicznych punktów szybkiego ładowania oraz rozwój infrastruktury musi nie tylko sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu właścicieli pojazdów elektrycznych, ale także zachęcić nowych. Brak takich inwestycji może natomiast spowodować zmniejszenie zainteresowania tymi samochodami, które od lat rośnie, ale przy braku odpowiedniej infrastruktury trend może szybko spowolnić.

Warto wspomnieć, że Ford nie tylko mówi o potrzebach związanych z rozwojem elektromobilności, ale bardzo mocno angażuje się w jej rozwój. Świadczą o tym poczynione inwestycje, dzięki którym marka chce produkować 600 tysięcy pojazdów elektrycznych rocznie do 2023 roku. Ford pod tym względem zdecydowanie wyprzedza branżę – jego zaplanowane tempo rozwoju jest ponad dwukrotnie wyższe niż dla całego rynku. Jednocześnie marka w celu zwrócenia uwagi na segment pojazdów elektrycznych, zaczęła od elektryfikacji swoich ikon – osobowego Mustanga, pick-upa F-150 oraz dostawczego Transita.

Na Kongresie Nowej Mobilności Ford prezentuje dwa z tych modeli – Mustanga Mach-E oraz E-Transita, a Attila Szabó, prezes i dyrektor zarządzający Ford Polska, weźmie udział w panelu dotyczącym programu „Mój Elektryk”. Wydarzenie odbywa się w dniach 12-14 września w EC1 w Łodzi.