Dzisiaj zakończyła się dwudniowa prezentacja zorganizowana przez Citroena podczas której zaprezentowano nowe modele C4 Picasso oraz Grand C4 Picasso, które są najchętniej kupowanymi minivanami na polskim rynku motoryzacyjnym. Przy tej okazji zaprezentowano również całkowicie nowego SpaceTourera i Jumpy, które co prawda pojawiły się już na Poznań Motor Show 2016, jednak dopiero teraz przedstawiciele mediów mogli się z nimi bliżej zapoznać.
Citroen C4 Picasso i C4 Grand Picasso
Na pierwszy rzut oka nowe C4 Picasso nie niesie za sobą wielu zmian i szczerze mówiąc to nie ma się co temu dziwić. Od premiery drugiej generacji minęły zaledwie trzy lata, samochód wygląda atrakcyjnie i nowocześnie, a także niezmiennie cieszy się dużym zainteresowaniem ze strony klientów.
Zmiany w stylistyce objęły przede wszystkim przednią część nadwozia, która wygląda teraz bardziej dynamicznie oraz elegancko. Zachowano charakterystyczny trójpoziomowy układ świateł, natomiast logo marki płynnie przechodzi w chromowane listwy sięgające aż do świateł do jazdy dziennej i tworzące wokół nich obramowanie. Przednie reflektory zostały przeprojektowane i sięgają teraz bardziej na boki, a na całej szerokości dolnej części zderzaka poprowadzono listę z umieszczonymi po bokach światłami przeciwmgielnymi oraz chromowanymi elementami w kształcie litery „C”. To wszystko sprawia, że samochód optycznie wydaje się większy.
W tylnej części nadwozia pojawiły się nowe światła o charakterystycznym układzie tworzącym efekt 3D, które w wyższych wersjach wyposażenia składają się ze świateł LED-owych. Tylną klapę zdobi nowe logo w czarnym kolorze z chromowanymi obramowaniami, które nadają bardziej elegancki i nowoczesny wygląd.
Samochód oferowany jest w dwukolorowym nadwoziu z czarnym dachem podkreślającym unikalny charakter modelu. Nowa oferta personalizacji pozwala dostosować sylwetkę samochodu do własnych preferencji i jest dostępna w opcji dla wszystkich kolorów nadwozia, wyłącznie w połączeniu z czarnymi, lśniącymi obudowami lusterek bocznych. Nowe Grand C4 Picasso można łatwo rozpoznać dzięki nowemu kolorowi tylnych słupków, którego niestety nie można wybrać zgodnie z własnymi upodobaniami. Ostatnią zmianą w związaną ze stylistyką są nowe pięcioramienne diamentowane obręcze kół w rozmiarze 17” oraz czarne obręcze kół dotychczas dostępne w wersji diamentowanej.
Po prezentacji prowadzonej przez przedstawicieli Citroena przyszła kolej na wybranie interesującego nas modelu i sprawdzenie go w czasie krótkich jazd testowych. Nasz wybór padł na Citroena Grand C4 Picasso w kolorze Blanc Banquise pod maską którego pracował najmocniejszy silnik wysokoprężny 2.0 BlueHDi o mocy 150 koni mechanicznych i maksymalnym momencie obrotowym 370 Nm, który współgrał z sześciobiegową manualną skrzynią biegów.
W teorii pozwala to rozpędzić samochód do pierwszej setki w czasie 11.1 sekundy i osiągnąć prędkość maksymalną 210 km/h. Taka konfiguracja zapewnia zadowalające osiągi, ale przede wszystkim niskie zużycie paliwa, które według producenta wynosi zaledwie 4.2 litra. W czasie krótkich jazd nie było możliwości zweryfikowania spalania naszego samochodu, chociaż wynik 5.7 litra uzyskany po ponad 120 kilometrach szarpanej jazdy można uznać za zadowalający. Było natomiast wystarczająco dużo czasu na sprawdzenie osiągów jednostki napędowej, która uzyskuje maksymalny moment obrotowy dopiero powyżej 2.000 obrotów, co wymusza utrzymywanie wysokich obrotów zapewniających odpowiednią elastyczność. Wyraźnie odczuwalna „turbodziura” skutecznie zniechęca do bardziej dynamicznej jazdy.
Nowe Grand C4 Picasso najlepiej czuje się w czasie spokojnej jazdy kiedy podróżujący w pełni mogą odczuć wysoki poziom komfortu, który zapewnia bardzo dobrze zestrojone zawieszenie tłumiące wszelkie drgania i hałasy. Każdy medal ma dwie strony i tak jest również w tym przypadku. Z jednej strony miękkie zawieszenie podwyższa komfort podróżowania, ale z drugiej musimy przyzwyczaić się do wychylania się nadwozia w czasie szybszego pokonywania zakrętów, a zbyt silnie działające wspomaganie układu kierowniczego nie daje kierowcy odpowiedniej informacji na temat zachowania samochodu.
Oczywiście najważniejsza w przypadku rodzinnego samochodu jest przestrzeń we wnętrzu oraz możliwość jego konfiguracji, a w tej kwestii Grand C4 Picasso może być wzorem dla innych. We wnętrzu znajdziemy liczne schowki, których rozmieszczenie zostało dokładnie przemyślane, co zwiększa ich funkcjonalność.
Istotny jest również rozmiar bagażnika, który w przypadku testowanego modelu wynosił 645 litrów, natomiast po maksymalnym przesunięciu do przodu siedzeń drugiego rzędu pojemność mogła wzrosnąć aż do 704 litrów. Oprócz automatycznej tylnej klapy, nowe C4 Picasso oferuje bezdotykowe otwieranie bagażnika polegające na umieszczeniu pod tylnym zderzakiem czujnika, który wykrywając stopę otwiera lub zamyka klapę.
W roku 2016 gama jednostek napędowych została wzbogacona o nowy silnik PureTech 130 S&S z automatyczną skrzynią biegów EAT6. Nowy Citroen C4 Picasso jest dostępny w wersji łączącej zalety silnika benzynowego PureTech130 S&S z efektywnością automatycznej skrzyni biegów EAT6 i zapewniającej idealne warunki do bezstresowej jazdy. Pod względem komfortu, najnowsza generacja automatycznej skrzyni biegów EAT6, oferuje najwyższy poziom przyjemności prowadzenia i jest dostępna z łopatkami zmiany biegów umieszczonymi pod kierownicą. Silnik PureTech 130 S&S spełnia wymagania nowej normy czystości spalin Euro 6. Przy zużyciu paliwa wynoszącym zaledwie 5,1 l/100 km w cyklu mieszanym i emisji CO2 obniżonej do 115 g/km, nowy, 3-cylindrowy, turbodoładowany silnik PureTech 130 S&S stanowi dowód, że downsizing może służyć zwiększaniu osiągów i zapewnianiu intensywnych doznań z jazdy.
Nowy Citroen C4 Picasso został zaprojektowany zgodnie z programem „Citroen Advanced Comfort”, który ma pomóc we wprowadzeniu odpowiednich rozwiązań stylistycznych i technologicznych prowadzących do zwiększenia komfortu podróżowania. Skupia się on na tłumieniu wstrząsów i hałasów, zapewnieniu możliwie największej przestrzeni i funkcjonalności wnętrza, doborze odpowiednich materiałów wykończeniowych czy wprowadzeniu przydatnych systemów wspomagających kierowcę.
Na polskim rynku ceny nowego C4 Picasso rozpoczynają się od 71 990 złotych, natomiast wersja Grand wymaga dopłaty aż 8 000 złotych. Bogato wyposażony egzemplarz testowy to wydatek ponad 125 000 złotych.
Citroen SpaceTourer
Co prawda od premiery całkowicie nowego Citroena Spacetourera minęły już przeszło trzy miesiące, jednak dopiero teraz przyszedł czas na prezentację dla mediów. Dostępny w wersji bus oraz jako van – pod dotychczasową nazwą Jumpy.
Modelem Spacetourer marka uzupełnia ofertę modelową i daje pokaz umiejętności w zakresie budowy kompletnej gamy modeli w segmencie vanów. Samochód dostępny jest w trzech wariantach z różnymi konfiguracjami wnętrza, które odzwierciedlają zróżnicowane zastosowania zawodowe.
Wzmocniona konstrukcja mieści nowe, specyficzne dla tego modelu zawieszenie przednie i tylne zdolne przenieść obciążenie do 1400 kg. Modułowy charakter platformy umożliwia zastosowanie dwóch wersji rozstawu osi (2,92 m i 3,27 m) oraz dwóch długości zwisu tylnego (0,8 m i 1,15 m) . Dzięki kombinacjom tych wymiarów Spacetourer może występować w trzech długościach: XS ma 4,6 m (i jest nowym modelem w tym segmencie) i występuje z krótkim zwisem tylnym, M ma długość 4,95 m, a XL 5,3 m (obydwie odmiany ze zwisem długim).
Optymalnie dobrane rozmiary (długość od 4,6 m do 5,3 m / szerokość: 1,92 m / wysokość: 1,9 m), w połączeniu z elektro-hydraulicznym wspomaganiem kierownicy i średnią zawracania wynoszącą od 11,3 m do 12,4 m, czynią z Spacetourer pojazd zwinny, przystosowany do wszelkich sytuacji drogowych i odpowiadający wymaganiom użytkowników.
SpaceTourer posiada przestronne wnętrze, podwyższoną pozycję za kierownicą, fotele przesuwane i odwracane w zależności od sposobu wykorzystania wnętrza oraz szklany dach. Wygodę dodatkowo zwiększa staranne wytłumienie kabiny, gwarantujące doskonały poziom komfortu podróży;
We wnętrzu znajdziemy wiele ciekawych rozwiązań technologicznych ułatwiających prowadzenie takie jak wyświetlacz w polu widzenia kierowcy (HUD) oraz nawigacja 3D połączona z systemem Citroen Connect Navi, ale także technologie podwyższające bezpieczeństwo: Coffee Break Alert apelujący o zrobienie przerwy po dwóch godzinach ciągłej jazdy, Alarm Spadku Koncentracji Kierowcy, potrafiący wykrywać rozproszenie i nieuwagę kierowcy oraz Alarm Ryzyka Kolizji. Dzięki wszystkim zastosowanym technologiom bezpieczeństwa Spacetourer otrzymał maksymalny wynik pięciu gwiazdek w testach EuroNCAP.
Citroen Jumpy
Nowa generacja Jumpy, zaprojektowana na nowej modułowej platformie, posiada zoptymalizowaną konstrukcję, zapewniającą zalety użytkowe oraz wysoki poziom komfortu i bezpieczeństwa. Jumpy wyposażony jest w technologie wspomagające prowadzenie najnowszej generacji i nowoczesne silniki, dzięki którym jest idealnym partnerem „bohaterów dnia codziennego”.
Nowy model jest przeznaczony dla szerokiego grona odbiorców wśród klientów biznesowych i jest dostępny w wersji furgon, combi, z przedłużoną kabiną oraz platformy z kabiną. Oferowane są trzy długości nadwozia (XS: 4,60 m, M: 4,95 m i XL: 5,30 m), wśród których każda firma znajdzie samochód dostosowany do jej potrzeb i działalności.