Rywalizacja samochodem VIP podczas Porsche Supercup – międzynarodowego markowego pucharu Porsche – ma długą tradycję. W sezonie 2023 znani kierowcy zaproszeni na wybrane rundy poprowadzą wyjątkowe, pięciotysięczne 911 GT3 Cup. Aby uczcić wyprodukowanie jubileuszowego egzemplarza wyścigowej maszyny opartej na modelu 911, stworzonej właśnie na potrzeby markowego pucharu, samochód otrzyma numer 911 i specjalne barwy wyróżniające go spośród około 30 innych aut biorących udział w Porsche Mobil 1 Supercup.
„Ponad 5000 pucharowych 911 – ta imponująca liczba jak żadna inna symbolizuje ogromny sukces naszych markowych pucharów na całym świecie. Oznacza również dużą popularność, jaką Porsche cieszy się wśród zespołów, profesjonalnych kierowców, młodych talentów oraz ambitnych amatorów sportowej rywalizacji na całym świecie. Żaden inny samochód wyścigowy Porsche nie powstał w tak dużej liczbie i nie ścigał się tak często” – powiedział Oliver Köppen, menedżer ds. serii markowych oraz GT w dziale sprzedaży Porsche Motorsport.
To, co rozpoczęło się w 1990 r., od pierwszego 911 Cup startującego w Porsche Carrera Cup Deutschland, przekształciło się w prawdziwe pasmo sukcesów, które ma dziś wymiar 34 zatwierdzonych przez Porsche markowych serii pucharowych organizowanych na całym świecie. Przez kolejna dziesięciolecia koncepcja rywalizacji 911 Cup rozprzestrzeniła się z centrum rozwoju w Weissach na niemal wszystkie kontynenty. Obecnie puchary Porsche Carrera Cup są rozgrywane w Europie, Ameryce, Azji, na Bliskim Wschodzie oraz w Australii. Od 1993 r. naczelne miejsce wśród nich zajmuje międzynarodowy Porsche Supercup, który w sezonie 2023 wpisuje się w program wsparcia Formuły 1 podczas ośmiu europejskich Grand Prix.
„Od chwili debiutu Porsche Carrera Cup Deutschland w kwietniu 1990 r. puchary markowe Porsche uległy znacznej ewolucji. W tym sezonie ich liczba wzrosła do 34 serii na całym świecie – i niemal we wszystkich wykorzystywana jest najnowsza generacja 911 GT3 Cup typ 992. Ten sukces był w dużej mierze zasługą zespołów naszych klientów i właśnie im jestem winien szczególne podziękowania” – podkreślił Michael Dreiser, dyrektor sprzedaży Porsche Motorsport.
Od produkcji seryjnej do rasowego samochodu wyścigowego GT
W 1990 r. strategia stojąca za Porsche Carrera Cup Deutschland była jasna: technika z produkcji seryjnej powinna sprawdzić się na torze wyścigowym, a produkcja wszystkich pucharowych samochodów ma zostać scentralizowana w Porsche. Za bazę posłużyło 911 Carrera RS (generacja 964), które na potrzeby markowego pucharu zostało tylko nieznacznie zmodyfikowane pod kątem wyposażenia z zakresu bezpieczeństwa, układu wydechowego oraz wyścigowego zawieszenia.
Wraz ze wprowadzeniem coraz bardziej kompleksowych przepisów bezpieczeństwa i umiędzynarodowieniem koncepcji markowych pucharów 911 Cup przeszło jednak znaczącą transformację i z generacji na generację zamieniało się w coraz bardziej rasowy samochód wyścigowy. Efekt: obecne Porsche 911 GT3 Cup (seria modelowa 992) oferuje elementy takie jak klatka bezpieczeństwa projektowana z wykorzystaniem obliczeń komputerowych, sekwencyjna skrzynia biegów z łopatkami zmiany przełożeń przy kierownicy, elementy nadwozia i kokpitu wykonane z włókna węglowego czy tylne skrzydło regulowane w jedenastu pozycjach.
Dopuszczone do ruchu drogowego 911 GT3 oraz GT3 Cup wciąż mają jednak wiele wspólnych elementów technicznych. Na przykład sześciocylindrowy silnik bokser jest praktycznie identyczny – z wyjątkiem detali takich jak wyścigowy układ wydechowy i specjalna elektronika sterująca. Niezmieniona moc 375 kW (510 KM) oznacza między innymi, że czterolitrowy wolnossący motor przez cały sezon Supercup lub Carrera Cup nie musi przechodzić prac serwisowych.
Wysoka produkcja pucharowych 911 – pokłosie sukcesu markowych pucharów Porsche na całym świecie – wymaga wyjątkowego procesu produkcyjnego. Wyścigowe maszyny opracowane przez Porsche Motorsport w Weissach zjeżdżają z tej samej linii montażowej, co seryjne 911, zlokalizowanej w głównym zakładzie w Stuttgarcie-Zuffenhausen. Zbudowanie Porsche 911 GT3 Cup zajmuje nie więcej niż niespełna osiem godzin – to również rekordowy wynik.

