Categories Aktualności

Peugeot prezentuje nową sylwetkę 9X8 2024

Po pełnym pierwszym sezonie w Długodystansowych Mistrzostwach Świata FIA, w tym zachęcającym występie w Le Mans i pierwszym podium (3. miejsce) na torze Monza, a także po prowadzeniu przez większość wyścigu otwierającego sezon 2024 w Losail, PEUGEOT 9X8 zyskał kilka istotnych udoskonaleń, by w tym roku mógł odegrać ważną rolę w niezwykle konkurencyjnej klasie Hypercar, w której konkuruje dziewięciu producentów i dziewiętnaście prototypów.

W swojej początkowej wersji PEUGEOT 9X8 został zaprojektowany w oparciu o wykaz specyfikacji, które były zgodne z przepisami technicznymi opracowanymi na lata 2020/2021. Jednak pomiędzy etapem projektowania samochodu, a jego startem w zawodach latem 2022 r. przepisy uległy zmianie, stwarzając w niektórych obszarach potencjał na poprawę osiągów. W związku z tym niektóre założenia projektu zostały zmienione, aby zmaksymalizować potencjał i osiągnąć ambitne cele wyznaczone przez Team Peugeot TotalEnergies.

Wcześniej dokonaliśmy wyborów, które teraz okazały się niewłaściwe, a różnica w osiągach nie została wystarczająco zrekompensowana przez BOP (Balance of Performance) w 2023 roku”, wyjaśnił Olivier Jansonnie, dyrektor techniczny Peugeot Sport. „Mieliśmy więc pomysł, aby powrócić do projektu samochodu, podobnego do projektu samochodu naszych konkurentów, tak aby był on później traktowany na równi przez BOP. Dlatego zdecydowaliśmy się zrezygnować z opon o identycznej szerokości 31/31 cm na wszystkich kołach, wybierając opony 29 cm z przodu i 34 cm z tyłu. Nie jest to więc nowy samochód, ponieważ ma to samo podwozie, ale wprowadzono wiele ulepszeń. Aby opony działały efektywnie, musieliśmy zmienić środek ciężkości PEUGEOT 9X8, co oznaczało przeniesienie jednych komponentów oraz zmniejszenie masy innych. Aby uzyskać lepszą równowagę aerodynamiczną musieliśmy również popracować nad rozłożeniem obciążeń aerodynamicznych, co spowodowało konieczność przeprojektowania około 90% elementów nadwozia, a przede wszystkim dodanie tylnego skrzydła. Oprócz tego postanowiliśmy wykorzystać tą nową homologację, aby dodać kilka udoskonaleń związanych z niezawodnością i osiągami, które dadzą nam większe szanse w mistrzostwach”.

W marcu 2023 r. podjęto decyzję o wprowadzeniu radykalnych zmian w samochodzie przygotowywanym na sezon 2024. Wszyscy w Peugeot Sport niestrudzenie pracowali nad przeprojektowaniem samochodu, jednocześnie biorąc udział w kampanii WEC 2023. „Był to projekt w projekcie, co znacznie zwiększyło obciążenie zespołu” – kontynuował Olivier Jansonnie. „Mogliśmy jednak polegać na pełnym zaangażowaniu Teamu Peugeot TotalEnergies i teraz nie możemy się doczekać, aby pochwalić się wynikami ich ciężkiej pracy. Naszym celem jest oczywiście powrót do czołówki, regularna walka o podium, a nawet o zwycięstwo w wyścigach”.

Wprowadzone ulepszenia były również okazją, aby kontynuować współpracę rozpoczętą cztery lata temu z Peugeot Sport: „Po eleganckim, minimalistycznym designie z okazji powrotu marki PEUGEOT do wyścigów Endurance w 2022 r., pojawiło się malowanie na rok 2023 stworzone przez artystę wizualnego Demsky’ego, celebrujące zarówno stulecie 24-godzinnego wyścigu Le Mans, jak i 30. rocznicę zwycięstwa marki PEUGEOT w Le Mans. Tym razem opracowaliśmy projekt przedstawiający „głowę lwa” w różnych skalach” – szczegółowo opisuje Matthias Hossann, dyrektor ds. projektowania marki PEUGEOT. „Ten projekt graficzny, symbolizujący «stado lwów», doskonale oddaje ideę pracy zespołowej, która odzwierciedla wartości wyścigów Endurance.

Chcieliśmy podkreślić ducha zespołu i bogactwo talentów w zespole. Projekt jest wykonany w różnych rozmiarach i różnych kolorach zaczerpniętych z palety kolorów Peugeot Sport, w tym czarnym, szarym, białym i kamuflażowym. Motyw jest również obecny na lifestylowych produktach merchandisingowych opracowanych przez zespół projektantów graficznych marki PEUGEOT.”

Po swoim ostatnim występie na wyścigu Katar 1812 km, rundzie otwierającej Długodystansowe Mistrzostwa Świata FIA 2024,  który potwierdził postępy dokonane przez Team Peugeot TotalEnergys – hipersamochód PEUGEOT 9X8 na sezon 2023 ustąpi teraz miejsca wersji na sezon 2024 podczas 6-godzinnego wyścigu Imola, drugiej rundy sezonu FIA WEC zaplanowanej na 21 kwietnia. To właśnie na torze Autodromo Enzo e Dino Ferrari w Imola, marka PEUGEOT zdobyła w 2011 roku oszałamiające, podwójne zwycięstwo…

Linda Jackson, dyrektor generalna marki PEUGEOT

„Rok 2023, pierwszy pełny rok startów zespołu Team Peugeot TotalEnergys w Mistrzostwach Świata Wyścigów Długodystansowych FIA, był satysfakcjonującym doświadczeniem dla wszystkich zaangażowanych, ponieważ zespół wykonał znaczne postępy, pokazał swoją determinację i pasję, nawet pomimo trudnych chwil. Cel na rok 2024 jest wciąż ten sam: zwycięstwo w wyścigach! Zdajemy sobie sprawę, że w tym roku konkurencja będzie jeszcze trudniejsza, ale nasz zespół pracował bardzo ciężko, aby opracować wersję PEUGEOT 9X8 na rok 2024, która doskonale odzwierciedla wartości marki. Energia i wysiłek włożone przez zespół Peugeot TotalEnergys były nieocenione. Jesteśmy dumni, że możemy być częścią nowej ery wyścigów długodystansowych i chcemy odcisnąć nasze piętno na tym sporcie”.

Jean-Marc Finot, starszy wiceprezes Stellantis Motorsport

„Przede wszystkim chciałbym pogratulować i podziękować całemu zespołowi Peugeot Sport za wspaniałą pracę. To naprawdę nie lada wyczyn, że udało nam się przeprojektować część samochodu w rekordowym czasie, jednocześnie rywalizując w sezonie 2023. Hipersamochód PEUGEOT 9X8 zaprojektowano pierwotnie w celu spełnienia wymagań na sezon 2020/2021, zgodnie z którymi samochody LMH powinny być wyposażone w opony jednakowej wielkości z przodu i z tyłu. Od tego czasu przepisy zmieniły się, umożliwiając niektórym naszym rywalom montowanie większych opon z tyłu. Myśleliśmy, że Balance of Performance (BoP) wystarczy, aby zrekompensować nasz handicap projektu konstrukcyjnego, ale tak się nie stało. W związku z tym należało przeprojektować część samochodu, aby dostosować go do nowych rozmiarów opon. Musieliśmy przesunąć środek ciężkości samochodu, zmienić rozkład obciążeń aerodynamicznych, dodać tylne skrzydło, wyprodukować lżejsze komponenty i tak dalej. Nasze symulacje i wstępne sesje testów na torze wykazały, że samochód ma lepsze osiągi. Dlatego mamy nadzieję pozostać w czołówce, nie zbliżając się jednak do limitu BoP, przy minimalnej masie i maksymalnej mocy.”