Dobrze znane wszystkim rodzicom pytanie „Kiedy dojedziemy?” może wkrótce zmienić się w „Co? Już dojechaliśmy?”, bowiem z odsieczą przybywa im nowoczesna technologia, która pozwoli zabawić milusińskich, umożliwiając streamowanie filmów, gier online i ulubionej muzyki w kabinie samochodu.
Dzięki współpracy z firmą Vodafone, Ford umożliwi dostęp do sieci 4G LTE w swoich europejskich modelach, które będą mogły być wyposażone w pokładowy modem FordPass Connect z funkcją hot spotu Wi‑Fi. Poprzez zewnętrzną antenę, pokładowy hot spot Wi-Fi umożliwi jednoczesne podłączenie nawet 10 urządzeń, których użytkownicy zyskają w ten sposób dostęp do sieci Internet o zwiększonej przepustowości.
Dzięki FordPass Connect, aplikacja FordPass pozwoli kierowcom na zdalne ryglowanie i odblokowywanie zamków drzwi pojazdu praktycznie z każdego miejsca na świecie. Ponadto przy pomocy smartfonu będą oni mieli dostęp do informacji o aktualnym poziomie paliwa i oleju, ciśnieniu w oponach, stopniu naładowania akumulatora, przebiegu, statusie systemu alarmowego i bieżącej lokalizacji samochodu na mapie. Możliwy będzie również dostęp do funkcji Live Traffic, dzięki czemu kierowca będzie miał wgląd w najbardziej aktualne dane dotyczące natężenia ruchu i propozycje tras alternatywnych pozwalających ominąć korki.
„Przyszłość transportu oparta będzie na łączności – łączności kierowcy z samochodem, smartfonu użytkownika z pojazdem oraz komunikacji pojazdu z otoczeniem”, przekonuje Don Butler, dyrektor wykonawczy, Ford Connected Vehicle and Services. „Dzięki FordPass Connect, nasz system komunikacji SYNC przechodzi prawdziwą rewolucję, od rozwiązania korzystającego z fizycznych nośników i urządzeń do systemu opartego na łączności z chmurą danych. System FordPass Connect z bezprzewodowym dostępem do Internetu realizowanym przez Vodafone pozwoli dzieciakom na oglądanie filmów, słuchanie muzyki, a nawet odrabianie pracy domowe w czasie podróży, a dorośli, którzy zmuszeni są pracować podczas jazdy bez trudu i z każdego miejsca uzyskają dostęp do firmowych baz danych.”
W Europie stały dostęp do sieci nigdy wcześniej nie miał aż tak kolosalnego znaczenia jak obecnie. W samej tylko Wielkiej Brytanii 33% dzieci w wieku poniżej 5 lat posiada już swój własny tablet. W okresie zaledwie dwóch lat, tzn. od 2014 do 2015 roku, liczba klientów płacących za streamowanie programów telewizyjnych oraz filmów zwiększyła się o 400%. Co więcej, szacuje się, że jeszcze przed Nowym Rokiem streamowanie muzyki stanie się bardziej popularne od tradycyjnego jej pobierania.
Informacja o nowej technologii została oficjalnie podana w Barcelonie podczas Mobile World Congress, czyli największych światowych targów technologii mobilnych.
„Nasza współpraca z Fordem trwa już od ponad dekady. Obecnie skupiamy się na tworzeniu rozwiązań stanowiących odpowiedź na potrzeby kierowców i pasażerów w zakresie globalnej łączności ze światem nawet z wnętrza kabiny samochodu”, wyjaśnia Ivo Rook, kierownik ds. platformy Internet of Things, Vodafone. „Pakiet usług, które wymagają szybkiego i stabilnego połączenia z Internetem rośnie z dnia na dzień. Myślę tu m.in. o możliwości zdalnego sprawdzenia status pojazdu, ostrzeżeniach o korkach czy streamowaniu filmów dla zabicia czasu podczas podróży. Dzięki współpracy Forda i Vodafone oraz za sprawą nowych możliwości jakie ta współpraca generuje, nasi klienci mogą korzystać z nowoczesnych technologii i cieszyć się stałym dostępem do sieci.”
Ford korzystał będzie z globalnego modułu identyfikacji klienta (SIM) firmy Vodafone oraz z należącej do niej platformy IoT (ang. Internet of Things), co nie tylko pozwoli zapewnić odpowiednio wysoki poziom bezpieczeństwa, zabezpieczeń, diagnostyki oraz jakości usług informacyjno-rozrywkowych w pojazdach Forda na terenie Europy, ale także zagwarantuje spełnienie nowych, rygorystycznych przepisów UE.
Od 2012 roku Ford oferuje funkcję Emergency Assistance w ramach systemu komunikacji SYNC. W razie kolizji lub wypadku skutkującego aktywacją sytemu poduszek powietrznych lub układu odcięcia dopływu paliwa, funkcja ta, przy pomocy połączonego z systemem SYNC telefonu komórkowego z technologią Bluetooth, pomaga użytkownikom wykonać połączenie alarmowe z centrum obsługi Emergency Services we właściwym dla danego regionu języku, jednocześnie powiadamiając operatora infolinii o aktualnym położeniu pojazdu.
Bazując na tej technologii oraz wbudowanym modemie Wi-Fi, Ford zaoferuje teraz usługę eCall, czyli funkcję automatycznego powiadomienia służb ratunkowych w razie poważnej kolizji lub wypadku. Ratownicy otrzymają dokładne dane lokalizacyjne pojazdu oraz informację, czy kierowca jest przytomny. Jednocześnie, w pojazdach niewyposażonych w system FordPass Connect, producent nadal oferował będzie funkcję Emergency Assistance.