W Polsce od dawna niezwykle popularną formą nabywania samochodów firmowych jest leasing operacyjny. Od kilku lat coraz większą popularność zdobywa jednak wynajem długoterminowy, który przekonuje klientów niską miesięczną ratą. Która forma finansowania jest lepsza dla właściciela dużej floty, a która dla małych działalności gospodarczych?
Leasing a wynajem długoterminowy
Leasing operacyjny jest klasyczną formą finansowania samochodów. W jego przypadku mamy do czynienia ze spłacaniem miesięcznych rat i wykupieniem samochodu na końcu umowy. W trakcie spłacania rat klient w pełni zajmuje się kwestiami dotyczącymi eksploatacji pojazdu, a własność samochodu przechodzi na niego automatycznie wraz z zapłaceniem ostatniej raty.
Wynajem długoterminowy to forma finansowania, która oferuje proste, wygodne i kompleksowe rozwiązania. Podstawowa różnica w stosunku do leasingu jest taka, że samochód po okresie umowy może zostać wykupiony, zwrócony albo wymieniony na nowy. Oczywiście wiąże się to z niższą niż w przypadku leasingu miesięczną ratą.
Czym jeszcze różnią się te formy finansowania?
Podstawowymi różnicami między tymi sposobami finansowania są więc wysokość miesięcznych rat, zakres usług oraz sposób zakończenia umowy. W przypadku leasingu następuje wykup samochodu za symboliczną kwotę, a w przypadku wynajmu długoterminowego samochód najczęściej zwracany jest do finansującego i podpisywana jest kolejna umowa na nowy samochód. Oczywiście istnieje możliwość wykupu samochodu, ale końcowa kwota jest wyższa niż w przypadku leasingu. Rzecz jasna tym samym miesięczna rata w leasingu jest wyższa niż w wynajmie długoterminowym – podmiot spłaca bowiem wartość samochodu, podczas gdy w przypadku wynajmu płaci jedynie za użytkowanie.
Drugą najważniejszą różnicą jest zakres usług w trakcie umowy. Leasing jest wyłącznie formą finansowania samochodu, więc leasingodawca nie odpowiada za nic poza finansowaniem. Zupełnie inaczej wygląda sprawa w przypadku wynajmu długoterminowego. Tutaj zakres usług może być naprawdę szeroki w zależności od danej opcji. Oferta może zawierać wyłącznie finansowanie, podstawowy pakiet usług z serwisem w autoryzowanych serwisach na czele, a także kompleksową obsługę floty klienta z ubezpieczeniami, przeglądami, wymianą opon czy serwisem. Klient zyskuje więc spokój, komfort i bezpieczeństwo.
Ford poza klasycznym wynajmem (Ford Wynajem) z pełnym zakresem usług oferuje także jego uproszczoną formę – Ford Leasing Opcje. W tej pierwszej korzystający poza finansowaniem otrzymuje ubezpieczenie oraz serwis wyłącznie w autoryzowanych stacjach obsługi, a na końcu trwania umowy zwraca samochód i może podpisać kolejną umowę. Druga to najbardziej uproszona forma abonamentu na samochód. Umożliwia finansowanie samochodu, a klient dba o ubezpieczenie i serwis we własnym zakresie, co w przypadku wiedzy i możliwości pozwala zaoszczędzić dodatkowe pieniądze. Co równie ważne, gwarantowana cena odkupu w momencie podpisania umowy sprawia, że korzystający ma czas na przemyślenie, czy na końcu umowy chce zwrócić, wymienić czy wykupić samochód. Może także przedłużyć umowę na obecny samochód.
Różnicą jest również sposób użytkowania samochodu. W przypadku leasingu – w związku z wykupem na końcu umowy – korzystający tak naprawdę może go używać jak własnego pojazdu, co jest np. istotne w przypadku samochodów dostawczych, które pracują w specyficznych warunkach. W przypadku wynajmu długoterminowego często obowiązują ścisłe ramy np. miesięcznego przebiegu czy zakazu jakichkolwiek zmian w samochodzie. Wszystko spowodowane jest tym, że właśnie szacowany przebieg jest jednym z kluczowych czynników ustalenia miesięcznej raty w wynajmie długoterminowym. Można jednak rzecz jasna wziąć także samochód w leasingu z niską ratą bez limitu kilometrów.
Najważniejszym podobieństwem jest natomiast możliwość zaliczenia miesięcznych rat do kosztów uzyskania przychodów działalności gospodarczych. W obu przypadkach klient nie musi się więc martwić o straty podatkowe wynikające z którejś z form finansowania. Wbrew obiegowej opinii, podobny jest także okres na który zawierane są umowy. Wynosi on od dwóch do sześciu lat.
Polski Ład a leasing
Polski Ład wprowadził znaczące zmiany w kontekście finansowania samochodu w ramach leasingu na firmę. Mogą one spowodować, że stanie się on mniej atrakcyjny. Sytuacja dotyczy jednoosobowych działalności gospodarczych oraz spółek cywilnych.
Przedsiębiorcy często decydują się na wykup samochodu z leasingu do własnego majątku prywatnego. Przestaje on być wtedy środkiem trwałym w działalności gospodarczej, a staje się majątkiem prywatnym leasingobiorcy. Do końca 2021 roku, w ramach poprzednich przepisów podatkowych, pozwalały one w takim przypadku na jego sprzedaż bez podatku dochodowego, pod warunkiem, że właściciel miał go co najmniej sześć miesięcy po wykupie.
Polski Ład wprowadził jednak znaczące zmiany w tym stanie rzeczy. Od 1 stycznia 2022 roku w takiej sytuacji nie ma już bowiem możliwości sprzedaży bez podatku dochodowego. Zbycie samochodu w okresie do sześciu lat od wykupienia go z leasingu jest bowiem opodatkowane, a przychód ze sprzedaży jest traktowany jako przychód w działalności gospodarczej. Oznacza to także konieczność opłacenia składki zdrowotnej od tego dochodu.
Wbrew obiegowej opinii cały czas można jednak sprzedać samochód wykupiony z leasingu bez podatku dochodowego. Trzeba na to jednak poczekać aż sześć lat od momentu wykupu samochodu.
Zmiany dotknęły także podatek VAT naliczany od leasingu. Do końca 2021 roku był on bowiem naliczany tylko od ostatniej raty leasingowej, podczas gdy od stycznia 2022 r. musi on zostać zapłacony od wartości rynkowej samochodu, a nie od kwoty wykupu, którą jest ostatnia rata.
Jaka forma finansowania dla kogo?
Nie ma co ukrywać, że obie formy finansowania różnią się od siebie, a tym samym są stworzone dla innych klientów. W przypadku leasingu jest to rozwiązanie dla klientów, którzy chcą tradycyjnie nabyć pojazd po zakończeniu umowy. Jeśli nie mają takiej potrzeby, świetną alternatywą pozostaje dla nich klasyczny wynajem, w którym użytkują oni samochód, a obsługująca firma zajmuje się serwisem, ubezpieczeniem czy innymi kwestiami eksploatacyjnymi. To nadal stosunkowo świeża propozycja dla małych i średnich firm, które mogą spróbować czegoś nowego.
Wynajem długoterminowy jest uproszczoną formą finansowania samochodu, w której często nie trzeba się o nic martwić. Klient płaci bowiem tylko niską miesięczną ratę, a po okresie umowy wymienia samochód na nowy. Nie ma więc także problemu ze zbyciem samochodu, co może mieć miejsce w przypadku leasingu. Kwestia ta stała się istotna po wyżej opisanych zmianach wprowadzonych przez nowe przepisy. Komfort i prostota wynajmu są więc stworzone dla mikro, małych i średnich przedsiębiorstw. Niska miesięczna rata sprawia też, że jest to mniej ryzykowna i bardziej elastyczna forma finansowania w przypadku młodych przedsiębiorstw. Nie muszą one bowiem decydować się na wykup samochodu po zakończeniu umowy, ale mają taką możliwość.