Jak zapewnić sobie niezawodny rozruch zimą?

Niezawodny zapłon zimą_ShutterstockOkres zimowy to szczególnie trudna pora dla kierowców. Niskie temperatury mogą powodować spadek sprawności akumulatora, a co za tym idzie – trudności z uruchomieniem samochodu. Eksperci z Feu Vert radzą, jak zadbać o urządzenie i zapewnić sobie niezawodny rozruch zimą.

Im niższa temperatura na zewnątrz, tym większe prawdopodobieństwo, że akumulator zawiedzie. Urządzenie działa prawidłowo tylko wtedy, gdy jest w pełni naładowane. Zimą akumulator rozładowuje się szybciej – z powodu obniżenia się temperatury spada jego pojemność (nawet o 20% przy niewielkim mrozie), olej i elementy ruchome stawiają większy opór, a samochód potrzebuje więcej energii do rozruchu.

Co zatem należy zrobić, by uniknąć zimą przykrych niespodzianek?

Jak używać akumulatora podczas mrozów?

Akumulator ładuje się podczas pracy silnika – zatem im dłuższe trasy pokonuje pojazd, tym mniejsze ryzyko, że bateria przestanie działać prawidłowo. W czasie eksploatacji na długich trasach alternator ma bowiem możliwość uzupełnienia energii pobranej z akumulatora. Na krótkich dystansach nie jest on w stanie zrekompensować strat prądu, wywołanych przez rozruch silnika. W efekcie, w samochodach używanych głównie do pokonywania krótkich tras, akumulator może być stale niedoładowany.

Należy pamiętać również, że wydajność akumulatora spada przez jednoczesne uruchomienie wielu odbiorników elektrycznych – radia, klimatyzacji, świateł. W czasie utrudnionego zimowego rozruchu warto więc wyłączyć urządzenia, które pobierają prąd, by zbytnio nie obciążać baterii.

Dla prawidłowego funkcjonowania akumulatora ważny jest także dobry stan przewodów i klem. Elementy te powinny być regularnie czyszczone i zabezpieczane odpowiednimi środkami chemicznymi.

Kontrola stanu akumulatora

Niezwykle ważną rolę odgrywa regularna kontrola poziomu naładowania akumulatora. Można wykonać ją przy pomocy woltomierza – napięcie spoczynkowe na zaciskach sprawnej baterii powinno wynosić 12,5 – 12,7 V, a napięcie ładowania – 13,9 – 14,4 V. Pomiar należy wykonać również przy zwiększeniu obciążenia akumulatora poprzez uruchomienie odbiorników energii (świateł, radioodbiornika itd.) – napięcie wskazane przez woltomierz nie powinno w takiej sytuacji spadać o więcej niż 0,05 V.

Jak awaryjnie uruchomić samochód?

W przypadku problemów z zimowym rozruchem samochodu przydatne okażą się dodatkowe akcesoria, ułatwiające uruchomienie pojazdu. Należą do nich:

  • prostownik – urządzenie, które pozwala naładować niesprawny akumulator. W tym celu należy wyjąć baterię z samochodu i podłączyć ją do prostownika. Urządzenie może jednak nie być skuteczne, gdy akumulator całkowicie się rozładuje (zostaje wtedy nieodwracalnie zasiarczony). Producenci wskazują, że następuje to, gdy napięcie spoczynkowe jest niższe niż 11,7 V. W takiej sytuacji konieczna staje się wymiana baterii;
  • kable rozruchowe – służą do uruchamiania auta poprzez „pożyczenie” prądu ze sprawnego akumulatora w innym samochodzie
  • booster – zewnętrzne urządzenie rozruchowe, rodzaj przenośnej baterii o dużej mocy. Posiada kompaktowe rozmiary, nie ma więc przeszkód, by zmieścić booster w bagażniku.

Wymiana akumulatora

Jeśli akumulator zostanie nieodwracalnie rozładowany, konieczna stanie się jego wymiana. Należy wówczas zwrócić uwagę, by wybrać produkt odpowiadający konkretnemu modelowi samochodu pod względem pojemności, prądu rozruchowego, rozmiaru i sposobu mocowania. W tym celu warto skorzystać ze specjalnego konfiguratora na stronie Feu Vert.

Stary akumulator należy zostawić w punkcie, w którym kupiono nową baterię lub w dowolnym miejscu przyjmującym te urządzenia – w żadnym wypadku nie można wyrzucać go do śmietnika! Akumulator zawiera bowiem toksyczny kwas siarkowy, który jest bardzo niebezpieczny dla środowiska.

Uwaga! W niektórych pojazdach (zwłaszcza tych z wieloma systemami elektronicznymi) samodzielna wymiana akumulatora nie jest możliwa, ponieważ wymaga zastosowania specjalistycznych urządzeń diagnostycznych. W takiej sytuacji należy skorzystać z pomocy fachowców.