Aktualności

Honda podczas Europejskiego Tygodnia Wodoru 2023

Honda zaprezentuje prototyp wodorowego modułu ogniw paliwowych następnej generacji podczas Europejskiego Tygodnia Wodoru 2023 jako kolejny krok w realizacji swojego zobowiązania do osiągnięcia neutralności węglowej we wszystkich globalnych operacjach do 2050 roku.

Choć koncepcyjny system prezentowany w Brussels Expo w dniach 20-23 listopada jest kompaktowy, to jest również bardzo wydajny i zaprojektowany tak, by zaoferować wyjątkową trwałość i wszechstronność w różnych zastosowaniach, w tym w pojazdach elektrycznych z ogniwami paliwowymi (FCEV), w pojazdach użytkowych, w maszynach budowlanych oraz w stacjonarnym wytwarzaniu energii elektrycznej. Wizja Hondy opiera się na współpracy z partnerami biznesowymi i technologicznymi w celu rozszerzenia zastosowań systemu ogniw paliwowych i właśnie dlatego Honda zachęca wszystkich potencjalnych partnerów do odwiedzenia stoiska I90 w Hali 7 podczas Europejskiego Tygodnia Wodoru.

Honda współpracuje obecnie z wieloma firmami, które opracowują produkty przeznaczone dla różnych obszarów zastosowań, aby pomóc w fazie projektowania i integracji systemu ogniw paliwowych w programach rozwojowych tych firm. Honda szacuje, że rozpoczęcie komercyjnej sprzedaży systemów ogniw paliwowych rozpocznie się w połowie bieżącej dekady.

„Po ponad 30 latach na pozycji lidera w dziedzinie rozwoju wodorowych ogniw paliwowych wierzymy, że popyt na tę technologię wkrótce osiągnie masę krytyczną wymaganą do komercyjnego wdrożenia na pełną skalę wodorowych ogniw paliwowych” – powiedział Ingo Nyhues, zastępca dyrektora generalnego ds. planowania biznesowego i rozwoju w Honda Motor Europe.

„Charakterystyka naszego prototypu zestawu ogniw paliwowych następnej generacji jest idealna do zaspokojenia pilnych potrzeb kilku branż dążących do szybkiego przejścia na bezemisyjne źródła zasilania. Jest to bardzo wszechstronne rozwiązanie, a to dzięki kompaktowym wymiarom, dużej mocy wyjściowej, wyjątkowej trwałości i zdolności do szybkiego rozruchu, także przy niskich temperaturach otoczenia. Doświadczenie, które zdobyliśmy w ciągu trzech dekad badań i rozwoju technologii wodorowych i komercjalizacji pojazdów FCEV, daje nam doskonałe podstawy do zastosowania naszych rozwiązań w nowych sektorach w Europie, a nawet do wspierania ambicji całego regionu w zakresie zerowej emisji netto.”

Biorąc pod uwagę wyjątkowe właściwości wodoru, oczekuje się, że system ogniw paliwowych będzie szczególnie skuteczny jako źródło zasilania dla intensywnie eksploatowanych produktów mobilności o dużych rozmiarach i rozbudowanej infrastruktury, a także dla produktów mobilności, które wymagają szybkiego tankowania w miejscach, w których trudno jest o zasilanie pochodzące z akumulatorów. Opierając się na tych cechach, Honda zidentyfikowała cztery główne obszary wykorzystania systemu ogniw paliwowych zarówno w sektorze transportu, jak i przemysłu.

FCEV oraz pojazdy użytkowe

Honda planuje rozpocząć sprzedaż zupełnie nowego modelu CR-V FCEV w Ameryce Północnej i Japonii w 2024 roku.

Honda zainwestuje znaczne środki w rozwój czystych, cichych i niskowibracyjnych systemów ogniw paliwowych dla ciężkich pojazdów użytkowych. Ten kierunek rozwoju jest odpowiedzią na pilną potrzebę globalnego sektora transportu towarowego i logistyki, by znaleźć zrównoważone środowiskowo technologie transportowe zdolne do przesyłania ciężkich ładunków na duże odległości.

W maju tego roku Honda Motor i Isuzu Motors rozpoczęły wspólne testy i rozwój projektu użytkowego samochodu ciężarowego napędzanego systemem ogniw paliwowych następnej generacji. Obie spółki planują obecnie rozpoczęcie testów demonstracyjnych prototypowego pojazdu na drogach publicznych przed końcem marca 2024 roku i zamierzają wprowadzić na rynek model produkcyjny w 2027 roku, dzięki czemu technologia, doświadczenie i wiedza zdobyte w wyniku wspólnych prac zostaną w pełni wykorzystane.

Stacjonarna produkcja energii elektrycznej

 Zapotrzebowanie na energię centrów danych gwałtownie wzrosło wraz z rozwojem przetwarzania w chmurze i obróbki dużych ilości danych, a jednocześnie wzrosło zapotrzebowanie na zapasowe źródła zasilania, jako że firmy wdrażają coraz bardziej rygorystyczne planowanie ciągłości działania (BCP). Aby zaspokoić te potrzeby, Honda zamierza zastosować swoją technologię ogniw paliwowych w sektorze stacjonarnej produkcji energii elektrycznej, któremu może zaoferować czyste i ciche zapasowe źródło zasilania.

Maszyny robocze

Honda będzie współpracować z branżą budowlaną, aby pomóc w opracowaniu rozwiązań wodorowych dla maszyn budowlanych. Firma przyczyni się również do rozwoju maszyn budowlanych o zerowej emisji poprzez zastosowanie swoich systemów ogniw paliwowych w koparkach i ładowarkach kołowych, a następnie zbada dalsze możliwości rozwoju w tym sektorze.

Technologia ogniw paliwowych Hondy i działania wykorzystujące wodór

Honda od ponad 30 lat prowadzi badania i rozwój technologii wodorowych i pojazdów FCEV. W 2002 roku firma wprowadziła na rynek Hondę FCX – pierwszy bezemisyjny pojazd FCEV sprzedawany w leasingu w USA i Japonii. Dalsze postępy zostały poczynione dzięki Hondzie FCX Clarity, która została wprowadzona w 2008 r., oraz pięcioosobowemu sedanowi Clarity Fuel Cell w 2016 r., które mogły oferować takie same osiągi jak konwencjonalne pojazdy.

Wpływ działań Hondy związanych z wykorzystaniem wodoru wykracza poza jej produkty. W Europie dział Honda R&D Europe (Deutschland) utworzył w swojej bazie w Offenbach w Niemczech zakład produkujący ekologiczny wodór, aby poszerzyć zakres działalności o obszar zarządzania energią. Ta najnowsza instalacja wykorzysta nadwyżkę energii słonecznej z paneli fotowoltaicznych do wytworzenia zielonego wodoru w procesie elektrolizy.