Categories Aktualności

Gdzie powstają samochody, które niedługo trafią na polski rynek?

OMODA jest marką premium chińskiego koncernu CHERY, skierowaną do globalnych użytkowników. Obecnie auto jest dostępne m.in. w Australii, Turcji i Indonezji. W pierwszym kwartale przyszłego roku będzie dostępne również w Polsce i innych europejskich krajach. Plan producenta wydaje się śmiały, ale stoi za nim dobre przygotowanie i zaplecze techniczne w postaci jednych z najnowocześniejszych fabryk na świecie.
Planowany przyszłoroczny debiut marki OMODA w Polsce jest częścią globalnego planu rozwoju. Celem producenta jest osiągnięcie rocznej sprzedaży na poziomie 1 400 000 egzemplarzy na rynkach zagranicznych do 2030 roku. Model OMODA 5, który ma trafić do sprzedaży w Polsce w pierwszym kwartale przyszłego roku, do końca sierpnia 2023 roku osiągnął sprzedaż zagraniczną na poziomie ponad 100 tysięcy sztuk. W ciągu najbliższych 7 lat sprzedaż ma się zwiększyć aż 14-krotnie! Jest to ambitny cel, ale OMODA jest do tego dobrze przygotowana. Eksport zaczęła pod koniec ubiegłego roku i teraz zaczyna rozwój na zdecydowanie większą skalę.

Inteligentna i nowoczesna fabryka: centrum jakości i wydajności

Główna fabryka OMODA znajduje się w Wuhu, w chińskiej prowincji Anhui i właśnie w niej przede wszystkim są składane auta, które trafiają na rynki zagraniczne. Oprócz niej są jeszcze trzy inne fabryki w Chinach oraz sześć w innych krajach, co daje łącznie dziesięć placówek. Każda z nich ma możliwość wyprodukowania 300 000 modeli rocznie, co odpowiada jednemu modelowi zjeżdżającemu z linii montażowej co minutę.

Co więcej, fabryka w Wuhu jest jedną z najbardziej nowoczesnych fabryk na świecie i pierwszą w Azji, którą wyposażono w laboratorium pomiaru hałasu i drgań (NVH) oraz laboratorium zderzeniowe. Laboratorium NVH pozwala na testowanie nowych rozwiązań pod kątem komfortu, dzięki czemu udało się zredukować głośność silnika modeli OMODA na biegu neutralnym do 34 decybeli.

Cały proces produkcji w głównej fabryce w Wuhu jest w pełni zautomatyzowany – produkcją zajmuje się ponad 100 robotów, które odpowiadają również za kontrolę parametrów i pomiary ze 100-procentową dokładnością.

Ekologiczna produkcyjne dla zrównoważonej przyszłości

Ekologia w obecnym świecie jest priorytetem dla wielu producentów. Również w przypadku fabryki w Wuhu jest ona kluczowym aspektem podczas produkcji samochodów. Znaczna część dachu o powierzchni ponad 50 tys. metrów kwadratowych jest pokryta panelami fotowoltaicznymi, które mogą generować około 1,5 kWh energii elektrycznej na metr kwadratowy dziennie. Istotny jest również system odzyskiwania ciepła odpadowego, który wychwytuje i poddaje recyklingowi spaliny z procesów produkcyjnych, zmniejszając zużycie pary o ponad 10 tys. ton rocznie i znacząco redukuje emisję dwutlenku węgla.

Większość nadwozia w modelach OMODA jest wykonana z aluminium, a do łączenia elementów wykorzystywana jest technologia nitowania i klejenia wywodząca się z przemysłu lotniczego. Jest to najbardziej ekologiczny sposób, który pozwala zaoszczędzić do 70 proc. energii w porównaniu z tradycyjnym spawaniem, a cały proces jest wolny od zanieczyszczeń. Co więcej, warsztat lakierniczy wykorzystuje najbardziej zaawansowany na świecie system natrysku suchej farby, z 95-procentowym współczynnikiem recyklingu powietrza i 60-procentową oszczędnością energii. Wykorzystuje również najnowszej generacji farby na bazie wody, znacznie zmniejszając zawartość LZO (lotnych związków organicznych).