Motoryzacja to nasza pasja

Blog motoryzacyjny moto-przestrzen.pl | Testy samochodów, nowości, opinie

Aktualności

Ford zdobywa „Oscara” dla najlepszego małego silnika już piąty raz z rzędu

cq5dam.web.480.480Już piąty raz z rzędu opracowana przez Forda niewielka jednostka 1,0 litra EcoBoost zdobyła wyróżnienie dla najlepszej konstrukcji w swojej klasie podczas gali rozdania nagród Międzynarodowego Silnika Roku. Jurorzy docenili charakterystykę, osiągi, wydajność paliwową oraz kulturę pracy tego silnika, zwracając również uwagę na nowoczesne rozwiązania techniczne, które wciąż wyznaczają standardy w branży motoryzacyjnej.

Wydajna, trzycylindrowa konstrukcja EcoBoost uzyskała tytuł „Najlepszego silnika poniżej 1,0 litra” przyznanego przez 65 dziennikarzy motoryzacyjnych z 31 krajów całego świata – silnik ten wygrywał w swojej kategorii każdego roku od momentu wprowadzenia go do sprzedaży. W tym roku jednostka pokonała 32 konkurentów, czyli 19 więcej, niż w roku 2012. Należy zauważyć, że szczególnie w roku 2015 na rynku pojawiło się wiele nowych silników o pojemności poniżej 1 litra, wyposażonych w turbodoładowanie i bezpośredni wtrysk paliwa.

W roku 2014 konstrukcja 1,0 litra EcoBoost trzeci raz z rzędu została okrzyknięta „Międzynarodowym Silnikiem Roku”, natomiast w roku 2012 jednostka zdobyła również wyróżnienie dla „Najlepszego Nowego Silnika”.

„Silnik 1,0 litra EcoBoost był rewolucyjną konstrukcją i mimo, że inne firmy zaczęły podążać ścieżką wytyczoną przez Forda, nasza jednostka już od pięciu lat pozostaje punktem odniesienia w tej klasie,” powiedział Joe Bakaj, wiceprezes ds. rozwoju produktu, Ford of Europe. „Duch innowacji, który pomógł nam stworzyć tę jednostkę jest ciągle wśród nas obecny, dlatego w oparciu o pierwotne założenia tworzymy nowe, oszczędne, czyste i mocne silniki wysokoprężne o obniżonej pojemności skokowej.”

Silnik EcoBoost 1,0 litra, dostępny w wersjach o mocy 100, 125, 140 KM, a nawet 180 KM w rajdowej wersji Ford Fiesta R2, jest oferowany w 72 państwach na całym świecie. Warto zauważyć, że 140-konna odmiana oferuje lepszy stosunek mocy do pojemności, niż silnik Bugatti Veyron. Ponadto, drogowa odmiana modelu Formula Ford z silnikiem EcoBoost 1,0 litra o mocy 205 KM pokonała okrążenie północnej pętli słynnego toru Nürburgring w czasie 7 minut i 22 sekund, wyprzedzając tym samym supersamochody z silnikami o mocy ponad 600 KM, jak na przykład Lamborghini Aventador, Ferrari Enzo czy Pagani Zonda.

Łącznie w Europie dostępnych jest jedenaście modeli Forda z wielokrotnie nagradzanym silnikiem 1,0 litra EcoBoost, w tym Fiesta, EcoSport, B-MAX, Focus, C-MAX, Grand C‑MAX, i Transit Connect, Tourneo Connect i Transit Courier oraz Tourneo Courier, a także Mondeo. Jeden na pięć nowych Fordów sprzedanych w Europie w 2015 roku był wyposażony w tę jednostkę. W przypadku modelu Fiesta były to natomiast blisko dwa egzemplarze na pięć.

W oparciu o rozwiązania techniczne zastosowane w silnikach EcoBoost Ford rozwija obecnie najnowsze jednostki wysokoprężne o zmniejszonej pojemności skokowej – w tym roku konstrukcja o pojemnosci 2,0 litrów EcoBlue trafiła pod maskę Forda Transita. Nowy silnik jest o 13 procent bardziej wydajny i ma o 20 procent wyższy moment obrotowy przy niskich prędkościach obrotowych silnika, co zawdzięcza zastosowaniu turbosprężarki o niskiej bezwładności, systemu wtrysku paliwa pod wysokim ciśnieniem, zintegrowanych kolektorów, konstrukcji typu „pasek w oleju” oraz rozwiązaniom obniżającym tarcie wewnętrzne.

Globalna rodzina oszczędnych i mocnych jednostek EcoBoost obejmuje obecnie czterocylindrowe silniki 1,5 litra,1,6 litra, 2,0 litra i 2,3 litra oraz konstrukcje V6 o pojemności 2,7 i 3,5 litra. Największy silnik 3,5 litra napędza najnowszego Forda GT, który w tym miesiącu wystartuje w 24-godzinnym wyścigu Le Mans.

„Opracowany przez Forda silnik 1,0 litra EcoBoost wciąż może liczyć na głosy jurorów, co świadczy o jego wyjątkowej konstrukcji,” powiedział Dean Slavnich, współprzewodniczący osiemnastej gali rozdania nagród Międzynarodowy Silnik Roku – którą zorganizowano w Stuttgarcie w Niemczech – i redaktor naczelny magazynu Engine Technology International. „To jeden z najlepszych przykładów tzw. downsizingu silnika, pozwalający uzyskać niższe zużycie paliwa bez negatywnego wpływu na osiągi oraz kulturę i charakterystykę pracy.”