Ford Grand Tourneo Connect 1.5 EcoBlue 120 KM A8

Kombivany to bardzo praktyczne i funkcjonalne samochody, które nie są zbyt popularne, ponieważ na tle modnych SUV-ów wyglądają niezbyt atrakcyjnie. Bazują na dostawczakach i da się to odczuć, ale z każdą kolejną generacją jest coraz lepiej i podróżowanie nimi może być naprawdę komfortowe. W dodatku za rozsądne pieniądze otrzymujemy funkcjonalny i przestronny samochód, który ma na pokładzie najnowsze systemy bezpieczeństwa i nowinki technologiczne. Do naszego testu trafił Ford Grand Tourneo Connect Active, który mierzy aż 4825 milimetrów i może zabrać na pokład aż siedem osób.

Stylistyka

Czekając na odbiór samochodu z parku prasowego, wspominaliśmy nasze ostatnie spotkanie z Fordem Tourneo Connect, które miało miejsce ponad dwa lata temu. Przejechaliśmy nim kilkaset kilometrów i doceniliśmy funkcjonalność, ale jeśli chodzi o stylistykę to niczym się nie wyróżniał. Jakież było nasze zdziwienie, kiedy podjechał egzemplarz prasowy – wyglądał naprawdę atrakcyjnie i nowocześnie. I chyba właśnie na takie wrażenie liczy Ford w przypadku rodziny Active, bo pakiet stylistyczny i odważny kolor lakieru nadwozia robią robotę.

O co właściwie chodzi w wersji Active? Chyba nie ma się co czepiać haseł reklamowych, że to niby idealny samochód dla aktywnej rodziny, bo co to niby znaczy? To, że wjedziemy w ciężki teren? Wersja Active została podniesiona o 7 milimetrów, ma plastikowe nakładki wokół nadwozia czy zmienione zderzaki, ale jednocześnie ma aż 4825 milimetrów długości i napęd na przednią oś, więc raczej za daleko w terenie nie zajedziemy. Co prawda jest opcjonalny mechanizm układu różnicowego o ograniczonym poślizgu, ale to nie zrobi z Tourneo terenówki. A może chodzi o to, że Grand Tourneo Active oferuje przeogromną przestrzeń i możemy przewieźć deskę surfingową? A może nawet spać we wnętrzu.

Z pewnością w takim wydaniu Tourneo Connect prezentuje się nowocześnie i atrakcyjnie. W przedniej części uwagę zwraca sporych rozmiarów atrapa chłodnicy, kontrastująca z wąskimi reflektorami. Grand Tourneo Connect wygląda bardzo masywnie. Zwłaszcza jeśli spojrzymy z boku. Pudełkowate nadwozie o długości ponad 4,8 metra robi wrażenie. W tylnej części mamy charakterystyczne pionowe lampy i przeogromną klapę bagażnika.

Wnętrze i wyposażenie

Wiadomo, że w tego typu samochodach stylistyka nie jest najważniejsza, aczkolwiek z każdą generacją producenci robią znaczące postępy, co może przyciągnąć kolejnych klientów. W takich samochodach liczy się przede wszystkim wartość użytkowa. A z perspektywy ergonomii i praktyczności Fordowi Grand Tourneo Connect nie da się niczego zarzucić. Ilość miejsca jest przeogromna. Liczba schowków i ich rozmiary sprawiają, że pomieścimy w nich mnóstwo rzeczy i zachowamy kabinę pasażerską w należytym porządku. Wystarczy spojrzeć na takie praktyczne rozwiązania jak duży schowek nad panelem klimatyzacji czy zamykany schowek za ekranem systemu info-rozrywki. Nawet nad głową kierowcy, na całej szerokości samochodu jest bardzo pojemna półka. Jedyne co od razu zdradza dostawczakowe pochodzenie samochodu to materiały wykończeniowe. Nie mamy zastrzeżeń co do ich spasowania, aczkolwiek trzeba wziąć pod uwagę, że wszędzie mamy do czynienia z twardymi plastikami a samo wnętrze jest trochę ponure.

Wsiadając do Forda Grand Tourneo Connect można odczuć, że konstrukcja ma już kilka lat na karku. We wnętrzu nie znajdziemy okazałych wyświetlaczy, cyfrowych wskaźników ani żadnych nowoczesnych gadżetów. Mamy wszystko co niezbędne i co najważniejsze, wszystkie przyciski i przełączniki zostały świetnie rozlokowane i opisane, dzięki czemu obsługa jest prosta i przyjemna. Dodatkowo pomiędzy przednimi fotelami mamy dwa porty USB, gniazdo 12 V oraz miejsce na telefon. Trochę szkoda, że nie mamy elektronicznie zaciąganego hamulca ręcznego, bo wówczas przestrzeń pomiędzy fotelami mogłaby zostać jeszcze lepiej zabudowana. Na przykład moglibyśmy mieć zdecydowanie większy schowek niż ten który jest obecnie w podłokietniku.

W centralnym punkcie deski rozdzielczej umieszczono ekran systemu info-rozrywki SYNC 3. To dobrze znany, szybki i intuicyjny system, który obsługuje łączność z Android Auto oraz Apple CarPlay. Na desce rozdzielczej znajdziemy analogowe zegary, pomiędzy którymi umieszczono kolorowy wyświetlacz komputera pokładowego. Może nie jest efektownie, ale z pewnością jest przejrzyście i czytelnie.

Zasiadając za kierownicą ponownie przypominamy sobie o rodowodzie Grand Tourneo Connect, ponieważ pozycja nie jest idealna. Pomimo tego, dzięki ogromnym szybom, widoczność jest znakomita. Fotele mają odpowiednią wielkość i regulację odcinka lędźwiowego. W drugim rzędzie mamy kanapę, która dzielona jest w proporcjach 60/40. Szkoda, że nie ma tutaj trzech oddzielnych siedzeń, bo środkowe siedzisko jest wyraźnie mniej komfortowe od bocznych. W oparciach przednich foteli zamontowano dwa składane stoliki, natomiast przesuwne drzwi ułatwiają zajmowanie miejsca w II i III rzędzie. A mówiąc o trzecim rzędzie, to mamy dwa pełnoprawne miejsca. Niestety siedziska umieszczono dość nisko, więc zasiadające osoby siedzą z wysoko uniesionymi kolanami, ale poza tym jest naprawdę wygodnie. Trzeba tylko pamiętać, że korzystając z dodatkowych miejsc, bagażnik staje się niewielki.

Dodatkowe siedziska można złożyć na płasko. Wymaga to pewnej wprawy, bo na początku można pomylić kolejność w jakiej należy to robić, ale po kilku próbach robi się to naprawdę szybko. Co innego, że po złożeniu siedzisk próg załadunkowy robi się już pokaźny a jedynym rozwiązaniem jest wymontowanie trzeciego rzędu i zostawienie np. w garażu.

A po ich złożeniu bagażnik jest ogromny. Przy złożonym trzecim rzędzie mamy aż 1287 litrów pojemności, natomiast po złożeniu II rzędu siedzeń mamy aż 2620 litrów. Robi wrażenie, prawda? Jest jednak mały haczyk. Ford podaje wartości licząc przestrzeń aż do dachu, więc w praktyce jest ona zdecydowanie mniejsza. Warto wspomnieć również o długości przestrzeni ładunkowej, która ma długość odpowiednio 1264 milimetrów oraz 2174 milimetrów, czyli pozwala na przewiezienie bardzo długich przedmiotów.

Silnik i właściwości jezdne

Ford Tourneo Connect oferowany jest wyłącznie z jednostką wysokoprężną w dwóch wariantach – 100 KM oraz 120 KM. Słabsza wersja dostępna jest tylko z sześciobiegowym manualem, natomiast mocniejszą można zestawić także z ośmiostopniowym automatem. Dla wersji Active zarezerwowano mocniejszego diesla,  jednak 120 konna jednostka nie robi z Grand Tourneo Connect demona prędkości.

Trzeba pamiętać, że Ford Grand Tourneo Connect waży w okolicach 1800 kilogramów, a jeśli dodamy do tego kierowcę, jakiegoś pasażera i trochę bagaży to bez problemów dobijemy do dwóch ton. Nic więc dziwnego, że pierwsza setka pojawia się po 12,9 sekundy a prędkość maksymalna to 168 km/h. Taką jednostkę napędową świetnie uzupełnia ośmiostopniowy automat, który nie należy do najszybszych, ale pracuje płynnie i zapewnia komfort na drogach szybkiego ruchu. W codziennej jeździe pomaga moment obrotowy wynoszący 270 Nm, dzięki któremu w mieście samochód zachowuje się bardzo przyzwoicie.

Zdecydowanie gorzej robi się poza terenem zabudowanym gdzie wyraźnie brakuje dynamiki. Co prawda Ford Grand Tourneo Connect nie ma problemów, aby osiągnąć prędkość 120 – 140 km/h, ale wyprzedzanie na drodze krajowej musi być zaplanowane. Warto podkreślić, że na liście wyposażenia opcjonalnego możemy znaleźć asystenta bocznego wiatru i system poprawiający stabilność w zakrętach. W przypadku takiego samochodu ma to znaczenie.

Na plus trzeba też zaliczyć komfort podróżowania. Ford Grand Tourneo Connect prowadzi się pewnie a zawieszenie bardzo dobrze radzi sobie z tłumieniem nierówności. Do tego dochodzi zaskakująco dobre wyciszenie od szumów aerodynamicznych, ale można trochę narzekać na dość głośną pracę jednostki napędowej. Wersja Active nie czyni z Grand Tourneo Connect samochodu zdolnego do wjechania w trudniejszy teren, chociaż dodatkowe 24 milimetry z przodu i 9 milimetrów z tyłu z pewnością pomogą. Ważniejsze są tutaj osłony podwozia czy mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu, który kosztuje 3 198 złotych i nie jest dostępny z automatem.

Również ekonomia jazdy nie jest zła. Ford deklaruje zużycie na poziomie 6,0 – 6,1 litra, czyli o jakieś 0,3 – 0,5 litra więcej niż w przypadku wersji z manualną skrzynią biegów. Średnia z naszego testu wyniosła 7,1 litra co uznajemy za bardzo dobry wynik. W mieście sporych rozmiarów kombivan potrzebował 8 litrów, poza miastem można było zejść do około 6 litrów.

Cennik

Od razu należy zaznaczyć, że cennik Forda Tourneo Connect jest bardzo atrakcyjny. Co prawda obecnie w konfiguratorze nie można wybrać tego modelu, więc będziemy posiłkowali się cennikiem dostępnym na stronie. Cennik Tourneo Connect Active rozpoczyna się od 113 160 złotych, natomiast wersja Grand Tourneo Active to już wydatek przynajmniej 116 850 złotych. W obu wariantach, dopłata do przekładni automatycznej to 7 011 złotych.

W wersji Active znajdziemy m.in.: 17-calowe obręcze kół ze stopów lekkich, zwiększony prześwit, , przednią kratę wlotu powietrza w stylistyce Active, elementy nadwozia w kolorze tworzywa, radio cyfrowe DAB+ z Ford SYNC 3.2, zestaw głośnomówiący Bluetooth, kamerę cofania, tapicerkę w stylistyce Active czy dywaniki welurowe. Oczywiście prezentowany egzemplarz to pokaz możliwości Grand Tourneo Connect, więc lista wyposażenia dodatkowego jest całkiem pokaźna i zawiera m.in.: system monitorowania martwego pola, Active Park Assist, Adaptive Cruise Control, reflektory ksenonowe, czujniki parkowania, fotele w trzecim rzędzie, system bezkluczykowy.

Podsumowanie

Ford Grand Tourneo Connect to świetna alternatywa dla bardzo popularnych SUV-ów. Oczywiście pod względem designu przegrywa w przedbiegach, ale oferuje ogromną przestrzeń, świetną funkcjonalność i ergonomię. Te cechy czynią z niego samochód bardzo uniwersalny, który sprawdzi się zarówno jako auto rodzinne, ale może pełnić również rolę samochodu służbowego. Tourneo Connect prowadzi się zaskakująco przyjemnie, jest ekonomiczny i wciąż można go kupić za rozsądne pieniądze. Oczywiście nie jest pozbawiony wad a do najpoważniejszych można zaliczyć wiek konstrukcji, mało dynamiczne jednostki napędowe i brak lepszych właściwości terenowych w wersji Active.

Przeczytajcie testy innych samochodów na naszej stronie

Ford Tourneo Connect 1.5 EcoBlue A8 – dane techniczne
Silnik:wysokoprężny, turbodoładowany, pojemność 1500 ccm
Maksymalna moc:120 KM przy 3.600 obr./min
Maksymalny moment obrotowy:270 Nm w zakresie 1.750 – 2.250 obr./min
Skrzynia biegów i napęd:automatyczna, ośmiostopniowa, napęd na przednie koła
Przyspieszenie 0 – 100 km/h:12,9 s
Prędkość maksymalna:168 km/h
Średnie zużycie paliwa:6,0 – 6,1 l/100 km
Pojemność zbiornika paliwa:52 l
Wymiary (dł./wys./szer.):4862/1827/1835 mm
Pojemność bagażnika:1287 l (konfiguracja 5 osobowa) / 322 l (konfiguracja 7 osobowa)

Cennik – Rok modelowy 2021.25

TourneoGrand Tourneo
TrendTitaniumActiveTrendTitaniumActive
1.5 EcoBlue 100 KM M699 753 zł
1.5 EcoBlue 120 KM M697 354 zł107 435 zł113 160 zł101 045 zł108 425 zł116 850 zł
1.5 EcoBlue 120 KM A8104 366 zł111 746 zł120 171 zł108 056 zł115 436 zł123 861 zł