Amerykanie coraz chętniej spędzają czas na świeżym powietrzu. Grupa entuzjastów aktywności na łonie natury w Stanach Zjednoczonych sięga już około 114 milionów każdego roku. Stawiając na zajęcia poza domem, konsumenci potrzebują niezawodnego samochodu z napędem 4×4. Gdy w listopadzie ubiegłego roku Rachel Sampson odebrała swojego nowego Forda Bronco z napędem na cztery koła, dołączyła do stale rosnącego grona Amerykanów, którzy prowadząc aktywny tryb życia wybierają samochody Forda częściej, niż modele konkurencji.
Według danych S&P Global Mobility, Ford sprzedał w Stanach Zjednoczonych w 2021 r. aż 1,2 miliona samochodów z napędem 4×4, a więc o około 18 proc. więcej niż druga w kolejności najlepiej sprzedająca się marka Toyota, i o 42 proc. więcej niż Jeep.
– Mieszkamy na północy Florydy i codziennie korzystamy z plaż. Cieszymy się słoneczną pogodą, gdy tylko jest to możliwe. Często podróżujemy też do Georgii – powiedziała Sampson, była właścicielka Nissana i matka dwójki dzieci, która zakochała się w Bronco po jego debiucie w 2020 roku.
Zwiększająca się sprzedaż samochodów Forda z napędem na cztery koła to wynik połączenia atrakcyjnej oferty nowych modeli, w tym pojazdów z rodziny Bronco oraz wzrostu zainteresowania innymi popularnymi modelami np. Explorerem. Dobre wyniki sprzedażowe aut 4×4 to także efekt zwiększającego się popytu na te samochody wśród millenialsów oraz kobiet. W ciągu dostatnich dziesięciu lat właśnie w tych grupach klientów podwoiła się liczba użytkowników pojazdów z napędem na cztery koła.
– Wiemy, że klienci wybierają SUV-y, bo auta te oferują dodatkową przestrzeń ładunkową i wygodę, ale również ze względu na możliwości jezdne i niezawodność, jaką daje im samochód z napędem na cztery koła – powiedział Dave Rivers, kierownik ds. marketingu SUV-ów w amerykańskim oddziale Forda. – Niektórzy klienci chcą mieć pewność, że ich auto poradzi sobie w każdych warunkach, m.in. na śniegu. Dla innych najważniejsza jest po prostu chęć podróżowania w trudnym terenie i aktywnego spędzania czasu na świeżym powietrzu. W ubiegłym roku aż trzy na cztery sprzedaże detaliczne Forda stanowiły właśnie pojazdy 4×4- podkreślił Rivers.
Ford jest liderem sprzedaży samochodów z napędem 4×4 wśród wszystkich producentów samochodów w USA już od roku 2000⁴. Model Bronco, jedna z ostatnich nowości, czerpie z rodowodu pojazdów o ekstremalnych możliwościach. O czym mowa? W czasie II Wojny Światowej Ford wziął udział w rządowym konkursie na budowę wytrzymałych pojazdów użytkowych dla żołnierzy, produkując ponad 270 000 pojazdów ogólnego przeznaczenia (GP) dla sił alianckich.
W roku 1951 natomiast producent otrzymał rządowe zamówienie na zaprojektowanie ćwierćtonowej Military Utility Tactical Truck 4×4 (tłum. wojskowej półciężarówki taktycznej) mającej zastąpić dwa modele jeepów: M38 i M38A1. Producent rozpoczął projektowanie MUTT w roku 1951 r., a testy i tworzenie prototypów trwały przez większą część dekady.
Chociaż GP były popularne wśród powracających ze służby wojskowej jako samochody zarówno do pracy, jak i spędzania wolnego czasu, badania przeprowadzone przez Forda na początku lat 60. wykazały jednak, że auta te były zbyt małe i niewygodne w codziennym życiu. Dlatego producent postawił na bardziej wyrafinowany i przestronny samochód terenowy – tak właśnie powstał Ford Bronco.