Podczas salonu samochodowego Genewie firma Porsche prezentuje Mission E Cross Turismo – koncepcyjne studium elektrycznego modelu typu CUV (Cross Utility Vehicle). To samochód o wielu talentach, zaprojektowany z myślą o ludziach, którzy lubią spędzać wolny czas na podróżach oraz uprawianiu sportu i innych formach aktywności na świeżym powietrzu. Napęd na wszystkie koła sprawia, że łatwo dotrzeć nim na dowolną trasę narciarską, elastycznie urządzone wnętrze oferuje mnóstwo przestrzeni na wszelkiego rodzaju sprzęt sportowy, a nowoczesne systemy mocowania bagażu pozwalają bez trudu przewozić deski surfingowe czy elektryczny rower Porsche.
Do atutów tego czterodrzwiowego, czteromiejscowego pojazdu należą emocjonujący wygląd z charakterystycznymi elementami off-roadowymi, a także innowacyjna koncepcja wyświetlania i obsługi z ekranem dotykowym oraz śledzeniem ruchu gałek ocznych. Mierzący 4,95 m długości prototyp ma napęd na obie osie i 800-woltową instalację, przystosowaną do korzystania z sieci szybkiego ładowania. Może być również ładowany indukcyjnie, za pośrednictwem stacji dokującej lub domowego systemu zarządzania energią Porsche. Gotowy do wyjechania na drogi, Mission E Cross Turismo bazuje na studium Mission E, zaprezentowanym przez Porsche podczas międzynarodowego salonu samochodowego (IAA) w 2015 r., i korzysta z elementów zbliżonych do seryjnych.
Design: niepowtarzalne DNA Porsche
Nisko poprowadzona płaszczyzna maski pomiędzy wydatnie wyprofilowanymi błotnikami: już na pierwszy rzut oka przód Mission E Cross Turismo wyraźnie odsłania swoje powiązania z ikoną samochodów sportowych – Porsche 911. Jednym z najbardziej wyrazistych elementów są pionowe wloty powietrza, znane jako „kurtyny powietrze”. Uwagę zwracają też matrycowe reflektory diodowe – typowe dla Porsche czteropunktowe światła dzienne mają tu formę smukłych, trójwymiarowych elementów ze szkła. Wyposażono je również w innowacyjne czteropunktowe kierunkowskazy. Ponadto, pojazd korzysta z wysokowydajnych świateł drogowych Porsche X-Sight. Na jego terenowy charakter wskazują solidne osłony nadkoli i progów, wyrazisty przedni spojler i tylny zderzak, a także zwiększony prześwit.
Sylwetkę prototypu definiuje sportowa, opadająca ku tyłowi linia dachu – przez projektantów Porsche zwana „flyline”. Cecha ta nawiązuje do stylizacji modelu Panamera Sport Turismo. Równie charakterystyczny dla stylu Porsche jest dynamiczny design bocznych szyb. Charakter sportowego crossovera podkreślają szerokie błotniki oraz trójwymiarowa rzeźba boków nadwozia z wylotami powietrza za przednimi kołami. Szeroki na 1,99 m prototyp wyróżniają również charakterystyczne listwy progowe o off-roadowym wzornictwie i 20-calowe obręcze z oponami 275/40 R 20.
Pokryte ekskluzywnym lakierem Light Grey Metallic, także z tyłu studium natychmiast daje się poznać jako Porsche. Poza spojlerem dachowym o otwartej konstrukcji uwagę zwraca tu pas świetlny rozciągający się na całą szerokość nadwozia. Podświetlany na biało napis „Porsche” tworzą szklane litery umieszczone na trójwymiarowej pokrywie z układem płytki obwodu drukowanego. Litera „E” pulsuje podczas ładowania akumulatora, a płytka drukowana dzięki impulsom świetlnym wygląda, jakby budziła się do życia – i daje w ten sposób widoczny znak przepływającej energii. Duży panoramiczny dach sięga od przedniej szyby aż do tylnej pokrywy, zapewniając wyjątkowe poczucie przestronności w kabinie.
Wszechstronność: odpowiada na wszelkie potrzeby mobilności
Mission E Cross Turismo zdradza, jak może wyglądać seryjny wariant Turismo z atrybutami crossovera – pojazd, który odnajdzie się zarówno w podróży na dalekich trasach, w codziennym życiu, jak i podczas poszukiwania przygód, a jednocześnie będzie wszechstronnym kompanem w mieście oraz z dala od cywilizacji. Zaprojektowano go z myślą o ludziach, którzy lubią spędzać wolny czas, uprawiając sport lub inne aktywności na świeżym powietrzu. Z elastycznej natury czteroosobowego, mierzącego 1,42 m wysokości pojazdu korzystają wszyscy pasażerowie. Przykładowo, konstrukcja oparć indywidualnych tylnych siedzeń umożliwia przewożenie dłuższych ładunków, np. nart. Same oparcia można składać. Dodatkowo, w bagażniku znalazł się system szyn z regulowanymi i demontowanymi pasami, pozwalający szybko i bezpiecznie mocować mniejsze bagaże. Aby zapewnić podróżującym Mission E Cross Turismo wiele opcji mobilności z dala od samochodu, mogą oni korzystać z e-roweru Porsche z mocnym napędem elektrycznym wspomagającym obracanie pedałów. Taka koncepcja pozwala klientom cieszyć się designem, techniką i osiągami Porsche także wtedy, gdy swój czas wolny spędzają na dwóch kołach.
Wnętrze: widoczne, lekkie struktury
Kabina stanowi zupełnie nową interpretację klasycznych instrumentów Porsche – i wprowadza je w epokę cyfrową. Weźmy na przykład panel wskaźników, który podkreśla szerokość wnętrza, a jego dolne i górne elementy swoim kształtem przypominają skrzydła. Deska rozdzielcza wyróżnia się horyzontalną orientacją oraz szerokimi ekranami dla kierowcy i pasażera. Wolnostojący panel instrumentów – zakrzywiony i pochylony w kierunku kierowcy – składa się z trzech okrągłych monitorów graficznych, wyświetlanych cyfrowo na ekranach TFT. Konsola środkowa pomiędzy przednimi fotelami wznosi się w kierunku kokpitu. Jej pośrednia iluminacja w połączeniu z nastrojowym oświetleniem sprawia, że w kabinie prototypu panuje unikalny nastrój.
Wśród elementów wystroju kabiny uwagę zwracają lekkie, odsłonięte struktury, takie jak elementy deski rozdzielczej czy sportowe siedzenia przypominające kubełkowe fotele z aut wyścigowych. Te ostatnie otrzymały stylowy akcent w postaci podświetlanego napisu „Porsche”. Także panele drzwi zdobią innowacyjne elementy 3D o strukturalnej powierzchni. Anodowane w niebieskim kolorze Nordic Blue oprawy otworów wentylacyjnych czy modułu sterowania szybami kontrastują z ekskluzywną, dwukolorową tonacją kabiny – wykończonej skórą anilinową w kolorach czarnym i jasnoszarym.
Zespół napędowy: sportowe e-osiągi dzięki mocy ponad 600 KM
Dwa silniki elektryczne z magnesami trwałymi o mocy systemowej ponad 600 KM (440 kW) zapewniają Mission E Cross Turismo przyspieszenie od 0 do 100 km/h w mniej niż 3,5 s, a od 0 do 100 km/h – w niespełna 12 s. Co więcej, osiągi idą tu w parze ze stałym dopływem siły napędowej, niespotykanym wśród aut elektrycznych: wielokrotne, następujące po sobie przyspieszanie nie wiąże się z ograniczeniem wydajności. Moc na każdej nawierzchni zapewnia aktywny napęd na wszystkie koła z Porsche Torque Vectoring, automatycznie rozdzielający moment obrotowy pomiędzy poszczególnymi kołami.
Podwozie: adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne zapewnia komfort i zwinność
Układ czterech kół skrętnych przyczynia się do uzyskania wzorowej zwinności i stabilności Mission E Cross Turismo, a adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne pozwala zwiększyć prześwit nawet o 50 mm. W konstrukcji podwozia zastosowano również Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) – system, który zapewnia aktywną stabilizację przechyłów pojazdu w zakrętach i ogranicza ruchy poprzeczne nadwozia na nierównościach.
Koncepcja wyświetlania i obsługi: unikalne doświadczenie użytkownika
Jedną z wizytówek Mission E Cross Turismo jest nowa koncepcja wyświetlania i obsługi. Intuicyjne sterowanie oraz przekazywanie informacji optymalnie w polu widzenia kierowcy – jak na przykład za pomocą wyświetlacza head-up – nie rozpraszają jego uwagi. A dzięki nowym rozwiązaniom z zakresu łączności samochód jest doskonale zintegrowany z cyfrowym stylem życia. Efekt: wyjątkowe doświadczenie użytkownika.
Lista najważniejszych opcji wyświetlania i obsługi obejmuje:
• Ekran kierowcy ze śledzeniem ruchu gałek ocznych: panel wskaźników składa się z trzech okrągłych, wirtualnych instrumentów, podzielonych na kilka obszarów (Porsche Connect, osiągi, napęd, energia oraz Sport Chrono). Korzystając z kamery w lusterku wstecznym, system śledzenia ruchu gałek ocznych wykrywa, na które ze wskazań aktualnie patrzy kierowca. Ekrany te trafiają wówczas na pierwszy plan, a pozostałe zostają pomniejszone. Do obsługi wyświetlaczy służą panele dotykowe na kierownicy.
• Ekran pasażera: zajmuje praktycznie całą przestrzeń bezpośrednio przed pasażerem i zapewnia dostęp do różnych aplikacji oraz funkcji, takich jak media, nawigacja, wentylacja czy kontakty. Ich obsługa odbywa się za pomocą ruchu gałek ocznych oraz dotykowo.
• Panele dotykowe na konsoli środkowej ze szczegółowymi menu.
• Małe ekrany dotykowe: umieszczone w wielofunkcyjnych modułach sterowania oknami (służących też do regulacji foteli i obsługi ich funkcji z zakresu komfortu), a także w żebrowanych otworach wentylacyjnych po lewej i prawej stronie deski rozdzielczej. Przykładowo, „przeciągając” po takim ekranie palcem z lewej na prawą stronę, można regulować siłę nadmuchu.
Obsługę ułatwia podejście „inteligentnej kabiny”. Ustawienia pojazdu, wentylacji i nastrojowego oświetlenia są automatycznie dobierane do preferencji podróżujących oraz aktualnej sytuacji na drodze.
Nawet będąc poza pojazdem, kierowca ma dostęp do licznych informacji i może dokonywać wielu ustawień samochodu, od klimatyzacji aż po nawigację – wystarczy tablet, smartfon lub smartwatch.
DestinationsApp: osobisty towarzysz podróży
Już dzisiaj Porsche Connect oferuje ponad 20 cyfrowych usług i aplikacji. Zastosowane w Mission E Cross Turismo oprogramowanie DestinationsApp pokazuje, jakie udogodnienia cyfrowa platforma będzie mogła zaoferować w najbliższej przyszłości – umożliwiając organizację weekendowej wycieczki w paru wygodnych krokach na ekranie smartfona. Aplikacja inspiruje użytkowników podpowiedziami różnych destynacji, ułatwia szybkie dokonywanie rezerwacji i zajmuje się planowaniem trasy oraz kwestii związanych z jedzeniem czy sprzętem sportowym. DestinationsApp pozwala nawet dostosowywać parametry Mission E Cross Turismo do wybranej trasy i dobierać odpowiednią muzykę, ustawienia klimatyzacji czy nastrojowego oświetlenia.
Ładowanie: proste i szybkie
800-woltowa instalacja pojazdu sprawia, że jego litowo-jonowy akumulator można naładować do poziomu zapewniającego zasięg około 400 km (zgodnie z cyklem NEDC) w ciągu zaledwie 15 minut. Ładowanie prototypu może odbywać się na różne sposoby, po drodze lub w domu. Samochód został przygotowany do podpięcia do sieci szybkiego ładowania, która powstaje właśnie przy głównych europejskich arteriach w ramach spółki joint venture IONITY. Akumulator Mission E Cross Turismo można także „dotankować” indukcyjnie, korzystając ze stacji dokującej lub domowego systemu magazynowania energii Porsche. Ten ostatni jest przystosowany do korzystania z energii słonecznej wytwarzanej przez lokalne systemy fotowoltaiczne.