Jako przykład pierwszego praktycznego zastosowania innowacyjnej technologii napędu hybrydowego, 2 października br. na paryskim Mondial de ’Automobile 2014 marka Kia zaprezentuje nowy samochód wystawowy Kia Optima typu ‘mild-hybrid’.
Samochód koncepcyjny Optima T-Hybrid (turbo-hybrid) napędzany jest obecnie stosowanym 1,7-litrowym turbodieslem CRDi w parze z niewielkim silnikiem elektrycznym czerpiącym energię z 48-woltowej baterii akumulatorów ołowiowo-węglowych. Projekt dieslowsko-elektrycznego zespołu napędowego, anonsowany już na Salonie Samochodowym w Genewie 2014, umożliwia jazdę w trybie wyłącznie elektrycznym z niską prędkością oraz podczas spokojnej jazdy szosowej – z funkcją ładowania akumulatorów podczas hamowania.
Powodem wyboru akumulatorów ołowiowo-węglowych – w przeciwieństwie do akumulatorów litowo-jonowych, jest brak konieczności intensywnego chłodzenia podczas pracy oraz względna łatwość recyklingu pod koniec ‘życia’ produktu.
Kia Optima T-Hybrid wyposażona jest w zeroemisyjny system oszczędnościowy paliwa Stop/Start oraz napędzany paskiem wieloklinowym generator prądu zamiast tradycyjnego alternatora, pozwalający na niemal bezgłośny i bezdrganiowy restart silnika. Tego rodzaju zespół napędowy pozwala zmniejszyć masę akumulatorów rozruchowych oraz masę rozrusznika pod kątem poprawy rozkładu obciążenia lecz także i własności jezdnych pojazdu.
System ten umożliwia zastosowanie innowacyjnej, elektrycznej sprężarki doładowania dla silnika CRDi (w uzupełnieniu klasycznej turbosprężarki), a to w celu zwiększenia momentu obrotowego silnika i skrócenia reakcji na pedał przyspieszenia przy niskich prędkościach obrotowych.
Z uwagi na trwające stadium rozwojowe, producent koreański nie może w sposób odpowiedzialny podać bliższych danych dotyczących osiągów czy zużycia paliwa przez samochód wystawowy Optima T-Hybrid. Tym niemniej, zamiarem konstruktorów Kia jest znacząca redukcja emisji dwutlenku węgla (CO2) i wzrost mocy o 15-20% dla każdego z modeli wyposażonego w nowy system napędu. Obecny poziom emisji dwutlenku węgla emitowanego przez samochód Kia Optima z 1,7-litrowym silnikiem Diesla o mocy 136 KM i systemem Start/Stop oraz manualną skrzynią biegów wynosi 128 g/km.
„Patrząc w przyszłość – nasz napęd ‘mild-hybrid’ oferować może lepsze osiągi i niższe koszty bieżące przy zachowaniu zalet oczekiwanych od samochodu marki Kia, a więc dobrego prowadzenia, komfortu jazdy i wysokiej jakości wykonania. Pokazana w Optimie T-Hybrid technologia spowoduje obniżenie ogólnych kosztów eksploatacji przy zachowaniu dostępnej ceny zakupu dla klientów Kia. Nowy system napędu typu ‘mild-hybrid’ to nasza najważniejsza technologia zwiększenia ekonomiki paliwowej pojazdów Kia z napędem spalinowym i droga do obniżenia ogólnej emisji na obszarze Europy w przyszłości.” – powiedział Michael Cole, dyrektor operacyjny (COO) Kia Motors Europe.
W chwili obecnej nie planuje się seryjnej produkcji samochodu (obecnie tylko wystawowego) Kia Optima T-Hybrid. Zespół napędowy typu T-Hybrid jest przedmiotem rozważań pod kątem przyszłościowego zastosowania w nowych modelach samochodów Kia.