Dacia Logan TCe 100 LPG

Niewielkie sedany nie cieszą się na naszym rynku popularnością, jednak może się to zmienić za sprawą nowej Dacia Logan, którą można kupić już za 52 900 złotych. Obecnie Dacia Logan oferowana jest w dwóch wersjach wyposażenia i tylko w jednym wariancie silnikowym – z uwielbianym na naszym rynku LPG.

Czasy kiedy ceny Dacia Logan rozpoczynały się w okolicach 30 tysięcy złotych bezpowrotnie minęły. Tak samo jak czasy kiedy można było się naśmiewać z jakości wykonania, stylistyki czy wyposażenia. Obecnie Dacia oferuje naprawdę bardzo atrakcyjne i ciekawe samochody, które są bezkonkurencyjne pod względem kosztów zakupu czy eksploatacji. Nowego Logana sprawdziliśmy bardzo dokładnie na dystansie prawie dwóch tysięcy kilometrów. Oczywiście nie jest to samochód pozbawiony wad, jednak okazał się być zaskakująco dobry.

Stylistyka

Dacia Logan to oczywiście bliźniaczy model do Sandero, jednak naszym zdaniem wersja sedan jest bardziej proporcjonalna i prezentuje się zdecydowanie lepiej. Nowy Logan bazuje na płycie podłogowej CMF-B, czyli dokładnie tej samej, którą wykorzystuje obecna generacja Renault Clio. W porównaniu do Sandero, Logan jest o 297 milimetrów dłuższy (4396 milimetrów) i o 86 milimetrów niższy (1501 milimetrów), natomiast szerokość jest dokładnie taka sama i wynosi 1848 milimetrów.

Ładnie zaprojektowane przednie i tylne światła z atrakcyjnymi motywami i LED-owymi segmentami to znak rozpoznawczy nowego Logana. Przednia część nadwozia prezentuje się zadziornie, natomiast klasyczna linia sedana nadaje autu elegancji. Naszym zdaniem Dacia Logan naprawdę nie ma się czego wstydzić i chociaż nie ma tutaj jakiś chromowanych listew to takich oszczędności właściwie nie widać. Na dachu pojawiła się porządna antena natomiast z klapy bagażnika zniknął wystający zamek. Brawo Dacia! Szkoda tylko, że czujniki parkowania nie są w kolorze nadwozia, bo na srebrnym lakierze wyglądają słabo.

Wnętrze i wyposażenie

Obecna generacja Dacia Logan to ogromny skok jakościowy. Oczywiście nie ma mowy o jakiś wyszukanych materiałach i w przeważającej większości mamy do czynienia z twardymi plastikami, jednak mają one lepszą jakość niż wcześniej. Nie ma mowy o widocznych śrubach, niedociągnięciach czy widocznym białym smarze tak jak widywaliśmy to kiedyś. Biorąc pod uwagę cenę Logana to naszym zdaniem jest ona zaskakująco elegancka i dobrze wykończona. Na desce rozdzielczej znalazło się nawet miękkie obicie, a gdzieniegdzie znajdziemy srebrne wstawki, których zadaniem jest rozjaśnienie wnętrza.

System info-rozrywki z ekranem o przekątnej ośmiu cali jest standardem w wersji Comfort. W naszym egzemplarzu mieliśmy do dyspozycji opcjonalny system Media NAV wyceniony na 900 złotych, który posiada dodatkowe dwa głośniki i nawigację. To jedna z pozycji, którą można pominąć w konfiguratorze, ponieważ obie wersje są kompatybilne z Android Auto / Apple CarPlay, więc nawigację na ekranie można wyświetlić bezpośrednio z telefonu. Kolejnym ciekawym rozwiązaniem jest dedykowany uchwyt za którym znajduje się port USB. Proste rozwiązanie a genialne rozwiązanie. Na koniec trzeba jeszcze powiedzieć, że system działa sprawnie i jest bardzo intuicyjny, a jedyne na co można byłoby trochę narzekać to rozdzielczość.

Na pochwałę zasługuje również zestaw wskaźników za kołem kierownicy, który jest prosty i bardzo funkcjonalny. Analogowe tarcze prędkościomierza i obrotomierza wyglądają elegancko, natomiast monochromatyczny ekran komputera pokładowego jest ich świetnym uzupełnieniem. Warto podkreślić, że komputer pokładowy jest rozbudowany a ze względu na obecność fabrycznej instalacji LPG, możemy podglądać zarówno zasięg i spalanie na benzynie, jak i na gazie. Dzięki temu nie musimy się domyślać kiedy skończy się LPG. Możemy wcześniej zaplanować sobie postój na tankowanie.

Podobnie jak w Sandero, kabina pasażerska Logana również jest przestronna i praktyczna. Mamy mnóstwo schowków, półeczek, duże kieszenie w drzwiach, uchwyty na napoje czy rozkładane stoliczki. To wszystko doskonale pokazuje, że Dacia Logan nie próbuje konkurować drogimi gadżetami, ale przekonuje do siebie prostymi, aczkolwiek praktycznymi i użytecznymi rozwiązaniami.

Przednie fotele są regulowane w szerokim zakresie, a dzięki regulacji kolumny kierownicy w dwóch płaszczyznach, znalezienie wygodnej pozycji za kierownicą jest łatwe. Fotele są teraz nieco lepiej wyprofilowane, chociaż naszym zdaniem są one zbyt miękkie i to czuć po kilkugodzinnej podróży. W mieście wszystko jest ok, ale dojeżdżając nad morze czuliśmy już ból pleców. Jeśli chodzi o tylną kanapę to jest na niej wystarczająco miejsca dla dwóch dorosłych pasażerów, którzy z pewnością nie będą narzekać. Jedynymi udogodnieniami są stoliki lotnicze, gniazdo 12 V oraz elektrycznie sterowane szyby.

Dacia Logan zaskakuje pojemnością bagażnika, która wynosi aż 528 litrów. To wartość robiąca wrażenie, chociaż chyba właśnie tutaj najbardziej widać oszczędności. Przede wszystkim trochę miejsca zabierają nieosłonięte zawiasy, w bagażniku nie ma oświetlenia natomiast klapa nie została niczym wykończona i po otwarciu widać gołą blachę. Biorąc pod uwagę to ile możemy załadować, można przymknąć oko na te drobne niedociągnięcia.

Silnik i właściwości jezdne

Jak już wspomnieliśmy, Dacia Logan występuje na naszym rynku tylko w jednej wersji silnikowej. Mowa o trzycylindrowym benzyniaku wyposażonym w turbosprężarkę, który jest świetnie znany z innych modeli koncernu. Tutaj dochodzimy do ciekawostki. Jako że mamy fabryczną instalację to producent podaje osiągi na obu mieszankach paliwa.

W przypadku jazdy na benzynie maksymalna moc wynosi 90 koni mechanicznych w zakresie 4.800 – 5.000 obrotów a moment obrotowy 160 Nm w zakresie 2.100 – 3.750 obrotów, natomiast przy zasilaniu LPG jest to odpowiednio 100 koni mechanicznych w zakresie 4.600 – 5.000 obrotów i 170 Nm przy 2.000 obrotów. Jest to o tyle ciekawe, że powszechnie uważa się, że obecność instalacji LPG wpływa na pogorszenie osiągów…jak widać wcale nie musi tak być. A jeśli mowa o osiągach to na obu mieszankach samochód przyspiesza od 0 do 100 km/h w czasie 11,6 sekundy, chociaż naszym zdaniem na LPG dzieje się to szybciej. Różnica jest także w prędkości maksymalnej, która na benzynie wynosi 181 km/h, natomiast na LPG 186 km/h.

Za przeniesienie napędu na przednią oś odpowiada sześciobiegowa manualna skrzynia, która działa naprawdę przyjemnie. Benzyniak ma typową dla trzycylindrowców kulturę pracy – na wolnych obrotach wyraźnie czuć drgania natomiast na wyższych obrotach robi się głośno. Do tego moment obrotowy osiągany jest dopiero powyżej 2.000 obrotów, więc trzeba go kręcić dość wysoko. Wcześniej po prostu niewiele się dzieje. Zwłaszcza jeśli próbujemy wyprzedzać bez wcześniejszej redukcji biegu. Dacia Logan może nie zapewnia ponadprzeciętnych osiągów, ale przy prędkościach typowo miejskich jest naprawdę żwawa. Nie oznacza to, że nie sprawdzi się w trasie, ale tam już wyraźnie brakuje elastyczności i mocy. Jak wspomnieliśmy, przejechaliśmy Loganem blisko dwa tysiące kilometrów, w większości po drogach ekspresowych. Na tego typu drogach jedynym problemem jest sytuacja kiedy musimy szybko zwiększyć prędkość, bo w przypadku Logana dzieje się to niespiesznie.

O tym, że Dacia Logan najlepiej sprawdza się w czasie spokojnej jazdy świadczy również układ kierowniczy oraz zawieszenie. Pierwszy ma dużą siłę wspomagania, co jest wygodne w mieście, ale w trasie nie daje wystarczającej precyzji prowadzenia. Zawieszenie jest zestrojone miękko, dzięki czemu dobrze niweluje niedoskonałości nawierzchni, ale również niezbyt dobrze wpływa na stabilność i pewność prowadzenia.

Na co dzień raczej to nie przeszkadza, ale jeśli jedziecie 120 – 140 km/h to wówczas Dacia Logan zachowuje się niezbyt pewnie. Trzeba też pamiętać, że opony są wąskie a sama konstrukcja lekka, więc fizyki się nie oszuka. Czuć to również w zakrętach, ale akurat tutaj dobrze reaguje elektronika, która natychmiast hamuje zapędy kierowcy i zapobiega jakimś nerwowym sytuacjom. Naszym zdaniem i tak Dacia Logan zachowuje się stabilniej niż Sandero. Jeśli chodzi o wygłuszenie to na drogach ekspresowych słychać szum powietrza oraz od kół, ale nie można oczekiwać, że samochód za 60 tysięcy nie będzie miał żadnych wad. Szum słychać, ale nie jest on jakiś uciążliwy.

To czym chwali się Dacia to zasięg nowego Logana. Na pokładzie mamy zbiornik paliwa o pojemności 50 litrów, a do tego trzeba jeszcze doliczyć zbiornik LPG do którego można zatankować 40 litrów. Warto wspomnieć, że wlew gazu znajduje się pod klapką, więc wygląda to estetycznie. Nam na obu zbiornikach udało się przejechać około 1 300 kilometrów. Na samym LPG można przejechać ponad 500 kilometrów w trasie.

W czasie naszego testu Dacia Logan zużywała w mieście 9 litrów LPG. Poza terenem zabudowanym było to 6,5 litra LPG lub 5 litrów benzyny, natomiast na drodze ekspresowej odpowiednio 8,0 litra i 6,5 litra. Na LPG bez problemów można uzyskać mniejsze spalanie, chociaż biorąc pod uwagę, że przejechanie stu kilometrów kosztuje w okolicach 20 – 25 złotych, jakoś nie ma to większego znaczenia.

Cennik

Czasy kiedy cennik Dacia Logan rozpoczynał się w okolicach 30 tysięcy złotych bezpowrotnie minęły. Na tle konkurencji Dacia Logan wciąż jest tania, jednak postęp technologiczny, zdecydowanie lepsze wykończenie i wyposażenie musiały mieć konkretny wpływ na cenę auta. Obecnie cennik otwiera wersja Essential wyceniona na 52 900 złotych, natomiast prezentowany egzemplarz w odmianie Comfort to wydatek 56 400 złotych. Warto do niej dopłacić, ponieważ w ramach tej dopłaty otrzymujemy już m.in. klimatyzację manualną czy system multimedialny z ośmiocalowym ekranem dotykowym. W dodatku wersja Comfort odblokowuje wyposażenie opcjonalne, które nie jest oferowane w Essential.

Dacia Logan w wersji Comfort ma na swoim pokładzie m.in.: wspomaganie hamowania awaryjnego, system automatycznego nagłego hamowania na długich trasach, wspomaganie ruszania pod górę, funkcję połączenia alarmowego eCall, czołową poduszkę powietrzną kierowcy i pasażera, boczne poduszki powietrzne i poduszki kurtynowe, system mocowania fotelików dziecięcych Isofix, manualną klimatyzację, elektrycznie regulowane lusterka boczne, Media Display 8”, reflektory przeciwmgłowe automatyczne włączane światła mijania i wycieraczki.

Najbardziej wypasiona Dacia Logan to wydatek 64 – 65 tysięcy złotych. Biorąc pod uwagę to co otrzymujemy, jest to naprawdę świetna oferta. Prezentowany egzemplarz to wydatek około 63 tysięcy złotych, zatem była to praktycznie w pełni wypasiona wersja.

Podsumowanie

Dacia Logan to chyba najlepszy przykład rozsądnego sedana dla niewymagającej rodziny. Jeśli komuś zależy na nowym samochodzie, który ma być przestronny, dobrze wyposażony i nieźle wykończony to oferty Dacia nie da się przebić. Za kwotę około 60 tysięcy złotych możemy wyjechać z salonu praktycznie kompletnie wyposażonym samochodem, chociaż jesteśmy świadomi, że wiele osób wciąż traktuje Dacia jako markę budżetową.

Niewątpliwie jednym z najważniejszych zalet Logana jest fabrycznie montowana instalacja LPG, która przy obecnych cenach paliwa oznacza spore oszczędności. To dobra wiadomość zarówno dla osób szukających oszczędności jak i dla firm, które w perspektywie eksploatacji takiego samochodu mogą zaoszczędzić naprawdę sporo pieniędzy. Tym bardziej, że nowe auto oznacza kilkuletnią gwarancję podczas której nie musimy się niczym martwić.

Przeczytajcie testy innych samochodów na naszej stronie

Dacia Logan TCe 100 LPG – dane techniczne
Silnik:benzynowy, turbodoładowany, pojemność 999 ccm
Maksymalna moc (LPG):100 KM w zakresie 4.600 – 5.000 obr/min
Maksymalny moment obrotowy (LPG):170 Nm w zakresie 2.100 – 3.750 obr/min
Maksymalna moc (PB):90 KM w zakresie 4.800 – 5.000 obr/min
Maksymalny moment obrotowy (PB):160 Nm w zakresie 2.100 – 3.750 obr/min
Skrzynia biegów i napęd:manualna, sześciobiegowa, napęd na przednie koła
Przyspieszenie 0 – 100 km/h:11,6 s
Prędkość maksymalna LPG/PB:186 / 181 km/h
Średnie spalanie LPG/PB:6,8 – 7,2 / 5,2 – 5,6 l/100 km
Pojemność zbiornika paliwa LPG/PB:50 l (40 l netto) / 50 l
Wymiary (dł./wys./szer.):4396/1501/1848 mm
Pojemność bagażnika:528 l

Cennik

Dacia Logan
WersjaEssentialComfort
TCe 100 LPG52 900 zł56 400 zł