Dacia Duster to najtańszy SUV na naszym rynku, który jeszcze kilka lat temu kojarzył się z prostą konstrukcją, niską ceną zakupu, tanią eksploatacją i nie owijając w bawełnę – tandetnym wykończeniem i ubogim wyposażeniem. Druga generacja Dustera przeszła ogromną metamorfozę – jest bardziej atrakcyjna, nowoczesna i zdecydowanie lepiej wyposażona, dzięki czemu Dacia Duster jest jednym z najchętniej wybieranych samochodów przez klientów indywidualnych. Dacia Duster jest bezkonkurencyjna jeśli chodzi o cenę zakupu, ale gdyby tego było mało to niedawno w ofercie pojawiła się nowa jednostka TCe 100, która może być wyposażona w fabrycznie montowaną instalację LPG marki Landi Renzo. Dopłata? Zaledwie 1 000 złotych!
Dacia świętuje w tym roku jubileusz 15-lecia. Z tej okazji na polskim rynku pojawiła się jubileuszowa seria limitowana Celebration, która wyróżnia się lakierem niebieski Iron, obudową zewnętrznych lusterek bocznych w kolorze czarnym, relingami w kolorze ciemnego metalu, 17-calowymi obręczami kół ze stopu metali lekkich we wzorze Maldive, tapicerką materiałową Celebration (szaro – niebieskie elementy oraz logo Duster na przednich fotelach) czy elementami ozdobnymi deski rozdzielczej w kolorze niebieskim. Poza tym jest to także prawie najwyższa wersja wyposażenia, więc na pokładzie znajdziemy m.in. kolumnę kierownicy regulowaną w dwóch płaszczyznach, regulator i ogranicznik prędkości, system wspomagania parkowania tyłem, światła przeciwmgłowe, zewnętrzne lusterka boczne regulowane elektrycznie i podgrzewane, klimatyzację manualną czy system multimedialny Media Nav Evolution z nawigacją oraz siedmiocalowym ekranem dotykowym. To tylko część wyposażenia samochodu, który kosztuje 62 400 złotych!
Więcej o stylistyce i wnętrzu nowej Dacia Duster możecie przeczytać w naszym poprzednim teście – https://moto-przestrzen.pl/dacia-duster-1-3-tce-150-prestige/
Instalacja LPG – obustronna korzyść
Fabrycznie montowana instalacja LPG objęta jest gwarancją ograniczoną do trzech lat lub 100 tysięcy kilometrów i została wyceniona na zaledwie tysiąc złotych. Nie jest to przypadek, że oferowana jest ona w tak bardzo korzystnej cenie, ponieważ właśnie w taki sposób Dacia stara się obniżyć średnią emisję CO2 i przeczekać okres do pojawienia się na rynku pierwszego elektryka rumuńskiej marki.
LPG nie zawiera benzenu i nie emituje cząstek stałych, co znacząco ogranicza ilość zanieczyszczeń. W porównaniu do samochodów napędzanych benzyną, emisja CO2 jest niższa o nawet 10 %. Trzeba pamiętać, że producenci, którzy nie będą w stanie ograniczyć emisji CO2 do bardzo rygorystycznych europejskich regulacji, będą musieli liczyć się z ogromnymi karami. Każdy gram dwutlenku węgla powyżej normy 95 g/km będzie wiązać się z karą wynoszącą 95 euro! Weźmy teraz silnik TCe 1.0 LPG – w wersji bez instalacji LPG emituje on 138 – 144 gramów CO2, natomiast w przypadku instalacji LPG emisja dwutlenku węgla spada do 128 gramów. Na pierwszy rzut oka może nie jest to wielka różnica, ale pamiętajmy ile samochodów sprzedaje Dacia. Producenci muszą zrobić wszystko, aby ograniczyć średnią emisję CO2 sprzedawanych przez nich samochodów, ponieważ jeśli dojdzie do płacenia kar to oczywistym jest, że ich koszt będzie przerzucony na klientów. Dla niektórych producentów może być to walka o byt na europejskim rynku.
Nowoczesna jednostka TCe 100 z instalacją LPG
Pod maską testowanego przez nas egzemplarza pracował nowy, turbodoładowany benzyniak o pojemności 1.0 litra, który osiąga moc 100 koni mechanicznych przy 5.000 obrotach oraz maksymalny moment obrotowy 170 Nm, który dostępny jest już przy 2.000 obrotów. Od razu można zauważyć znaczącą różnicę względem wersji bez instalacji LPG, która ma o 10 Nm niższy moment obrotowy, jednak co bardzo istotne to jest on dostępny dopiero przy 2.750 obrotów. Oznacza to, że jednostka z instalacją LPG zapewnia zdecydowanie lepsze osiągi i lepszą elastyczność w zakresie średnich obrotów, natomiast wersja zasilania benzyną lepiej poradzi sobie w zakresie wysokich obrotów, czyli tych które w Duster raczej omijamy.
Doskonale widać to po osiągach samochodu na poszczególnych rodzajach mieszanek. Kiedy jednostka napędowa jest zasilana LPG, Dacia Duster przyspiesza od 0 do 100 km/h w czasie 13,8 sekundy, natomiast pracując na benzynie zajmuje to o 0,6 sekundy więcej. W rzeczywistości tej różnicy nie czuć i w czasie normalnej eksploatacji samochód zachowuje się dokładnie tak samo na LPG jak i na benzynie. Zresztą prawda jest też taka, że Dacia Duster z instalacją LPG to samochód dla osób liczących na tanią eksploatację i nie przejmujących się specjalnie osiągami.
W wersji z bazowym silnikiem TCe 100 napęd przenoszony jest tylko na przednią oś przy współpracy z pięciobiegową manualną skrzynią biegów, która pracuje całkiem sprawnie. Przynajmniej do momentu prób szybszej zmiany biegów, bo wówczas widać, że skrzynia zaczyna się gubić i zaczyna delikatnie haczyć. Problemem jest również brak szóstego biegu, który na drogach szybkiego ruchu mógłby obniżyć hałas generowany przez jednostkę napędową. Chyba większym problemem są szumy opływowe.
Jak to wygląda w praktyce?
Po naciśnięciu przycisku Start, silnik odpala się na benzynie, ale już po krótkiej chwili przełącza się na pracę na LPG. Z naszych obserwacji przy temperaturze 10 – 12 stopni wynika, że zajmuje to nie dłużej niż kilkaset metrów, natomiast przy wyższych temperaturach działo się to prawie natychmiast. Najważniejszym z punktu widzenia kierowcy jest to, że dzieje się to absolutnie niezauważalnie. Przełącznik do obsługi instalacji LPG wraz ze wskaźnikiem poziomu paliwa znajduje się po lewej stronie kolumny kierownicy, więc w każdym momencie kierowca może przełączyć się na zasilanie benzyną.
I tutaj pojawiają się widoczne oszczędności. W wersji z instalacją LPG funkcjonalność komputera pokładowego została znacząco uszczuplona – brakuje zasięgu, średniego i chwilowego zużycia paliwa. Może nie jest to jakiś znaczący problem, bo po pewnym czasie przyzwyczailibyśmy się do tego jaki dystans można przejechać na danej mieszance, jednak jak na nowoczesny samochód jest to trochę zaskakujące. Tym bardziej, że wskaźnik poziomu LPG działa dość dziwnie, a mianowicie nie ma żadnej zależności pomiędzy pokonanym dystansem a tym kiedy gaśnie kolejna lampka poziomu paliwa. Po prostu trzeba się do tego przyzwyczaić.
LPG, czyli tańszej eksploatacji już być nie może
Z pewnością to najważniejszy aspekt dla użytkowników samochodów z instalacją LPG. Jak już wspomnieliśmy, komputer pokładowy nie wyświetla informacji na temat zużycia LPG ani benzyny, jednak z naszego testu wynika, że średnie zużycie LPG wynosi 7,5 – 8,0 litrów. Oznacza to, że przejechanie stu kilometrów kosztuje zaledwie 15 – 16 złotych, natomiast na pełnym zbiorniku można pokonać dystans ponad 400 kilometrów. Kierowcy z cięższą nogą z pewnością nie przekroczą 10 litrów, czyli 20 złotych za 100 kilometrów.
Jeśli chodzi o apetyt jednostki napędowej w czasie pracy na benzynie to Dacia deklaruje, że będzie on wynosił średnio 5,69 litra. Naszym zdaniem to zbyt optymistyczne wartości i raczej trzeba się przygotować na spalanie w okolicach 7 litrów, czyli za przejechanie stu kilometrów zapłacimy ok. 32 złote. Oznacza to, że instalacja LPG zwróci się już po około sześciu tysiącach kilometrów.
Zbiornik benzyny ma pojemność 50 litrów, natomiast umieszczony w miejscu koła zapasowego zbiornik LPG ma pojemność 42 litrów. Można go zapełnić do pojemności 34 litrów. Dzięki temu Dacia Duster TCe 100 LPG jest w stanie pokonać bez tankowania ponad 1100 kilometrów.
Nowy Duster to bardzo poprawny samochód
Dacia Duster to idealny samochód na nasze drogi. Na gorszej nawierzchni radzi sobie znakomicie dzięki sporemu prześwitowi, baloniastym oponom i stosunkowo miękkiemu zawieszeniu. Do tego dochodzi bardzo dobra widoczność i dość duża siła wspomagania układu kierowniczego dlatego też w mieście Duster odnajduje się doskonale. Nie można zapomnieć o systemie kamer, które ułatwiają manewrowanie i parkowanie. Co prawda napęd na przednią oś ogranicza możliwości terenowe Dustera, ale pomimo tego również na bezdrożach przedni napęd radzi sobie bardzo dobrze.
W trasie komfort jazdy jest naprawdę przyzwoity. Oczywiście pod warunkiem, że pamiętamy, że mamy do czynienia z samochodem za rozsądną cenę. Mogłoby być ciszej a wstrząsy mogłyby być mniej odczuwalne, ale Dacia Duster jest samochodem budżetowym i nie można wymagać od niej wszystkiego. Nie jest to samochód, który ma się świetnie prowadzić albo zapewniać szaloną frajdę z jazdy. W zakrętach można poczuć wyraźne przechyły nadwozia, ale nie wiąże się to z żadnymi nerwowymi sytuacjami. Ma być bezawaryjny i tani w eksploatacji, a taka Dacia Duster właśnie jest. Dla nas najważniejsze jest to, że samochód zachowuje się stabilnie i zapewnia odpowiedni poziom bezpieczeństwa.
Cennik
Ofertę otwiera silnik TCe 100 w wersji wyposażenia Access, który został wyceniony na 42 900 złotych, jednak jest to bardzo uboga wersja. Sensownie wyposażona wersja to Comfort, która posiada już m.in. klimatyzację manualną, światła przeciwgłowe, lusterka zewnętrzne regulowane elektrycznie i podgrzewane czy regulator i ogranicznik prędkości. Warto również wspomnieć o tym, że część opcjonalnego wyposażenia dostępna jest dopiero w wyższych wersjach. Na przykład w Access nie mamy co liczyć na klimatyzację.
Prezentowany egzemplarz to wersja TCe 100 LPG SL Celebration, która została wyceniona na kwotę 63 500 złotych, jednak naszym zdaniem lepiej dopłacić kolejny tysiąc i cieszyć się najwyższą wersją Prestige, która posiada m.in. system monitorowania martwego pola i kamerę cofania.
Podsumowanie
Dacia Duster TCe 100 LPG to bezkonkurencyjnie najtańszy w zakupie i eksploatacji SUV na naszym rynku. Warto zainteresować się wersją z fabrycznie montowaną instalacją LPG, która zwraca się już po kilku miesiącach niezbyt intensywnego użytkowania i pozwala się cieszyć przejeżdżaniem stu kilometrów za mniej niż 20 złotych! Poza tym Dacia Duster to bardzo funkcjonalny i przestronny samochód, który przy niewielkich dopłatach może mieć już bardzo konkretne wyposażenie.
Przeczytajcie testy innych samochodów na naszej stronie
Dacia Duster TCe 100 LPG – dane techniczne | |
---|---|
Silnik: | benzynowy, turbodoładowany, pojemność 999 ccm |
Maksymalna moc: | 100 KM przy 5.000 obr./min |
Maksymalny moment obrotowy: | 170 Nm przy 2.000 obr./min |
Skrzynia biegów i napęd: | manualna, pięciobiegowa, napęd na przednie koła |
Przyspieszenie 0 – 100 km/h: | 13,8 s (LPG) / 14,4 s |
Prędkość maksymalna: | 174 km/h (LPG) / 173 km/h |
Średnie spalanie: | 5,69 / 7,1 (LPG) l/100 km |
Pojemność zbiornika paliwa: | 50 l |
Wymiary (dł./wys./szer.): | 4341/1693/1804 mm |
Pojemność bagażnika: | 445 l |
Cennik
Dacia Duster | |||||
---|---|---|---|---|---|
Wersja | Access | Essential | Comfort | SL Celebration | Prestige |
TCe 100 2WD | 42 900 zł | 52 400 zł | 58 100 zł | 62 400 zł | 63 400 zł |
TCe 100 LPG 2WD | – | 53 400 zł | 59 100 zł | 63 400 zł | 64 400 zł |
TCe 130 FAP 2WD | – | 59 500 zł | 65 200 zł | – | 70 500 zł |
TCe 150 FAP 2WD | – | – | – | – | 73 000 zł |
Blue dCi 115 2WD | – | 62 700 zł | 68 400 zł | 72 400 zł | 73 400 zł |
TCe 130 FAP 4WD | – | – | 71 700 zł | – | – |
TCe 150 FAP 4WD | – | – | – | – | 79 500 zł |
Blue dCi 115 4WD | – | 69 200 zł | 74 900 zł | – | 79 900 zł |