Atrakcyjny design nowych modeli Dacii polega na ich prostocie i autentyczności. Emanuje poczuciem solidności i zachęca do przygód. Urodzony w Wielkiej Brytanii Miles Nürnberger jest dyrektorem ds. designu Dacii od czerwca 2021 roku. Przez 14 lat pracował w Astonie Martinie, a teraz proponuje nam ciekawe spojrzenie na najnowsze samochody marki. Jak design Dacii zyskał na atrakcyjności przy niezmiennej cenie samochodów?
Design nie był najmocniejszą stroną Dacii, gdy marka odradzała się 18 lat temu. Logan pierwszej generacji miał przede wszystkim być najtańszym nowym samochodem na rynku. Patrząc na aktualną gamę Dustera, Sandero i Joggera, można powiedzieć, że od ładnych kilku lat design Dacii stał się niezwykle atrakcyjny. Oczywiście transformacja nie miała miejsca z dnia na dzień. Jest wynikiem coraz pełniejszego zastosowania filozofii marki Dacia na wszystkich etapach rozwoju modelu. Przede wszystkim chodzi o inteligentny design sprzyjający efektywności.
„Krótko mówiąc, dobry design nie musi kosztować więcej. Każdego dnia wymagamy od naszego zespołu inteligentnego myślenia i poszukiwania inteligentnych rozwiązań konstrukcyjnych, które zostaną docenione przez naszych klientów”. – Miles Nürnberger, dyrektor ds. designu Dacii
Prostota i autentyczność – prawdziwa siła Dacii
Co jest najważniejszą cechą charakterystyczną designu marki? Dla Milesa jest to fakt, że każdy model można natychmiast odróżnić od innych aut – już na pierwszy rzut oka. Duster to prawdziwie off-roadowy model, a Jogger to prawdziwie rodzinny samochód. Filozofia marki Dacia polega na postawieniu na wizję bardzo praktycznych samochodów. „W Dacii dostajesz dokładnie to, co widzisz” – wyjaśnia Miles, czerpiąc inspiracje z WYSIWYG [What You See Is What You Get], czyli metod, które zrewolucjonizowały edytory tekstu i stron HTML na potrzeby Internetu.
Dacia wstrząsnęła rynkiem dzięki spójnej i przejrzystej gamie samochodów, które zaspokajają najbardziej podstawowe potrzeby klientów. Te odważne podejście ma wpływ na cały proces projektowania. Określenie, co jest lub będzie niezbędne w samochodach sprzedawanych za 2-3 lata, przy rezygnacji z ciągłego dodawania kolejnych elementów wyposażenia, oznacza konieczność dokonywania odważnych wyborów projektowych. Miles postrzega proces twórczy jako „coś czystego, niemal fundamentalnego”. „Dacia to wyzwanie. Naprawdę trzeba być dość oszczędnym. W Astonie Martinie można było projektować za pomocą niewielu środków i sprzedawać to za duże pieniądze. W Dacii jest dokładnie odwrotnie. I to wcale nie jest prostsze!”
Projektanci marki kierują się bardzo jasnymi zasadami projektowania: każda linia musi dawać poczucie wytrzymałości, sugerować ducha przygody i wspaniałego czasu na łonie natury… Prostota i autentyczność są podstawowymi składnikami atrakcyjności marki. „Dacia musi oferować klientom proste przyjemności z domieszką przygody” – mówi Miles.
Od ogromnego znaczenia proporcji…
Jak mówi Miles: „Sukces projektu samochodu, a właściwie piękno wszystkich przedmiotów – w tym samochodów – to przede wszystkim kwestia proporcji”. Design samochodów Dacia znacznie się rozwinął dzięki dużemu potencjałowi konstrukcyjnemu. Nowa platforma CMF-B oznacza większy rozstaw osi, koła są bardziej wysunięte na zewnątrz, mają szersze bieżniki i większe obręcze. Nowoczesna płyta podłogowa ma kluczowe znaczenie dla uzyskania harmonijnych i współczesnych proporcji w najnowszych modelach.
Siła Dacii leży w silnych wartościach marki: solidności, wszechstronności i przestronności wnętrza. Jeśli chodzi o design, filozofia „ducha przygody” była i pozostaje najlepszym źródłem inspiracji.
Nie można zapominać, że rynek motoryzacyjny podąża za trendami, a mody przychodzą i odchodzą. W Dacii każda część i każdy element wyposażenia są projektowane z myślą o ich rzeczywistej użyteczności. Jak mówi Miles: „Usunięcie zbędnych gadżetów i skupienie się na tym, co podstawowe, nie zawsze jest naturalnym procesem myślowym”.
Oczywiście wraz ze zmieniającymi się czasami ewoluował także wygląd modeli Dacii. Przednie światła to teraz LED-y, antena ma kształt płetwy rekina, klamki drzwi przypominają uchwyty drzwi lodówki… to chyba dość, by być nowoczesnym. I w tym właśnie Miles dostrzega ogromną trudność. „Musisz dokonać właściwych wyborów we właściwym czasie, aby dać klientom to, czego «naprawdę» potrzebują – teraz lub w przyszłości – i nie pójść przy tym «za daleko»”.
… do przynoszącego korzyści podejścia „mniej oznacza więcej”
W Dacii liczy się każdy element. Tak to postrzega Miles, rozumiejąc punkt widzenia klientów, dla których „liczy się każda złotówka!”. Kreatywny proces projektantów Dacii ma na celu uzyskanie czystych linii nadwozia. Bryła musi być pełna, kształty wyraźne, linie – prawdziwe, a miejsca połączeń elementów dokładnie dopracowane.
Miles mówi również: „To jest prawdziwy design, a nie jakiś styl, który wyjdzie z mody. To dobra wiadomość dla naszych klientów, którzy przez długi czas nie zmieniają samochodu. Musimy mocno skupić się na tym, co właściwe – tak by było to zarówno widoczne, jak i przydatne dla użytkownika. Nic więcej”.
Bez bajerów i modnych gadżetów. „Nie używamy niczego, co miałoby coś zakryć lub ukryć”. Prostota polega nie tylko na ograniczeniach w zakresie designu, ale sprawia też, że konstrukcja jest lżejsza, a samochód łatwiejszy do wykonania i naprawy. Miles dodaje: „Nikt nie lubi skomplikowania. Mniej technologii to wolniej starzejący się i bardziej niezawodny samochód”.
Jednym z najlepszych przykładów są przednie i tylne osłony podwozia Sandero z tworzywa barwionego w masie. Dopracowanie ich ostatecznego wyglądu kosztowało trochę wysiłku. Kształt nie mógł powodować, że powstaną „paski jak u zebry” na skutek nierównego zabarwienia tworzywa podczas odlewu. Osłona podwozia barwiona w masie jest tańsza w produkcji (nie trzeba jej lakierować) i bardziej odporna na codzienne zużycie. I to jest właśnie inteligentny i sprzyjający efektywności design!
Modułowe relingi dachowe w modelach Sandero Stepway i Jogger to kolejny namacalny przykład pomysłowości projektantów.
„Marka przeszła od punktu wzięcia jej pod uwagę przy zakupie do punktu, w którym design czy produkt jest czymś, czego wszyscy wokół pragną i poszukują”.
Klienci Dacii zawsze racjonalnie podchodzą do zakupu samochodu. Ale wsłuchują się również w swoje odczucia. Świadczy o tym komercyjny sukces nowego designu Dacii.
Miles podsumowuje, mówiąc: „Udany projekt nie musi kosztować więcej… nawet, gdy klienci widzą jego wartość. Coraz więcej osób kupuje samochody marki Dacia ze względu na ich atrakcyjny wygląd. Atrakcyjna cena jest tylko wisienką na torcie!”.