Pierwszy wyścig Extreme E, nowej serii wyścigowej wyczynowych samochodów elektrycznych, odbędzie się w Arabii Saudyjskiej. 3 kwietnia za kierownicą samochodu e-Cupra ABR XE1 zasiądzie damsko-męskie duet kierowców, Claudia Hürtgen i Mattias Ekström. Kolejne etapy serii odbędą się w czterech rejonach świata o skrajnych warunkach klimatycznych.
Elektryfikacja i osiągi
Extreme E to innowacyjna formuła zawodów samochodów elektrycznych zaprojektowanych do wyścigów w najcięższych warunkach pogodowych. Lokalizacje wyścigów zostały dobrane tak, by przybliżyć wpływ zmian klimatycznych na środowisko. Ogólnoświatowe zawody w pięciu punktach Ziemi łączą rozrywkowy format z akcją uświadamiającą znaczenie elektryfikacji, równości i zrównoważonego rozwoju. W pierwszych zawodach, organizowanych w rejonie Al Ula w Arabii Saudyjskiej, weźmie udział dziewięć zespołów. Wydarzenie zostało podzielone na dwa dni: w sobotę odbędą się kwalifikacje 1,2,3 i 4, zaś półfinał i finałowy wyścig w niedzielę.
Cupra była pierwszą marką motoryzacyjną, która potwierdziła swój udział w serii Extreme E. Jako głównego partnera zespołu, towarzyszącego we wszystkich wyścigach, wybrała uznaną firmę ABT Sportsline.
– Cupra to niekonwencjonalna marka. Chcemy na nowo odkryć przyszłość wyścigów, zapewniając innowacyjne doświadczenie – mówi Wayne Griffiths, prezes marek Cupra i Seat. – Extreme E to pionierska formuła, stworzona w celu społecznym. To jednocześnie inicjatywa popularyzująca elektromobilność, zrównoważony rozwój i równouprawnienie płci na całym świecie. Wierzę, że te wyścigi zachęcą nas do zastanowienia się nad tym, jak możemy wygenerować pozytywne zmiany. Zawody dają też szansę na bliższe spojrzenie na napęd elektryczny i możliwość wykorzystania go na drogach publicznych.
Moc 544 KM (400 kW)
Kierowcy zespołu ABT CUPRA, Claudia Hürtgen i e-ambasador marki Mattias Ekström, ukończyli wymagające treningi przygotowujące do wyczerpującego fizycznie i psychicznie wyścigu. Ściganie się poprzez suchy pustynny krajobraz wymaga gotowości na każdą ewentualność. Claudia Hürtgen ma bogate doświadczenie zdobyte podczas wyścigów długodystansowych, a Mattias Ekström jako mistrz Rally Cross i DTM potrafi odnaleźć się w każdych warunkach.
Przed rozpoczęciem sezonu zespół przetestował 544-konny samochód e-Cupra ABT XE1. Przejazdy odbyły się na torach Oscherleben w Niemczech oraz MotorLand Aragón w Hiszpanii. Jak jednak zauważają sami kierowcy, prawdziwy test będzie miał miejsce dopiero podczas weekendowego spotkania Desert X Prix. Odbędzie się ono w rejonie Al Ula w Arabii Saudyjskiej, na największej na świecie nieprzerwanej piaszczystej pustyni.
Od Ziemi Ognistej po Grenlandię
Po inauguracyjnym wyścigu w Arabii Saudyjskiej zespoły zmierzą się jeszcze w czterech częściach świata. Kolejne etapy zawodów odbędą się w Senegalu, Kangerlussuaq na Grenlandii, Pará w Brazylii oraz na argentyńskim archipelagu Ziemi Ognistej. Każdy z pojedynków charakteryzuje się skrajnie różnymi warunkami – lokalizacje wyścigów zostały dobrane tak, by zwrócić uwagę na wpływ zmian klimatycznych na środowisko.