Czy SUV może budzić prawdziwe emocje i sportową adrenalinę, a może jest skazany jedynie na bycie nudnym, rodzinnym wozidłem, które co chwilę będzie przypominało kierowcy: hej, masz rodzinę, przestań się wygłupiać. Cupra Ateca to SUV zupełnie inny niż każdy inny. Marka Cupra została wydzielona z Seata w 2018 roku, jednak wciąż to marka, która nie cieszy się specjalną rozpoznawalności i widać to było przez cały okres naszego testu. 300 koni mechanicznych i napęd na wszystkie koła? To musi budzić emocje.
Stylistyka
Na pierwszy rzut oka, Cupra Ateca różni się od Seata Ateca jedynie niewielkimi detalami i właśnie z tego powodu nietrudno pomylić te dwa modele. Dopiero podchodząc bliżej można zauważyć, że mamy tutaj do czynienia z Cuprą, której logotyp wzbudza niemałe zainteresowanie…i czasem skojarzenia z jakąś chińską podróbką Seata. Tak czy siak, obok Cupra Ateca nie da się przejść obojętnie.
Z przodu umieszczono atrapę chłodnicy z charakterystycznym motywem plastra miodu, który zawsze kojarzy się z samochodami sportowymi. Do tego dochodzą przepiękne 19-calowe obręcze kół skrywające zaciski Brembo, tylny dyfuzor, cztery końcówki układu wydechowego, wykończenia w odcieniu miedzi oraz emblematy i napisy Cupra. To wszystko sprawia znakomite wrażenie i budzi respekt innych kierowców.
Wnętrze i wyposażenie
Jeśli chodzi o kabinę pasażerską to tutaj różnic jest jeszcze mniej i gdybyśmy przykryli logotypy marek to trudno byłoby rozpoznać, które zdjęcie przedstawia Cuprę a które Seata. Z jednej strony to dobra wiadomość, bo Seat Ateca jest bardzo funkcjonalnym samochodem i dokładnie taka jest Cupra Ateca, ale z drugiej strony patrząc na to za co płacimy, oczekiwalibyśmy czegoś zupełnie innego. Przede wszystkim tego, aby Cupra Ateca była samochodem wyjątkowym. Kupując samochód za ponad 200 tysięcy złotych chcielibyśmy czuć za co zapłaciliśmy. Nie tylko wtedy kiedy wciskamy pedał przyspieszenia, ale również wtedy kiedy spokojnie jedziemy sobie do pracy czy na wakacje. Tutaj czegoś takiego nie poczujemy, bo pomimo tego, że Cupra Ateca jest świetnie wyposażona to dokładnie to samo możemy mieć w normalnym Seacie Ateca. Emblematy marki, sportowa kierownica czy opcjonalne sportowe fotele to naszym zdaniem trochę zbyt mało.
Materiały użyte do wykończenia wnętrza są bardzo dobrej jakości i co do tego nie mamy żadnych zastrzeżeń. Nieco gorzej wypada spasowanie poszczególnych elementów. W okolicach deski rozdzielczej wszystko jest w porządku, ale jeżdżąc drogami o gorszej nawierzchni słyszeliśmy trzeszczenie jakiś elementów w tylnej części samochodu. Być może dotyczyło to tylko naszego egzemplarza, ale jeśli jesteście zainteresowani Cuprą Atecą to warto zwrócić na to uwagę. Kolejną mocną stroną prezentowanego samochodu jest ergonomia, która zasługuje na najwyższe oceny. Wszystko znajduje się tam gdzie powinno, dzięki czemu obsługa poszczególnych funkcji jest łatwa, prosta i przyjemna.
Takie same pochwały należą się całemu wnętrzu, które jest bardzo przestronne i praktyczne. Takie wnętrze sprawdzi się doskonale w przypadku czteroosobowej rodziny, która może liczyć na wysoki komfort podróżowania i sporych rozmiarów bagażnik o pojemności 510 litrów. Nasz egzemplarz jest świetnym dowodem na to, aby nie wybierać opcjonalnych foteli skórzanych, które nie zapewniają odpowiedniego trzymania w zakrętach. Wystarczy pojechać nieco szybciej w zakręcie, aby latać po śliskiej skórze. Zdecydowanie lepszym pomysłem byłyby kubełkowe fotele Cupra z obiciem z alcantary, które wymagają dopłaty ponad 7 tysięcy złotych, ale z pewnością lepiej utrzymają ciało przy bocznych przeciążeniach. No, ale my mieliśmy w naszym egzemplarzu zupełnie inne fotele i o naszych możemy powiedzieć, że są bardzo komfortowe i sprawdzają się przy dłuższych przejazdach. Również pasażerowie na tylnej kanapie nie mają powodów do narzekania. Miejsca jest sporo a do tego nie zapomniano o takich udogodnieniach jak nawiewy czy porty USB.
Rozczarowaniem jest przestarzały system multimedialny, który najlepsze lata ma już za sobą. Zarówno pod względem wizualnym, reakcji na dotyk czy szybkości działania. Na tle tego co możemy zobaczyć chociażby w najnowszych modelach Skody, Cupra Ateca wypada naprawdę blado.
Silnik i właściwości jezdne
To co zobaczyliśmy do tej pory przestaje tracić znaczenie tuż po wciśnięciu przycisku Start, kiedy do życia budzi się turbodoładowany benzyniak o pojemności dwóch litrów, wydając przy tym naprawdę przyjemny pomruk. Natychmiast dociera do nas, że chociaż wyglądem wnętrza Cupra Ateca w dużej mierze przypomina zwykłego Seata to jednak ten pomruk daje odczuć, że to tylko zdradliwe wrażenia. Taka też jest prawda, bo jednostka napędowa generuje moc 300 koni mechanicznych przy 5.500 obrotach i maksymalny moment obrotowy wynoszący 400 Nm w zakresie od 2.000 do 5.400 obrotów. Przy takich wartościach, napęd na wszystkie koła oraz siedmiostopniowa automatyczna przekładnia DSG to pozycje obowiązkowe.
Cupra Ateca została wyposażona w układ 4Drive, który ułatwia wykorzystanie całego potencjału jednostki napędowej i wyraźnie poprawia bezpieczeństwo, a to w rodzinnym SUV-ie bardzo ważne. Kierowca może skupić się tylko na jeździe, bo resztę pracy wykonają za niego systemy elektroniczne, które nieustannie monitorują warunki i w ułamku sekundy przekazują napęd tak, aby zapewnić możliwie jak najlepszą przyczepność. I to faktycznie działa znakomicie. Wyraźnie czuć to bawiąc się procedurą startu kiedy Cupra Ateca nie ma najmniejszych problemów z trakcją, ale jeszcze bardziej doceniliśmy to jeżdżąc po śliskiej nawierzchni. Napęd 4Drive radzi sobie znakomicie i pozwala kierowcy na bardzo dużo. W teorii napęd na wszystkie koła powinien ułatwić poruszanie się po bezdrożach, ale nawet nie będziemy poruszać tego tematu. Ten samochód nie jest stworzony do jazdy po polnych drogach.
Cupra Ateca ma tworzyć prawdziwe emocje i robi to zaskakująco dobrze. Włączamy procedurę startu, wciskamy pedał przyspieszenia i hamulca, puszczamy hamulec i już po 5,2 sekundy osiągamy pierwszą setkę! Jednak dane producenta są tutaj trochę zbyt skromne, bo w rzeczywistości Cupra Ateca robi to poniżej 5 sekund. Coś fantastycznego. Uczucie towarzyszące rozpędzaniu ciężkiego, rodzinnego SUV-a w tak krótkim czasie jest czymś niesamowitym, ale rozpędzić to jedno. Trzeba również jakoś zahamować i właśnie dlatego mamy tutaj wyczynowe hamulce Brembo z czarnymi zaciskami, które kosztują skromne 11 352 złotych. Cupra Ateca jest bardzo szybka, ale z tymi wyczynowymi hamulcami to już lekka przesada i naszym zdaniem to niepotrzebny wydatek.
Podobnie jak w Seacie Ateca, również tutaj mamy selektor trybów jazdy, jednak jest jedna bardzo istotna różnica – tryb Cupra. W tym trybie Cupra Ateca pokazuje pełnię mocy. Zawieszenie robi się jeszcze twardsze, układ kierowniczy pracuje z większym oporem, natomiast reakcja jednostki napędowej i skrzyni biegów jest wyraźnie ostrzejsza. Do tego dochodzą nieco głośniejsze pomruki układu wydechowego, ale nie są one zbyt rasowe i brak bardziej basowego dźwięku jest tutaj sporą wadą.
Z drugiej strony Cupra Ateca potrafi być rodzinnym SUV-em, który nie męczy w czasie podróży i w codziennej eksploatacji nie różni się niczym od typowego SUV-a. Jednak jeśli już będziecie chcieli wykorzystać jego potencjał to wówczas okazuje się, że Cupra Ateca prowadzi się zaskakująco dobrze. Oczywiście w zakrętach czuć jego masę i wysoko umieszczony środek ciężkości, ale utwardzone zawieszenie radzi sobie z tym świetnie. Adaptacyjne zawieszenie DCC nie tylko zapewnia bardzo dobre właściwości jezdne w zakrętach, ale w codziennej jeździe cechuje się wysokim komfortem podróżowania. Na jego tle zdecydowanie gorzej wypada układ kierowniczy, który jest po prostu sztuczny a do tego nie sprawia wrażenia szczególnie precyzyjnego. To coś nad czym Cupra musi koniecznie popracować. To samo można powiedzieć o skrzyni biegów, która potrafi zbyt długo zwlekać.
Przy tym całym potencjale, Cupra Ateca okazuje się być zaskakująco ekonomicznym samochodem. Średnie zużycie paliwa z naszego testu wyniosło równe 10 litrów, co uznajemy za świetny wynik. Co prawda w mieście trzeba się przygotować na 10 – 12 litrów, ale to wartości jakie osiągaliśmy przy zwiększonym ruchu ulicznym, włączając w to krótkie przejazdy i starty spod świateł. W weekend udało się nam zejść poniżej 9 litrów, jednak jeśli włączycie tryb Cupra i będziecie chcieli się pobawić to bez większych problemów benzyniak przepali 15 – 16 litrów paliwa.
Cennik
Topowy wariant Seata Ateca 2.0 TSI 190 KM DSG 4Drive w wersji wyposażenia FR Black kosztuje 147 600 złotych w ofercie promocyjnej. Podstawowa wersja Cupry Ateca 2.0 TSI 300 KM DSG 4Drive została wyceniona na 198 800 złotych, natomiast bardziej wypasiona wersja Limited Edition z układem wydechowym Akrapovic’a kosztuje przynajmniej 222 700 złotych. Przynajmniej, ponieważ mamy aż cztery wersje limitowane. Najtańsza wymaga dopłaty 23 900 złotych, natomiast najdroższa aż 41 300 złotych. Szybka kalkulacja i okazuje się, że najbardziej wypasiona wersja Cupry Ateca Limited Edition to wydatek 240 100 złotych!
To już naprawdę spore pieniądze jak na takiego SUV-a. Być może warto zastanowić się nad pierwszym poziomem Limited Edition, który kosztuje wspomniane 23 900 złotych i zawiera w sobie: hamulce Brembo, 20-calowe felgi aluminiowe, wewnętrzny pakiet BLACK, karbonowy tylny spojler, karbonowe nakładki na lusterka zewnętrzne, boczki drzwi z alcantary, kubełkowe fotele i karbonowe elementy dekoracyjne. Taki wariant z pewnością robi nie tylko świetne wrażenie wizualne, ale przede wszystkim wydech Akrapovic’a zadba tutaj o wyjątkowe doznania akustyczne.
Naszym zdaniem najlepiej pozostać przy bazowej wersji, która i tak kosztuje 50 tysięcy złotych więcej niż Seat Ateca FR Black, ale biorąc pod uwagę wyposażenie i osiągi Cupry, można to jeszcze zrozumieć i zaakceptować.
Podsumowanie
Jaka jest Cupra Ateca? Na to pytanie staraliśmy się poznać odpowiedź przez kilka dni spędzonych za kierownicą tego sportowego SUV-a. Niewątpliwie Ateca pozostała samochodem bardzo praktycznym i funkcjonalnym, który potrafi być łagodny jak baranek, ale jeśli tylko będziemy tego chcieli to pokaże pazur. Cupra Ateca trafia w pewną niszę – klientów poszukujących rodzinnego SUV-a zapewniającego świetne osiągi i bardzo dobre właściwości jezdne. Problem w tym, że poza tym, że Cupra Ateca jest bardzo, bardzo szybka to nie generuje emocji, których szukają ludzie kochający sportowe samochody.
Przeczytajcie testy innych samochodów na naszej stronie
Cupra Ateca 2.0 TSI 300 KM 4Drive – dane techniczne: | |
Silnik: | benzynowy, turbodoładowany, pojemność 1984 ccm |
Maksymalna moc: | 300 KM przy 5.500 obr./min |
Maksymalny moment obrotowy: | 400 Nm w zakresie 2.000 – 5.400 obr./min |
Skrzynia biegów i napęd: | automatyczna, siedmiobiegowa, napęd na wszystkie koła |
Przyspieszenie 0 – 100 km/h: | 5,2 s |
Prędkość maksymalna: | 247 km/h |
Średnie spalanie (w cyklu mieszanym): | 8,5 – 8,9 l/100 km |
Pojemność zbiornika paliwa: | 50 l |
Wymiary (dł./wys./szer.): | 4376/1615/1841 |
Pojemność bagażnika: | 510 l |
Cennik
Cennik – rocznik modelowy 2020 | ||
Wersja | Cupra Ateca | Cupra Ateca Limited Edition |
2.0 TSI 300 KM DSG 4Drive | 198 800 zł | od 222 700 zł |