Oba modele o pierwsze miejsce na podium walczyły z aż ośmioma autami innych marek w swoich segmentach. BMW i3 zdobył tytuł Auta Flotowego 2016 roku w segmencie Hybrydy/EV’s. Ekologiczne samochody są coraz częściej wykorzystywane we flotach firm. BMW i3, jako w pełni elektryczny pojazd, jest bardzo dobrym rozwiązaniem dla pracowników, którzy często poruszają się w mieście. Natomiast BMW serii 5 otrzymało nagrodę w segmencie Premium/SUV. Model ten od wielu lat jest liderem w swoim segmencie, zarówno na świecie, jak i w Polsce, gdzie do końca października 2016 roku zarejestrowano 1408 egzemplarzy BMW serii 5. Samochód wyposażony jest w technologie BMW EfficientDynamics, które pozwalają zmniejszyć emisję spalin i zużycie paliwa, co z kolei przekłada się na zmniejszenie kosztów utrzymania pojazdu we flocie.
Zwycięzcę w PTF SKFS wyłania się wg 7 kryteriów oceny. Są to ocena wyglądu zewnętrznego, ocena funkcjonalności wnętrza, ocena z jazdy testowej, koszt zakupu oraz serwisowania, wartość rezydualna, zużycie paliwa oraz emisja CO2. Każde kryterium ma przyporządkowaną wagę, według której wymnażany jest wynik, dający wartość finalną w rankingu. Koszty serwisowania wyrażone są wyłącznie w kwotach netto, bez rabatów. Wartości rezydualne pojazdów przyjęte są dla przebiegu 90 tys. km oraz użytkowania przez 36 miesięcy. Zużycie paliwa mierzone jest na podstawie danych zebranych podczas testu, dzięki zastosowaniu systemów telemetrycznych. W tym roku, pomiaru zużycia paliwa dokonano dodatkowo poprzez dotankowanie „pod korek” samochodów przed testem oraz po jego zakończeniu. Aby uzyskać transparentność wyników spalania poszczególnych pojazdów, auta testowane były na paliwach PKN ORLEN. Emisja CO2 samochodów biorących udział w teście została przygotowana na podstawie danych zebranych przez Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR.
O PTF SKFS 2016
Profesjonalny Test Flotowy SKFS składa się trzech etapów i trwa łącznie 10 miesięcy. Część teoretyczna PTF SKFS rozpoczęła się w lutym b.r. Auta do testu nominowane były na podstawie zestawienia przygotowanego przez Partnera Merytorycznego projektu – SAMAR Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego. Zestawienie obejmowało po 10 samochodów na każdy segment, najczęściej kupowanych przez Klientów instytucjonalnych w Polsce w IV kwartale 2015 roku oraz I kwartale 2016 roku. W teście udział brały pojazdy w analogicznej wersji wyposażenia. Kapituła PTF SKFS, którą tworzy aż 17 osób z szeregów SKFS, określiła także rodzaj nadwozia oraz napędu pojazdów, jakie mają wziąć udział w teście. Wartości rezydualne oraz mapy serwisowe pojazdów biorących udział w PTF SKFS 2016 przygotował Partner Merytoryczny projektu – firma EurotaxGlass’s.
Łącznie do drugiego etapu, części praktycznej testu, zakwalifikowały się 62 pojazdy w siedmiu segmentach. Tegoroczna edycja testu upłynęła pod znakiem aut o napędzie alternatywnym. Uczestnicy PTF SKFS po raz pierwszy w historii projektu wzięli pod lupę aż dwa dodatkowe segmenty pojazdów: Premium/SUV oraz Hybrydy/EV’s. Część praktyczna PTF SKFS trwała aż trzy dni. Jest to optymalny czas do przeprowadzenia niezbędnej liczby jazd testowych. Każdego dnia testowane były inne segmenty pojazdów. Zabieg ten ma na celu uniknięcie zakłócenia obiektywnej oceny fleet managerów. Pierwszego dnia testowano segment B, C drugiego Crossover i D, z kolei trzeci dzień dedykowany był na ocenę pojazdów dostawczych, premium/SUV oraz Hybryd/EV’s. Przez trzy dni ponad 150 managerów flot testujących pojazdy wypełniło ponad 1000 arkuszy ocen samochodów. W tegorocznej edycji testu, SATIS GPS zadbał o wyposażenie samochodów w najnowsze rozwiązania w zakresie telemetryki pojazdowej. Dzięki temu auta biorące udział w teście były monitorowane w czasie rzeczywistym. Zastosowanie telemetryki w PTF SKFS umożliwiło przede wszystkim precyzyjne raportowanie zmiennych, niezwykle istotnych z punktu widzenia optymalizacji kosztów związanych z zarządzaniem parkiem samochodowym. W dostarczonym przez Impel systemie graficznie zobrazowano trasę 35 kilometrowego przejazdu oraz istotne punkty pośrednie. Dzięki temu precyzyjnie porównano wyniki osiągane przez auta w poszczególnych segmentach oraz poszczególnych kierowców.
Partnerami Merytorycznymi PTF SKFS byli: Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, firma EurotaxGlass’s oraz PIMOT. Patronat medialny nad testem objął magazyn Auto Świat oraz czasopisma branżowe: Fleet, Euroflota, Flota, Home&Market.
O SKFS
Stowarzyszenie Kierowników Flot Samochodowych zostało utworzone w 2005 roku w celu kształtowania i wpływania na branżę flotową poprzez propagowanie wiedzy o zarządzaniu pojazdami. SKFS jest najważniejszym organem zrzeszającym osoby zarządzające flotami samochodowymi w Polsce. Na dzień rejestracji SKFS w KRS członkowie stowarzyszenia zarządzali 8 tys. pojazdów. W chwili obecnej liczba pojazdów pod szyldem SKFS sięga już ponad 60 tys. Początkowo w stowarzyszeniu zrzeszonych było 16 osób. Obecnie liczba ta wzrosła do prawie 167 osób.