Categories Aktualności

Awangardowe Gran Turismo

Volkswagen poszerza gamę swoich modeli o awangardowe Gran Turismo. Nowy model nosi nazwę Arteon i w hierarchii aut Volkswagena plasuje się powyżej Passata. Arteon zostanie po raz pierwszy zaprezentowany publicznie podczas Salonu Samochodowego w Genewie w dniach 9-19 marca 2017 r. Główny stylista Volkswagena, Klaus Bischoff, powiedział o nowym modelu – „Arteon łączy elementy stylistyczne klasycznego samochodu sportowego z elegancją i przestronnością aut z nadwoziem typu fastback. Jest awangardowym Gran Turismo klasy biznes poruszającym zarówno serce, jak i rozum”.

Elegancka stylistyka Volkswagena

Gran Turismo – model awangardowy
Tobias Sühlmann – stylista, który zaprojektował wnętrze nowego modelu – zauważa: „Arteon jest bardzo funkcjonalny i wyróżnia się atletyczną sylwetką. Forma i funkcja łączą się w nim w nowoczesny sposób. Dzięki dużemu rozstawowi osi, pociągniętej daleko w tył linii dachu, tyłowi nadwozia podobnemu do tyłu coupé oraz dużej pokrywie bagażnika auto typu Gran Turismo zapewnia – w porównaniu z klasycznymi samochodami – większą przestrzeń i daje więcej możliwości aranżacji wnętrza”. Pięciomiejscowy Arteon jest więc stworzony dla tych, którzy poszukują pięciodrzwiowego auta o sportowej sylwetce, a przy tym funkcjonalnego w codziennym użytkowaniu, wyróżniającego się eleganckimi kształtami i wyposażonego w najnowocześniejsze rozwiązania techniczne.

Doskonałe proporcje – 4.862 x 1.871 x 1.427
Arteona opracowano wykorzystując modułową platformę konstrukcyjną MQB. Silnik zamontowano z przodu poprzecznie do osi samochodu – taki rodzaj konstrukcji pozwala zaoszczędzić miejsce. Rozstaw osi Arteona wynosi 2.841 mm, a zwisy nadwozia są krótkie, co nadaje sylwetce szczególnej dynamiki. Długość nadwozia Arteona wynosi 4.862 mm, szerokość – 1.871 mm, wysokość natomiast – 1.427 mm. Dzięki takim wymiarom, proporcje nowego modelu stały się dynamiczne, co było dobrym punktem wyjścia do opracowania jego atrakcyjnej stylistyki.

Arteon promieniuje dynamiką
Do najważniejszych elementów stylistycznych Arteona, modelu o niepowtarzalnej stylistyce, należy opracowana od podstaw przednia część nadwozia. Jej wyróżnik to długa pokrywa silnika zachodząca na błotniki i sięgająca do osłony chłodnicy zajmującej całą szerokość przodu. Seryjne reflektory w technologii LED oraz diodowe światła do jazdy dziennej łączą się tu z chromowanymi listwami oraz z pokrywą silnika. Dzięki temu pod względem stylistyki przodu Arteon w niczym nie ustępuje najbardziej renomowanym samochodom sportowym.

W sportowym stylu
Na wzór modeli sportowych zaprojektowano też duży i wyrazisty tył nadwozia, szerokie błotniki i uwypuklone nadkola Arteona. Wykonane z lekkich stopów obręcze kół mogą mieć rozmiar do 20 cali. Smukłość sylwetki auta została podkreślona talią widoczną z boku – ten stylistyczny zabieg jest również charakterystyczny dla samochodów sportowych.

W 24 miesiące od modelu studyjnego do seryjnego

Spojrzenie wstecz. Genewa 2015 – Volkswagen prezentuje Sport Coupé Concept GTE. Studyjny pięciodrzwiowy model z nadwoziem typu fastback staje się jedną z gwiazd salonu samochodowego nad Jeziorem Genewskim. Klaus Bischoff w marcu przed dwoma laty o koncepcyjnym aucie wyrażał się entuzjastycznie – „Sport Coupé Concept GTE to kolejny kamień milowy ekspresyjnej stylistyki. Jedyny w swoim rodzaju, od pierwszej do ostatniej kreski stworzony zupełnie na nowo. To stylistyczny kompas. Prezentując to studyjne auto Volkswagen przedstawia nie tylko nowy design swoich modeli, ale daje przedsmak nowej ery w stylistyce”.

Powrót do przyszłości. Zaledwie 24 miesiące po debiucie studyjnego auta, w marcu 2017 roku Volkswagen prezentuje samochód seryjny – Arteona. Klaus Bischoff komentuje jeszcze raz – „Fakt, że seryjny model tak mało pod względem stylistyki różni się od studyjnego pierwowzoru świadczy o zamiłowaniu Volkswagena do innowacji. Tak jak tamto pokazowe auto, Arteon sprawia, że od razu chcesz go mieć. Ten samochód, jak zapowiadałem w 2015 roku, rzeczywiście rozpoczyna nową erę w stylistyce”.

„Made in Germany” na wszystkich kontynentach

Arteon zajmuje miejsce powyżej Passata
Passat, Arteon, Phideon. W hierarchii modeli Volkswagena Arteon plasuje się powyżej oferowanego na całym świecie i w licznych wersjach Passata. O stopień wyżej nad Arteonem ma swoje miejsce Phideon – samochód opracowany specjalnie na rynek chiński. Nowe Gran Turismo Volkswagena będzie produkowane w zakładach w Emden, mających bezpośredni dostęp do portu. To miejsce jest jak stworzone specjalnie dla Arteona, który będzie sprzedawany niemal na wszystkich rynkach ważnych dla samochodów tej klasy. Sprzedaż zacznie się już latem bieżącego roku. W połowie czerwca nowy model będzie dostępny w Niemczech, przyjmowanie zamówień w wybranych krajach Europy rozpocznie się wraz ze światową premierą Arteona w Genewie.

Gran Turismo zdefiniowane na nowo

Innowacyjny, oszczędny i funkcjonalny na co dzień
Połączenie awangardowej stylistyki i sportowego charakteru z funkcjonalnością, której przykładem jest przestronne wnętrze sprawia, że Arteon nadaje nowe znaczenie pojęciu Gran Turismo. Do zalet tego modelu wykraczających poza standardy aut tej klasy należy bardzo duża ilość miejsca wokół nóg pasażerów siedzących z tyłu oraz bagażnik o pojemności od 563 do 1.557 litrów.

Pod względem technicznym Arteona wyróżnia sześć wydajnych silników do wyboru (o mocy od 110 kW/150 KM* do 206 kW/280 KM1), napęd na przednią oś lub na cztery koła oraz cyfrowe wskaźniki i elementy obsługi. Są wśród nich Active Info Display (cyfrowe zegary i komputer pokładowy z funkcją indywidualizacji), wyświetlacz typu head-up oraz najnowszej generacji system multimedialny Discover Pro ze szklanym ekranem o przekątnej 9,2 cala i z funkcją sterowania przy pomocy gestów.

Interaktywne systemy asystujące
Do awangardowego charakteru Arteona pasują innowacyjne systemy asystujące oraz zwiększające komfort podróżowania. Aktywny tempomat (ACC) nowej generacji uwzględnia teraz dane z komunikatów drogowych i między innymi ograniczenia prędkości dopasowując automatycznie do nich prędkość jazdy samochodu. Nowe dynamiczne reflektory skrętne dzięki danym GPS oraz pochodzącym z nawigacji z wyprzedzeniem „wiedzą” kiedy samochód znajdzie się w zakręcie i uruchamiają funkcję doświetlania jeszcze zanim kierowca wjedzie w łuk drogi. Do zwiększenia bezpieczeństwa przyczynia się również system Emergency Assist drugiej generacji – gdy kierowca, np. z powodu zasłabnięcia, przestanie kontrolować pojazd, system nie tylko spowoduje hamowanie (w zakresie możliwości urządzenia), ale też skieruje samochód na skrajny prawy pas jezdni, jeśli okaże się on w danej chwili wolny.

Wyposażenie Arteona

Trzy linie wyposażenia zapewniają wysoki stopień indywidualizacji
Mimo nowoczesnego charakteru Arteon jest autem atrakcyjnym cenowo. Oprócz bogatej wersji podstawowej nowe Gran Turismo będzie oferowane w dwóch ekskluzywnych wersjach Elegance oraz R-Line. Jak wskazuje nazwa konfigurując linię Elegance szczególny nacisk położono na wytworny wygląd samochodu. W Arteonie R-Line jeszcze bardziej podkreślono z kolei, typowo dla modeli Volkswagena z serii R, sportowy charakter auta. W oparciu o trzy wersje wyposażenia Arteona w dużym stopniu będzie można skonfigurować zgodnie z indywidualnym życzeniem.