Segment aut z alternatywnym napędem jest jedynym, który stawił czoło pandemii i odnotował wzrosty w pierwszych trzech kwartałach tego roku. Ponieważ nasze miasta i drogi nie są jeszcze gotowe na pełną elektromobilność, optymalnym wyborem, przyjaznym dla środowiska i portfela są rozwiązania łączące auto elektryczne, które jest jednocześnie hybrydą i ma możliwość szybkiego ładowania ze zwykłego gniazdka 230 V. Taki komfort zapewnia najnowsze wcielenie światowego bestsellera Mitsubishi Outlander PHEV w wersji 2020.
Miasta z zerową emisją to nie utopia
Miejskie strefy z ograniczeniem wjazdu dla starych, kopcących aut są w Polsce dopiero w sferze deklaracji, a o strefach zerowej emisji nikt jeszcze nie mówi, jednak rosnąca świadomość ekologiczna Polaków z pewnością prędzej czy później doprowadzi do tego, że nie każdy i wszystkim będzie mógł poruszać się po mieście. Z myślą o takiej chwili powstały auta elektryczne i idea miasta z zerową emisją. W ramach europejskiego projektu “Zero Carbon City” miasto Manchester współpracuje z Frankfurtem (Niemcy), Vilvoorde (Belgia), Zadar (Chorwacja), Bistrita (Rumunia), Modena (Włochy) and Tartu (Estonia). Powstały też pierwsze miasta, zbudowane od początku do końca w oparciu o ideę zrównoważonego rozwoju i zerowej emisji, w których transport opiera się na pojazdach wyposażonych w silniki elektryczne. Jednym z takich sztandarowych projektów jest miasto Masdar w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Tam w 2011 r. testowane były elektryczne auta Mitsubishi i-MiEV (nazwa jest skrótem Mitsubishi innovative Electric Vehicle, wprowadzony na rynek japoński dokładnie w dniu obchodzonym jako światowy dzień środowiska (5 czerwca) 2009 jako pierwsze na świecie auto elektryczne o zasięgu około 160 km, które mogło poruszać się po autostradach. Auta trafiły również do wielu innych krajów, w tym do Polski, Norwegii, Francji, Niemiec i Stanów Zjednoczonych i Australii.
Elektromobilność – od wizji do innowacji
Mitsubishi i-MiEV było ważnym etapem na długiej, ponad pięćdziesięcioletniej drodze Mitsubishi do elektromobilności. Rozwój elektrycznej technologii napędowej od dziesięcioleci stanowi kluczowy element polityki korporacyjnej firmy w zakresie działalności rozwojowo-badawczej. Prace nad pierwszymi pojazdami elektrycznymi koncern rozpoczął już w październiku 1966 roku, a w 1971 oficjalnie zainaugurował program budowy pojazdów elektrycznych.
Kulminacyjnym momentem tej podróży była premiera auta pod nazwą Mitsubishi Outlander PHEV – pierwszego i do dziś najlepiej sprzedającego się SUV z samoładującym, hybrydowym układem spalinowo-elektrycznym z zasilaniem z gniazdka (plug-in). Światowa premiera pierwszego hybrydowego elektrycznego samochodu SUV z dwoma silnikami elektrycznymi, oferowanego przez dużą firmę motoryzacyjną w standardowej gamie modelowej odbyła się na Salonie Samochodowym w Paryżu w 2012 roku.
Mitsubishi Outlander PHEV wyróżniało się (i to do dzisiaj się nie zmieniło) spośród wszystkich innych hybrydowych rozwiązań typu plug-in wykorzystaniem podstawowej architektury samochodu elektrycznego (drive-by-wire, brak skrzyni biegów). W przeciwieństwie do rozwiązań typowych w branży, Mitsubishi Motors zrezygnowało z prostego montażu napędów elektrycznych w tradycyjnych modelach spalinowych i zdecydowało się na opracowanie własnych pojazdów hybrydowych typu plug-in od podsataw.
Auto pełne prądu
Od swojej premiery w 2012 r. Outlander PHEV jest stale modernizowany. Model 2020 gwarantuje znakomite osiągi i zasięg nawet ponad 600 km, ale też możliwość całkowicie bezemisyjnej jazdy, jeśli jest taka potrzeba.
Będąc konstrukcyjnie samochodem elektrycznym, Mitsubishi Outlander PHEV poruszane jest głównie przez dwa silniki elektryczne pracujące w układzie stałego napędu 4WD. Silnik spalinowy pełni rolę wspomagającą, albo napędzając generator zasilający akumulator trakcyjny, bądź też napędzając bezpośrednio przednie koła samochodu, ale zawsze przy pracujących silnikach elektrycznych z przodu i z tyłu.
Taka konstrukcja daje właścicielom wiele możliwości ładowania baterii napędowej i pozwala na korzystanie z auta w każdych warunkach, poczynając od spokojnej jazdy po mieście w trybie bezemisyjnym (zasięg 57 km, maksymalna prędkość do 135 km/h), przez podróże nawet ponad 600 km, a kończąc na aktywnej jeździe w terenie. Ukoronowaniem tej wszechstronności jest możliwość holowania dodatkowego ciężaru do 1500 kg, można więc zabrać łódkę i wybrać się na przykład z Warszawy na Mazury bez konieczności ładowania auta po drodze.
1. Ładowanie ze standardowego gniazdka 230V: ok. 5,5-7 godzin prądem zmiennym o napięciu 230V o natężeniu 8-10 A
2. Szybkie ładowanie (standard CHAdeMO – 25 min dla ładowania do 80%*)
3. Tryb CHARGE
4. Hamowanie regeneracyjne (6 poziomów)
*80% – w celu umożliwienia magazynowania energii z hamowania rekuperacyjnego o pozostałe 20%
Jak się jeździ bez skrzyni biegów i czy nie zabraknie prądu?
Od tradycyjnych aut Mitsubishi Outlander PHEV różni się między innymi tym, że jest wyposażony w jednobiegową przekładnię. Innowacyjne rozmieszczenie komponentów układu napędowego pozwoliło zrezygnować z konwencjonalnej skrzyni biegów i wału napędowego, a całość jest sterowana elektronicznie przez system operacyjny PHEV (PHEV OS). W najnowszej wersji tego modelu, wprowadzonego w 2020, cały zespół napędowy PHEV przeszedł kompleksową aktualizację, co pozwoliło na podniesienie całkowitej mocy do 224 KM.
Wśród obaw, jakie najczęściej pojawiają się ze strony kierowców aut napędzanych tradycyjnymi silnikami spalinowymi, jest kwestia konieczności wyboru odpowiedniego trybu w aucie hybrydowym. Outlander PHEV oferuje trzy tryby jazdy, wszystkie automatycznie aktywowane przez system operacyjny PHEV i wszystkie oferujące stały elektryczny napęd na 4 koła:
* EV – tryb całkowicie elektryczny (do 135 km/h) – samochód jest wtedy napędzany przednim i tylnym silnikiem elektrycznym a energia pozyskiwana z akumulatora napędowego.
* Szeregowy tryb hybrydowy – samochód napędzany nadal przednim i tylnym silnikiem elektrycznym, silnik spalinowy napędza generator, aby ładować akumulator napędowy podczas jazdy. To tryb aktywowany podczas nagłego przyspieszenia lub jazdy pod górę. Również, gdy zbyt niski jest stan naładowania akumulatora. System dąży do jak najszybszego i najczęstszego powrotu do trybu całkowicie elektrycznego (Pure EV). Silnik jest również uruchamiany automatycznie w określonych odstępach, aby utrzymać go w optymalnym stanie, a także po 89 dniach jazdy wyłącznie elektrycznej w celu konserwacji układu paliwowego.
* Równoległy tryb hybrydowy – w tym trybie silnik napędza przednie koła, przedni silnik elektryczny wspomaga pracę silnika spalinowego a tylny silnik elektryczny napędza tylne koła. To tryb aktywowany przy dużej prędkości. System dąży do jak najszybszego i najczęstszego powrotu do szeregowego trybu hybrydowego (lub trybu całkowicie elektrycznego poniżej 135 km/h). Silnik spalinowy, wykorzystując nadwyżkę momentu obrotowego, używany jest także do ładowania akumulatora napędowego przez generator.
Tryb całkowicie elektryczny (EV) jest trybem domyślnym zaraz po uruchomieniu pojazdu i zapewnia zasięg jazdy bezemisyjnej do 57 km, ale nigdy nie oznacza to maksymalnego zasięgu tego trybu w sekwencji, zatem sytuacja, której obawiają się kierowcy aut z silnikami spalinowymi, w której auto po przejechaniu maksymalnego zasięgu w trybie elektrycznym dalej nie pojedzie, nie będzie miała miejsca. System PHEV jest w pełni automatyczny i będzie się przełączał się między jazdą a ładowaniem, aby zachować minimalną dawkę energii z akumulatora na później (np. do jazdy w strefie zeroemisyjnej).