W najbliższą sobotę, 4 lutego, rozpocznie się Porsche TAG Heuer Esports Supercup 2023 – z nowym formatem kwalifikacji oraz listą startową składającą się z 30 simracerów. To już piąty sezon wirtualnego pucharu markowego Porsche, w którym startuje 911 GT3 Cup. Kalendarz międzynarodowych mistrzostw organizowanych na platformie symulacyjnej iRacing ponownie obejmuje dziesięć rund. Gospodarzem pierwszej z nich będzie cyfrowa pętla Grand Prix niemieckiego Hockenheimringu, a finał rozegra się na początku czerwca na Autodromo Nazionale we włoskiej Monzy. W międzyczasie e-sportowa seria zagości na innych słynnych torach wyścigowych, takich jak północna pętla Nürburgringu oraz Circuit des 24 Heures w Le Mans, a także na nowoczesnych i klasycznych obiektach Formuły 1 w Magny-Cours (Francja), Austin (USA), Spielbergu (Austria), Watkins Glen (USA) oraz Spa-Francorchamps (Belgia). O lokalizacji trzeciej rundy sezonu po raz kolejny w drodze głosowania online zdecyduje społeczność e-sportu.
„Wyścigi symulacyjne są dla Porsche Motorsport bardzo ważne” – mówi Nina Braack, menedżer Porsche Motorsport ds. e-sportu. „W ubiegłym roku stworzyliśmy własny zespół fabryczny – Porsche Coanda Esports Racing. Czterech naszych kierowców fabrycznych łączy jedna wspólna cecha: wszyscy zasłużyli sobie na miejsce w składzie dzięki wspaniałym występom w Porsche TAG Heuer Esports Supercup. Nasz wirtualny puchar markowy zadebiutował w 2019 r. Wchodząc w swój piąty sezon, ponownie może poszczycić się imponującym międzynarodowym składem. Nasi fani znów mogą spodziewać się wyścigów pełnych emocji”.
Zmiany w schemacie kwalifikacji zapewnią jeszcze większe napięcie
W nowym sezonie 30 kierowców z 15 krajów powalczy o nagrody z łącznej puli w wysokości 200 tysięcy dolarów amerykańskich. Punkty mistrzowskie w 30-minutowych wyścigach głównych będą przyznawane do 25. miejsca – powinno to dodatkowo motywować do udziału we wciągających pojedynkach zawodników pozostających z tyłu stawki.
Kolejną ważną zmianą jest zmodyfikowany format kwalifikacji. Wciąż będą trwały one 12 minut, ale zostaną podzielone na dwie grupy. Jako pierwsi na tor wyruszą kierowcy, którzy w tymczasowej klasyfikacji mistrzostw zajmują miejsca od 6. do 30. Światło wyjazdu z alei serwisowej zmieni się dla nich na zielone dokładnie na jedną minutę, około godziny 20:00 (czas letni: 21:00), a każdy zawodnik otrzyma tylko jedną próbę przejechania okrążenia. 150 sekund później swoją kolej będzie miała najlepsza piątka kierowców. Podobnie jak w sesji hyperpole każdy z nich ustawi się w kolejce do indywidualnego przejazdu na czas w jednominutowych odstępach. Na najlepszego zawodnika we wszystkich kwalifikacjach, jako zdobywcy nagrody TAG Heuer Pole Award, czeka zegarek TAG Heuer Connected Watch w specjalnej edycji Porsche.
Diogo C. Pinto w tym sezonie z myśliwego stanie się zwierzyną: portugalski kierowca symulacji wyścigów z ekipy Redline po niezwykle konsekwentnych ubiegłorocznych występach jest gotowy do obrony tytułu. Jego rywale są jednak zdeterminowani, aby temu zapobiec – na czele z Brytyjczykiem Sebastianem Jobem, który został mistrzem PESC 2020, a w zeszłym roku o włos przegrał z Pintem. Teraz kierowca Oracle Red Bull Racing Esports chce powtórzyć swój triumf sprzed ponad dwóch lat. Wśród innych głównych pretendentów do tytułu mistrzowskiego znajdują się między innymi dwaj kierowcy symulacji VRS Coanda: Zac Campbell (USA) i Charlie Collins (Wielka Brytania). Nie wypada też lekceważyć Coopera Webstera, który także reprezentuje Oracle Red Bull Racing Esports. Australijczyk wygrał w 2022 r. klasyfikację debiutantów i ma ambicje walki o najwyższą stawkę.
Tuomas Tähtelä ponownie kwalifikuje się do PESC jako triumfator serii pretendentów
W piątym sezonie Porsche TAG Heuer Esports Supercup na 15 pierwszych pozycji startowych automatycznie zakwalifikowali się najlepsi kierowcy z zeszłorocznej edycji. Pozostałych 15 miejsc w kokpitach rozdzielono podczas dwuetapowej selekcji. W pierwszej rundzie wszyscy zawodnicy zarejestrowani na platformie iRacing mogli wziąć udział w specjalnych zawodach kwalifikacyjnych. W drugim etapie najlepsza piętnastka w klasyfikacji generalnej awansowała do tzw. Contender Series – serii pretendentów. W sześciu wyścigach organizowanych we wrześniu i październiku ubiegłego roku zmierzyli się oni z kierowcami, którzy zakończyli sezon PESC 2022 na pozycjach od 16. do 30. Dodatkowo dzikie karty otrzymali Brazylijczyk Gustavo Ariel, Philippe Bouchard z Kanady, William Chadwick z Wielkiej Brytanii oraz Niemiec Christopher Dambietz – wszyscy zasłużyli sobie na ten zaszczyt, biorąc udział w lokalnych e-sportowych pucharach markowych. Gustavo Ariel ukończył Contender Series na drugim miejscu. Pierwszy był doświadczony Tuomas Tähtelä z Finlandii, który awansował do tegorocznego Porsche TAG Heuer Esports Supercup.
Kalendarz wyścigów Porsche TAG Heuer Esports Supercup w 2023 r.
04.02.2023 r.: Niemcy, Hockenheimring (9/18 okrążeń)
18.02.2023 r.: Francja, Magny-Cours (9/18 okrążeń)
04.03.2023 r.: do ustalenia w głosowaniu online
19.03.2023 r.: USA, Austin (8/16 okrążeń)
01.04.2023 r.: Austria, Spielberg (10/20 okrążeń)
08.04.2023 r.: USA, Watkins Glen (11/22 okrążeń)
22.04.2023 r.: Belgia, Spa-Francorchamps (6/12 okrążeń)
06.05.2023 r.: Niemcy, północna pętla Nürburgringu, wersja 24 h (3/4 okrążenia)
20.05.2023 r.: Francja, Le Mans (3/6 okrążeń)
03.06.2023 r.: Włochy, Monza (7/14 okrążeń)
w nawiasach: liczba okrążeń dla sprintu i wyścigu głównego

