Rajdy samochodowe

Szybkie otwarcie drugiej części sezonu

W najszybszej rundzie w całym rajdowym kalendarzu, słynącej z długich skoków samochodów na garbach szutrowych dróg, Skandynawowie Mads Østberg i Jonas Andersson oraz Brytyjczycy Kris Meeke i Paul Nagle walczyć będą o najwyższe pozycje dla siebie i swoich Citroënów DS3 WRC. 

CITROËN W RAJDZIE FINLANDI: CZTERY ZWYCIĘSTWA OD ROKU 1962

Pierwszą wygraną w Rajdzie 1000 Jezior (taką nazwę nosił dawniej Rajd Finlandii) Citroën zaliczył w epoce, kiedy z Finami na ich własnym terenie rywalizować byli w stanie tylko Szwedzi. Było to w roku 1962, a w barwach francuskiej marki triumfowała fińska załoga Pauli Toivonen i Jaakko Kallio, jadący Citroënem DS19. Następne zwycięstwo Citroëna w Jyväskylä nastąpiło w 46 lat później, w okresie, gdy rajd był już rundą Rajdowych Mistrzostw Świata – Sébastien Loeb i Daniel Elena wygrali w Finlandii w roku 2008 (C4 WRC), a następnie powtórzyli to osiągnięcie w latach 2011 i 2012 (DS3 WRC).

W POSZUKIWANIU BEZWZGLĘDNEJ SKUTECZNOŚCI

„Grand Prix Finlandii”, bo i tak bywa nazywany ten rajd, jest najszybszą rundą w kalendarzu RMŚ FIA. Wygrywając w roku 2012, Sébastien Loeb i Daniel Elena zaliczyli na jego trasach rekordową, najwyższą w historii średnią prędkość – 122,89 km/h!

Przy tak wysokich prędkościach warunkiem rywalizowania w czołówce jest posiadanie poważnego doświadczenia” – podkreśla Marek Nawarecki, zastępca szefa zespołu.- „Mads ma za sobą osiem występów w Finlandii i jest to teren, na którym czuje się dobrze. Również Kris zna dość dobrze trasy i charakter tej rundy; startował w niej do tej pory sześć razy, w ubiegłym roku za kierownicą jednego z naszych DS3 WRC. Nasi kierowcy będą mogli wykorzystać swoje doświadczenie, by od samego początku znaleźć właściwe tempo. Cel zawsze pozostaje taki sam: chcemy walczyć o miejsca na podium. W efekcie wszystkich prac, jakie wykonaliśmy do tej pory, Mads i Kris czują się pewnie w Citroënach DS3 WRC. Liczymy na to, że w drugiej części sezonu przełożą swoje dobre przygotowanie na konkretne wyniki”.

Rajd Finlandii stanowi również trudne wyzwanie dla inżynierów zespołu – jego trasy wymagają bardzo precyzyjnego zaplanowania, a następnie realizacji ustawień samochodów. „Takie wyregulowanie samochodu, by miał szansę na zwycięstwo w Finlandii, jest dość skomplikowane” – mówi Didier Clément, odpowiedzialny za funkcjonowanie Citroënów DS3 WRC.- „Pracowaliśmy nad tym i gromadziliśmy doświadczenia, przez wiele lat, zanim udało nam się stanąć na najwyższym stopniu podium. Konieczna jest doskonała znajomość terenu, a nawet drobny błąd w regulacjach może odebrać szansę na dobry wynik. To jest sprint od startu do mety, więc możliwości nadrobienia błędów są niewielkie”.

Aby przygotować się do rajdu, zespół zaplanował sesję testów, które odbędą się przed przejazdami zapoznawczymi: „Niczego nie pozostawiamy przypadkowi. Naszym zadaniem jest przede wszystkim dostarczenie kierowcom samochodów tak przygotowanych, by dać im pewność siebie na trasie rajdu. Auta muszą być bardzo czułe, reagować na każdy impuls – inaczej niż w wolniejszych rundach, w których szuka się pewnego kompromisu. W Finlandii na kompromisy nie ma miejsca – szuka się bezwzględnej skuteczności” – dodaje Clément.

Podczas testów Citroën Total Abu Dhabi World Rally Team będzie jednocześnie przygotowywał się do przyszłych rund. Od firmy Michelin otrzyma nowe opony, wprowadzane do użytku w RMŚ od Rajdu Finlandii. Ponadto, w Citroënach DS3 WRC wypróbowywane będą nowe modyfikacje, dokonywane w ramach programu rozwojowego z myślą o sezonie 2015.

STAŁE POSTĘPY MADSA ØSTBERGA

Kiedy Mads Østberg po raz pierwszy wystartował w Rajdzie Finlandii, w roku 2006, miał tylko 18 lat. Od tamtego czasu systematycznie poprawiał swoje wyniki w tej rundzie. W roku 2010 zajął siódme miejsce, w 2011 szóste, w 2012 był piąty, a w 2013 trzeci!

Kluczem do szybkiej jazdy na wszystkich fińskich oesach jest doświadczenia. Ja, dzięki ośmiu występom na tych trasach, poznałem je i zyskałem zaufanie do siebie na tyle, by móc jeździć szybko. Oprócz ego, jest to jeden z rajdów, które najbardziej lubię i mam nadzieję, że w ubiegłym roku było to widać” – podkreśla Mads.- „To nie wszystko. Potrzebny jest także perfekcyjnie ustawiony samochód – w przeciwnym razie trzeba zachowywać za duży margines, ze szkodą dla czasów. No i niezbędne są doskonałe notatki, szczególnie po to, by prawidłowo najeżdżać na garby kończone długimi skokami. Spodziewam się wspaniałej walki. Aby podtrzymać moją dobrą passę zajmowania w klasyfikacji generalnej coraz wyższych miejsc wraz z każdym kolejnym występem, trzeba będzie jechać bardzo szybko od startu aż do mety!

POWRÓT KRISA MEEKE DO FINLANDII

Kris Meeke wybrał Rajd Finlandii w sezonie 2013 na swój pierwszy występ za kierownicą Citroëna DS3 WRC. Jeszcze na dwa odcinki specjalne przed metą brytyjski kierowca zajmował piąte miejsce, pokazując swoje zdolności przystosowania się do nowego dla siebie samochodu na bardzo szybkich trasach. „W pierwszym i drugim dniu na niektórych odcinkach zaliczałem drugi lub trzeci czas” – wspomina Meeke.- „ale zabrakło mi regularności, dzięki której mógłbym utrzymać kontakt ze ścisłą czołówką”.

Tym razem Kris pojawia się w Finlandii jeszcze lepiej przygotowany. „Druga połowa sezonu, która właśnie się rozpoczyna, będzie inna. Czekają mnie starty na trasach, które znam i liczę na to, że moje doświadczenie wpłynie na wyniki. Szczególnie w Finlandii, gdzie prędkości są tak wysokie, że tory jazdy musi być idealny. Kiedy koła są w powietrzu, nie da się kierować kierownicą – trzeba to robić ustawianiem samochodu do toru jazdy i kinetyką”.

Jeszcze na dzień przed zapoznaniem będziemy w pełni roboty testowej. To jest najlepsza metoda przygotowań – na miejscu i tuż przed prawdziwą rywalizacją” – komentuje Brytyjczyk.- „Jeżeli wszystko pójdzie dobrze, powinniśmy okazać się zdolni do walki o jedno z trzech pierwszych miejsc, choć mówiąc to, mam świadomość, jak wielu rywali tak samo starannie przygotowuje się do walki o podium”.

Z HELSINEK DO JYVÄSKYLÄ

W sobotę 26 lipca Mads Østberg wystartuje w stolicy Finlandii w Rally Helsinki Battle. Ta pokazowa rywalizacja towarzyska na ulicach miasta stanowić ma rozpoczęcie całego tygodnia prędkości. Na trasie wytyczonej w dzielnicy Hietalahti sześciu kierowców z obecnej czołówki Rajdowych Mistrzostw Świata zmierzy się z zawodnikami zaliczanymi do rajdowych legend, takimi, jak Markku Alén, Marcus Grönholm, Juha Kankkunen i Tommi Mäkinen. Pojedynki te oglądać będzie kilkadziesiąt tysięcy kibiców.

W dwa dni później wszyscy zawodnicy rozpoczną przejazdy zapoznawcze, które zakończą się w środę po południu. We czwartek w godz. 8:00-11:30 rozegrany zostanie odcinek testowy w Laajavuori, na trasie długości 4,19 km, częściowo na nawierzchni asfaltowej.

Właściwy rajd wystartuje we czwartek o godz. 15:00; na ten dzień przewidziane są trzy odcinki specjalne wytyczone na północny wschód od Jyväskylä: dwa przejazdy odcinka Lankamaa (23,44 km od 16:08 do 19:07), pomiędzy nimi krótszy oes Jouhtikylä (10,36 km, od 17:21) i na koniec dnia bardzo krótki, asfaltowy sprint Harju (2,27 km, od 20:30) w Jyväskylä, wracający do programu rajdu po 16 latach przerwy.

W piątek parc fermé otwarty zostanie o godz. 7:30. Zawodnicy wyjadą w tej samej kolejności startowej na pętlę złożoną z czterech oesów na południe od miasta. Będą to: Pihlajakoski (14,51 km, od 9:18), włączony do trasy rajdu po 27 latach przerwy; Päijälä (23,38 km, od 10:26), którego pierwszy fragment nie był do tej pory wykorzystywany w Rajdowych Mistrzostwach Świata; Kakaristo (20,51 km, od 11:24) będący skróconą wersją odcinka Ouninpohja i na koniec Painaa (7,70 km, od 12:42). Po południu, po przerwie serwisowej, pętla ta zostanie powtórzona z przejazdami kolejnych oesów odpowiednio od godz. 15:56, 17:04, 18:02 i 19:20), a dzień zakończy się drugim przejazdem sprintu Harju (20:30).

W sobotę rano zawodnicy wyjadą o godz. 7:00 na dwa przejazdy dobrze znanej pętli, złożonej z pięciu odcinków specjalnych. Mökkiperä (13,84 km, od 8:08 i 15:20) przejeżdżany będzie w kierunku przeciwnym niż dotychczas, natomiast cztery kolejne oesy będą identyczne jak w edycji 2013: Jukojärvi (21,93 km, od 9:06 i 16:18), Surkee (14,95 km, od 10:43 i 17:55), Himos (4,45 km, od 12:11 i 19:23) oraz Leustu (10,01 km, od 12:44 i 19:56). Wieczorem, od godz. 21:06, samochody korzystać będą z serwisu.

Krótki etap niedzielny obejmie tylko 36 km jazdy na czas. Na jego program składa się oes Ruuhimäki (6,79 km, od 9:25) znany z serii efektownych hopek, wąska trasa odcinka Myhinpää (23,02 km, od 10:43) oraz, jako Power Stage, Ruuhimäki 2, transmitowany w telewizji, od 13:08. Na metę w Pavilkonji de Jyväskylä kierowcy wjeżdżać będą od godz. 15:00.