Testy samochodów

[Nasz test] Kia Soul 1.6 CRDI

Producenci samochodów coraz częściej szukają nowych stylistycznych rozwiązań, które pozwoliłyby wyróżnić swoje samochody w coraz popularniejszym segmencie crossoverów. Wizualnie najnowsza Kia Soul nie odbiega od pierwszej generacji modelu, jednak kosmetyczne zmiany i wykorzystanie nowego nadwozia sprawiły, ze prezentuje się bardziej atrakcyjnie i jest bardziej komfortowe.

Stylistyka

Kształt nadwozia Soul drugiej generacji bezpośrednio nawiązuje do poprzedniego modelu, który zadebiutował na rynku pod koniec 2008 roku. Projektanci zachowali charakterystyczne pudełkowate nadwozie, które zostało odświeżone, co sprawiło, że samochód prezentuje się zdecydowanie ciekawiej i bardziej dynamicznie niż Soul pierwszej generacji. Najnowszy Soul zyskał kilka centymetrów, co przełożyło się na większą ilość miejsca oferowanego pasażerom tylnej kanapy a także zwiększyło pojemność bagażnika, która wynosi teraz 354 litry.

Kia Soul
Kia Soul

Pomimo kilku lat obecności na polskim rynku samochód wciąż budzi spore zainteresowanie na ulicach. Przednia część nadwozia zwraca uwagę trapezoidalnym wlotem powietrza ze sporych rozmiarów światłami przeciwmgłowymi, które w naszym egzemplarzu ozdobione zostały chromowaną ramką. Masywnie wyglądający przód dopełniają ostro zarysowane duże reflektory nadając autu nieco bardziej agresywnego i dynamicznego wyglądu. Tylna część nadwozia zachowała swoje kanciaste krawędzie, w które wtopiono tylne światła wykonane w technologii LED i które doskonale integrują się z oknem w pokrywie bagażnika.

Wnętrze

Wnętrze Kia Soul to klimaty dobrze znane z innych modeli koreańskiego koncernu. Niebanalna stylistyka nadwozia budzi wiele pozytywnych emocji. Tego samego oczekiwaliśmy od wnętrza, jednak okazało się ono nieco zbyt smutne i spokojne.

Jakość wykonania i materiały wykorzystane do wykończenia stoją na bardzo wysokim poziomi, a dbałość o każdy detal spowodowała, że całość prezentuje się dobrze, ale nie tak atrakcyjnie jak można byłoby się spodziewać.

Za każdym razem kiedy wsiadam do samochód Kia moją uwagę zwraca pokaźna liczba przycisków, które znajdują się na kierownicy oraz kolumnie centralnej. Na samej kierownicy naliczyłem aż 16 przycisków! To również uległo poprawie względem pierwszej generacji, dzięki czemu po kilku chwilach spędzonych w samochodzie okazało się, że obsługa poszczególnych funkcji jest prosta i intuicyjna.

Kia Soul
Kia Soul

Najwięcej moich zastrzeżeń budzi kolorowy 4.3 calowy ekran LCD, który poza obsługą radioodtwarzacza wyświetla obraz z kamery cofania. Niewielkie rozmiary tylnej szyby powodują, że kierowca ma dość ograniczoną widoczność, natomiast obraz wyświetlony na tak małym ekranie traci na wartości i może sprawiać problemy starszym użytkownikom, których wśród crossoverów nie brakuje.

Nieocenioną zaletą pudełkowatego nadwozia Kia Soul jest uzyskanie dużej przestrzeni we wnętrzu auta. Zarówno w pierwszym jak i drugim rzędzie odnajdziemy wystarczającą ilość wolnej przestrzeni dla pasażerów zarówno na nogi jak i głowy podróżujących nim osób.

Silnik i właściwości jezdne

Pod maską testowanego samochodu znalazł się silnik wysokoprężny o pojemności 1.6 litra, mocy 128 koni mechanicznych przy 4000 obr/min i maksymalnym momencie obrotowym 260 Nm w zakresie 1900 – 2750 obr/min. Poza silnikiem wysokoprężnym w ofercie koreańskiego producenta znajduje się jeszcze silnik benzynowy o pojemności 1.6 litra osiągający moc 132 KM i maksymalny moment obrotowy 161 Nm. Z napędem może współpracować sześciobiegowa manualna lub sześciobiegowa automatyczna skrzynia biegów. W czasie testu mieliśmy okazję przekonać się jak spisuje się Kia Soul wyposażona w wysokoprężną jednostkę napędową oraz automatyczną skrzynię biegów.

Soul z automatyczną skrzynią biegów nie należy do najbardziej dynamicznych samochodów. Zgodnie z danymi technicznymi samochód osiąga setkę po upłynięciu 12.2 sekundy , czyli aż o sekundę wolniej od wersji z manualną skrzynią biegów i potrafi rozpędzić się do prędkości 177 km/h. W trakcie jazdy zauważalna jest ospałość jednostki, która budzi się do życia dopiero po osiągnięciu 1800-1900 obr/min. Kia Soul nie jest mistrzem sprintu, ale nadrabia tę wadę ekonomią jazdy. W trakcie testów samochód zadowalał się niewielkim apetytem na paliwo spalając w mieście 7.5 litra, w trasie 5.0 litra, a w trakcie całego testu średnio 6.5 litra paliwa. Przy spokojnej jeździe w trasie można uzyskać wynik niższy niż 5.0, jednak przy niekorzystnych warunkach drogowych spalanie może wzrosnąć nawet do 7 litrów.

Kia Soul
Kia Soul

Kia Soul prowadzi się bardzo pewnie, co jest zasługą świetnie zestrojonego zawieszenia, które zapewnia odpowiednie tłumienie nierówności i komfortowe podróżowanie. Na pochwałę zasługuje również progresywny układ kierowniczy, który możemy dostosować za pomocą KiaFlexSteer do preferencji kierowcy oraz warunków drogowych. System pozwala wybrać z trzech trybów: Comfort, Normal i Sport. Tryb Sport zwiększa czułość prowadzenia, natomiast tryb Comfort jest idealny do parkingowych manewrów, które zapewnia dużo łatwiejsze sterowanie samochodem. Czuję jednak lekki niedosyt, że system KiaFlexSteer nie wpływa w żaden sposób na czułość układu napędowego a także na pracę skrzyni biegów.

Wielu klientów wybiera crossovery ze względu na duży prześwit i napęd na cztery koła zapewniający im całkiem dobre właściwości podczas jazdy w terenie. Praktycznie wszyscy rywale Kia Soul dysponują opcjonalnym napędem na cztery koła, jednak w ofercie koreańskiego producenta nie znajdziemy takiej opcji. Oczywiście napęd na cztery koła nie sprawiłby, że nagle Soul stałby się samochodem terenowym, jednak poprawiłoby to zdecydowanie prowadzenia auta na śliskiej nawierzchni, z którą mieliśmy do czynienia przez większość naszego testu.

Kanciaste linie nadwozia służą otrzymaniu naprawdę przestronnego wnętrza, jednak generują również duże powierzchnie boczne mające znaczny wpływ na prowadzenie się samochodu i zużycie paliwa.

Cena

Podstawowa wersja Kia Soul z silnikiem benzynowym o pojemności 1.6 litra to wydatek rzędu 59 900 zł, co okazuje się bardzo atrakcyjną ofertą. Dla porównania za podobnie skonfigurowany Peugeot 2008 zapłacimy 66.600 zł, Opel Mokka już 67 950 zł, natomiast Renault Captur z silnikiem TCe 120 EDC to już wydatek 68 900 zł.

Kia Soul

Testowany przez nas egzemplarz to oczywiście wersja z górnej półki za którą przyjdzie zapłacić aż 95 600 złotych, jednak bogate wyposażenie zawiera m.in.: kamerę cofania, czujniki parkowania, automatyczną klimatyzację, podgrzewaną kierownicę oraz przednie fotele a także pakiet stylistyczny SUV. Wystarczy jednak zrezygnować z automatycznej skrzyni biegów oraz pakietu stylistycznego i cena Kia Soul w najbogatszej wersji wyposażenia spadnie do 85 900 złotych.

Werdykt

Rozpoznawalna już na pierwszy rzut oka, a jednocześnie całkowicie odświeżona Kia Soul to naprawdę bardzo udana konstrukcja. Druga generacja została oparta na nowym podwoziu, które zyskało na sztywności, długości i szerokości, dzięki czemu wzrosła pojemność kabiny pasażerskiej i przestrzeni bagażowej. To doskonały samochód dla osób ceniących sobie niecodzienną stylistykę, ekonomiczny silnik i przestronne wnętrze. Trzeba pamiętać także o tym, że Kia Soul to przede wszystkim miejski crossover, który dzięki zwiększonemu prześwitowi poradzi sobie z wysokimi krawężnikami, jednakże brak napędu na tylne koła znacząco ogranicza terenowe aspiracje auta.

Kia Soul 1.6 CRDI (128 KM) – dane techniczne:
Silnik: wysokoprężny, pojemność 1582 ccm
Maksymalna moc: 128 KM przy 4.000 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy: 260 Nm w zakresie 1900 – 2750 obr./min.
Skrzynia biegów i napęd: automatyczna, 6-stopniowa; napęd na przednią oś
Przyspieszenie 0 do 100 km/h: 12,2 s
Prędkość maksymalna: 177 km/h
Średnie spalanie (miasto/trasa/mieszane): 7,5/5,2/6,0 l/100 km
Wymiary (dł./wys./szer.): 4140/1605/1800
Masa i poj. bagażnika: 1331 kg, 354 l
Cena testowanego modelu: 95 600 zł