Zima to pora roku, która niesie ze sobą najwięcej zagrożeń dla kierowców. Panujące w tym czasie trudne warunki na drodze wymagają odpowiedniego przygotowania auta. Wymiana płynu do spryskiwaczy na zimowy i zakup odmrażacza do szyb czy zamków są ważne, jednak najważniejsza jest zmiana opon na zimowe. Kiedy więc się na to decydujemy? Jakie opony wybieramy? Jak wiele jesteśmy w stanie za nie zapłacić? Odpowiedzi na te pytania znalazły się w analizie przygotowanej przez specjalistów serwisu Okazje.info.
Zimowe warunki pogodowe zachęcają kierowców do zmian w wyposażeniu auta. W ankiecie przeprowadzonej wśród użytkowników serwisu Okazje.info[1], najczęściej wskazywanymi czynnościami związanymi z dostosowywaniem auta do zimy była wymiana opon (29% ankietowanych) oraz płynu do spryskiwaczy (22% ankietowanych). Spora grupa osób inwestuje także w akcesoria samochodowe przydatne zimą, takie jak skrobaczka do szyb. Odpowiedź tę wybrało 20% badanych. Ankieta wykazała również, że tylko 14% z nas chce wraz z nadejściem zimy mieć 100% pewność, co do sprawności swojego auta i z tego względu decyduje się na jego generalny przegląd. Mniej więcej tyle samo zadeklarowało, że nie robi nic, aby przygotować swój samochód do trudnych warunków atmosferycznych.
Kiedy zmieniamy opony?
Opony letnie na zimowe najczęściej zmieniamy jak tylko nastąpi pogorszenie pogody. Według przytoczonej wcześniej ankiety potwierdza to, aż 60% osób. Z kolei 17,8% ankietowanych decyduje się na ich wymianę dopiero, gdy spadnie pierwszy śnieg. Niecałe 7% sugeruje się kalendarzem i zmienia opony na zimowe, gdy tylko skończy się kalendarzowe lato. Natomiast 15% zadeklarowało, że nie zmienia opon w ogóle. Wśród nich jest z pewnością grupa, która nie przejmuje się ryzykiem spowodowanym zimową jazdą na oponach letnich, jednak większość na pewno korzysta z opon całorocznych, które stają się coraz bardziej popularne. Zainteresowanie nimi wśród użytkowników porównywarki Okazje.info, w porównaniu z okresem wrzesień – październik 2014 roku, wzrosło o 6,1% (w 2014 roku odnotowały 9,7% odsłon, w 2015 roku już 15,8%). Używanie ich zadeklarowało także 18% użytkowników serwisu przebadanych za pomocą specjalnie przygotowanej ankiety. Wzrost popularności opon całorocznych spowodował jednocześnie spadek zainteresowania oponami zimowymi – w porównaniu z 2014 rokiem o 5,4% (60,8% odsłon w 2014 vs 55,4% odsłon w 2015 roku).
Jakie opony kupujemy najczęściej?
Ankieta przeprowadzona przez specjalistów Okazje.info wykazała, że chcąc kupić opony znacznie częściej decydujemy się na inwestycję w nowy produkt (76% ankietowanych). Jest to jednak spory wydatek, dlatego większość z nas poszukuje opon, których cena nie przekraczałaby 200 zł za sztukę (87%). Jeżeli chodzi o droższe produkty z tej kategorii to jedynie 6% ankietowanych jest w stanie wydać na nie do 500 zł, 2% do 1000 zł, a 5% powyżej tej sumy. Analiza danych w serwisie pokazała także, że najwięcej osób, zarówno w tym, jak i w zeszłym roku, wybiera opony o szerokości 205 lub 195 mm. Według danych z tego roku każdy z rozmiarów zanotował 21% odsłon. Najpopularniejsze średnice opon to 15 cali (34%), a wysokość profilu to 65 mm (35% odsłon).
Niekwestionowanym liderem wśród producentów opon pozostaje marka Dębica (15% odsłon). W pierwszej trójce znalazła się także firma Goodride (9%) oraz Nokian (8%). Jedne z najbardziej rozpoznawalnych marek – Michelin (3%) oraz Goodyear (2%) – nie zanotowały dobrych wyników. Powodem ich niskiej pozycji jest z pewnością wyższa, niż przeciętna, cena produktów. Pamiętać należy jednak, że w przypadku opon często wyższa cena, oznacza również lepszą jakość (trzymanie boczne, droga hamowania itd.)
Aluminiowe czy stalowe?
Z analizy wynika, że kierowcy coraz częściej decydują się na zakup pełnych kół, tj. opony wraz z felgą. Widać także, że spadło zainteresowanie felgami aluminiowymi (w 2014 roku odnotowały one 71% odsłon, podczas gdy w 2015 już tylko 70,9%). Natomiast zyskują felgi stalowe – w 2014 roku 19% odsłon, a w 2015 29,1%. Może to potwierdzać tezę o wzroście popularności opon całorocznych. Możliwe, żewpływ na to ma powszechne przeświadczenie, że felgi aluminiowe nie są dobrym wyborem na zimę. Dzisiaj jednak w wielu internetowych poradnikach dla kierowców możemy przeczytać, że jest to mit, ponieważ producenci przystosowują je do eksploatacji w trudnych warunkach, chociażby dzięki powłokom antykorozyjnym. Na koniec należy zaznaczyć, że felgi aluminiowe nadal są pierwszym wyborem Polaków.
A może łańcuch?
Ci z nas, którzy mieszkają w górach lub decydują się na wyjazd w te okolice zimą, powinni także wyposażyć swoje auta w łańcuchy śniegowe. Zakup kompletu to wydatek średnio 500 zł. Przed dokonaniem wyboru warto poznać najpopularniejszych producentów łańcuchów. Analiza serwisu Okazje.info wykazała, że są to Thule (29% odsłon), Diament (13%), Konig (13%) oraz Taurus (13%).
[1] Ankieta przeprowadzona w dniach 12.-16.10.2015, na grupie 1012 użytkowników serwisu Okazje.info.