Volvo XC40 T4 AWD

Niedawno, trochę przez przypadek, mieliśmy okazję po raz drugi odebrać do testów Volvo XC40. Kilka miesięcy temu auto zrobiło na nas świetne wrażenie. Nie powinno być w tym nic dziwnego ani zaskakującego, bo XC40 zdobyło nagrodę „Car Of The Year 2018”. Wówczas otrzymaliśmy do testów wersję z najmocniejszym silnikiem benzynowym, natomiast teraz pod maskę trafił nieco słabszy wariant, który na pierwszy rzut oka wydaje się być najbardziej optymalnym wyborem do tego samochodu.

Stylistyka

Volvo XC40 to jeden z tych samochodów, który wywołuje zainteresowanie i jest obiektem pożądania, zwłaszcza ze strony kobiet. Uwierzcie nam, że nie było dnia, żeby ktoś nie przyglądał się XC40 i nie wychwalał go za atrakcyjny wygląd. To chyba najlepsze wytłumaczenie, dlaczego najmniejszy SUV szwedzkiej marki otrzymał prestiżową nagrodę.

Volvo XC40 prezentuje się bardzo efektownie. Pomimo tego, że sylwetka wygląda masywnie to w tym wszystkim czuć pewną lekkość i to, że projektanci zadbali o to, aby wszystko było ze sobą spójne. Jest nowocześnie, elegancko i atrakcyjnie. Co prawda nie sposób nie zauważyć podobieństwa do XC60 czy XC90, ale każdy z tych modeli ma swój indywidualny charakter i to, że komuś spodoba się Volvo XC40 nie oznacza, że będzie również zachwycony większymi modelami.

Wnętrze i wyposażenie

We wnętrzu Volvo XC40 od razu odczuwa się dbałość o każdy szczegół (wystarczy popatrzeć na gałkę zmiany biegów ze szła kryształowego Orrefors), dobór jak najlepszych materiałów wykończeniowych i znakomity projekt kabiny. Prawdę mówiąc nie jest to nic zaskakującego, albowiem prezentowany model to niemalże kopia tego co możemy zobaczyć w większych modelach marki. Dlatego też możemy być pewni, że to dopracowane i funkcjonalne wnętrze, w którym będziemy czuli się komfortowo i bezpiecznie.

Różnice względem większych modeli ograniczają się właściwie tylko do tego, że trzeba było wszystko upchnąć na mniejszej przestrzeni. Środkowa konsola została nieco inaczej rozplanowana, nie ma też dużego zamykanego schowka ani efektownych przełączników do zmiany trybów jazdy. Ten ostatni został przeniesiony pod ekran systemu info-rozrywki, natomiast zamiast dużego schowka mamy uchwyty na napoje oraz miejsce na bezprzewodowe ładowanie smartfonu. Schowek w podłokietniku jest obszerny i zawiera w sobie niewielki śmietniczek, który możemy później wyjąć i opróżnić. Również kieszenie w drzwiach są wystarczająco duże, aby bez żadnych problemów zmieścić tam nawet 1,5 litrowe butelki.

Do obsługi poszczególnych funkcji nie mamy większych zastrzeżeń. Nasze jedyne negatywne spostrzeżenia są związane z systemem info-rozrywki, który jest rozbudowany i połapanie się w nim zajmie trochę czasu. To jeszcze nie jest aż takim dużym problemem, bo po kilku dniach można się do tego przyzwyczaić i nauczyć się w jaki sposób należy go obsługiwać. Zdecydowanie poważniejszy problem tkwi w jakości pracy systemu, która delikatnie to ujmując nie zachwyca. System lubi się przywiesić, wgrywa się dość długo i przy szybszym skakaniu po poszczególnych menu potrafi wyraźnie nie nadążać za kierowcą. Nie jest to najszybciej i najlepiej działający system. Takie spostrzeżenia mamy od pierwszego testu Volvo V90, ale jak widać wciąż problem nie został rozwiązany. Pewnie większość użytkowników nawet nie zwróci na to uwagi, ale jeśli wsiadacie do samochodu i chcecie szybko wyszukać trasę to musicie uzbroić się w cierpliwość.

Zupełnie na innym biegunie możemy umieścić fotele i tylną kanapę. Przednie fotele są znakomite. Pięknie wykończone. Bardzo wygodne i odpowiednio wyprofilowane. Właściwie to do miejsca pracy kierowcy nie można się w żaden sposób przyczepić. Wszystko sprawia wrażenie bardzo przemyślanego i ergonomicznego. No może poza szerokim słupkiem „C”, który znacząco ogranicza widoczność, więc czasem trzeba przyjmować dość nienaturalną pozycję. Tylna kanapa również jest bardzo komfortowa, jednak naszym zdaniem środkowe miejsce najlepiej sprawdza się w roli podłokietnika. Wówczas pasażerowie mogą poczuć się niezwykle komfortowo. Miejsca bez względu na to gdzie usiądziemy jest wystarczająco dużo, aby móc się wygodnie rozsiąść.

Dostęp do przestrzeni bagażowej jest łatwy ze względu na elektrycznie otwieraną klapę. delikatny ruch nogą, żeby klapa podniosła się w górę lub opadła w dół. Pojemność bagażnika wynosi 460 litrów co naszym zdaniem jest wartością w zupełności wystarczającą w takim samochodzie. Aczkolwiek trzeba tutaj zauważyć, że jeśli korzystamy z podwójnej podłogi to pojemność przestrzeni bagażowej znacząco się zmniejsza.

Volvo kojarzy się przede wszystkim z wysokim poziomem bezpieczeństwa. Volvo XC40 nie jest tutaj żadnym wyjątkiem. Mamy tutaj systemy unikania lub łagodzenia skutków zderzeń z innymi samochodami na skrzyżowaniach, zderzeń z pieszymi i rowerzystami do prędkości 70 km/h czy zderzeń z dużymi zwierzętami. System utrzymania pasa ruchu czy informujący o znakach drogowych w dzisiejszych czasach na nikim nie robi już wrażenia. Co innego jeśli popatrzymy na takie systemy jak zabezpieczenie przed skutkami uderzeń bocznych, zabezpieczenie przed urazami kręgosłupa szyjnego, system stabilizacji w czasie holowania przyczepy czy stabilizacji przechyłu. To już coś czego nie znajdziemy w każdym innym samochodzie.

Silnik i właściwości jezdne

Gama jednostek napędowych oferowanych w przypadku Volvo XC40 składa się z dwóch silników benzynowych i dwóch wysokoprężnych, które dostępne są łącznie w pięciu różnych wariantach. W poprzednim teście trafiło do nas auto z topowym silnikiem T5, który generuje aż 247 koni mechanicznych. Naszym zdaniem aż tak mocna jednostka napędowa w XC40 nie ma większego sensu, ponieważ ten samochód absolutnie nie zachęca do agresywnej i sportowej jazdy. Co innego jeśli mówimy o słabszej wersji T4, która wydaje się optymalnym wyborem w przypadku Volvo XC40 i w dodatku jest zdecydowanie tańsza od T5, ale czy rzeczywiście nasze przypuszczenia są właściwe?

Turbodoładowany benzyniak o pojemności dwóch litrów ma moc 190 koni mechanicznych i maksymalny moment obrotowy 300 Nm, który dostępny jest w zakresie od 1.300 do 4.000 obrotów! To przekłada się na przyspieszenie do setki w czasie 8,5 sekundy i możliwość rozpędzenia prędkości 210 km/h. To jak najbardziej satysfakcjonujące wyniki a należy tutaj zauważyć, że dzięki maksymalnemu momentowi obrotowemu dostępnemu w bardzo szerokim zakresie samochód wyrywa do przodu właściwie w każdym momencie.

Jednostka napędowa współpracuje z ośmiobiegową automatyczną przekładnią Geartronic, która pracuje znakomicie. Zmiany biegów są właściwie niezauważalne, natomiast komputer sterujący jej pracą dopiera poszczególne przełożenia praktycznie bez żadnych pomyłek. Nie doświadczymy tutaj ciągłego żonglowania biegami, chociaż reakcja na kickdown mogłaby być nieco szybsza. Nie jest tak szybka jak niektórych konkurentów, ale z drugiej strony nie występują tutaj nawet minimalne szarpnięcia przy zmianach biegów.

Pomimo tego, że napęd trafia na wszystkie koła to nie należy doszukiwać się w Volvo XC40 jakiegoś ukrytego rodowodu terenówki. Podobnie do innych samochodów ma to służyć zwiększeniu bezpieczeństwa i przyczepności na śliskiej nawierzchni, co mieliśmy okazję sprawdzić w czasie naszego testu. Nawet na bardzo mokrej nawierzchni i wciśniętym pedale przyspieszenia do oporu samochód nie ma najmniejszego problemu z przyczepności. Samochód po prostu nagle katapultuje nas do przodu.

Za tym wariantem silnika przemawia również układ kierowniczy, który co prawda przekazuje kierowcy wystarczająco dużo informacji, ale pracuje ze zdecydowanie zbyt dużym wspomaganiem przez co nie zachęca do sportowej jazdy. Dla nas pracuje trochę zbyt lekko, jednak przekazuje wystarczająco dużo informacji zwrotnych. Jest nastawiony na komfort co można docenić w czasie manewrowania w mieście.

Również o zawieszeniu można powiedzieć, że jest to przyjemny kompromis pomiędzy komfortem podróżowania i wybierania nierówności a stabilnością i pewnością prowadzenia. Nawet w czasie nagłych i gwałtownych zmian kierunku jazdy auto spisuje się dokładnie tak jak powinno. Przydałyby się tylko mniejsze felgi, które zapewniłyby wyższy komfort jazdy na gorszych drogach i wewnętrzny spokój, że ich za chwilę nie uszkodzimy. Na takich felgach można się przestraszyć zjeżdżając z niskiego krawężnika.

Volvo XC40 naprawdę dobrze spisuje się w mieście. Podwyższone zawieszenie pomaga podjeżdżać pod wysokie krawężniki natomiast duże lusterka, kamera 360 stopni i spore szyby zapewniają świetną widoczność. Dzięki temu pomimo całkiem sporych rozmiarów XC40 jeździ się nim w mieście zaskakująco przyjemnie i łatwo.

A co ze spalaniem? No cóż. Jeśli ktoś kupuje samochód za 200 tysięcy złotych to raczej nie będzie się przejmować tym czy silnik zużywa 7, 10 czy 12 litrów. W trasie bez większych problemów zejdziemy do okolic 6 litrów, natomiast na drodze ekspresowej będzie to jakieś 2 litry więcej. W mieście benzyniak pochłonie każdą ilość benzyny. Zazwyczaj było to od 9 do 11 litrów, jednak nieco korków i bardziej dynamicznej jazdy dość szybko podniesie ten wynik.

Podsumowanie

Po naszym teście możemy z całą pewnością powiedzieć, że prezentowany egzemplarz to najbardziej optymalna wersja Volvo XC40. SUV absolutnie nie aspiruje do tego, aby dostarczać kierowcy sportowej adrenaliny, chociaż jeśli ktoś będzie chciał wycisnąć z jednostki napędowej jej potencjał to z pewnością wystarczy to do podniesienia ciśnienia. Różnica w cenie wersji T4 i T5 to 15 000 złotych a to całkiem dobry argument do tego, aby postawić na lepsze wyposażenie kosztem mocniejszej jednostki, której i tak raczej się nie wykorzysta. Oczywiście 250 koni mechanicznych w samochodzie testowym daje sporo frajdy, ale do codziennej jazdy wybralibyśmy właśnie odmianę T4 o mocy 190 koni mechanicznych.

Przeczytajcie testy innych samochodów na naszej stronie

Volvo XC40 T4 AWD
Silnik:benzynowy, turbodoładowany, pojemność 1969 ccm
Maksymalna moc:190 KM przy 4.700 obr./min
Maksymalny moment obrotowy:300 Nm w zakresie 1.400 – 4.000 obr./min
Skrzynia biegów i napęd:automatyczna, ośmiobiegowa, napęd na wszystkie koła
Przyspieszenie 0 – 100 km/h:8,5 s
Prędkość maksymalna:210 km/h
Średnie spalanie (miasto/trasa/mieszany):9,0/6,0/7,1 l/100 km
Pojemność zbiornika paliwa:54 l
Wymiary (dł./wys./szer.):4425/1652/1863 mm
Pojemność bagażnika:460 l

Cennik

Volvo XC40
SilnikSkrzynia biegówXC40MomentumMomentum ProInscriptionR-Design
D3 FWDman, 6-b148 600 zł158 600 zł166 100 zł177 700 zł179 600 zł
D3 FWDaut, 8-b157 300 zł167 300 zł174 800 zł186 400 zł188 300 zł
D3 AWDman, 6-b157 600 zł167 600 zł175 100 zł186 700 zł188 600 zł
D3 AWDaut, 8-b166 300 zł176 300 zł183 800 zł195 400 zł197 300 zł
D4 AWDaut, 8-b186 350 zł193 850 zł205 450 zł207 350 zł
T3 FWDman, 6-b131 100 zł141 100 zł148 600 zł160 200 zł162 100 zł
T3 FWDaut, 8-b139 800 zł149 800 zł157 300 zł168 900 zł170 800 zł
T4 AWDaut, 8-b165 300 zł172 800 zł184 400 zł186 300 zł
T4 AWDaut, 8-b174 300 zł181 800 zł193 400 zł195 300 zł
T5 AWDaut, 8-b189 300 zł196 800 zł208 400 zł210 300 zł