Skoda wyprodukowała 3 miliony silników EA211

19 czerwca 2020 w fabryce Mladá Boleslav został wyprodukowany trzymilionowy silnik EA211 dla samochodów Skoda i innych marek z Grupy Volkswagen. Pierwszy egzemplarz zjechał z linii produkcyjnej w 2012 roku. Obecnie około 800 pracowników wytwarza trzy- i czterocylindrowe warianty o pojemnościach od 1.0 do 1.6 l. Ten imponujący wynik to zasługa pełnej pasji i zaangażowania pracy zespołu Skoda Auto. Marka może poszczycić się długą historią produkcji komponentów samochodowych – pierwszy silnik powstał 1899 roku.

– Ponad 120-letnia tradycja tworzenia niezawodnych i innowacyjnych silników świadczy o tym, że Skoda to jedna z marek posiadających najdłuższą historię produkcji silników w światowym przemyśle motoryzacyjnym – podkreśla Michael Oeljeklaus, członek zarządu Skoda Auto ds. produkcji i logistyki. – Dzięki temu wytworzenie trzech milionów egzemplarzy EA211 stanowi dla nas szczególne osiągnięcie. To dowód na to, ile nasze komponenty znaczą dla Grupy Volkswagen. Ten sukces jest wynikiem ogromnego wysiłku włożonego w pracę przez cały zespół – dodaje Oeljeklaus.

Obecnie w fabryce w Mladá Boleslav, ze względu na wprowadzenie środków bezpieczeństwa związanych z pandemią, dzienna liczba produkowanych silników została zredukowana z 2400 do 1900 sztuk. Pracownicy zajmują się produkcją nowoczesnych trzycylindrowych i czterocylindrowych silników w czterech różnych wersjach. Skoda wytwarza trzycylindrowe silniki o pojemności 1,0 MPI i mocy 44 kW (60 KM), 55 kW (75 KM) lub 59 kW (80 KM). W przypadku 1,0 MPI EVO oraz 1.0 TSI dostępnych jest kilka wielkości mocy: 70 kW (95 KM), 81 kW (110 KM), a także 85 kW (115 KM). Czterocylindrowe warianty silnika EA211 obejmują 1.4 TSI o mocy 94 kW (128 KM) lub 110 kW (150 PS), jak również 1.6 MPI o mocy 81 kW (110 KM). Silniki są montowane w 13 modelach samochodów różnych marek Grupy Volkswagen na całym świecie. Oprócz modeli Skody takich jak: Fabia, Scala, Octavia, Kamiq, Karoq i Kodiaq jednostka spalinowa EA211 produkowana w Mladá Boleslav znajduje zastosowanie w modelach marek Volkswagen oraz Seat.

Ważną rolę w koncernie Volkswagen odgrywa również fabryka komponentów Skoda Auto w miejscowości Vrchlabí, gdzie produkowana jest m.in. dwusprzęgłowa 7-biegowa przekładnia DSG DQ200, stosowana w samochodach Skoda i innych pojazdach należących do Grupy Volkswagen. Na nowoczesnej linii produkcyjnej powstaje 2200 sztuk przekładni DSG dziennie, a do listopada 2019 w Vrchlabí wytworzono łącznie 3 miliony egzemplarzy skrzyń biegów.

121 lat produkcji silników

Historia silników produkowanych w Mladá Boleslav sięga 1899 roku. Zaledwie cztery lata po założeniu firmy produkującej rowery Václav Laurin i Václav Klement zaprezentowali bicykl wyposażony w jednocylindrowy silnik pomocniczy o mocach 1,25 oraz 1,75 KM. W 1905 roku spółka Laurin & Klement opracowała Voiturette A – swój pierwszy samochód posiadający chłodzony wodą silnik o mocy 7 KM i pojemności 1100 cm3.

Założyciele marki zapewne nie przewidywali wtedy skali przyszłego sukcesu. Długa historia wytwarzania komponentów samochodowych świadczy o ich znakomitej jakości. Skoda kontynuuje bogatą tradycję produkcyjną, oferując coraz bardziej innowacyjne rozwiązania dla modeli ze swojego portfolio.