Skoda rozpoczęła produkcję komponentów do hybryd

Skoda rozpoczęła w fabryce w Mladá Boleslav produkcję wysokonapięciowych akumulatorów trakcyjnych do samochodów hybrydowych typu plug-in opartych na platformie MQB z Grupy Volkswagen. Aktualna zdolność produkcyjna zakładów Skody w tym obszarze wynosi 150 000 sztuk rocznie i zostanie zwiększona w najbliższych latach. Skoda przeznaczyła dotychczas już ponad 25 mln euro na przystosowanie fabryki w Mladá Boleslav do produkcji pojazdów elektrycznych i hybrydowych.

– W listopadzie 2017 r. grupa Volkswagen zleciła firmie Skoda produkcję komponentów elektrycznych do samochodów hybrydowych typu plug-in, tym samym obdarzając nas ogromnym zaufaniem. Akumulatory wysokonapięciowe wykonane w Mladá Boleslav są dowodem naszej wyjątkowej wiedzy technicznej i rezultatem doskonałej pracy zespołowej wszystkich zaangażowanych w projekt pracowników Skody – podkreśla Michael Oeljeklaus, członek zarządu Skoda Auto ds. produkcji i logistyki.

Wysokonapięciowe akumulatory z fabryki w Mladá Boleslav znajdą swoje zastosowanie w hybrydach typu plug-in grupy Volkswagen opartych na platformie MQB, m.in.: w modelu Superb iV, którego produkcja rozpocznie się we wrześniu w Kvasinach. Skoda zainwestowała dotychczas 25,3 mln euro w linie produkcyjne przystosowane do wytwarzania akumulatorów wysokiego napięcia, a przygotowania fabryki w Mladá Boleslav do produkcji komponentów elektrycznych rozpoczęły się dwa lata temu. W ciągu najbliższych kilku lat Skoda zwiększy swoją zdolność produkcyjną wynoszącą obecnie 150 000 sztuk rocznie.

– Produkcja akumulatorów wysokonapięciowych, która jest bardzo trudna technologicznie, jest ważnym krokiem w kierunku elektromobilności. Będziemy dalej rozszerzać produkcję komponentów elektrycznych oraz poszerzać wymaganą do tego wiedzę specjalistyczną. W ramach współpracy w grupie Volkswagen korzystamy z wymiany informacji między ekspertami na tematy związane z elektryfikacją samochodów, rozpoczynając od produkcji ogniw, a na recyklingu akumulatorów kończąc – komentuje Christian Bleiel, dyrektor ds. Produkcji komponentów w Skoda Auto.

Przy produkcji komponentów elektrycznych pracuje około 200 specjalistów wspieranych przez roboty, w tym 13 robotów KUKA o udźwigu od 210 do 500 kg. Ich zadaniem jest transport szczególnie ciężkich lub nieporęcznych elementów, np.: modułów akumulatorowych na linię montażową lub ładowanie gotowych akumulatorów na palety. Akumulatory są nie tylko montowane na linii produkcyjnej, ale także testowane i ładowane przed zainstalowaniem w pojazdach. Ogniwa oraz moduły, czyli podstawowe elementy akumulatorów trakcyjnych, Skoda pozyskuje od dostawców.

Przygotowując się do produkcji akumulatorów wysokiego napięcia, Skoda pracowała nie tylko nad nowymi technologiami produkcyjnymi, ale także nad innymi zagadnieniami związanymi z elektromobilnością, w tym bezpieczeństwem pracy, zapobieganiem pożarom, zapewnieniem jakości i logistyką. Praca na linii montażowej wysokiego napięcia wymaga szczególnych środków bezpieczeństwa, a wiele części elektronicznych jest bardzo wrażliwych na wyładowania elektrostatyczne. Skoda wprowadziła także zmiany w swoim magazynie dystrybucyjnym by zwiększyć jego możliwości przechowywania dużej liczby ciężkich akumulatorów. Ponadto wprowadzono specyficzne dla elektryczności środki przeciwpożarowe i środki ostrożności dotyczące postępowania z uszkodzonymi akumulatorami.