Skoda Octavia Scout 2.0 TDI 184 KM 4×4

Jakiś czas przed naszym testem bawiliśmy się konfiguratorem Octavii Scout, jednak kiedy pisaliśmy ten tekst i chcieliśmy spojrzeć w cennik tego modelu to okazało się, że zniknął już z cennika oraz konfiguratora. Jak wiadomo moment kiedy dany model znika z konfiguratora jest bardzo dobrą okazją na to, aby kupić poszukiwany samochód w naprawdę korzystnej ofercie. Jeśli jesteście zainteresowani kupnem Skody Octavia Scout to lepiej jak najszybciej wybierzcie się do salonów, bo wkrótce może się okazać, że już jej nie kupicie.

Lata mijają a Skoda Octavia wciąż jest najpopularniejszym samochodem na naszym rynku, chociaż konkurenci z biegiem czasu coraz śmielej sobie poczynają. Jest coś co sprawia, że Octavia jest jeszcze bardziej funkcjonalna i praktyczna. Mowa o odmianie Scout dzięki której Octavia jest nie tylko pełnoprawnym rodzinnym samochodem, ale pozwala również wjechać też tam gdzie normalnie nie dałoby się dostać zwykłym kombi. Jeśli boicie się o to, żeby nie porysować zderzaków lub nie zahaczyć o coś podwoziem to jest to naprawdę ciekawa opcja.

Stylistyka

Już sama stylistyka wersji Scout jest zdecydowanie ciekawsza niż normalna odmiana, chociaż zmiany nie są radykalne to w zupełności wystarczają do tego, aby Octavia Scout prezentowała się naprawdę bardzo atrakcyjnie. Pojawiły się emblematy Scout na atrapie chłodnicy i klapie bagażnika, a także progach drzwi. Mamy tutaj przemodelowane zderzaki, lusterka w kolorze aluminium, a także plastikowe nakładki wokół całego nadwozia, które nie tylko nawiązują do charakteru Scout, ale również pomagają osłonić lakier przed potencjalnymi zarysowaniami.

Nie mogło zabraknąć delikatnie powiększonego prześwitu. Może trzy centymetry to niezbyt dużo, ale to wystarcza do tego, aby wielokrotnie uniknąć kłopotów. Pomoże również w czasie podjeżdżania pod wysokie krawężniki czy pokonywania leśnych dróg.

Eleganckiego charakteru nadaje w naszej wersji chromowana listwa wokół krawędzi okien bocznych oraz relingi dachowe w kolorze aluminium. Trzeba tylko pamiętać, że za takie dodatki należy dopłacić odpowiednio 1 100 złotych oraz 650 złotych. Co biorąc pod uwagę stosunkowo wysoką cenę wersji Scout, naszym zdaniem powinno wchodzić w skład wyposażenia standardowego.

Wnętrze i wyposażenie

We wnętrzu wersję Scout wyróżnia przede wszystkim specjalna tapicerka z widocznymi emblematami Scout, który można znaleźć również na kierownicy i to właściwie wszystko czym może pochwalić się nietypowa Octavia. Poza tym jest tutaj dokładnie tak samo jak w każdej innej Octavii, czyli jest przestronnie, funkcjonalnie i do bólu praktycznie. Trudno w jakikolwiek sposób przyczepić się do ergonomii, która jest przemyślana i może być wzorem dla innych samochodów. Wystarczy spojrzeć na panel systemu klimatyzacji. Kilka przycisków i pokręteł ułatwia szybkie sterowanie ustawieniami klimatyzacji, a do tego prezentuje się bardzo schludnie. Kompletnie nie rozumiemy dlaczego niektóre marki mają z czymś takim problem i próbują tutaj za bardzo kombinować, chociażby przenosząc częściowo lub całkowicie sterowanie do systemu multimedialnego.

Octavia jest również dobrze wykończona. W wielu miejscach mamy do czynienia z miękkimi w dotyku i przyjemnie wyglądającymi elementami, natomiast tam gdzie raczej ich nie dotykamy są one tradycyjnie zdecydowanie twardsze. Warto zauważyć, że nawet twardsze tworzywa prezentują się przyzwoicie i nie ma tutaj mowy o wykorzystywaniu tańszych podzespołów. Do tego dochodzą elementy dekoracyjne w postaci fortepianowej czerni, srebrnych wstawek, podświetlenia ambiente czy dziwnych dekorów w górnej części boczków drzwi. Te ostatnie niekoniecznie przypadły nam do gustu, ale być może komuś takie wykończenie się spodoba. Wersją Scout można pojeździć po nierównych, nieutwardzonych drogach, więc szczególnie ważne jest tutaj spasowanie elementów, które jest jak najbardziej prawidłowe. Nawet w czasie jazdy po gorszej nawierzchni w kabinie nie słychać żadnych trzasków ani odgłosów skrzypienia.

Octavia podobnie jak cała obecna gama Skody jest wyposażona w cyfrowy układ wskaźników oraz ogromnych rozmiarów wyświetlacz systemu info-rozrywki. Mieliśmy już okazję jeździć innymi modelami czeskiej marki wyposażonymi w te systemy i wówczas dokładniej to opisywaliśmy, dlatego nie będziemy ponownie się w to zagłębiać. Możemy tylko ponownie przyznać, że to bardzo udany duet i warto do niego dopłacić, bo poza ogromnymi możliwościami personalizacji otrzymujemy także sporo nowinek technologicznych, które nie tylko umilają jazdę, ale pomagają w prowadzeniu samochodu.

Jak to bywa w przypadku samochodów Skody, możemy liczyć na pojemne schowki, kieszenie w drzwiach, uchwyty na kubki czy półeczki, które ułatwiają utrzymanie porządku we wnętrzu. A sprawdziliśmy to w czasie dalekiej podróży z kompletem pasażerów na pokładzie i całkowicie wypakowanym bagażnikiem, więc naprawdę wiemy o czym mówimy. Sam bagażnik ma pojemność 610 litrów, jednak całkiem sporo przestrzeni zabiera podwójna podłoga. Dlatego też przed dalszą podróżą warto pozbyć się tego elementu z bagażnika.

A co z pasażerami? Ogólnie nie mielibyśmy większych uwag, gdyby nie to, że spędziliśmy w niej całkiem sporo czasu jadąc nad polskie morze. Ciekawie wyglądające fotele okazują się na dłuższą metę niezbyt komfortowe i sprawiają, że po kilku godzinach jazdy podróżujący odczuwają zmęczenie. Nie mamy żadnych zastrzeżeń co do ich wielkości czy zakresu regulacji, jednak naszym zdaniem w czasie takich wyjazdów przydałyby się trochę bardziej miękkie i komfortowe fotele. Na brak przestrzeni nie mogą narzekać pasażerowie zasiadający na tylnej kanapie. Pod warunkiem, że usiądą tam dwie dorosłe osoby lub trzy naprawdę szczupłe osoby. W innym wypadku osoba siedząca na środkowym miejscu będzie narzekać na twarde siedzisko, natomiast pasażerom siedzącym na zewnętrznych miejscach mogą przeszkadzać twarde boczki oparć. Jeśli podróżować będą tam tylko dwie osoby to z pewnością docenią komfort, bo zarówno długość siedzisk jak i kąt pochylenia oparcia zapewniają dużą wygodę.

Silnik i właściwości jezdne

Pod maskę prezentowanego egzemplarza trafiła dwulitrowa jednostka wysokoprężna, która generuje moc 184 koni mechanicznych i maksymalny moment obrotowy aż 380 Nm. Sprzęgnięto ją z siedmiobiegową automatyczną przekładnią DSG i wyposażono w napęd na wszystkie koła, dzięki czemu Octavia Scout przyspiesza do setki w czasie 7,8 sekundy i może rozpędzić się do prędkości 219 km/h.

Diesel czy benzyna? Tutaj ciężko o jednoznaczną odpowiedź, jednak naszym zdaniem diesel trochę lepiej pasuje do tego uterenowionego kombi. Dopóki jeździmy w miarę spokojnie diesel będzie odwdzięczał się nam kulturalną i cichą pracą, ale przy mocniejszym traktowaniu pedału przyspieszenia do wnętrza będzie dochodził charakterystyczny klekot. Ważne, że sama jednostka nie przenosi żadnych wibracji do wnętrza.

Taka jednostka napędowa wydaje się być idealnie skrojona pod Octavię Scout. Zapewnia zadowalające zużycie paliwa, dobre osiągi i znakomitą elastyczność. Pomimo tego, że samochód przyspiesza naprawdę żwawo a jednostce nie brakuje wigoru nawet przy prędkościach autostradowych to w takim wydaniu Octavia studzi zapały kierowcy i zachęca do spokojnej jazdy. Ze względu na układ napędowy to świetny samochód do jazdy w trasie.

Zazwyczaj bardzo chwalimy przekładnię DSG, jednak w przypadku Octavii Scout nie byliśmy z niej do końca zadowoleni. Automat znakomicie radzi sobie w trasie ze względu na to, że pomaga obniżyć zużycie paliwa i naprawdę sprawnie reaguje na kick down. Zdecydowanie gorzej radzi sobie w mieście, gdzie momentami zbyt długo zwleka z wrzuceniem wyższego biegu, co odbija się na stosunkowo wysokim zużyciu paliwa. Najwyraźniej ktoś uznał, że stosunkowo ciężkie kombi, z napędem na wszystkie koła i dieslem pod maską potrzebuje nieco wyższych obrotów. Można się do tego przyzwyczaić, aczkolwiek w czasie naszego testu trochę nas to irytowało.

A co z napędem na wszystkie koła? To oczywiście rozwiązanie oparte o sprzęgło Haldex V, które w czasie potrzeby niewyczuwalnie załącza napęd na drugą oś. W pewnym sensie napęd na wszystkie koła jest tutaj tylko chwytem mającym przyciągnąć klientów, bo spory kombiak absolutnie nie nadaje się do jazdy w takim terenie gdzie napęd 4×4 miałby rację bytu. Co innego, że obecność napędu na wszystkie koła w przypadku silnika o tak wysokim momencie obrotowym zagwarantuje to, że nawet na śliskiej nawierzchni będziemy dysponowali odpowiednią trakcją. Ktoś kto miał okazję prowadzić przednionapędową Octavię z mocniejszą jednostką napędową na śliskiej nawierzchni z pewnością natychmiast zauważy kolosalną różnicę. Pomimo deszczu i sporej ilości wody na drodze Octavia Scout nadal prowadzi się jak po sznurku. Jeszcze większą różnicę zauważymy w zimę. Podsumowując napęd na wszystkie koła w Octavii Scout ma przede wszystkim poprawić bezpieczeństwo a nie zapewnić nie wiadomo jakie właściwości terenowe.

Z pewnością Octavia Scout zajedzie zdecydowanie dalej niż standardowa odmiana, która również będzie wyposażona w napęd na wszystkie koła. Nie można tylko zapominać, że po podniesieniu zawieszenia o trzy centymetry, prześwit rodzinnego kombi wynosi raptem 17 centymetrów, więc nie zyskała jakiś rewolucyjnych możliwości. Aczkolwiek jak już to wcześniej napisaliśmy, jest to wystarczająco dużo, aby nie martwić się, że zaraz gdzieś uszkodzimy podwozie.

Odnieśliśmy wrażenie, że w porównaniu do zwykłej Octavii, wersja Scout skuteczniej i ciszej tłumi nierówności. Układ kierownicy jest bardzo neutralny i jest nastawiony bardziej na komfort, jednak tryby jazdy umożliwiają dostosowanie siły wspomagania układu kierowniczego do osobistych preferencji. Może Skoda Octavia Scout nie jest samochodem, który dostarczy Wam emocji i frajdy z jazdy, ale to samochód w którym bez wątpienia poczujecie się komfortowo i odpoczniecie.

Skoda Octavia Scout została wyposażona w zawieszenie adaptacyjne DCC wraz z Driving Mode Select, który dodatkowo umożliwia wybór jednego z pięciu trybów jazdy (Eco, Normal, Sport, Individual oraz off road). Tradycyjnie Eco i Sport to najmniej pożyteczne tryby, ponieważ pierwszy za bardzo przymula napęd, natomiast drugi niepotrzebnie utrzymuje silnik na wysokich obrotach. W codziennej jeździe najbardziej sensowny jest tryb Normal lub Individual, który pozwala dostosować działanie poszczególnych elementów układu napędowego do osobistych preferencji. Tryb off road dostosowuje działanie wszystkich systemów do jazdy w terenie i umożliwia włączenie trybu wspomagającego zjazd ze stromego wzniesienia. Dzięki niemu ruszanie na śliskiej nawierzchni nie stanowi najmniejszego problemu, poprawia bezpieczeństwo i ułatwia jazdę w terenie.

Skoda Octavia Scout w prezentowanej konfiguracji jest też całkiem oszczędna, chociaż zdecydowanie lepiej wypada w trasie aniżeli w mieście. W czasie naszego testu w mieście uzyskiwaliśmy zużycie paliwa na poziomie 8 – 9 litrów, ale poruszając się po Warszawie w godzinach szczytu trzeba będzie dołożyć do tego 1 – 2 litry. Szału nie ma, ale lepiej jest w trasie. Podróżując całkowicie obciążonym samochodem z prędkościami 130 – 140 km/h uzyskaliśmy zużycie paliwa wynoszące 6,3 litra. To naprawdę bardzo dobry wynik. Tym bardziej, że delikatna jazda poza terenem zabudowanym może zakończyć się średnim spalaniem poniżej 5 litrów.

Podsumowanie

Skoda Octavia to praktyczne i dobrze wykończone rodzinne kombi, które w przypadku wersji Scout jeszcze bardziej zyskuje na funkcjonalności. Oczywiście napęd na wszystkie koła i delikatnie zwiększony prześwit nie zrobią z Octavii króla bezdroży, ale z pewnością zwiększą bezpieczeństwo na śliskiej nawierzchni i pozwolą uniknąć ewentualnych uszkodzeń. Jedynym problemem może okazać się cena, bo bazowa cena Skody Octavia Scout 2.0 TDI 184 KM 4×4 DSG 7 wynosi 134 500 złotych. Prezentowany egzemplarz to już skrajnie bogato wyposażona wersja, która została wyceniona na 206 550 złotych, jednak jak wspomnieliśmy na wstępie samochód zniknął z konfiguratora a to oznacza, że w salonach możecie natrafić na świetne okazje.

Przeczytajcie testy innych samochodów na naszej stronie

Skoda Octavia Scout 2.0 TDI 184 KM 4×4 – dane techniczne
Silnik:wysokoprężny, turbodoładowany, pojemność 1968 ccm
Maksymalna moc:184 KM przy 3.500 obr./min
Maksymalny moment obrotowy:380 Nm w zakresie 1.750 – 3.250 obr./min
Skrzynia biegów i napęd:automatyczna, siedmiobiegowa, napęd na wszystkie koła
Przyspieszenie 0 – 100 km/h:7,8 s
Prędkość maksymalna:219 km/h
Średnie spalanie (miasto/trasa/średnio):7,9/5,6/6,3 l/100 km
Pojemność zbiornika paliwa:55 l
Wymiary (dł./wys./szer.):4685/1531/1814 mm
Pojemność bagażnika:610 l