Skoda Octavia – 1.0 TSI vs 1.4 TSI

W polskich salonach pojawiają się już pierwsze egzemplarze odmłodzonej Skody Octavia. W drugiej połowie zeszłego roku Czesi wprowadzili do ich flagowego modelu nową turbodoładowaną jednostkę o pojemności zaledwie jednego litra. Postanowiliśmy sprawdzić jak radzi sobie ona z dużym rodzinnym samochodem i jak wypada w konkurencji z popularną jednostką o pojemności 1.4 litra, która jest niezwykle chętnie wybierana przez klientów.

Co prawda do naszego porównania otrzymaliśmy przedliftingowe modele, jednak nowa Skoda Octavia to przede wszystkim nowy wygląd zewnętrzny i wewnętrzny. Jednostki napędowe z którymi oferowana jest nowa Octavia są dokładnie takie same jak w przypadku testowanych przez nas modeli.

Wprowadzenie do oferty silnika 1.0 TSI wzbudziło wielkie zainteresowanie i jeszcze większe kontrowersje wszystkich przeciwników downsizingu. Większość spotykanych przez nas opinii na temat nowego silnika oferowanego w Octavii nie była zbyt przychylna, ale czy są one sprawiedliwe? A może to tylko zwykły hejt osób, które nie miały nawet okazji poprowadzić auta z takim silnikiem? Sami byliśmy tego niezwykle ciekawi i postaramy się odpowiedzieć czy 1.0 TSI w Skodzie Octavia ma sens.

  • Skoda Octavia 1.0 TSI

O 1.0 TSI słów kilka….

Nowy silnik o pojemności jednego litra waży zaledwie 78 kilogramów! Aluminiowe tłoki i kute korbowody zostały wyważone w taki sposób, aby zapewnić cichą i gładką pracę. Cała konstrukcja zapewnia niską masę bezwładności i minimalne straty energii przy tarciu wewnętrznym. Skrzynia korbowa i głowica cylindrów posiadają swoje własne obiegi układu chłodzenia, a kolektor wydechowy zintegrowany z głowicą cylindrów ma kluczowe znaczenie w wydajnym układzie termoregulacji całego silnika. Dla udoskonalenia sposobu dostarczenia paliwa do silnika, wałki rozrządu zaworów ssących i wydechowych mogą być regulowane o odpowiednio 50 i 40 stopni obrotu.

Jeśli powyższy opis jest dla kogoś nieco zawiły to za chwilę postaramy się to wyjaśnić prostszym językiem. Trzycylindrowe jednostki znane są z generowania charakterystycznego dźwięku i większej podatności na przenoszenie drgań do kabiny. W przypadku tej konstrukcji jest zupełnie inaczej. Cechuje się ona bardzo wysoką kulturą pracy, dzięki czemu podróżujący nie są w stanie odczuć tego, że pod maską „brakuje” jednego cylindra.

Po przekręceniu kluczyka we wnętrzu samochodu panuje absolutna cisza, a na kierownicy nie odczuwamy drgań, które są charakterystyczne dla trzycylindrowców. No dobrze. W zimę kiedy silnik nie jest jeszcze nagrzany i stoimy na światłach to możemy poczuć delikatne drgania, ale podejrzewamy, że nikt nie pomyślałby, że pod maską pracuje silnik 1.0 TSI. Na wyższych obrotach praca jednostki napędowej jest już wyraźnie wyczuwalna, chociaż odgłosy dochodzące do kabiny pasażerskiej nie przypominają tych znanych z innych trzycylindrowców. Prawdę mówiąc to podróżując Octavią bardzo trudno odróżnić z jaką jednostką mamy do czynienia. To niewątpliwie ogromna zaleta 1.0 TSI.

1.0 TSI vs 1.4 TSI – dynamika i ekonomia jazdy

Trzycylindrowa jednostka benzynowa zastąpiła czterocylindrowy silnik o pojemności 1.2 litra, który dysponował mocą 105 koni mechanicznych. Nowy motor ma być bardziej oszczędny i zapewniać lepsze osiągi od swojego poprzednika. A jak wypada na tle 1.4 TSI?

Z niewielkiego silnika udało się wykrzesać 115 koni mechanicznych dostępnych w zakresie 5.000 – 5.500 obr/min oraz maksymalny moment obrotowy 200 Nm, który osiągany jest w przedziale 2.000 – 3.500 obr/min. Druga testowana przez nas wersja silnikowa osiąga moc 150 koni mechanicznych w zakresie 1.500 – 3500 obr/min oraz maksymalny moment obrotowy od 1.500 do 3.500 obr/min.

Pod względem dynamiki mocniejsza jednostka napędowa nie pozostawia cienia wątpliwości kto wygrywa to zestawienie. Co prawda różnica w prędkości maksymalnej nie jest duża i wynosi tylko 16 km/h (219 km/h vs 203 km/h) to jednak różnica w elastyczności obu jednostek jest już mocno odczuwalna. Jest to zauważalne jeszcze bardziej w przypadku większego obciążenia samochodu. Jeśli chodzi o przyspieszenie to Octavia z motorem 1.4 TSI rozpędza się do pierwszej setki w 8.1 sekundy, natomiast 1.0 TSI potrzebuje na to aż 9.9 sekundy. Sprint w mniej niż 10 sekund nie jest powodem do wstydu, ale na tle mocniejszej wersji wygląda blado.

Skoda Octavia wyposażona w silnik 1.0 TSI jest o 30 kilogramów lżejsza i ma lepszy współczynnik oporu powietrza dlatego nie powinno dziwić to, że jest również nieco bardziej oszczędna. Według producenta największe różnice w zużyciu paliwa powinniśmy zaobserwować w warunkach miejskich gdzie 1.0 TSI powinien spalać o 0.7 litra benzyny mniej. Różnice w spalaniu nie są aż tak znaczące i wszystko zależy od warunków atmosferycznych oraz załadowania samochodu. Im gorsze warunki i większe „obciążenie” auta tym mniejszą różnicę powinniśmy obserwować.

Zgodnie z danymi technicznymi Octavia z silnikiem 1.0 TSI oraz sześciobiegową manualną skrzynią biegów powinna zużywać w mieście 6.0 litrów, w trasie 4.2 litra natomiast średnio 4.9 litra benzyny na każde sto kilometrów. W przypadku wersji z jednostką 1.4 TSI te wartości powinny być nieco wyższe i wynosić odpowiednio 6.7 litra, 4.5 litra i 5.3 litra benzyny. W czasie poruszania się po Warszawie uzyskiwaliśmy wartości zbliżone do 6.5 litra, a w przypadku mocniejszej jednostki o 0.3 – 0.4 litra więcej. W trasie bez większych problemów można uzyskać spalanie bardzo bliskie wartości deklarowanych przez producenta.

Nasze testy przeprowadzaliśmy w zimowych warunkach atmosferycznych, co nie jest korzystne dla małolitrażowych silników. Przede wszystkim ze względu na to, że potrzebują one zdecydowanie więcej czasu na osiągnięcie optymalnej temperatury. To z kolei powoduje wyższe spalanie w czasie pokonywania krótkich odcinków oraz wpływa na wolniejsze nagrzewanie wnętrza kabiny pasażerskiej. Dlatego w codziennym użytkowaniu samochodu w warunkach zimowych zużycie paliwa nie różniło się aż tak bardzo jak podaje to producent. Oczywiście przy optymalnej temperaturze silnika i spokojnej jeździe zapotrzebowanie 1.0 TSI było niższe niż 1.4 TSI, ale wystarczy komplet pasażerów i może okazać się, że sytuacja odwraca się o 180 stopni.

  • Skoda Octavia 1.4 TSI

1.0 TSI vs 1.4 TSI – wrażenia z jazdy

Nowoczesny trzycylindrowy silnik być może nie jest szczytem marzeń większości kierowców, ale jest w zupełności wystarczający do codziennego użytkowania, chociaż nie jest pozbawiony wad.

Jedną z najbardziej denerwujących możemy zaobserwować dojeżdżając do skrzyżowania. Jednostka 1.4 TSI nie ma najmniejszych problemów z nabieraniem prędkości od niskich wartości obrotowych, natomiast w przypadku 1.0 TSI jesteśmy zmuszeni do zredukowania biegu, bo w innym wypadku jednostka zacznie się krztusić i zgaśnie. W czasie testu zdarzało się nam to wielokrotnie.

Kolejną wadę zauważymy próbując wyprzedzać innych kierowców na zwykłej drodze poza terenem zabudowanym i podróżując mocno obciążonym samochodem. O ile taka sytuacja nie robi żadnego wrażenia na odmianie 1.4 TSI o tyle w przypadku 1.0 TSI jest to już bardzo mocno odczuwalne. Jest to też efektem dość dużej „turbodziury”.

Moment obrotowy w przypadku 1.0 TSI jest nie tylko niższy, ale przede wszystkim dostępny dopiero od 2.000 obrotów (w 1.4 TSI od 1.500 obrotów). W codziennej jeździe jest to bardzo mocno odczuwalne. Jeśli chcemy jeździć ekonomicznie to możemy odnieść wrażenie jakby samochód był bardzo ospały, natomiast bardziej dynamiczna jazda skutkuje zdecydowanie wyższym zużyciem paliwa.

Cena

Obie testowane przez nas jednostki napędowe dostępne są już w podstawowej wersji wyposażenia „Active”. Nowa Octavia z silnikiem 1.0 TSI wyceniona została na kwotę 72.450 złotych, natomiast decydując się na mocniejsze 1.4 TSI będziemy musieli przygotować się na wydatek 77.180 złotych. Różnica w cenie to 4.730 złotych. Warto zaznaczyć, że 1.0 TSI w najniższej wersji wyposażenia dostępny jest także z automatyczną skrzynią DSG, a jeśli chcielibyśmy, żeby z taką przekładnią współpracował silnik 1.4 TSI to wówczas będzie trzeba wybrać wyższy poziom wyposażenia.

Podsumowanie

W takim razie który z tych silników wybrać? Rzecz jasna zależy to od potrzeb. Mniejsza jednostka to świetny wybór dla osób preferujących spokojny styl jazdy i poruszających się głównie w warunkach miejskich. Przy spokojnej jeździe 1.0 TSI odwdzięczy się wysoką kulturą pracy i naprawdę niskim zużyciem paliwa. Jeśli potrzebujemy bardziej uniwersalnego samochodu i będziemy wykorzystywać go często w trasie to wówczas najlepszym wyborem będzie 1.4 TSI, który nie potrzebuje dużo więcej paliwa i zapewnia wyraźnie lepsze osiągi. W każdym razie jeśli słyszycie krytyczne głosy na temat nowego silnika 1.0 TSI to jesteśmy przekonani, że pochodzą one od osób, które nigdy nie miały styczności z tą jednostką napędową.

Specyfikacja techniczna
Silnik1.0 TSI1.4 TSI
Liczba cylindrów34
Pojemność skokowa9991395
Moc maksymalna/przy obr./min110 KM / 5.000-5.000150 KM / 5.000 – 6.000
Moment obrotowy/przy obr./min200 Nm / 2.000-3.500250 Nm / 1.500-3.500
Osiągi i zużycie paliwa
Prędkość maksymalna [km/h]203219
Czas rozpędzania 0-100 km/h9.98.1
Zużycie paliwa – w mieście6.06.7
Zużycie paliwa – poza miastem4.24.5
Zużycie paliwa – średnie4.95.3
Emisja CO2 [g/km]109120