Skoda Kamiq 1.0 TSI 115 KM DSG

W czasie naszego pierwszego testu, Skoda Kamiq zrobiła na nas bardzo dobre wrażenie, jednak testowany przez nas egzemplarz był napędzany bazowym silnikiem o mocy 95 koni mechanicznych i raczej nie był idealnym kompanem do dalekich wyjazdów. To była jedna z niewielu wad miejskiego SUV-a, który okazał się nowoczesnym, funkcjonalnym i komfortowym samochodem. Nic więc dziwnego, że to obecnie najpopularniejszy SUV w gamie czeskiej marki. Tym razem postanowiliśmy przetestować wariant z silnikiem 1.0 TSI o mocy 115 koni mechanicznych oraz automatyczną przekładnią DSG, który powinien sprawdzić się zarówno w mieście jak i w trasie.

Stylistyka

Skoda Kamiq mierzy 4241 milimetrów długości, 1793 milimetrów szerokości i 1559 milimetrów wysokości, dzięki czemu prezentuje się bardzo zgrabnie i idealnie sprawdza się w zatłoczonych miastach. Wyraziście zarysowana sylwetka wygląda atrakcyjnie i nowocześnie, chociaż rozdzielone przednie reflektory nie każdemu przypadną do gustu. Na początku również nie byliśmy ich fanami, ale z biegiem czasu przekonaliśmy się do tego rozwiązania, które nadaje przedniemu pasowi agresji. Oczywiście nie mogło zabraknąć elementów typowych dla przedstawicieli tego segmentu, czyli plastikowych nakładek zabezpieczających karoserię przed uszkodzeniami. W przypadku Skody Kamiq takie elementy zauważymy na przednim oraz tylnym zderzaku, a także na progach.

Wnętrze i wyposażenie

Większość elementów wnętrza została wykonana z miękkich i przyjemnych w dotyku materiałów, które znajdziemy w górnej części deski rozdzielczej oraz boczkach drzwi. Fotele nie tylko zostały bardzo dobrze wyprofilowane, ale także świetnie wykończone, dzięki czemu prezentują się naprawdę elegancko. Prezentowany egzemplarz przejechał już ponad 18 tysięcy kilometrów i na większych nierównościach z okolic tablicy zegarów dochodziło delikatne trzeszczenie. Trzeba jednak wziąć pod uwagę, że samochody prasowe nie mają lekkiego życia, więc mogło być to związane z intensywnymi testami, ponieważ w poprzedniej testowanej przez nas Skodzie Kamiq takich objawów nie zauważyliśmy. Można odczuć, że Skoda nie oszczędzała ani na materiałach ani na ich spasowaniu.

Świetnym rozwiązaniem jest tak zwany wirtualny kokpit, który w przypadku Skody Kamiq jest przejrzysty, funkcjonalny i konfigurowalny, dzięki czemu kierowca może dostosować treść i sposób wyświetlanych informacji do swoich preferencji. Możliwość wyświetlenia nawigacji tuż przed oczami kierowcy jest nie tylko wygodne, ale przekłada się również na zwiększenie bezpieczeństwa.

W centralnym punkcie umieszczono ekran systemu multimedialnego o przekątnej 9,2 cala, który działa sprawnie i bardzo dobrze reaguje na dotyk. Jest przejrzysty oraz intuicyjny, ale w czasie naszego testu mieliśmy z nim spore problemy. Pierwszy związany był z długością inicjalizacji systemu, który po odpaleniu samochodu potrzebował naprawdę sporo czasu zanim mogliśmy np. odpalić kamerę cofania. Drugi problem związany był z niedziałającym dźwiękiem. Czasem po odpaleniu samochodu dźwięk działał, natomiast czasem był nieaktywny i w żaden sposób nie dało się go włączyć. Nierzadko „restart” samochodu pomagał, ale czasem nawet to nie przynosiło żadnego efektu. Wydaje się nam, że to akurat bolączka naszego egzemplarza.

Niewątpliwie Skodę należy pochwalić za znakomitą ergonomię i funkcjonalność. Mamy pojemne schowki i kieszenie w drzwiach, ładowarkę indukcyjną, pojemnik na odpadki, składane stoliki w oparciach przednich foteli czy uchwyt na multimedia. Znakomita ergonomia to zasługa takich elementów jak między innymi dedykowany panel klimatyzacji. Na szczęście Skoda nie wpadła jeszcze na pomysł, aby z tego zrezygnować i przenieść to na ekran systemu multimedialnego.

Tradycyjnie jedną z największych zalet samochodów czeskiej marki jest przestronne i komfortowe wnętrze. Zarówno kierowca jak i pozostali pasażerowie mają zapewnione wystarczająco dużo przestrzeni na nogi i nad głowami, jednak trzeba wziąć poprawkę na to, że tylna kanapa to raczej miejsce dla dwóch dorosłych osób. Ciekawym i bardzo praktycznym dodatkiem są rozkładane stoliki w oparciach tylnych foteli, zwłaszcza jeśli podróżujemy z dziećmi.

Bagażnik ma pojemność 400 litrów, która po złożeniu oparć tylnej kanapy zwiększa się do 1395 litrów. W przypadku Skody nie mogło zabraknąć haczyków, oświetlenia czy schowków, dzięki czemu przewożenie bagaży czy zakupów jest czystą przyjemnością. Warto zainwestować w podwójną podłogę oraz składane oparcie fotela pasażera, które umożliwiają przewiezienie naprawdę sporych przedmiotów.

Silnik i właściwości jezdne

Skoda Kamiq oferowana jest na naszym rynku z dwoma silnikami benzynowymi – 1.0 TSI (95 KM i 115 KM) oraz 1.5 TSI (150 KM). Bazowa jednostka napędowa współpracuje z pięciobiegową manualną skrzynią biegów, natomiast pozostałe warianty dostępne są z sześciobiegowym manualem lub siedmiostopniową automatyczną przekładnią DSG. Bez względu na wersję, Skoda Kamiq dysponuje napędem jedynie na przednią oś.

Do naszego testu wybraliśmy jednostkę, która naszym zdaniem najlepiej pasuje do charakteru Skody Kamiq. Trzycylindrowy benzyniak o pojemności jednego litra generuje moc 115 koni mechanicznych oraz maksymalny moment 200 Nm, natomiast przeniesienie napędu powierzono siedmiostopniowej automatycznej przekładni DSG, która zapewnia wysoki komfort jazdy w mieście. W takim wydaniu Skoda Kamiq przyspiesza od 0 do 100 km/h w równe 10,0 sekund i może rozpędzić się do prędkości maksymalnej wynoszącej 194 km/h. Dla porównania bazowy benzyniak osiąga pierwszą setkę w czasie 11,1 sekundy i może rozpędzić się do 181 km/h.

Z pewnością przekładni DSG przydałaby się jej zmiana oprogramowania, ponieważ reakcja na wciśnięcie pedału przyspieszenia powinna być zdecydowanie szybsza, co miałoby również pozytywny wpływ na zmniejszenie efektu turbodziury. Poza tym Skoda Kamiq z silnikiem 1.0 TSI o mocy 115 koni mechanicznych jest bardzo przyjemnym i dynamicznym samochodem, który nawet poza miastem spisuje się znakomicie. Nawet przy prędkościach autostradowych nie dostaje zadyszki, natomiast siedmiostopniowy automat zapewnia niższe zużycie paliwa, większy komfort akustyczny i komfort podróżowania. Silnik 1.0 TSI 115 KM wymaga dopłaty 3 300 złotych i ani chwili nie zastanawialibyśmy się nad tym. Warto zainwestować!

Byliśmy trochę zaskoczeni brakiem dodatkowych trybów jazdy. Ktoś tak skonfigurował ten egzemplarz, ale wystarczy zapłacić 450 złotych i Skoda Kamiq zostanie wyposażona w Drive Mode Select. Jeśli ich nie ma to pozostaje nam przełączenie trybu pracy skrzyni biegów w tryb Sport, jednak oznacza to sztuczne utrzymywanie jednostki napędowej na wysokich obrotach i na dłuższą metę nie ma to większego sensu.

Zawieszenie to przyjemny kompromis pomiędzy komfortem podróżowania a stabilnością i pewnością prowadzenia, aczkolwiek naszym zdaniem praca zawieszenia jest trochę zbyt mocno odczuwalna w kabinie pasażerskiej. Także mocniejsze wciśnięcie pedału przyspieszenia nie robi na Skodzie Kamiq większego wrażenia, chociaż daleko jej do jakichkolwiek sportowych aspiracji. Świadczy o tym również układ kierowniczy z mocnym wspomaganiem, który ułatwia manewrowanie w mieście, ale na szczęście jest on na tyle bezpośredni, że kierowca bardzo dobrze wie co dzieje się aktualnie z kołami.

Jedyne co irytowało nas w czasie naszego testu to asystent utrzymania pasa ruchu, który jest nadgorliwy i często ingerował w to co świadomie próbowaliśmy zrobić. Kompletnie nie rozumiemy dlaczego po włączeniu kierunkowskazu i próbie łagodnej zmiany pasa ruchu system zaczynał z nami walczyć. To chyba przypadłość systemu grupy Volkswagena, ponieważ w testowanym przez nas chwilę później Seacie Leonie asystent utrzymania pasa ruchu zachowywał się bardzo podobnie.

Niewątpliwą zaletą Skody Kamiq 1.0 TSI 115 KM DSG jest bardzo umiarkowane zużycie paliwa. Bardzo dynamiczna miejska jazda zakończyła się zużyciem w okolicach 7 litrów, natomiast w czasie codziennej spokojnej jazdy bez większych problemów można zejść poniżej 6,5 litra. Poza terenem zabudowanym będzie to ok. 4,3 litra, natomiast na drodze ekspresowej wzrośnie ono do 5,5 litra. Średnie zużycie paliwa z całego naszego testu wyniosło 5,7 litra.

Cennik

Cennik Skody Kamiq otwiera wariant Active z jednostką 1.0 TSI 95 KM i pięciobiegową manualną skrzynią biegów, który został wyceniony na kwotę 66 650 złotych. Jak wspomnieliśmy wcześniej warto dopłacić 3 300 złotych do mocniejszego wariantu silnika 1.0 TSI, który będzie zdecydowanie bardziej dynamiczny i uniwersalny.

Oznacza to, że za 69 950 złotych możemy zostać właścicielami nieźle wyposażonej Skody Kamiq. Oczywiście nie ma co liczyć na jakieś bajery, ale nawet bazowa wersja wyposażenia ma to czego oczekuje większość kierowców. M.in.: asystent pasa ruchu, kontrola odstępu z funkcją awaryjnego hamowania, system wspomagania ruszania pod wzniesienia, radio z ekranem 6,5”, Bluetooth, manualna klimatyzacja, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka zewnętrzne czy centralny zamek.

No ale Skoda Kamiq może być wyposażona naprawdę bardzo bogato. Prezentowana wersja Style z silnikiem 1.0 TSI i skrzynią DSG to wydatek przynajmniej 89 650 złotych. Cena testowanego egzemplarza to 115 250 złotych, chociaż obecnie trwają promocje, więc pewnie można byłoby zaoszczędzić kilka tysięcy złotych. To nadal bardzo dużo, jednak konkurenci kosztują bardzo podobnie, więc można to uznać za swoistą normę.

Podsumowanie

Nasze drugie spotkanie ze Skodą Kamiq utwierdziło nas w przekonaniu, że to nowoczesny, przestronny i bardzo przyjemny w użytkowaniu czeski mieszczuch, który w mocniejszym wariancie silnikowym spisuje się znakomicie zarówno w mieście jak i w trasie. Warto wybrać wersję z automatyczną przekładnią DSG, która zapewnia wysoki komfort podróżowania i wygodę użytkowania w mieście, a przecież to jego naturalne środowisko w którym spędzi zdecydowaną większość swojego życia. Trzeba tylko spędzić trochę czasu nad odpowiednią konfiguracją lub poszukać jakiś egzemplarzy na placach dilerów. Wówczas możemy liczyć na zakup Skody Kamiq w bardzo korzystnej cenie.

Przeczytajcie testy innych samochodów na naszej stronie

Skoda Kamiq 1.0 TSI 115 KM DSG – dane techniczne:
Silnik:benzynowy, turbodoładowany, pojemność 999 ccm
Maksymalna moc:115 KM
Maksymalny moment obrotowy:200 Nm w zakresie 2.000 – 3.500 obr./min
Skrzynia biegów i napęd:automatyczna, siedmiostopniowa, napęd na przednie koła
Przyspieszenie 0 – 100 km/h:10,0 s
Prędkość maksymalna:193 km/h
Średnie spalanie (w cyklu mieszanym):6,1 – 6,8 l/100 km
Pojemność zbiornika paliwa:40 l
Wymiary (dł./wys./szer.):4241/1559/1793
Pojemność bagażnika:400 l

Cennik

Skoda Kamiq – wyprzedaż rocznika 2020
SilnikActiveAmbitionStyleMonte Carlo
1.0 TSI 95 KM M566 650 zł72 050 zł
1.0 TSI 115 KM M669 950 zł75 350 zł83 350 zł86 800 zł
1.0 TSI 115 KM DSG781 650 zł89 650 zł93 100 zł
1.5 TSI 150 KM M682 050 zł90 050 zł93 500 zł
1.5 TSI 150 KM DSG788 350 zł96 350 zł99 850 zł