Skoda Fabia 1.0 MPI 75 KM

Po co zmieniać coś co jest dobre i wciąż sprzedaje się znakomicie? Chyba właśnie z takiego założenia wyszli projektanci odświeżonej Skody Fabii. Rewolucji nie ma. Jest lekkie odświeżenie trzeciej generacji tego popularnego modelu oraz wprowadzenie do niego nowoczesnych technologii, które do tej pory były dostępne w większych modelach czeskiej marki. Fabia jest popularna również wśród firm, dlatego też sporą niespodzianką jest wycofanie się z silników wysokoprężnych. To jak zmieniła się Skoda Fabia sprawdzamy na dobrze wyposażonej wersji Style z podstawowym silnikiem 1.0 MPI.

Stylistyka

Odświeżony model można bardzo łatwo rozpoznać dzięki nieco przeprojektowanemu przedniemu pasowi z większą osłoną chłodnicy, nowocześniejszymi reflektorami i zmodyfikowanym zderzakiem. Niewielkie zmiany sprawiły, że Fabia prezentuje się bardziej agresywnie i atrakcyjnie.

Skoda nie zdecydowała się na jakieś rewolucyjne zmiany, jednak patrząc na ogromną popularność tego modelu to jest to całkowicie zrozumiałe. Fabia jest jednym z najlepiej sprzedających się samochodów na rynku, więc wystarczyło nieco odświeżyć jej wygląd i tyle. Przy okazji modernizacji wprowadzono nowe wzory felg i kolory nadwozia. Ciekawym dodatkiem jest wersja Style Color w której dach, słupki „A” oraz obudowy lusterek bocznych mają inny kolor niż nadwozie.

Wnętrze i wyposażenie

We wnętrzu jeszcze trudniej doszukać się jakiś zmian. Teoretycznie Skoda twierdzi, że zegary na desce rozdzielczej są bardziej czytelne, ale prawdę mówiąc to trudno to ocenić. Poprzednie i tak były bardzo przejrzyste, więc my jakiejś zmiany nie odczuliśmy. Pojawiły się za to nowe wzory elementów dekoracyjnych, natomiast to co powinno najbardziej zainteresować przyszłych klientów to fakt, że standardowe wyposażenie Fabii jest teraz nieco bogatsze. Do tego lista wyposażenia opcjonalnego jest naprawdę imponująca i znajdziemy na niej systemy, które były dostępne w większych modelach czeskiej marki. Trzeba tylko pamiętać o tym, że wszystkie nowinki szybko podnoszą cenę samochodu i może się nagle okazać, że Fabia kosztuje ponad 90 000 złotych! Jeden z egzemplarzy w parku prasowym został nawet wyceniony na ponad 100 000 złotych.

Trochę szkoda, że przy tym wszystkim nie zdecydowano się na wprowadzenie jeszcze lepszych materiałów wykończeniowych. Obecne nie są złe, jednak spodziewaliśmy się, że kuracja odmładzająca jeszcze ten stan poprawi. A może po prostu trochę się już czepiamy, bo trudno znaleźć w Fabii jakieś poważne wady. Kabina pasażerska jest ergonomiczna, funkcjonalna i wystarczająco przestronna, aby pomieścić w niej czterech dorosłych pasażerów. A Ci nie powinni narzekać na brak komfortu, bo zarówno wyciszenie, zawieszenie jak i ilość miejsca w pełni spełnia oczekiwania.

To samo można powiedzieć o bagażniku, który liczy sobie 330 litrów. Po złożeniu tylnych siedzeń pojemność wzrasta do 1150 litrów co jest naprawdę bardzo dobrym wynikiem. Warto zainteresować się dokupieniem pakietu Simply Clever, który zawiera zestaw siatek oraz elastyczną listwę mocującą w bagażniku, uchwyt na telefon, pojemnik na odpadki czy dwustronną matę bagażnika.

Kuracja odmładzająca pozytywnie wpłynęła na wyposażenie, bo już w podstawowej wersji Active na pokładzie Fabii znajdą się między innymi: czujnik zmierzchu, hamulec antykolizyjny, klimatyzacja manualna, elektrycznie sterowane i ogrzewane lusterka zewnętrzne czy system wspomagania ruszania pod wzniesienia. Najpopularniejsza wersja Ambition posiada ponadto radio z kolorowym ekranem dotykowym o przekątnej 6,5”, Bluetooth czy komputer pokładowy.

Nasz egzemplarz był doposażony w funkcję monitorowania martwego pola ze wspomaganiem wyjazdu tyłem z miejsca parkingowego (1 600 zł), czujniki parkowania z przodu i tyłu (1 300 zł), funkcję automatycznego włączania i wyłączania świateł drogowych oraz mijania, czujnik zmierzchu i deszczu, automatycznie ściemniające się lusterko wsteczne (1 450 zł), nawigację Amundsen (1 550 zł) czy bezkluczykowy dostęp do samochodu (950 zł).  Do tego wszystkiego możemy teraz dokupić reflektory Bi-LED z funkcją Corner, jednak to już wydatek 3 250 zł.

Silnik i właściwości jezdne

Jeśli chodzi o gamę jednostek napędowych to nie pojawiły się żadne nowe silniki, ale doszło do dość ciekawej sytuacji polegającej na wycofaniu silników wysokoprężnych. Od teraz w ofercie czeskiej marki możemy znaleźć tylko i wyłącznie benzyniaki, które w zależności od wersji mogą zostać wyposażone w instalację LPG. Na zakup Fabii decyduje się wiele firm, ale Skoda uważa, że wycofanie się z diesli nie wpłynie negatywnie na sprzedaż tego modelu.

Podstawowym źródłem napędu wciąż jest trzycylindrowy silnik 1.0 MPI, który dostępny jest w dwóch wariantach. Słabszy ma moc zaledwie 60 koni mechanicznych, natomiast mocniejszy dysponuje oszałamiającą mocą 75 koni mechanicznych. Nie wróży to nic dobrego, ale ważniejsze jest w tym przypadku to, że mamy możliwość zamontowania fabrycznej instalacji LPG firmy Landi Renzo, która kosztuje niecałe dwa tysiące złotych. A to oznacza, że za naprawdę niewielkie pieniądze możemy stać się posiadaczami bardzo oszczędnego miejskiego samochodu.

Do współpracy z wolnossącym benzyniakiem oddelegowano pięciobiegową manualną skrzynię biegów, która pracuje bardzo przyjemnie. To ważne dlatego, że uzyskanie odpowiedniej dynamiki wymaga częstego żonglowania biegami, ale tutaj nie stanowi to absolutnie żadnego problemu. Trochę gorzej prezentują się same osiągi Fabii 1.0 MPI. Do osiągnięcia pierwszej setki potrzeba aż 14,9 sekundy a prędkość maksymalna wynosi tylko 168 km/h.

W rzeczywistości w mieście Fabia sprawia wrażenie zdecydowanie bardziej dynamicznej. Być może dlatego, że silniczek świetnie radzi sobie na wyższych obrotach i nie generuje przy tym uciążliwego hałasu. Może nie będziemy najszybsi, ale na pewno nabywcy takiego modelu nie są skazani na bycie zawalidrogami. W mieście Fabia bardzo miło nas zaskoczyła, bo tak naprawdę trudno się do niej o cokolwiek przyczepić.

Tego samego nie można powiedzieć o Fabii wyjeżdżając poza miasto, bo tam aż tak dobrze nie jest. Wolnossący benzyniak generujący moc 75 koni mechanicznych i maksymalny moment obrotowy 95 Nm to zdecydowanie za mało, aby zapewnić dobre osiągi w każdych warunkach. Wyprzedzanie trzeba sobie odpowiednio przygotować a rozpędzanie samochodu na drogach szybkiego ruchu trwa naprawdę długo. Tego się spodziewaliśmy, ale jednostka napędowa zaskoczyła nas kulturą pracy. Jest cicha, a głośniej robi się dopiero po wkręceniu jej na wysokie obroty, ale nawet wtedy nie brzmi jakoś źle.

Warto trochę przeciągać zmiany biegów, bo Fabia pomimo niewielkiej mocy i braku turbosprężarki potrafi pozytywnie zaskoczyć. Tym bardziej, że prowadzi się pewnie i przewidywalnie. Zawieszenie dobrze radzi sobie z większością nierówności a układ kierowniczy ma dość silne wspomaganie, dzięki czemu manewrowanie w ciasnych uliczkach jest prawdziwą przyjemnością. Jedynym minusem jest pokonywanie poprzecznych nierówności, które są dość mocno odczuwalne we wnętrzu.

To może taka jednostka napędowa będzie bardzo oszczędna? Skoda twierdzi, że średnio będzie to 5,6 – 6,0 litrów na każde sto kilometrów i jest to wynik, który naprawdę można uzyskać. Nam w trasie udało się zejść do 4,9 litra, jednak wystarczy wjechać na drogę ekspresową, żeby apetyt jednostki napędowej na paliwo wzrósł o 2 litry. W mieście przy bardzo dynamicznej jeździe nie przekroczyliśmy 8 litrów, natomiast przy delikatniejszym obchodzeniu się z pedałem przyspieszenia udało się nam zejść do 6,7 litra. Już w takim wydaniu poruszanie się Skodą Fabią 1.0 MPI nie obciąży nadmiernie portfela właściciela, a przy założonej instalacji LPG trudno będzie znaleźć coś równie oszczędnego i uniwersalnego.

Podsumowanie

Prezentowany egzemplarz to ciekawa propozycja dla osób poszukujących funkcjonalnego miejskiego samochodu, który będzie dobrze wyposażony, oszczędny, ale jednocześnie niedrogi w zakupie. Fabia spełnia właściwie wszystkie te wymagania, aczkolwiek decydując się na silnik 1.0 MPI warto zrezygnować z niektórych gadżetów i zainwestować w instalację LPG. Odświeżony model zyskał nowe wyposażenie dzięki czemu możemy do niego dokupić takie elementy jakie wcześniej znane były z przedstawicieli wyższych segmentów. Co innego czy konfigurowanie Fabii pod 80 000 – 90 000 złotych ma sens, ale taka możliwość jest.

Skoda Fabia 1.0 MPI 75 KM – dane techniczne:
Silnik:benzynowy, wolnossący, pojemność 999 ccm
Maksymalna moc:75 KM przy 6.200 obr./min
Maksymalny moment obrotowy:95 Nm w zakresie 3.000 – 4.300 obr./min
Skrzynia biegów i napęd:manualna, pięciobiegowa, napęd na przód
Przyspieszenie 0 – 100 km/h:14,9 s
Prędkość maksymalna:168 km/h
Średnie spalanie:5,6 – 6,0 l/100 km
Pojemność zbiornika paliwa:45 l
Wymiary (dł./wys./szer.):3997/1467/1732
Pojemność bagażnika:330 l
Cena prezentowanego egzemplarza:65 500 zł

Cennik

Skoda Fabia
SilnikActiveAmbitionStyleStyle ColorMonte Carlo
1.0 MPI 60 KM M540 300 zł43 300 zł
1.0 MPI 75 KM M542 300 zł45 300 zł51 600 zł53 300 zł52 900 zł
1.0 TSI 95 KM M545 400 zł48 400 zł54 700 zł56 400 zł56 000 zł
1.0 TSI 110 KM M650 600 zł56 900 zł58 600 zł58 200 zł
1.0 TSI 110 KM DSG755 500 zł61 800 zł63 500 zł63 100 zł