Renault Trafic SpaceClass

Renault Trafic kojarzy się nam przede wszystkim z samochodem użytkowym, jednak wystarczy się trochę rozejrzeć i bez większych problemów znajdziemy taki samochód w wersji osobowej. Czasem wykorzystywany jest jako taksówka, przewóz osób a czasem jako samochód biznesowy a nawet rodzinny. W erze wymierających minivanów osobowe mikrobusy mają coraz większy sens, chociaż większości kojarzą się raczej z niedostatecznym komfortem podróżowania. Jednak dla rodzin posiadających przynajmniej czwórkę dzieciaków wybór samochodu wcale nie jest taki łatwy i trzeba iść na pewne ustępstwa.

Renault Trafic jaki jest każdy widzi. Widać, że samochód został zaprojektowany z myślą o tym, aby był możliwie jak najbardziej funkcjonalny. Nie prezentuje się najbardziej nowocześnie, jednak to już kwestia tego, że obecna generacja dostępna jest na rynku już od 2014 roku. Na temat stylistyki nie warto się jakoś bardzo rozwodzić, bo nie do końca o to tutaj chodzi.

Samochód oferowany jest w dwóch wersjach – Passenger i Grand Passenger. Pierwsza z nich ma długość 4999 milimetrów, natomiast druga z nich ma już 5399 milimetrów. Rozstaw osi w dłuższej wersji wynosi aż 3498 milimetrów. Naszym zdaniem, jeśli ktoś potrzebuje takiego samochodu to spokojnie wystarczyłaby krótsza odmiana.

Wnętrze i wyposażenie

W kabinie pasażerskiej daje się odczuć upływ czasu. Wszystko jest tutaj bardzo proste a najbardziej widoczne elementy deski rozdzielczej są żywcem wyjęte z Renault Clio. Plastiki i materiały wykończeniowe nie wzbudzą jakiegoś zachwytu, ale trudno się temu dziwić. Renault Trafic jest przede wszystkim samochodem użytkowym, który został dostosowany do przewożenia trochę większej liczby pasażerów. Wszystko ma swoje plusy i minusy. Z jednej strony nie prezentuje się to najbardziej nowocześnie, jednak obsługa czegokolwiek jest banalnie prosta, doczyszczenie poszczególnych elementów bardzo łatwe a spasowanie plastików nie budzi większych zastrzeżeń.

Kierowca zajmując swoje stanowisko pracy na pewno doceni świetną widoczność w czym pomaga wysoka pozycja za kierownicą, wielkie szyby i ogromne lusterka. Trzeba jednak wziąć pod uwagę to, że nie we wszystkich sytuacjach widoczność jest idealna. Zazwyczaj najgorzej jest przy wyjeżdżaniu z miejsca parkingowego lub skręcaniu w prawo. Pasażer siedzący na prawym fotelu i dość szeroki słupek B skutecznie ograniczają widoczność. To oczywiście kwestia przyzwyczajenia, bo wystarczy trochę bardziej się wychylić i widoczność będzie wystarczająco dobra. I to nawet bez kamerki cofania, bo nasz egzemplarz testowy nie był w nią wyposażony. To zaskakujące, że do poruszania się tak ogromnym samochodem wystarczą tylko tylne czujniki parkowania.

Pozycja za kierownicą jest typowa dla samochodu użytkowego. Niby możemy sobie dostosować fotel i kolumnę kierownicy, ale nie ma szans na to, abyśmy poczuli się jak w normalnej osobówce. Z tego też powodu nie można mówić tutaj o jakimś znakomitym komforcie, ale trzeba też uczciwie przyznać, że fotele mają odpowiednią miękkość i nie powodują zmęczenia. Szkoda tylko, że podłokietniki są takie sobie. Mogłyby być nieco solidniejsze. Poza tym ergonomia jest naprawdę bardzo dobra, chociaż trzeba wziąć pod uwagę, że do niektórych schowków czy półeczek trzeba się trochę wychylić i nie zawsze możemy zrobić to w czasie jazdy.

Jak już wcześniej wspomnieliśmy jakość materiałów wykończeniowych nie jest wybitna. W kabinie królują twarde plastiki, ale na szczęście zostały one bardzo dobrze spasowane i nie wydają żadnych niepokojących odgłosów. We wnętrzu znajdziemy mnóstwo schowków, półeczek i kieszeni, które ułatwiają rozlokowanie wszystkich przewożonych przez nas przedmiotów. Zarówno tych codziennego użytku jak i tych z których będziemy korzystali nieco rzadziej, ale które są przydatne. Według nas projektanci trochę zapomnieli o zagospodarowaniu przestrzeni pomiędzy przednimi fotelami. Mamy tam ogromną dźwignię hamulca ręcznego a poza tym nic więcej.

Nasz egzemplarz został wyposażony w prawe drzwi przesuwne, jednak za dopłatą 2.600 złotych mieć takie same z lewej strony samochodu. Po ich odsunięciu mamy naprawdę świetny dostęp do drugiego i trzeciego rzędu siedzeń, które oferują mnóstwo miejsca. Kanciaste kształty nadwozia sprawiają, że nad głowami pasażerów każdego rzędu jest dokładnie tyle samo przestrzeni, dzięki czemu wszędzie możemy poczuć się w miarę komfortowo. Wszystkie fotele można łatwo przesuwać, wyjmować i regulować kąt ich oparcia. Do tego dochodzą porty USB, gniazda 12 V czy dodatkowe nawiewy, które można regulować z drugiego rzędu. Problemem może okazać się tylko ustawienie odpowiedniego nawiewu dlatego, że jedno pokrętło odpowiada za chłodne powietrze lecące z góry natomiast drugie za ciepłe napływające z dołu.

Renault Trafic jest do bólu funkcjonalny. Otwierając ogromnych rozmiarów tylną klapę ukazuje się nam bardzo pojemny bagażnik, który bez większych problemów pomieści wszystkie nasze bagaże. A gdyby komuś było mało to od biedy można coś schować pod fotelami. Jak wspomnieliśmy fotele można wyjmować. Dzięki temu możemy uzyskać gigantyczną przestrzeń ładunkową i niejako przerobić osobowego Trafica na samochód użytkowy. Wówczas przewieziemy naprawdę bardzo duże i długie przedmioty.

Silnik i właściwości jezdne

Pod maską kryje się zaskakująco niewielki silniczek o pojemności 1.6 litra, który generuje tylko 145 koni mechanicznych a jego maksymalny moment obrotowy to 340 Nm. W kontekście ponad dwutonowego samochodu mierzącego blisko 5,4 metra może wydawać się to zdecydowanie zbyt mało. W rzeczywistości okazuje się, że to w zupełności wystarcza do spokojnej jazdy nawet przy bardziej obciążonym samochodzie.

Za przeniesienie napędu na przednie koła odpowiada sześciobiegowa manualna skrzynia biegów, której początkowe przełożenia są stosunkowo krótkie i ułatwiają ruszanie, natomiast piąty i szósty bieg znakomicie sprawdzają się w trasie. Nie tylko obniżają zużycie paliwa, ale mają korzystny wpływ na zmniejszenie hałasu we wnętrzu.

Osiągi jakimi może pochwalić się Trafic mogą zawstydzić niejedną osobówkę. Przyspieszenie w czasie 11,1 sekundy to naprawdę świetny wynik. Tym bardziej, że jednostka Twin-Turbo zapewnia bardzo dobrą elastyczność praktycznie na każdym biegu. Prędkość maksymalna wynosi 177 km/h i naszym zdaniem więcej nie trzeba. Wystarczy spojrzeć na ogromne powierzchnie boczne przez co Trafic jest dość podatny na podmuchy wiatru.

Zresztą to nie jedyny powód przemawiający o tym, że Trafic preferuje spokojny styl jazdy. Układ kierowniczy nie jest specjalnie precyzyjny, ma zdecydowanie zbyt silne wspomaganie i nie pozwala odpowiednio wyczuć tego co dzieje się z kołami. Zawieszenie jest nastawione na komfort z tego też powodu przy mocniejszych ruchach kierownicą czy szybszym pokonywaniu zakrętów odczuwalne jest wyraźne przechylanie się wysokiego nadwozia. Możemy wspomnieć również o nurkowaniu w czasie hamowania i może trochę zbyt słabym układzie hamulcowym, jednak powiedzmy sobie szczerze, że wszystkie nasze uwagi to typowe objawy samochodów użytkowych.

A jak Trafic radzi sobie w mieście? Poruszanie się busem o długości 5,4 metra może nie jest banalne, ale nie można powiedzieć, aby sprawiało jakieś wielkie problemy. No może poza wyszukiwaniem miejsc parkingowych, bo niewiele miejsc zostało zaprojektowanych dla tak długich pojazdów.

Podsumowanie

Trzeba powiedzieć sobie otwarcie, że Renault Trafic raczej nikogo wyglądem nie zachwyci. Oczywiście nie prezentuje się źle, jednak raczej nie zwrócimy na niego szczególnej uwagi. To prosty mikrobus, który jest przede wszystkim bardzo funkcjonalny, ekonomiczny i całkiem dynamiczny. W prezentowanej przez nas wersji w komfortowych warunkach może podróżować ósemka dorosłych pasażerów, jednak czy ten samochód może być dobrą alternatywą dla rodzinnego (mini)vana? Naszym zdaniem nie. Sprawdzi się na wyjeździe ze znajomymi, ale do codziennego użytkowania wybralibyśmy jakiegoś (mini)vana.

Renault Trafic SpaceClass 1.6 dCi 145
Silnik:wysokoprężny, turbodoładowany, pojemność 1598 ccm
Maksymalna moc:145 KM przy 3.500 obr./min
Maksymalny moment obrotowy:340 Nm przy 1.500 obr./min
Skrzynia biegów i napęd:manualna, sześciobiegowa, napęd na przednie koła
Przyspieszenie 0 – 100 km/h:11,1 s
Prędkość maksymalna:177 km/h
Średnie spalanie (miasto/trasa/mieszany):7,1/6,0/6,4 l/100 km
Pojemność zbiornika paliwa:80 l
Wymiary (dł./wys./szer.):5399/1971/1956 mm
Cena prezentowanego egzemplarza:160.550 zł

Cennik

Renault Trafic SpaceClass
WersjaSilnikCena
SpaceClassEnergy 1.6 dCi 125150 500 zł
SpaceClassEnergy 1.6 dCi 145156 950 zł
SpaceClass GrandEnergy 1.6 dCi 125154 700 zł
SpaceClass GrandEnergy 1.6 dCi 145161 150 zł