Renault Megane GrandCoupe 1.2 TCe EDC

Nowe Renault Megane sprzedaje się znakomicie. Linia stylistyczna francuskiego koncernu to prawdziwe dzieło sztuki, a jeśli dodamy do tego bardzo dobre wykończenie wnętrza i świetne właściwości jezdne to otrzymamy przepis na samochód prawie idealny.

Wystarczy spojrzeć na testowany przez nas egzemplarz, żeby zrozumieć dlaczego Megane cieszy się tak wielkim zainteresowaniem ze strony klientów. Nasz egzemplarz pokryty lakierem metalizowanym „Biała Perła”, stojący na 18-calowych felgach i ozdobiony licznymi chromowanymi elementami prezentuje się zjawiskowo. Całość uzupełniają nowoczesne światła wykonane w technologii LED.

We wnętrzu nie mamy na co narzekać. Jeśli chodzi o wyposażenie to jest ono naprawdę bogate, a jakość poszczególnych materiałów nie budzi naszych zastrzeżeń. Oczywiście gdzieniegdzie można byłoby coś w tym względzie poprawić, ale to sedan klasy średniej, więc nie można oczekiwać od niego jakości znanej z samochodów segmentu premium. Jedyne na co możemy narzekać to otwieranie pokrywy bagażnika, która naszym zdaniem powinna być otwierana bezdotykowo. Niby po naciśnięciu przycisku na kluczyku klapa odskakuje, ale nie jest to najlepsze rozwiązanie jeśli nie mamy „wolnej” ręki. O naszych wrażeniach związanych ze stylistyką Renault Megane i kabiną pasażerską możecie poczytać w naszym poprzednim teście, dlatego też nie będziemy się teraz w to zagłębiać. Tym razem skupimy się przede wszystkim na układzie napędowym.

Niedawno w ofercie francuskiego koncernu pojawiła się nowa jednostka benzynowa o pojemności 1.6 litra, która generuje moc 165 koni mechanicznych i maksymalny moment obrotowy 250 Nm. Jest jednak jedno małe „ale”. Taki silnik dostępny jest tylko w serii limitowanej GT Line…a ona nie występuje w GrandCoupe.

W takiej odmianie najmocniejszym silnikiem benzynowym jest czterocylindrowiec o pojemności zaledwie 1.2 litra, który dysponuje mocą 130 koni mechanicznych i momentem obrotowym wynoszącym 205 Nm. Wyraźnie brakuje tutaj wariantu o mocy 140 – 160 koni mechanicznych, który mógłby idealnie pasować do takiego samochodu. Jednostka napędowa może być skonfigurowana z sześciobiegową manualną skrzynią biegów lub siedmiobiegowym dwusprzęgłowym automatem. I tutaj kolejna dziwna niespodzianka, bo w sedanie występuje tylko przekładania EDC. Dlaczego nie możemy wybrać manuala? Nie mamy zielonego pojęcia.

Kilka miesięcy temu jeździliśmy Renault Megane Grandtour dlatego mieliśmy okazję sprawdzić jak niewielki benzyniak współpracuje ze skrzynią manualną. Tym razem mogliśmy przekonać się o tym jak w takim porównaniu wypada automat i prawdę mówiąc to właśnie ten wariant bardziej do nas przemówił.

Na wstępie powiedzmy sobie szczerze. Niewielki silniczek nie będzie zapewniać świetnych osiągów w każdych warunkach i w każdej sytuacji. Tym bardziej, że Megane waży ponad 1315 kilogramów, a jego dopuszczalna masa całkowita wynosi aż 1855 kilogramów. W codziennym użytkowaniu raczej nie powinniśmy narzekać na osiągi, ale wyprzedzanie w trasie lub komplet pasażerów na pokładzie może stanowić pewne wyzwanie. I właśnie dlatego najlepiej sprawdza się w nim automatyczna przekładania EDC, która zmienia biegi płynnie i jednocześnie utrzymuje obroty silnika na poziomie zapewniającym zadowalające osiągi. A przy sporej turbodziurze nie jest to łatwe, bo praktycznie do 2.000 obr/min nic się nie dzieje.

Zresztą już samo spojrzenie na dane techniczne daje sporo do myślenia. Przyspieszenie do setki w czasie 10.9 sekundy to w obecnych czasach naprawdę bardzo przeciętny wynik. Co ciekawe to dwusprzęgłowy automat zapewnia gorsze przyspieszenie niż skrzynia manualna. Trochę to zaprzecza samemu sensowi dwusprzęgłowej przekładni, która z założenia powinna robić to zdecydowanie szybciej. Prędkość maksymalna wynosi 200 km/h. To i tak zdecydowanie więcej niż dopuszczalne ograniczenie prędkości w naszym kraju, więc nie ma się czego czepiać.

Jak już wspomnieliśmy wcześniej to automatyczna skrzynia biegów jest w tym przypadku naprawdę dobrym rozwiązaniem. Sprawnie przenosi ona napęd na przednie koła natomiast sam układ napędowy dość szybko reaguje na polecenia kierowcy. I wszystko wygląda całkiem dobrze aż do momentu przełączenia komputera pokładowego na zużycie paliwa, bo pod tym względem Megane wypada blado.

Francuzi deklarują, że najmocniejszy silnik benzynowy w połączeniu z automatyczną skrzynią biegów zadowoli się zużyciem wynoszącym w mieście 6.8 litra, w trasie 4.7 litra a średnio 5.4 litra benzyny. Problem w tym, że to typowy przykład bezsensowności obecnych testów zużycia paliwa, które nie mają nic wspólnego z typowym użytkowaniem samochodu. Normalna jazda poza terenem zabudowanym kończy się zazwyczaj zużyciem wynoszącym od 5.5 do 5.9 litra. Jeszcze gorzej wygląda sytuacja w mieście. Zwłaszcza takim jak Warszawa. Trzeba się tutaj przygotować na spalanie na poziomie 9 – 10 litrów. Pod warunkiem, że jeździmy płynnie i nie ma dużego ruchu, bo jeśli lubimy dynamiczną jazdę i stoimy w korkach to na wyświetlaczu możemy zobaczyć wartości 10 – 12 litrów.

Osiągi są takie jakie są i nic na to nie poradzimy. Na szczęście Megane prowadzi się naprawdę bardzo przyjemnie i jesteśmy pewni tego, że odnajdzie się w nim każdy. System Multi-Sense umożliwia wybranie jednego z kilku zdefiniowanych trybów jazdy lub stworzenia swoich własnych ustawień. Poszczególne tryby różnią się przede wszystkim reakcją jednostki napędowej na wciśnięcie pedału przyspieszenia, oporem układu kierowniczego, twardością zawieszenia czy zmianą efektów wizualnych (podświetlenie, układ zegarów). Z naszej strony odradzamy korzystanie z trybu Eco, który co prawda pozwala obniżyć zużycie paliwa, jednak drastycznie ogranicza osiągi samochodu, które i tak nie są najlepsze. Nam najbardziej podoba się tryb Perso dzięki któremu możemy dostosować poszczególne ustawienia samochodu do naszych osobistych upodobań. Warto poświęcić kilka minut na zabawę nastawami po to, aby samochód zachowywał się dokładnie tak jakbyśmy sobie tego chcieli.

Prezentowane Megane nie zapewni sportowych osiągów ani niskiego zużycia paliwa, ale nie mamy mu nic do zarzucenia jeśli chodzi o komfort jazdy. Zawieszenie dobrze tłumi nierówności i całkiem nieźle radzi sobie z szybszą jazdą w zakrętach. Nie oznacza to, że zawsze będzie „szło” jak po sznurku, ale stosunkowo łatwo wyczuć kiedy koła zaczynają tracić przyczepność. We francuskim sedanie postawiono przede wszystkim na komfort.

Renault Megane GrandCoupe to niezwykle atrakcyjny samochód, który zapewnia podróżującym wysoki komfort podróżowania, który można jeszcze bardziej podnieść dzięki nowinkom technologicznym w jakie możemy go wyposażyć. Doceniamy także system Multi-Sense dzięki któremu kierowca może poczuć się w Megane dokładnie tak jakby sobie tego życzył, chociaż przy takich osiągach zużycie paliwa jest zdecydowanie zbyt wysokie.

Renault Megane GrandCoupe Energy TCe 130 EDC – dane techniczne:
Silnik:benzynowy, turbodoładowany, pojemność 1197 ccm
Maksymalna moc:130 KM przy 5.500 obr./min
Maksymalny moment obrotowy:205 Nm przy 2.000 obr./min
Skrzynia biegów i napęd:automatyczna, siedmiobiegowa, napęd na przednie koła
Przyspieszenie 0 – 100 km/h:10,9 s
Prędkość maksymalna:200 km/h
Średnie spalanie (miasto/trasa/mieszany):6,8/4,7/5,3 l/100 km
Pojemność zbiornika paliwa:49,7 l
Wymiary (dł./wys./szer.):4632/1443/1814
Pojemność bagażnika:550 l
Cena prezentowanego egzemplarza:116 650 złotych

Cennik

Renault Megane GrandCoupe
SilnikLifeZenLimitedIntens
SCe 11561 900 zł66 900 zł68 900 zł71 600 zł
Energy TCe 130 EDC85 600 zł
dCi 9069 900 zł76 900 zł
dCi 11078 900 zł80 900 zł83 600 zł
dCi 110 EDC87 900 zł90 600 zł
dCi 13090 100 zł