Peugeot 3008 – samochód roku

Nieco ponad miesiąc temu Peugeot 3008 wybrany został Samochodem Roku 2017. Międzynarodowe jury składające się z 58 europejskich dziennikarzy doceniło stylistykę nadwozia i wnętrza kabiny oraz zalety użytkowe nowego modelu. To kolejne bardzo prestiżowe wyróżnienie, którym nagrodzono 3008. Mniej więcej w tym samym czasie do naszej redakcji trafił Peugeot 3008 w najbogatszej wersji wyposażenia oraz najmocniejszym silnikiem benzynowym. Czy zgadzamy się z werdyktem międzynarodowego jury?

Stylistyka

Po kilkudniowej przygodzie z Peugeotem 3008 bardzo ciężko nie docenić nam pracy wykonanej przez projektantów francuskiego SUV-a. Nie było dnia abyśmy nie widzieli ciekawskich spojrzeń, robienia zdjęć czy bliższego przyglądania się naszemu prasowemu modelowi.

Pionowy przód wygląda masywnie, ale jednocześnie bardzo dynamicznie i agresywnie. Na zmodernizowanym grillu z chromowanymi, wyprofilowanymi listwami umieszczono logo marki, które wcześniej znajdowało się na masce. Mocno zarysowany zderzak nachodzi na przednie lampy wykonane w technologii Full LED, które zapewniają bardzo dobre oświetlenie drogi, co mieliśmy okazję zaobserwować. W dolnej części zderzaka umieszczono różnej wielkości wloty powietrza. Długa i pozioma maska podkreśla spójność całej sylwetki i pozwala kierowcy na lepsze wyczucie odległości. Wszystkie elementy bardzo dobrze ze sobą współgrają, dzięki czemu prezentują się unikalnie i nowocześnie.

Linię świateł przedłuża chromowana wstawka biegnąca przez całą długość samochodu i kończąca się dopiero na tylnym spojlerze. Dolna linia szyb została poprowadzona dość wysoko, co dodaje sylwetce płynności. Boczne listwy zostały zakryte drzwiami poprowadzonymi do samego dołu, dzięki czemu w czasie wsiadania w kiepską pogodę nie powinniśmy się ubrudzić.

Tylna część nadwozia może nie jest już tak bardzo efektowna, ale prezentuje się nowocześnie i jest wyrazista. Najbardziej charakterystycznym elementem są światła LED z zarysem śladów pazura, które stanowią znak rozpoznawczy francuskiego koncernu. Zostały one umieszczone na poziomym pasie w kolorze fortepianowej czerni biegnącym tuż pod tylną szybą.

Długość całkowita nadwozia wynosi 4,45 m przez co plasuje samochód pośrodku segmentu, a w porównaniu do poprzedniej generacji zwiększyła się o 8 centymetrów, co korzystnie wpłynęło na ilość miejsca w kabinie. Rozstaw osi wynosi teraz 2675 mm i jest o 62 mm większy od poprzednika, co oznacza, że jest jednym z największych na rynku. Szerokość nie uległa zmianie i nadal wynosi 1,84 m, natomiast wysokość zmniejszyła się do 1,62 m.

Wnętrze

Wnętrze nowego Peugeot 3008 urzeka swoim oryginalnym designem, który prezentuje najnowszą generację Peugeot i-Cockpit, czyli stylistycznej spójności i zaawansowanej technologii. Zasadą tego podejścia jest to, aby wszystko skupiało się na kierowcy, co ma podnieść komfort podróżowania i pozwolić skoncentrować się na prowadzeniu samochodu.

Po zajęciu miejsca w dobrze wyprofilowanym fotelu uwagę zwraca kompaktowa kierownica, która została spłaszczona od dołu oraz od góry, dzięki czemu zapewnia lepszy uchwyt i nie zasłania informacji wyświetlanych na ekranie przed oczami kierowcy. Dwuramienna skórzana kierownica ma gruby wieniec, natomiast na jej ramionach umieszczono przyciski do sterowania najważniejszymi funkcjami pojazdu.

W centralnym punkcie kokpitu umieszczono ośmiocalowy dotykowy ekran przypominający tablet, który zapewnia większą czułość i praktyczność obsługi, dzięki zastosowaniu ekranu pojemnościowego. Poniżej wlotów powietrza znajdują się ciekawie zaprojektowane przełączniki typu „toggle switch” zainspirowane lotnictwem, które zapewniają bezpośredni dostęp do najważniejszych funkcji związanych z komfortem: radia, klimatyzacji, nawigacji, ustawień pojazdu, telefonu i mobilnych aplikacji.

Nowy Peugeot i-Cockpit prezentuje zdecydowanie wyższą jakość wykończenia, jest bardziej zaawansowany pod względem koncepcji, łączności ze światem, intuicyjności oraz możliwości personalizacji. System oferuje i-Cockpit Amplify, w którym jedno wciśnięcie przycisku na panelu centralnym oddziałuje na niemal wszystkie zmysły: na wzrok poprzez sterowanie natężeniem oświetlenia i możliwość zmiany koloru ekranów, na słuch poprzez odpowiedni dobór parametrów sygnałów dźwiękowych, na dotyk poprzez wbudowaną w fotele funkcję masażu i na węch poprzez rozpylanie zapachów.

Peugeot 3008 oferuje fabrycznie montowany system akustyczny Hi-Fi francuskiej marki Focal, który został zaprojektowany specjalnie pod nowy model francuskiego koncernu. Firma Focal specjalizująca się od 35 lat w tworzeniu systemów audio cieszy się światowym uznaniem ze względu na liczne nowatorskie patenty i wyjątkowe rozwiązania w dziedzinie akustyki.

Tuż przed oczami kierowcy znajduje się wysokiej rozdzielczości ekran o przekątnej 12.3”, który oferowany jest w standardzie i umożliwia dostosowanie wyświetlanych informacji do osobistych preferencji. Pięć trybów wyświetlania, które można zmienić za pomocą pokrętła w kierownicy, umożliwiają dobranie odpowiednich ustawień. Kierowca za pomocą ekranu dotykowego może dostosować tryb wyświetlania szeregu informacji: z nawigacji, systemów wspomagania prowadzenia, parametrów silnika, danych dotyczących jazdy, itd.

Materiały wykorzystane do wykończenia wnętrza mają bardzo dobrą jakość i zostały świetnie spasowane. Pod względem stylistycznym kabina pasażerska została dopracowana w najdrobniejszych szczegółach czego dowodem jest użycie przyjemnych w dotyku i oryginalnych materiałów wśród których znajdziemy detale z matowego chromu czy tkaniny. Problemem może okazać się trwałość tych materiałów, które w testowanym przez nas egzemplarzu wykazywały już oznaki zmęczenia. Za ponad 140 000 złotych można byłoby oczekiwać lepszej trwałości.

Samo wnętrze jest przestronne, chociaż wysokie osoby siedzące w przednich fotelach mogą poczuć się trochę klaustrofobicznie ze względu na mocno zabudowaną przednią część kabiny. W drugim rzędzie jest sporo miejsca, chociaż siedząc za osobą mającą ponad 180 centymetrów można nieco narzekać na niezbyt dużą ilość miejsca na nogi. Przestrzeni nad głową jest wystarczająco dużo, chociaż testowany przez nas model wyposażony został w otwierany panoramiczny dach obniżający nieco podsufitkę. Dużą zaletą Peugeot 3008 jest dużo praktycznych schowków i pojemnych kieszeni, które łącznie mają aż 32 litry pojemności.

W porównaniu do poprzedniej generacji, pojemność bagażnika zwiększyła się o 88 litrów i wynosi obecnie 520 litrów, natomiast proste kształty ułatwiają wykorzystanie dostępnego miejsca. Po złożeniu drugiego rzędu zwiększa się ona do 1482 litrów. Warto zaznaczyć, że testowany model wyposażony został w funkcję bezdotykowego otwierania klapy bagażnika, umożliwiającą otwarcie lub zamknięcie automatycznej klapy jednym ruchem stopy pod tylnym zderzakiem. To bardzo praktyczne rozwiązanie.

Silnik i właściwości jezdne

Testowany egzemplarz wyposażony został w najmocniejszy oferowany turbodoładowany silnik benzynowy o pojemności 165 koni mechanicznych oraz maksymalnym momencie obrotowym 240 Nm. To wartości w zupełności wystarczające do dynamicznego podróżowania ważącym 1300 kilogramów autem. Tym bardziej, że maksymalny moment obrotowy dostępny jest już od 1.400 obrotów co poprawia elastyczność jednostki napędowej. To wszystko przekłada się na bardzo dobre osiągi. Na prędkościomierzu pierwszą setkę zobaczymy po upływie 8.9 sekundy, natomiast wskazówka zatrzyma się po osiągnięciu prędkości 206 km/h.

O ile dynamika jednostki napędowej nie budzi większych zastrzeżeń o tyle współpracująca z nią sześciobiegowa automatyczna skrzynia biegów potrafi skutecznie irytować kierowcę. Przekładnia EAT6 zdecydowanie przegrywa rywalizację ze swoją konkurencją. Ospałe zmiany biegów w połączeniu z powolnym analizowaniem poleceń kierowcy oraz aktualnych warunków drogowych sprawia, że skrzynia potrafi robić coś zupełnie innego niż oczekiwałby kierowca. Nie mówimy tutaj jedynie o kwestiach związanych z dynamiką, ale również o ekonomii jazdy. Kilkukrotnie staraliśmy się wymusić na przekładni jazdę na wyższym biegu obniżającym zużycie paliwa, jednak nasze wysiłki skazane były na porażkę.

Według danych technicznych tak skonfigurowany Peugeot 3008 powinien zużywać w warunkach miejskich 7.6 litra benzyny, poza terenem zabudowanym 5.1 litra a średnio 6.0 litrów na każde przejechane sto kilometrów. W rzeczywistości sytuacja wygląda dużo, dużo gorzej. Przynajmniej jeśli weźmiemy pod uwagę poruszanie się po zatłoczonym mieście, bo w trasie jesteśmy w stanie osiągnąć wartości poniżej 6.0 litrów, które możemy uznać za całkowicie satysfakcjonujące. Niezbyt dobrze pracująca skrzynia biegów sprawia, że jednostka napędowa potrzebuje zdecydowanie więcej paliwa. W mieście potrafi zbliżyć się do 10 litrów. Przy bardzo płynnej jeździe i znikomym ruchu ulicznym można obniżyć spalanie do 8.0 – 8.3 litra. Z drugiej strony włączając tryb „Sport” utrzymujący silnik na wyższych obrotach bez większych problemów na wyświetlaczu komputera pokładowego zobaczymy wartości 10 – 12 litrów. Ten tryb ma jeszcze jedną wadę – elektronicznie generowany dźwięk silnika.

Francuzi podążają za tworzącym się od pewnego czasu trendem. Przeważająca większość klientów decyduje się na wybranie napędu na jedną oś zamiast napędu na wszystkie cztery koła, dlatego położono większy nacisk na systemy elektroniczne. Advanced Grip Control sterowany jest przy pomocy pokrętła umieszczonego na tunelu centralnym, który pozwala wybrać tryb jazdy zgodnie z panującymi na drodze warunkami.

W czasie zeszłorocznej polskiej premiery mieliśmy okazję przekonać się o skuteczności elektronicznych systemów, które nawet w bardzo wymagających warunkach spisywały się znakomicie. Do tego wprowadzono nową funkcję HADC (Hill Assist Descent Control) utrzymującą stałą prędkość podczas zjazdu ze wzniesienia umożliwiając kierowcy całkowite skupienie na nadawaniu kierunku jazdy. To rozwiązanie robi imponujące wrażenie kiedy macie okazję zjechać po mokrym mocno nachylonym zboczu a systemy elektroniczne bez jakichkolwiek problemów panują nad zachowaniem samochodu.

Kolejną zaletą jest prześwit wynoszący prawie 22 centymetry. Nie oznacza to, że 3008 umożliwi szaleńczą jazdę w terenie, ale powiedzmy sobie szczerze, że takie rozwiązanie ma pozwolić na bezproblemowe podjeżdżanie na wysokie krawężniki i pokonywanie innych przeszkód.

Zawieszenie to kompromis pomiędzy komfortem podróżowania a prowadzeniem się w zakrętach. Z przodu postawiono na niezależne zawieszenie typu pseudo MacPherson, kolumny zintegrowane ze sprężynami i amortyzatorami hydraulicznymi, ciśnieniowymi. Z tyły na zawieszeniu pół-niezależnym z belką osi tylnej, amortyzatorami hydraulicznymi, ciśnieniowymi.

Na koniec zostawiliśmy jeszcze jedną bardzo ważną zaletę najnowszego Peugeota 3008, która sprawia, że podróż nim jest wyjątkowo komfortowa. Francuzom udało się wręcz doskonale wyciszyć kabinę pasażerską, która pod tym względem nie ustępuje samochodom klasy premium. Stosując się do ograniczeń prędkości na naszych drogach możemy być pewni, że we wnętrzu będzie panować cisza.

Cena

Podsumowanie

Czy międzynarodowe jury miało rację wybierając Peugeot 3008 jako Samochód Roku 2017? Absolutnie tak. Design nowego 3008 robi piorunujące wrażenie, oryginalny projekt wnętrza i wysokiej jakości materiały sprawiają, że trudno przejść obok niego obojętnie. Polecalibyśmy jedynie wybór słabszego silnika benzynowego z manualną skrzynią biegów lub jednostki wysokoprężnej, która zapewniałaby niższe zużycie paliwa.

Peugeot 3008 (165 KM) – dane techniczne:
Silnik: benzynowy, turbodoładowany, pojemność 1598 ccm
Maksymalna moc: 165 KM przy 6.000 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy: 240 Nm przy 1.400 obr./min.
Skrzynia biegów i napęd: automatyczna, 6-biegowa; napęd na przednią oś
Przyspieszenie 0 – 100 km/h: 8,9 s
Prędkość maksymalna: 206 km/h
Średnie spalanie (miasto/trasa/mieszany): 7,6/5,1/6,0 l/100 km
Wymiary (dł./wys./szer.): 4447/1620/1841
Pojemność bagażnika: 520 l