Peugeot 3008 Active+ 1.5 BlueHDi

Po półtorarocznej przerwie ponownie mieliśmy okazję zasiąść za kierownicą zdobywcy prestiżowej nagrody Samochodu Roku 2017. W międzyczasie Peugeot 3008 doczekał się nowej jednostki napędowej oraz automatycznej przekładni EAT, która obecnie ma osiem przełożeń. Konkurencja nie śpi i cały czas pracuje nad tym, aby zaproponować coś nowego, co przyciągnie do siebie nowych klientów. Jak na ich tle wypada obecnie Peugeot 3008?

Stylistyka

Pionowy przód wygląda masywnie, ale jednocześnie bardzo dynamicznie i agresywnie. Na zmodernizowanym grillu z chromowanymi, wyprofilowanymi listwami umieszczono logo marki, które wcześniej znajdowało się na masce. Mocno zarysowany zderzak nachodzi na przednie lampy wykonane w technologii Full LED, które zapewniają bardzo dobre oświetlenie drogi, co mieliśmy okazję zaobserwować. W dolnej części zderzaka umieszczono różnej wielkości wloty powietrza. Długa i pozioma maska podkreśla spójność całej sylwetki i pozwala kierowcy na lepsze wyczucie odległości. Wszystkie elementy bardzo dobrze ze sobą współgrają, dzięki czemu prezentują się unikalnie i nowocześnie.

Linię świateł przedłuża chromowana wstawka biegnąca przez całą długość samochodu i kończąca się dopiero na tylnym spojlerze. Dolna linia szyb została poprowadzona dość wysoko, co dodaje sylwetce płynności. Boczne listwy zostały zakryte drzwiami poprowadzonymi do samego dołu, dzięki czemu w czasie wsiadania w kiepską pogodę nie powinniśmy się ubrudzić.

Tylna część nadwozia może nie jest już tak bardzo efektowna, ale prezentuje się nowocześnie i jest wyrazista. Najbardziej charakterystycznym elementem są światła LED z zarysem śladów pazura, które stanowią znak rozpoznawczy francuskiego koncernu. Zostały one umieszczone na poziomym pasie w kolorze fortepianowej czerni biegnącym tuż pod tylną szybą. Prezentowany przez nas egzemplarz został pokryty specjalnym lakierem „czerwony Ultimate”, który wygląda bardzo świeżo i oryginalnie, ale naszym zdaniem niezbyt dobrze pasuje do charakteru samochodu.

Wnętrze i wyposażenie

Wnętrze nowego Peugeot 3008 urzeka swoim oryginalnym designem, który prezentuje najnowszą generację Peugeot i-Cockpit, czyli stylistycznej spójności i zaawansowanej technologii. Zasadą tego podejścia jest to, aby wszystko skupiało się na kierowcy, co ma podnieść komfort podróżowania i pozwolić skoncentrować się na prowadzeniu samochodu.

Po zajęciu miejsca w dobrze wyprofilowanym fotelu uwagę zwraca kompaktowa kierownica, która została spłaszczona od dołu oraz od góry, dzięki czemu zapewnia lepszy uchwyt i nie zasłania informacji wyświetlanych na ekranie przed oczami kierowcy. Dwuramienna skórzana kierownica ma gruby wieniec, natomiast na jej ramionach umieszczono przyciski do sterowania najważniejszymi funkcjami pojazdu.

W centralnym punkcie kokpitu umieszczono ośmiocalowy dotykowy ekran przypominający tablet, który zapewnia większą czułość i praktyczność obsługi, dzięki zastosowaniu ekranu pojemnościowego. Poniżej wlotów powietrza znajdują się ciekawie zaprojektowane przełączniki typu „toggle switch” zainspirowane lotnictwem, które zapewniają bezpośredni dostęp do najważniejszych funkcji związanych z komfortem: radia, klimatyzacji, nawigacji, ustawień pojazdu, telefonu i mobilnych aplikacji.

Nowy Peugeot i-Cockpit prezentuje zdecydowanie wyższą jakość wykończenia, jest bardziej zaawansowany pod względem koncepcji, łączności ze światem, intuicyjności oraz możliwości personalizacji. System oferuje i-Cockpit Amplify, w którym jedno wciśnięcie przycisku na panelu centralnym oddziałuje na niemal wszystkie zmysły: na wzrok poprzez sterowanie natężeniem oświetlenia i możliwość zmiany koloru ekranów, na słuch poprzez odpowiedni dobór parametrów sygnałów dźwiękowych, na dotyk poprzez wbudowaną w fotele funkcję masażu i na węch poprzez rozpylanie zapachów.

Materiały wykorzystane do wykończenia wnętrza mają bardzo dobrą jakość i zostały świetnie spasowane. Pod względem stylistycznym kabina pasażerska została dopracowana w najdrobniejszych szczegółach czego dowodem jest użycie przyjemnych w dotyku i oryginalnych materiałów, wśród których znajdziemy detale z matowego chromu czy tkaniny.

Samo wnętrze jest przestronne, chociaż wysokie osoby siedzące w przednich fotelach mogą poczuć się trochę klaustrofobicznie ze względu na mocno zabudowaną przednią część kabiny. W drugim rzędzie jest sporo miejsca, chociaż siedząc za osobą mającą ponad 180 centymetrów można nieco narzekać na niezbyt dużą ilość miejsca na nogi. Przestrzeni nad głową jest wystarczająco dużo, chociaż testowany przez nas model wyposażony został w otwierany panoramiczny dach obniżający nieco podsufitkę. Dużą zaletą Peugeot 3008 jest dużo praktycznych schowków i pojemnych kieszeni, które łącznie mają aż 32 litry pojemności.

W porównaniu do poprzedniej generacji, pojemność bagażnika zwiększyła się o 88 litrów i wynosi obecnie 520 litrów, natomiast proste kształty ułatwiają wykorzystanie dostępnego miejsca. Po złożeniu drugiego rzędu zwiększa się ona do 1482 litrów.

Silnik i właściwości jezdne

Aż chce się powiedzieć „Francuz = diesel”. Tak też było w naszym przypadku. Pod maskę francuskiego SUV-a trafiła półtoralitrowa jednostka wysokoprężna, która generuje moc 130 koni mechanicznych i maksymalny moment obrotowy wynoszący 300 Nm. Osoby poszukujące mocniejszych wrażeń mogą zainwestować w dwulitrowego diesla o mocy 180 KM, który cechuje się zdecydowanie większą dynamiką.

Zalety słabszej jednostki są dość oczywiste – zapewnia naprawdę znikome zużycie paliwa, chociaż nie aż tak dobre jak te deklarowane przez producenta. Cena oszczędności także nie powinna zaskakiwać, po tak skonfigurowanym modelu nie należy spodziewać się jakiś ponadprzeciętnych osiągów. Sprint do setki zajmuje aż 11,5 sekundy. Co ciekawe jest to o 0,7 sekundy wolniej niż w przypadku manualnej skrzyni biegów, co oczywiście nie najlepiej świadczy o japońskim automacie. Do prędkości 192 km/h nie mamy żadnych uwag. To wystarczy w takim samochodzie.

Jak wspomnieliśmy jest to japońska przekładnia produkowana przez firmę Aisin, która zgodnie z pięknym opisem na stronie francuskiego koncernu powinna zapewniać niższe zużycie paliwa i polepszać komfort jazdy. Tyle w teorii, bo w praktyce wszystko jest dokładnie tak samo jak wcześniej. No dobrze. Może zużycie paliwa jest minimalnie niższe, a przy wyższych prędkościach we wnętrzu jest nieco ciszej, ale nie wyeliminowano jej największej bolączki. Płynność zmiany biegów wciąż znacząco odbiega od ideału. Prawdę mówiąc to znacząco odbiega od akceptowalnego poziomu. Tak naprawdę niewiele się tutaj zmieniło, o ile cokolwiek się w tym temacie zmieniło. Skrzynia nadal lubi szarpać biegami. Zwłaszcza przy redukowaniu niższych biegów.

A co ze zużyciem paliwa? Zacznijmy od tego, że średnie zużycie paliwa w przypadku automatu jest o 0,1 litra niższe niż w wersji z manualną skrzynią biegów i wynosi 4,1 litra oleju napędowego. W tak dobry wynik aż trudno uwierzyć, przecież Peugeot 3008 waży przeszło 1500 kilogramów i wydaje się to kompletnie nierealne. Tak też jest w rzeczywistości. W czasie naszego testu spalanie w teście wyniosło 6,2 litra, czyli o 1,8 litra więcej niż w danych technicznych. W trasie można osiągnąć wynik w okolicach 5,0 litrów. Średnia z całego testu to 6,0 litra oleju napędowego na każde sto kilometrów, co daje prawie 50 % większe spalanie niż w deklaracji producenta. Mimo wszystko to wciąż dobry wynik.

Peugeot 3008 oferuje wysoki komfort podróżowania. Zawieszenie to kompromis pomiędzy komfortem podróżowania a prowadzeniem się w zakrętach. Jest dokładnie tak jak powinno być w tego typu samochodzie – miękko i wygodnie. Peugeot 3008 nie próbuje udawać sportowego samochodu, liczy się komfort. Do tego dochodzi bardzo dobre wyciszenie, które świetnie niweluje wszelkie zewnętrzne odgłosy do momentu aż mocniej wciśniemy pedał przyspieszenia. Dopiero wówczas robi się nieco mniej komfortowo.

Podsumowanie

Peugeot 3008 to wciąż jeden z najlepszych SUV-ów na rynku motoryzacyjnym. Prezentowany egzemplarz to idealna propozycja dla kierowców pokonujących duże dystanse, którzy przykuwają większą uwagę do zużycia paliwa aniżeli do osiągów. Nam nie do końca podoba się przenoszenie aż tak wielu funkcji na wyświetlacz systemu info-rozrywki – każdorazowe przeklikiwanie menu w celu zmiany temperatury jest po prostu niepraktyczne. Czy Peugeot 3008 zasłużył na nagrodę Samochodu Roku 2017? Owszem i dalej pokazuje, że wybierając SUV-a warto wybrać się do salonu francuskiej marki i poznać się z nim bliżej.

Peugeot 3008 Active+ 1.5 BlueHDi
Silnik:wysokoprężny, turbodoładowany, pojemność 1499 ccm
Maksymalna moc:130 KM przy 3.500 obr./min
Maksymalny moment obrotowy:300 Nm przy 1.750 obr./min
Skrzynia biegów i napęd:automatyczna, ośmiostopniowa, napęd na przednie koła
Przyspieszenie 0 – 100 km/h:11,5 s
Prędkość maksymalna:192 km/h
Średnie spalanie (miasto/trasa/mieszany):4,4/3,9/4,1 l/100 km
Pojemność zbiornika paliwa:53 l
Wymiary (dł./wys./szer.):4447/1624/1841 mm
Pojemność bagażnika:520 l

Cennik

Peugeot 3008
WersjaAccessActiveAllureGT
2.0 BlueHDi 180 EAT8
158 700 zł
1.5 BlueHDi 130 EAT8
122 400 zł130 400 zł
1.5 BlueHDi 130 M6
114 400 zł122 400 zł
1.6 PureTech 180 EAT8
123 400 zł131 400 zł
1.2 PureTech 130 EAT8
110 000 zł118 000 zł
1.2 PureTech 130 M6
89 900 zł102 000 zł110 000 zł