Nowy CLA 35 4MATIC Shooting Brake

Nowy CLA 35 4MATIC Shooting Brake to najnowsza „przepustka” do świata osiągów Mercedes-AMG. Pięciodrzwiowy samochód łączy w sobie proporcje sportowego coupé z wysoką funkcjonalnością – to zasługa wydłużonej linii dachu, dużej pokrywy bagażnika, szerokiego otworu załadunkowego i elastycznej konfiguracji wnętrza. Pełen werwy 4-cylindrowy silnik pojemności 2 litrów i o mocy 225 kW (306 KM) współpracuje z 7-biegową przekładnią dwusprzęgłową i aktywnym napędem na wszystkie koła AMG Performance 4MATIC. Sportowe osiągi (przyspieszenie 0-100 km/h w 4,9 sekundy) idą tu w parze ze zwiększoną ilością miejsca na bagaż lub sprzęt sportowy.

Z genami aut sportowych: wygląd zewnętrzny

Wydłużona pokrywa silnika z wyrazistymi przetłoczeniami, mocno zaakcentowane nadkola, smukła linia boczna, niewielkie przeszklenie kabiny i szeroki optycznie tył – to wszystko podkreśla geny sportowych aut. Specjalna osłona chłodnicy AMG przedzielona podwójną listwą i przedni zderzak AMG z prowadnicami powietrza, a także srebrne akcenty i przedni spojler podkreślają charakterystyczny design modeli z serii 35. Z boku Shooting Brake’a wyróżniają 18-calowe obręcze z podwójnymi ramiona (na życzenie: 19-calowe) oraz, tak samo jak w Coupé, bezramkowe szyby w drzwiach. Za słupkiem B linia okien przebiega jednak wyżej, ułatwiając zajmowanie miejsca na tylnych siedzeniach i załadunek większych bagaży. Z tyłu uwagę zwraca zderzak z dyfuzorem oraz dwiema końcówkami wydechu po obu stronach nadwozia, a także smukłe, dwuczęściowe lampy.

Dostęp do świata Mercedes-AMG oznacza także duży wybór opcjonalnych dodatków, które podkreślają indywidualny charakter CLA Shooting Brake. Opcje dla nadwozia obejmują m.in. pakiet AMG Night z akcentami w kolorze czarnym (np. przedni spojler, wkładki osłon progowych), pakiet AMG Aerodynamics zapewniający zoptymalizowany balans aerodynamiczny oraz alternatywne wzory obręczy AMG z lekkich stopów w kolorze czarnym (z matowym lub lśniącym wykończeniem).

Wnętrze: sportowa aura i cyfrowe instrumenty obsługi

Za bezramkowymi drzwiami czeka kabina o nowoczesnej atmosferze, gdzie elegancja i wysoka jakość współgrają z cyfrowymi instrumentami. Do znaków rozpoznawczych modeli z serii 35 należą m.in. sportowe fotele z tapicerką z syntetycznej skóry ARTICO i mikrofibry DINAMICA w kolorze czarnym, z czerwonymi, podwójnymi przeszyciami (dostępna jest też tapicerka szaro-czarna), a także konsola środkowa AMG z czarnym, lakierowanym wykończeniem i dodatkowymi przyciskami sterującymi 3-stopniowym ESP®, trybem manualnej skrzyni biegów oraz opcjonalnym adaptacyjnym systemem tłumienia AMG RIDE CONTROL. Wielofunkcyjna sportowa kierownica ze spłaszczonym u dołu wieńcem i obszyciem ze skóry nappa oraz galwanizowanymi manetkami zmiany biegów może być na życzenie doposażona w innowacyjne instrumenty, w tym okrągły kontroler ze zintegrowanym wyświetlaczem oraz dwa pionowe przełączniki, którym można przypisać wybrane funkcje – np. aktywację określonego trybu jazdy.

Charakterystyczną, sportową atmosferę podkreślają również sportowe pedały ze szczotkowanej stali nierdzewnej z gumowymi wypustkami, podsutifka z czarnej tkaniny i listwy progowe AMG ze szczotkowanej stali nierdzewnej z napisem „AMG” (z przodu).

System informacyjno-rozrywkowy MBUX ze specjalnymi widokami AMG

Połączenie sportowego designu i wyrafinowanych detali jest widoczne również w przypadku systemu inforozrywki MBUX, który tworzy jeszcze bliższe połączenie między pojazdem a kierowcą i pasażerami. Wizualnie łączy on dwa wyświetlacze pod wspólną szklaną taflą, która – jako panoramiczny kokpit – podkreśla poziomą orientację kokpitu. Użytkownik ma do wyboru trzy style wyświetlania wskaźników (klasyczny, sportowy i supersportowy) oraz menu AMG, za pomocą którego może wywoływać różne specjalne widoki, m.in.: wskaźnik biegu w trybie ręcznej zmiany przełożeń, temperaturę oleju silnikowego i przekładniowego, wskaźnik przeciążeń, cyfrowy stoperczy aktualne moc i moment obrotowy silnika.

Nowością jest opcjonalny Asystent wnętrza MBUX, który rozpoznaje ruchy rąk kierowcy i pasażera i pozwala bezdotykowo, za pomocą gestów, obsługiwać wybrane funkcje systemu multimedialnego (np. przełączać widoki z kamer wspomagających parkowanie) oraz włączać i wyłączać lampkę do czytania. Nie trzeba wspominać, że na pokładzie nie zabrakło pionierskiej obsługi głosowej aktywowanej hasłem „Hej Mercedes”. Dzięki sztucznej inteligencji MBUX rozpoznaje i rozumie niemal wszystkie polecenia dotyczące obsługi funkcji z zakresu informacji, rozrywki oraz komfortu – nawet jeśli są one wyrażone w sposób pośredni.

Wzmocnione nadwozie o zwiększonej sztywności skrętnej

Dodatkowe zabiegi usztywniające przednią partię nadwozia zapewniają „bazę” dla uzyskania precyzyjnych reakcji na zmianę kierunku jazdy oraz stabilności w zakresie zbieżności i pochylenia kół – nawet przy wysokich prędkościach. Sztywność skrętną i odporność na zginanie zwiększa tu panel usztywniający w postaci aluminiowej płyty przykręcanej pod silnikiem. Aby dodatkowo ograniczyć podatność na skręcanie i poprawić sztywność, w przedniej części podwozia zastosowano dwa ukośne wzmocnienia (rozpórki).

Nowy 4-cylindrowy silnik 2.0 turbo o mocy 225 kW (306 KM)

Dwulitrowa, turbodoładowana jednostka bazuje na silniku M 260 stosowanym w nowej Klasie A. Rozwiązania wprowadzone przez AMG obejmują m.in. układ turbodoładowania, chłodnicę powietrza doładowującego oraz niezależny „dolot” powietrza. Motor odznacza się żywiołową reakcją na ruchy pedału gazu, wysokim maksymalnym momentem obrotowym (400 Nm od 3000 obr./min) i emocjonującym brzmieniem. Układ doładowania korzysta z turbosprężarki typu twin-scroll, która łączy optymalną responsywność „z dołu” z solidnym przyrostem siły napędowej przy wyższych obrotach.

Błyskawiczna zmiana biegów: dwusprzęgłowa przekładnia AMG

Dwusprzęgłowa skrzynia AMG SPEEDSHIFT DCT 7G wpisuje się w zwinny, dynamiczny charakter nowego CLA 35 4Matic. Zmiana biegów odbywa się błyskawicznie, a dobór przełożeń pozwala uzyskiwać spontaniczne przyspieszenia w całym zakresie prędkości. Standardowa funkcja RACE-START zapewnia maksymalne przyspieszenie przy ruszaniu i dostarcza wyjątkowo emocjonujących wrażeń z jazdy.

Aktywny napęd na obie osie AMG Performance 4MATIC

Seryjnie montowany aktywny napęd na cztery koła AMG Performance 4MATIC łączy najlepszą możliwą trakcję z mnóstwem frajdy z jazdy. Podział momentu obrotowego między osiami jest regulowany płynnie zależnie od warunków jazdy, a jego zakres sięga od konfiguracji całkowicie przednionapędowej do 50:50. Za transfer momentu obrotowego do tylnych kół odpowiada elektromechanicznie sterowane sprzęgło wielotarczowe.

Podwozie ze specjalnymi komponentami

Architektura podwozia AMG korzysta ze specjalnych sprężyn i amortyzatorów i pozwala na doskonałą koordynację dynamiki poprzecznej i wzdłużnej. Przednia oś opiera się na kolumnach MacPhersona – jej specjalna geometria zmniejsza wpływ napędu na układ kierowniczy, a aluminiowe wahacze ograniczają masy nieresorowane. Specjalne zwrotnice AMG i radialnie mocowane zaciski to rozwiązania ze świata motorsportu. Z tyłu pracuje oś czterodrążkowa, „na sztywno” połączona z nadwoziem za pomocą ramy pomocniczej – co zapewnia bardzo wysoki poziom sztywności skrętnej. Dodatkowo, opcjonalne zawieszenie AMG RIDE CONTROL z systemem adaptacyjnego tłumienia pozwala kierowcy na wybór spośród trzech różnych trybów pracy. Ich zakres sięga od konfiguracji zorientowanej na komfort aż do sportowej.

Bez oznak słabości: wysokowydajny układ hamulcowy

Wysokowydajny układ hamulcowy pozwala na błyskawiczne wytracanie prędkości i zapewnia krótkie drogi hamowania. Przednią oś zaopatrzono w nowe czterotłoczkowe stałe zaciski typu monoblok oraz 350-milimetrowe tarcze, a tylną – w jednotłoczkowe zaciski przesuwne oraz tarcze o średnicy 330 mm. Aby lepiej odprowadzać ciepło i zapobiegać spadkom skuteczności przy wielokrotnych hamowaniach – nawet w ekstremalnych warunkach, tarcze są wewnętrznie wentylowane i perforowane.