Nissan Qashqai – nowe szaty króla

Nissan Qashqai to pionier i lider segmentu crossoverów. To samochód od którego zaczęła się era crossoverów a to zobowiązuje do czegoś więcej niż mogłoby się wydawać. Pomimo nowoczesnej stylistyki Japończycy zdecydowali się na kurację odmładzającą, która sprawiła, że Qashqai prezentuje się niesamowicie. Ale wygląd to nie wszystko, bo poprawiła się też jakość materiałów, właściwości jezdne i wprowadzono nowocześniejsze technologie.

Stylistyka

Zmiany są najbardziej widoczne w przedniej części nadwozia gdzie możemy zauważyć całkowicie przeprojektowany przedni pas. Pojawiło się więcej lakierowanych elementów nadwozia, natomiast czarne plastiki zyskały błyszczące wykończenie.

Na masce pojawiły się ostre przetłoczenia nadające większej dynamiki. Na atrapie chłodnicy zamontowano nową wersję motywu litery „V” oraz nowy emblemat marki, który w zależności od wersji może być płaski (w przypadku radaru) lub klasyczny. Obecnie zostały one zdecydowanie bardziej wyróżnione co przyniosło świetny efekt tym bardziej, że motyw litery „V” został powtórzony nieco niżej przez błyszczący plastik i łączy ze sobą całkowicie przeprojektowane przednie reflektory. Wyglądają one bardziej dynamicznie, a układ świateł do jazdy dziennej został zmieniony i ma teraz kształt bumerangu.

Warto zauważyć, że światła mijania mają teraz funkcję sterowania adaptacyjnego (AFS). Dostosowuje ona dynamicznie wiązkę światła w czasie pokonywania zakrętu w zależności od prędkości pojazdu i kąta obrotu kierownicy. To nowość w samochodach Nissana.

W dolnej części ostro zarysowanego przedniego zderzaka umieszczono dodatkowe wloty powietrza, które pomagają chłodzić jednostkę napędową. Jeszcze niżej znajdziemy niewielkie poziome światła przeciwmgłowe. To wszystko sprawia, że samochód jest zdecydowanie bardziej wyrazisty i dynamiczny. Patrząc z tej strony aż trudno uwierzyć w to, że to tylko odświeżenie modelu a nie całkowicie nowa generacja.

W dalszej części nadwozia zmian jest zdecydowanie mniej. Delikatnie poprawiono stylistykę i dodano nowe wzory felg ze stopów metali lekkich. Paleta kolorów została poszerzona o nowe pozycje. Tylny zderzak ma trochę bardziej nowoczesny wygląd, chociaż nie dokonano tam rewolucyjnych zmian. Motyw bumerangu jest także widoczny na tylnych światłach, natomiast na dachu pojawiła się antena w kształcie płetwy rekina.

Dzięki kuracji odmładzającej Nissan Qashqai wydłużył się o 17 milimetrów i mierzy obecnie 4394 milimetry. Szerokość i wysokość nadwozia nie uległa zmianie. Prześwit ma 180 milimetrów, więc nie musimy się martwić o coraz wyższe krawężniki w miastach czy jazdę po nieutwardzonych drogach.

Wnętrze i wyposażenie

Wsiadając do środka możemy odnieść wrażenie, że jeszcze większe zmiany zaszły w kabinie pasażerskiej, jednak to tylko złudzenie wywołane przez całkowicie nową kierownicę. Została ona spłaszczona w dolnej części i posiada lepiej rozmieszczone przyciski do sterowania komputerem pokładowym. Japończycy twierdzą, że dzięki nowej kierownicy widoczność wskaźników poprawiła się o 17 %.

Po zajęciu miejsca w fotelu kierowcy można zauważyć drugą ważną zmianę, czyli jakość materiałów wykorzystanych do wykończenia poszczególnych elementów. Projekt wnętrza może nie zachwyca, bo jest prosty i dość ciemny, a jedynymi detalami wprowadzającymi nieco ożywienia są jasne listwy i błyszczący plastik. Jest trochę nudno, ale za to poprawnie aż do bólu. Materiały faktycznie są przyjemniejsze w dotyku i milsze dla oka, a poszczególne elementy zostały lepiej sprasowane. Świetne wrażenie robi przede wszystkim wygląd skórzanej tapicerki.

Niewielkie zmiany przeszedł system info-rozrywki, ale tutaj także nie należy spodziewać się rewolucji. Działa szybko i sprawnie, a niezbyt rozbudowana funkcjonalność sprawia, że jest naprawdę bardzo prosty w obsłudze. Podczas gdy inni producenci starają się wprowadzić do systemów jak najwięcej różnego rodzaju dodatków Nissan pozostał wierny praktyczności użytkowania. Z jednej strony to dobrze, ale z drugiej brakuje trochę takiego efektu „wow”.

Świetnym rozwiązaniem jest inteligentny system kamer 360 stopni dzięki któremu parkowanie jest banalnie proste. Przyczepić możemy się jedynie co do samej jakości obrazu, która mogłaby być trochę lepsza. Testowany przez nas egzemplarz to nowa wersja wyposażenia Tekna+ w której znajdziemy m.in.: podgrzewane siedzenia i przednią szybę, reflektory Full LED z funkcją doświetlania zakrętów, panoramiczne okno dachowe, tapicerkę skórzaną Nappa, system audio Bose. Pełna lista wyposażenia robi duże wrażenie.

Miejsca w kabinie pasażerskiej jest wystarczająco dużo. W przednich fotelach jest bardzo wygodnie i bez najmniejszych problemów można znaleźć komfortową pozycję do jazdy. Tym bardziej, że widoczność w każdym kierunku jest naprawdę świetna. Na tylnej kanapie najlepiej podróżować we dwójkę a to przez wysoko poprowadzony tunel środkowy. Szkoda, że konstruktorzy nie zdecydowali się na dodatkowe nawiewy czy porty USB.

Zdecydowanie najbardziej rozczarowujący jest bagażnik, który ma pojemność zaledwie 410 litrów. Na co dzień nie potrzeba więcej. Tym bardziej, że przestrzeń ładunkową można sobie wygodnie zorganizować. Problemy pojawiają się dopiero przy dłuższych wyjazdach kiedy to ciężko spasować wszystko do bagażnika. Poza tym pojemność przestrzeni bagażowej Qashqai’a w porównaniu do konkurencji jest naprawdę słaba.

Silnik i właściwości jezdne

Pod maskę trafił benzynowy silnik o pojemności 1.6 litra, który osiąga moc 163 koni mechanicznych i maksymalny moment obrotowy 240 Nm. Pozwala to przyspieszyć do setki w czasie 8.9 sekundy i rozpędzić się do prędkości maksymalnej 200 km/h. Przeniesienie napędu na przednie koła powierzono sześciobiegowej manualnej skrzyni biegów, która pracuje nieźle, chociaż można byłoby popracować nad „gładkością” wrzucania poszczególnych przełożeń. Najmocniejsza jednostka benzynowa pozwala na bardzo sprawną jazdę i bezproblemowe wyprzedzanie, a trzeba też przyznać, że zakręty nie są najmocniejszą stroną japońskiego samochodu.

Konstruktorzy zmodyfikowali zawieszenie dzięki czemu stabilność i przyczepność w zakrętach jest teraz trochę lepsza. Zmieniono charakterystykę amortyzatorów, ograniczenie sprężystości układu kierowniczego oraz zmodyfikowano elementy gumowe. Zwiększono sztywność stabilizatora poprzecznego a także zmieniono charakterystykę systemu aktywnej kontroli ruchów nadwozia. Wszystko po to, aby zmniejszyć przechyły nadwozia. Układ kierowniczy jest bardziej precyzyjny i komfortowy dla kierowcy, bo zminimalizowano wibracje przenoszone na kierownicę.

Dobrego wrażenia nie psuje spojrzenie na zużycie paliwa. W czasie naszego testu wyniosło ono średnio 7.4 litra. Biorąc pod uwagę to, że większość czasu spędziliśmy w mieście i nie staraliśmy się walczyć o każdą kropelkę, taki wynik uznajemy za bardzo dobry. Według producenta nasza wersja powinna zużywać w mieście 7.4 litra natomiast w trasie 4.8 litra benzyny. W praktyce jest niewiele gorzej. Poza terenem zabudowanym jednostka napędowa nie potrzebuje więcej niż 5.5 litra. W warunkach miejskich wszystko zależy od nogi kierowcy, ale 8 – 9 litrów to jak najbardziej realne wyniki.

Zmiany objęły również wyciszenie kabiny pasażerskiej dzięki czemu jest w niej wyjątkowo cicho i komfortowo. Jest więcej lepszego materiału dźwiękochłonnego w przednich drzwiach i wnękach tylnych kół. Zastosowano dodatkowe uszczelki w przednich drzwiach i zwiększono grubość tylnych szyb, aby poprawić komfort pasażerów zasiadających na tylnej kanapie. Dzięki temu hałas i szum wiatru są teraz mniej odczuwalne. Nawet przy prędkościach autostradowych nie trzeba się przekrzykiwać, a to duży plus, bo Qashqai chętnie nabiera prędkości i nie męczy się w czasie takiej jazdy.

Podsumowanie

Japończycy pokazali, że chcąc pozostać na szczycie segmentu crossoverów muszą pracować ciężej niż inni i cały czas pracować nad udoskonaleniem swojego samochodu. Naszym zdaniem kuracja odmładzająca okazała się sukcesem. Samochód wygląda teraz bardziej zadziornie, charakternie, lepiej się prowadzi i jest bardziej komfortowy.

Nissan Qashqai DIG-T 160 – dane techniczne:
Silnik:benzynowy, turbodoładowany, pojemność 1618 ccm
Maksymalna moc:163 KM przy 5.600 obr./min
Maksymalny moment obrotowy:240 Nm w zakresie 2.000 – 4.000 obr./min
Skrzynia biegów i napęd:manualna, sześciobiegowa, napęd na przód
Przyspieszenie 0 – 100 km/h:8,9 s
Prędkość maksymalna:200 km/h
Średnie spalanie (miasto/trasa/mieszany):7,4/4,8/5,8 l/100 km
Pojemność zbiornika paliwa:65 l
Wymiary (dł./wys./szer.):4394/1590/1806
Pojemność bagażnika:410 l

Cennik

Nissan Qashqai
SilnikVisiaAcentaN-ConnectaTeknaTekna+
DIG-T 11579 750 zł87 850 zł98 450 zł107 450 zł118 850 zł
DIG-T 115 Xtronic87 750 zł95 850 zł106 450 zł115 450 zł126 850 zł
DIG-T 16088 150 zł96 250 zł106 850 zł115 850 zł127 250 zł
dCi 11089 250 zł97 350 zł107 950 zł116 950 zł128 350 zł
dCi 13096 150 zł104 250 zł114 850 zł123 850 zł135 250 zł
dCi 130 Xtronic104 150 zł112 250 zł122 850 zł131 850 zł143 250 zł
dCi 130 All Mode 4×4-i103 750 zł111 850 zł122 450 zł131 450 zł142 850 zł