Mitsubishi Outlander 2.0 MIVEC CVT 4WD

Japońska marka przyzwyczaiła nas do tego, że w każdym roku pojawia się nowy rocznik modelowy, który zazwyczaj wiąże się z niewielkimi modyfikacjami. Często te zmiany mogą zauważyć jedynie miłośnicy marki, ale naszym zdaniem warto przyjrzeć się Outlanderowi 2020 w którym pojawiło się kilka ciekawych nowości mających sprawić, aby nie odbiegać za bardzo od konkurencji. Niedawno zaprezentowane zostały dwa nowe modele – ASX i L200, które zostały dostosowane do nowej linii stylistycznej i zostały wyposażone w najnowsze technologie. Już niebawem powinniśmy doczekać się nowej generacji Mitsubishi Outlandera, dlatego też może to być całkiem ciekawa okazja, aby zakupić obecny model w korzystnej cenie.

Stylistyka

Pomimo corocznych modyfikacji, stylistyka Mitsubishi Outlandera zmieniła się w bardzo niewielkim stopniu w porównaniu do tego co mogliśmy obejrzeć podczas prezentacji samochodu po faceliftingu. Jeśli porównalibyśmy sobie zdjęcia kilku roczników modelowych to będzie to przypominać zabawę w znajdowanie różnic pomiędzy obrazkami i od razu uprzedzamy, że nie będzie to łatwa zabawa. Prawdę mówiąc to zmiany zauważą chyba tylko i wyłącznie fanatycy Mitsubishi. A to zmieni się trochę kształt listew ozdobnych, a to przemodelowane zostaną zderzaki, pojawią się nowe reflektory, nowe wzory felg czy kolory lakierów.

Pomimo tego, że czasem te zmiany są naprawdę kosmetyczne i trudno je zauważyć to trzeba pochwalić Japończyków za to, że cały czas starają się dopracowywać swoje samochody. To miłe, że w Mitsubishi nie jest tak jak w wielu innych markach, a mianowicie, że po prezentacji modelu nie dzieje się nic aż do kolejnego faceliftingu.

Wnętrze i wyposażenie

Wnętrze to mocna strona Mitsubishi Outlandera – komfortowe, przestronne i funkcjonalne. To jeden z takich samochodów, w których może nie znajdziemy jakiś rewolucyjnych rozwiązań czy niezwykłych gadżetów, ale z drugiej strony otrzymujemy wszystko czego potrzeba i jest to zrobione z głową. Możemy narzekać na trochę zbyt dużą ilość błyszczącego plastiku, którego po prostu nie znosimy, chociażby ze względu na to, że po jakimś czasie wszystko jest porysowane i wówczas wygląda to bardzo nieestetycznie. No ale poza tym to naprawdę ciężko się do czegoś przyczepić. Zarówno materiały wykorzystane do wykończenia wnętrza jak i ich spasowanie nie rodzą żadnych negatywnych odczuć. Jest wręcz przeciwnie, bo natychmiast mamy poczucie, że nie oszczędzano na tych materiałach i właściwie przyłożono się do ich odpowiedniego spasowania. To samo możemy powiedzieć o ergonomii, która poza jakimiś pojedynczymi elementami (np. przycisk do obsługi komputera pokładowego) jest znakomita.

Przednie fotele mają odpowiednie rozmiary i twardość, zostały dobrze wyprofilowane i mają szeroki zakres regulacji ustawień, a do tego wszystkiego zostały wykonane z bardzo dobrej jakości materiałów. Jedyne czego można się tutaj obawiać to odporności jasnej skóry na ząb czasu. Na komfort nie można narzekać także w drugim rzędzie siedzeń, gdzie pasażerowie mają wystarczająco dużo miejsca, natomiast ostatni rząd to już tradycyjnie miejsca awaryjne. Można tam przejechać niewielki dystans, ale raczej tego nie polecamy.

Poza tym rozłożony trzeci rząd siedzeń powoduje to, że przestrzeń bagażowa staje się nieco symboliczna. W konfiguracji pięcioosobowej bagażnik ma pojemność 502 litrów, co może nie jest jakąś gigantyczną wielkością, ale w zupełności wystarcza do tego, aby spakować się na wakacyjny wyjazd. To co może trochę zaskakiwać to funkcjonowanie elektrycznie otwieranej i zamykanej klapy bagażnika. Przyzwyczailiśmy się do tego, że w obecnych czasach w takich samochodach dzieje się to bezdotykowo, jednak tutaj trzeba nacisnąć przycisk na kluczyku lub klapie bagażnika.

Musieliśmy się mocno zastanowić nad tym co tak naprawdę nie do końca podobało się nam we wnętrzu Outlandera i padło na system multimedialny. Co prawda został on poprawiony i jest zdecydowanie lepszy od tego co mogliśmy oglądać w poprzednim roczniku modelowym, aczkolwiek to wciąż krok a może nawet dwa za konkurencją. Grafika dalej nie zachwyca a szybkość działania i reakcja na dotyk również mogłyby być lepsze. Sam system nie jest specjalnie rozbudowany, więc poruszanie się po menu nie jest zbyt trudne, chociaż możemy w nim znaleźć dość dziwne rozwiązania. Na przykład grafika pokazująca zużycie paliwa jest kompletnie nielogiczna, bo im więcej segmentów się nam podświetla….tym mniej paliwa zużywamy. Ważne, że jest tutaj Apple CarPlay i Android Auto.

System multimedialny SDA z ośmiocalowym ekranem to nowość w przyszłorocznym modelu, który może być wyposażony we wbudowany system nawigacji firmy TomTom. Pojawiło się również nowe nagłośnienie Mitsubishi Premium Sound System, które składa się z ośmiu głośników oraz wzmacniacza o maksymalnej mocy 510 W. Panel klimatyzacji jest żywcem przejęty z samochodów Nissana, konsola centralna została uporządkowana, natomiast pasażerowie w drugim rzędzie mają do swojej dyspozycji podwójne gniazdo USB.

Silnik i właściwości jezdne

Zadanie napędzania potężnego SUV-a powierzono wolnossącej jednostce benzynowej o pojemności 1998 cm3, która generuje moc 150 koni mechanicznych przy 6.000 obr/min i maksymalny moment obrotowy 195 Nm przy 4.200 obr/min. To wystarczająca jednostka do napędzania kompaktowego crossovera, jednak w przypadku ciężkiego SUV-a nie do końca się to sprawdza. Sam Outlander waży około 1700 kilogramów, więc taka moc i taki moment obrotowy nie mogą sprawić, aby był on dynamiczny w każdych warunkach. Fizyki się nie oszuka i nie byłoby tragedii, gdybyśmy mieli do wyboru jakiś inny silnik, jednak obecnie 2.0 MIVEC to jedyna jednostka napędowa w Mitsubishi Outlander.

Dlatego też jeśli planujecie zakupić flagowego SUV-a japońskiej marki to musicie pogodzić się z tym, że osiągi są co najwyżej przeciętne. W obecnych czasach, przyspieszenie do setki w czasie 13,3 sekundy jest osiągnięciem, którego należy się po prostu wstydzić. Tym bardziej, że charakterystyka pracy bezstopniowej skrzyni CVT sprawia, że wrażenia towarzyszące przyspieszaniu są naprawdę kiepskie. Mamy tutaj typowe wycie, które wiąże się z powolnym wzrostem prędkości jazdy. Szczerze mówiąc to po kilku próbnych sprintach mieliśmy tego dość i woleliśmy przyspieszać powoli, dzięki czemu komfortu jazdy nie obniżało utrzymywanie jednostki napędowej na stałym, wysokim poziomie obrotów. Swoistym kuriozum jest tryb ECO, który jeszcze bardziej zamula układ napędowy. Tak jakby 2.0 MIVEC nie robił tego w wystarczająco dużym stopniu.

W modelu na rocznik modelowy 2020 wprowadzono niewielkie zmiany w bezstopniowej przekładni CVT. Tryb L zastąpiono trybem M, który wprowadza przekładnię w tryb manualnej zmiany przełożeń za pomocą łopatek. W tym trybie nawet po zatrzymaniu samochodu pozostaje ona w trybie manualnym. Także jeśli ktoś lubi wachlowanie biegami przy pomocy łopatek to może być z tej zmiany zadowolony.

Teoretycznie trochę lepsze osiągi możemy uzyskać wybierając samochód z napędem tylko na przednią oś. Taki Outlander w konfiguracji z manualną skrzynią biegów osiąga pierwszą setkę w czasie 10,9 sekundy, natomiast z bezstopniową przekładnią CVT w czasie 12,1 sekundy. Największą niedogodnością manuala jest to, że mamy tylko pięć biegów. W obecnych czasach to już rzadkość. Tym bardziej w przypadku flagowych modeli, ale być może wszystko zmieni się w nowej generacji. Może wreszcie doczekamy się sześciobiegowej manualnej skrzyni biegów.

Do stylistyki nadwozia i jakości wykończenia wnętrza ciężko się przyczepić, jednak jeśli chodzi o układ napędowy to mamy z nim niemały problem. Mitsubishi Outlander sprawia wrażenie idealnego SUV-a, który radzi sobie bardzo dobrze w mieście i trasie. Jest przestronny, nowoczesny i bardzo komfortowy, aczkolwiek jeśli nie lubicie spokojnej jazdy samochodem to raczej nie będziecie z niego zadowoleni. To z pewnością nie jest samochód dostarczający jakichkolwiek wrażeń z jazdy.

Poza niezbyt dobrymi osiągami, wolnossącego benzyniaka nie możemy pochwalić za zużycie paliwa, które nie jest specjalnie zachwycające. W mieście trzeba liczyć się ze spalaniem na poziomie 11 – 12 litrów, natomiast w weekendy udawało się nam zejść poniżej 10 litrów. Jakby nie patrzeć to Mitsubishi Outlander nie ma nic wspólnego z ekonomicznym samochodem i w mieście ratunkiem mogłaby być hybryda, która jak wiemy została wycofana z oferty w naszym kraju. Trochę lepiej jest w trasie, bo możemy osiągnąć wartości w granicach 6,2 – 6,5 litra, natomiast przy prędkości około 130 km/h będzie to 8,0 – 8,5 litra. Także jeśli planujecie kupić Outlandera to musicie się liczyć z tym, że użytkowanie go w mieście nie będzie tanie.

W mieście możemy docenić system kamer, dużych rozmiarów lusterka czy stosunkowo dużą siłę wspomagania układu kierowniczego, dzięki czemu manewrowanie nie wymaga większego wysiłku. Mimo tych zalet wciąż bardzo irytujące pozostaje wysokie zużycie paliwa oraz charakterystyka pracy skrzyni CVT. Zdecydowanie lepsze wrażenia Mitsubishi Outlander robi w trasie, gdzie można docenić dobre wyciszenie, komfortowe wnętrze i akceptowalne zużycie paliwa. Jeśli dołożymy do tego to, że zawieszenie dobrze wybiera nierówności to otrzymujemy przepis na bardzo dobry samochód na dalekie podróże.

Podsumowanie

Pomimo tego, że obecna generacja Mitsubishi Outlandera znajduje się na rynku już od kilku ładnych lat to wciąż jest to atrakcyjny samochód. I to pomimo tego, że nie zapewnia dobrych osiągów, nie jest ekonomiczny ani tani w zakupie. To samochód dla ludzi statycznych, ceniących sobie bardziej komfort aniżeli wspomniane wcześniej osiągi. Nie jest to samochód do którego wsiądziemy tylko po to, żeby poczuć radość z jazdy, ale to samochód, który przez wiele lat będzie niezawodny i bezpiecznie dowiezie nas do celu naszej podróży.

Przeczytajcie testy innych samochodów na naszej stronie

Mitsubishi Outlander 2.0 MIVEC CVT 4WD – dane techniczne:
Silnik:benzynowy, wolnossący, pojemność 1998 ccm
Maksymalna moc:150 KM przy 6.000 obr./min
Maksymalny moment obrotowy:195 Nm przy 4.200 obr./min
Skrzynia biegów i napęd:automatyczna, bezstopniowa, napęd na wszystkie koła
Przyspieszenie 0 – 100 km/h:13,3 s
Prędkość maksymalna:190 km/h
Średnie spalanie (miasto/trasa/mieszany):10,8/7,6/8,7 l/100 km
Pojemność zbiornika paliwa:60 l
Wymiary (dł./wys./szer.):4695/1703/1810
Pojemność bagażnika:590 l

Cennik

Mitsubishi Outlander – rok modelowy 2020 (promocja)
SilnikInvite PlusIntenseIntense ComfortIntense PlusInstyleInstyle Plus
2.0 150 KM 2WD MT94 903 zł
2.0 150 KM 2WD CVT108 500 zł
2.0 150 KM 4WD CVT117 565 zł128 443 zł136 602 zł147 480 zł