[Nasz test] Dacia Logan MCV

Niedawno do naszego garażu trafiła druga generacja Daci Logan MCV, czyli najtańszego kombi na naszym rynku, które z brzydkiego kaczątka przerodziło się w klasyczny europejski samochód. Pierwsze skojarzenia z Dacią nie należą raczej do pozytywnych, a ich jedyną zaletą jest niska cena zakupu. Jednakże samochód, z którym miałem do czynienia miał tych zalet nieco więcej. O czym mówię? Przekonajcie się sami.

Stylistyka

Produkowana od 2013 roku druga generacja Logana MCV już na pierwszy rzut oka zwraca uwagę nowym, zdecydowanie bardziej atrakcyjnym wyglądem, który nie przypomina swojego poprzednika. Może właśnie takie było założenie projektantów, którzy chcieli zerwać ze skojarzeniami z poprzednimi generacjami ich samochodów. Pierwszy Logan z wyglądu przypominał hybrydę dwóch różnych aut – z przodu niezbyt atrakcyjnego samochodu osobowego, a z tyłu czegoś w stylu samochodu dostawczego. Tym razem projektanci bardziej przyłożyli się do powierzonego im zadania i zaprojektowali samochód, który może się podobać. Zmieniono wygląd atrapy chłodnicy, postawiono na nowocześniejszy kształt przednich reflektorów połączonych ze światłami do jazdy dziennej, dodano trochę chromowanych elementów, zmodernizowano zderzaki i łagodniej poprowadzono linię dachu, dzięki czemu Dacia Logan MCV przypomina teraz klasyczne kombi. Całość prezentuje się bardzo przyjemnie i prosto. Jeśli miałbym na coś narzekać to chyba tylko na dość nieciekawy tył auta, który nie jest tak dobrze zaprojektowany jak przód.

Dacia Logan MCV
Dacia Logan MCV

Poza zmianami stylistycznymi, druga generacja ma nieco mniejsze wymiary: 4492 mm długości, 1733 mm szerokości i 1519 mm wysokości, jednak największą zmianą jest zmniejszenie rozstawu osi z 2900 mm do 2634 mm. Jak to wszystko przekłada się na przestrzeń bagażową, która jest niewątpliwą zaletą Logana? Obecnie bagażnik ma pojemności 573 litrów, natomiast po złożeniu tylnej kanapy ta wartość wzrasta do 1518 litrów. Dla porównania pierwsza generacja posiadała bagażnik o pojemności 700 litrów, który po złożeniu siedzeń powiększał się do aż 2350 litrów. Czy tak radykalne zmniejszenie miało sens? Moim zdaniem tak, a jeśli komuś zależy na większej przestrzeni bagażowej to zawsze może wybrać Dacię Dokker.

Wnętrze

Wnętrze przeszło równie dużą metamorfozę jak nadwozie. Niestety, w środku ponownie znajdziemy mnóstwo twardych plastików, które nie są zbyt dobrze spasowane. Jednak teraz wyglądają zdecydowanie lepiej niż poprzednio. Na plus zmieniła się deska rozdzielcza, środkowy tunel oraz jakość materiałów wykorzystanych do wykończenia wnętrza. Wszystko wygląda i funkcjonuje lepiej, jednak nie możemy zapominać o tym, że mamy styczność z samochodem budżetowym i nie można wymagać od niego zbyt wiele.

Największą niespodzianką jest obsługa elektrycznie sterowanych szyb. W przypadku przednich szyb przyciski do sterowania zostały umiejscowione na środkowym tunelu, a jeszcze większym zaskoczeniem jest położenie przycisków do sterownia tylnymi szybami, które znajdują się w tunelu środkowym pomiędzy przednimi fotelami, a których obsługa nie jest najbardziej komfortowa.

nouvelle-logan-MCV-K52-700x380-GP-GD24

Fotele i tylna kanapa są wystarczająco wygodne, chociaż nie zapewniają dobrego trzymania bocznego, to nawet przy pokonywaniu dłuższych odcinków w cztery osoby nikt nie mógł narzekać na nadmierne zmęczenie. Na duży plus trzeb tutaj zapisać to, że nawet wysokie osoby znajdą wystarczająco miejsca nad głowami.

Testowy egzemplarz był bardzo dobrze wyposażony w m.in. klimatyzację manualną, komplet poduszek powietrznych, system multimedialny z nawigacją, czujniki parkowania, tempomat i wykończone skórą koło kierownicy oraz lewarka skrzyni biegów.

Silnik i właściwości jezdne

W ofercie znalazło się miejsce dla dwóch silników benzynowych (1.2 16v 75 KM i 0.9 TCe 90 KM9) oraz dwóch jednostek wysokoprężnych (1.5 dCi 75 KM i 1.5 dCi 90 KM). Najsłabszy silnik benzynowy jest także oferowany z fabrycznie montowaną instalacją gazową. Do naszej dyspozycji trafił model napędzany najmocniejszym dieslem, który osiąga moc maksymalną 90 koni mechanicznych przy 3.750 obr./min i maksymalny moment obrotowy 220 Nm przy 1.750 obr./min.

Jeśli chodzi o dynamikę jazdy to nie możemy oczekiwać tutaj cudów. Najmocniejsza oferowana jednostka napędowa pozwala przyspieszyć do setki w czasie 12.1 sekundy i rozpędzić samochód do prędkości maksymalnej 173 km/h. Wartości te wystarczają do sprawnego poruszania się w warunkach miejskich. Jednostka daje sobie całkiem nieźle radę również w trasie. Brak mocy zaczyna odczuwać się dopiero przy jeździe bardziej obciążonym samochodem, co w przypadku tak pojemnego auta jakim jest Logan MCV nie jest specjalnie trudne do osiągnięcia.

Dacia Logan MCV
Dacia Logan MCV

Testowany model został wyposażony w dobrze znany silnik wysokoprężny, który jest doskonale znany z wyjątkowo oszczędnej pracy. Zgodnie z danymi producenta Logan MCV z silnikiem 1.5 dCi o mocy 90 koni mechanicznych w warunkach miejskich powinien spalać 4.3 litra, w trasie 3.5 litra, natomiast w cyklu mieszanym zaledwie 3.8 litra oleju napędowego. Podczas spokojnej jazdy w cyklu pozamiejskim silnik zadowalał się spalaniem poniżej 4.0 litrów, a przy nieco bardziej dynamicznej jeździe lub jeździe drogami szybkiego ruchu ta wartość wynosiła 4.0 – 5.0 litrów. Jeśli chodzi o jazdę w mieście to zużycie paliwa było już zdecydowanie wyższe niż to znajdujące się w danych technicznych i wynosiło 5.5 – 6.0 litrów na każde sto kilometrów.

Jednostka napędowa współpracuje z pięciobiegową manualną skrzynią biegów, do której funkcjonowania nie można się przyczepić. Skrzynia pracuje precyzyjnie, wszystkie przełożenia wchodzą bez najmniejszych problemów, a jedyne na co warto tutaj zwrócić uwagę to źle zaprojektowany podłokietnik, który przeszkadza w operowaniu lewarkiem zmiany biegów. Co ciekawe, podłokietnik jest wyposażeniem opcjonalnym, więc po prostu można w niego nie inwestować.

Silnik wysokoprężny to wyjątkowo oszczędna konstrukcja, która pracuje dość głośno, przez co nawet na postoju daje się odczuć charakterystyczny klekot diesla. Szczególnie dokuczliwe dla wszystkich podróżujących były dźwięki wydawane przez silnik w czasie przyspieszania. We wnętrzu jest stosunkowo głośno, po raz kolejny przypomnę, że mamy do czynienia z budżetowym samochodem, który ma być przede wszystkim przestronny i ekonomiczny. Pod tym względem nie można mieć żadnych uwag.

Cena

Podstawowa wersja Logana MCV w wersji Access z silnikiem o pojemności 1.2 litra to wydatek 33 900 złotych. To jednak sprytna zagrywka marketingowa mająca przyciągnąć potencjalnych nabywców. Wyposażając samochód w manualną klimatyzację i światła przeciwmgłowe powoduje, że ta wartość wzrośnie już do ponad 40 000 złotych. Ceny wersji 1.5 dCi 90 Laurente rozpoczynają się od 52 400 złotych, natomiast nasz samochód testowy doposażony o kilka dodatków (lakier metalizowany, nawigacja, tempomat, tylne czujniki parkowania, podłokietnik czy elektrycznie sterowane szyby z tyłu) został wyceniony na ponad 57 000 złotych. To sporo zwłaszcza, jeśli weźmiemy pod uwagę cenę najtańszej wersji, którą chwali się producent, jednak uczciwie rzecz biorąc, moim zdaniem wydatek niecałych 60 000 złotych za bardzo przestronny, nieźle wyposażony i bardzo ekonomiczny samochód może zainteresować potencjalnych klientów. Zwłaszcza, że inne samochody tego segmentu są droższe o kilka tysięcy złotych.

Dacia Logan MCV
Dacia Logan MCV

Podsumowanie

Druga generacja Daci Logan MCV to udana i atrakcyjna konstrukcja, która prezentuje się jak klasyczne europejskie kombi. Największymi zaletami prezentowanego modelu jest przestronne wnętrze, wyjątkowo duża przestrzeń bagażowa, ekonomiczna jednostka napędowa i niewygórowana cena. Na minus trzeba zaliczyć materiały wykorzystane do wykonania wnętrza, ich spasowanie i koszty związane z doposażeniem samochodu, które windują jego cenę do kwoty blisko 60 tysięcy złotych. Jednak nadal jest to najtańsze kombi na naszym rynku. Jeśli ktoś potrzebuje taniego i przestronnego samochodu to myślę, że nie będzie mu przeszkadzało to, że jeździ Dacią, która w naszym kraju nie cieszy się specjalnym prestiżem, ale z każdą generacją produkuje coraz lepsze i bardziej atrakcyjne samochody.

Dacia Logan MCV 1.5 dCi (90 KM) – dane techniczne:

Silnik: wysokoprężny, turbodoładowany, pojemność 1461 ccm

Maksymalna moc: 90 KM przy 3.750 obr./min.

Maksymalny moment obrotowy: 220 Nm przy 1750 obr./min.

Skrzynia biegów i napęd: manualna, 5-stopniowa; napęd na przednią oś

Przyspieszenie 0 do 100 km/h: 12,1 s

Prędkość maksymalna: 173 km/h

Średnie spalanie (miasto/trasa): 5,5/4,0 l/100 km

Wymiary (dł./wys./szer.): 4494/1518/1994

Pojemność bagażnika: 573 l

Cena: ~57 000 zł

  • Dacia.pl