Kia Sportage 1.6 T-GDI DCT AWD GT Line

Kia Sportage to od lat jeden z najpopularniejszych SUV-ów na rynku. Dlaczego kompaktowy SUV koreańskiej marki odniósł tak wielki sukces w jednym z najtrudniejszych segmentów? Do testów otrzymaliśmy topowy wariant w wersji wyposażenia GT Line, z najmocniejszym benzyniakiem, napędem na wszystkie koła i automatyczną skrzynią biegów. Kia Sportage jest nowoczesna, przestronna i świetnie wyposażona, ale przecież nie istnieją samochody bez wad. Czy warto się nimi przejmować?

Stylistyka

Już na pierwszy rzut oka widać dlaczego Kia Sportage jest tak popularna. Sylwetka kompaktowego SUV-a prezentuje się bardzo nowocześnie i natychmiast przykuwa zainteresowanie. Zwłaszcza masywny przód z dużych rozmiarów atrapą chłodnicy oraz wyłupiastymi reflektorami, które skrywają światła w formie czterech kwadracików. Rozwiązanie, które od razu kojarzy się z Porsche. Podobne kwadraciki znajdziemy również w dolnej części przedniego zderzaka. W tylnej części nadwozia wyróżniają się nowocześnie zarysowane światła, które zostały połączone ze sobą listwą – szkoda, że nie świeci w nocy. Do tego dochodzi sporych rozmiarów spojler dachowy, atrapa dyfuzora i jak najbardziej prawdziwe dwie końcówki układu wydechowego.

Elegancki i nowoczesny charakter podkreślają liczne dodatki. Mamy tutaj chromowane listwy, kontrastujący z lakierem nadwozia czarny błyszczący plastik, srebrny plastik oraz czarne, matowe listwy ochraniające nadwozie. W końcu to SUV, więc nie mogło tego zabraknąć. Testowany egzemplarz został pokryty pięknym lakierem Infra Red i stał na 19-calowych obręczach kół.

Wnętrze i wyposażenie

W Kia Sportage jest coś takiego, że od razu czujecie się w niej jak w dobrze znanym miejscu. Wszystko znajduje się dokładnie tam gdzie można byłoby tego oczekiwać. Na początku można pomyśleć, że projektanci przesadzili z liczbą przycisków, ale wszystko zostało czytelnie opisane i już po krótkiej chwili można przyznać, że to bardzo dobre rozwiązanie. Dostęp do poszczególnych funkcji jest szybki i intuicyjny, natomiast dedykowany panel klimatyzacji i ustawień podgrzewania/wentylacji foteli to w obecnych czasach ogromna zaleta. Pod tym względem wnętrze Kia Sportage jest tradycyjne – w dobrym tego słowa znaczeniu.

Pomimo tego, że wszystko jest czarne – tapicerka, podsufitka, plastiki, to i tak w kabinie pasażerskiej można było się czuć bardzo dobrze. Z pewnością spora w tym zasługa czerwonych przeszyć, „aluminiowych” obwódek nawiewów czy uchwytów na napoje, fortepianowej czerni czy dachu panoramicznego, który optycznie powiększał wnętrze. Jeśli chodzi o jakość wykończenia to jest dokładnie tak jak można było się tego spodziewać. W większości miejsc użyto miękkich materiałów o bardzo dobrej jakości, które zostały prawidłowo spasowane. Niestety gdzieniegdzie pojawiają się pewne wpadki jak chociażby obwódki nawiewów. Gdyby zastosowano prawdziwe aluminium bylibyśmy zachwyceni, ale postawiono na srebrny plastik. W samochodzie za taką cenę oczekiwalibyśmy czegoś znacznie lepszego.

W przeciwieństwie do większości rywali, ekran systemu multimedialnego o przekątnej ośmiu cali jest stosunkowo niewielki. Niewątpliwie zaletą systemu jest szybkość działania i jego intuicyjność, jednak trudno nie oprzeć się wrażeniu, że interfejs jest już przestarzały i niezbyt atrakcyjny. Narzekać można również na jakość obrazu z kamery cofania. Na szczęście system dobrze współpracuje z Android Auto oraz Apple CarPlay. Zupełnie inne wrażenia można odnieść patrząc na zestaw wskaźników na desce rozdzielczej. Kia postawiła na analogowy prędkościomierz i obrotomierz, pomiędzy którymi umieszczono kolorowy wyświetlacz komputera pokładowego o przekątnej 4,2 cala. Może nie da się wyświetlić ogromnej nawigacji, ale za to wszystko jest bardzo eleganckie i przejrzyste. Bardzo się nam to podoba.

Niewątpliwie jedną z największych zalet Kia Sportage jest przestronne wnętrze. Przywykliśmy do tego, że w nowoczesnych samochodach ilość miejsca z przodu praktycznie zawsze jest wystarczająca. Tutaj mamy go naprawdę sporo, ale ważniejsze jest to, że w drugim rzędzie tej przestrzeni jest zaskakująco dużo. Może nie dla trzech dorosłych osób, bo trzeba pamiętać o tym, że Sportage to tylko kompaktowy SUV, ale jeśli chodzi o miejsce na nogi i nad głowami to jest go aż nadto. I to pomimo obecności dachu panoramicznego, który zawsze zabiera trochę miejsca. Warto podkreślić, że tylna kanapa ma regulowany kąt pochylenia, więc nawet dalsza podróż nie stanowi tutaj żadnego problemu. A co z przednimi fotelami? Zostały dobrze wyprofilowane, mają odpowiednią twardość i szeroki zakres regulacji, dzięki czemu znalezienie dogodnej pozycji do jazdy jest bardzo proste. Wysoka pozycja za kierownicą, duże lusterka i spore szyby zapewniają doskonałą widoczność.

Projektanci nie zapomnieli o funkcjonalności dlatego we wnętrzu znajdziemy liczne półeczki, duże kieszenie w drzwiach, pojemny schowek przed pasażerem i w podłokietniku, a także uchwyty na kubki. Nie zapomniano także o pasażerach drugiego rzędu. Do ich dyspozycji oddano oddzielne nawiewy, wygodny podłokietnik, port USB i 12 V, natomiast sterowanie podgrzewaniem zewnętrznych siedzisk umieszczono tuż przy przycisku sterowania elektrycznymi szybami.

Bagażnik w wersji z zestawem naprawczym ma pojemność 503 litrów, natomiast w przypadku zapasowego koła dojazdowego zmniejsza się on do 491 litrów. Teoretycznie to całkiem sporo, ale trzeba wziąć po uwagę, że nadkola zabierają sporo miejsca. Nie jest to problemem jeśli pakujecie się na wyjazd, ale jeśli macie już dziecko i wkładacie tam wózek to może okazać się, że trzeba trochę pokombinować. Zadziwiło nas jedno. Elektrycznie otwierana/zamykana klapa bagażnika działa zaskakująco wolno. Trochę od niechcenia. Wciskając przycisk zamykania, jesteście w stanie wsiąść do samochodu, odpalić silnik i ruszyć, a klapa jeszcze się nie zamknie.

Silnik i właściwości jezdne

Kia Sportage oferowana jest w pięciu wariantach silnikowych – 1.6 GDI 132 KM, 1.6 T-GDI 177 KM, 1.6 CRDi 115 KM, 1.6 CRDi 136 KM oraz 1.6 CRDi MHEV 48 V 136 KM. Dwa pierwsze to jednostki benzynowe, natomiast trzy kolejne to diesle. Wszystkie wersje oferowane są z sześciobiegową manualną skrzynią biegów, natomiast 1.6 T-GDI, 1.6 CRDi 136 KM oraz 1.6 CRDi MHEV 48 V 136 KM mogą być wyposażone w siedmiostopniową, dwusprzęgłową przekładnię DCT.

Do naszego testu trafiła najmocniejsza wersja z turbodoładowanym benzyniakiem o pojemności 1.6 litra, który rozwija moc 177 koni mechanicznych przy 5.500 obrotów oraz maksymalny moment obrotowy 265 Nm, który dostępny jest w zakresie od 1.500 do 4.500 obrotów, czyli praktycznie w każdym momencie. Napęd trafia na obie osie za pośrednictwem siedmiostopniowej przekładni DCT, do której mieliśmy w czasie naszego testu pewne zastrzeżenia. Nie pracuje jakość specjalnie szybko, ale najbardziej irytuje słaba reakcja na kickdown. Zdecydowanie lepiej jest w trybie sportowym, jednak wiąże się to ze znaczącym wzrostem zużycia paliwa. Z pewnością na tym polu Kia ma sporo do poprawy, chociaż większość klientów pewnie nie będzie zwracać na to uwagi.

Tak czy siak, benzyniak to bardzo udana konstrukcja. Pracuje kulturalnie i zapewnia bardzo dobrą dynamikę. Przyspieszenie do setki w czasie 9,1 sekundy i prędkość maksymalna 201 km/h to wartości w zupełności wystarczające na rodzinnego SUV-a. Większym problemem może okazać się zużycie paliwa, które w czasie naszego testu wynosiło średnio 10 litrów. Nieco agresywniejsza jazda w mieście kończy się wzrostem zużycia do 12 – 14 litrów. Zdecydowanie lepiej jest przy prędkości ok. 100 km/h, wówczas silnik zadowala się ok. 7 litrami benzyny. Na autostradzie przy prędkości 140 km/h uzyskiwaliśmy wartości 10 – 11 litrów, co również jest akceptowalne. A do tego nawet przy takich prędkościach we wnętrzu panuje cisza. Największym problemem jest miasto.

Pochwalić można układ kierowniczy i zawieszenie. Pierwszy z nich daje kierowcy sporo informacji na temat tego co dzieje się z samochodem i jest również precyzyjny. Zawieszenie zapewnia odpowiedni komfort podróżowania a jednocześnie bardzo dobrze radzi sobie w zakrętach. Dzięki temu Kia Sportage jest naprawdę bardzo przyjemnym samochodem, który w codziennej jeździe spisuje się znakomicie. Przynajmniej w mieście, bo pomimo napędu na wszystkie koła nie jest to samochód, którym wybralibyśmy się w cięższy teren. Tym bardziej, że prześwit wynosi zaledwie 172 milimetry.

Cennik

Prezentowany egzemplarz to wydatek około 160 tysięcy złotych, jednak to już praktycznie kompletnie wyposażony model i z pewnością można zrezygnować z pewnych udogodnień. Cennik otwiera wersja S z wolnossącym silnikiem 1.6 GDI, która została wyceniona na kwotę 81 490 złotych i co ciekawe to jedyna wersja dostępna w tym poziomie wyposażenia.

Już wersja S ma całkiem ciekawe wyposażenie, m.in.: klimatyzację manualną z nawiewami na tylne siedzenia, światła do jazdy dziennej z czujnikiem zmierzchu, przednie reflektory typu projekcyjnego z funkcją oświetlania drogi do domu, chromowane obramowanie szyb bocznych ,elektrycznie regulowane lusterka zewnętrzne w kolorze nadwozia, szyby przednie oraz tylne sterowane elektrycznie, zdalne sterowanie centralnym zamkiem, składany kluczyk, alarm obwodowy i immobilizer, wielofunkcyjna kierownica: sterowanie systemem audio, bluetooth z zestawem głośnomówiącym, radioodtwarzacz MP3 z 6 głośnikami i sterowaniem z kierownicy, złącz USB, 8” kolorowy, dotykowy ekran LCD, interfejs Apple CarPlay, Android Auto, antena dachowa typu „płetwa rekina”, kamera cofania z dynamicznymi liniami ułatwiającymi parkowanie oraz 16″ felgi aluminiowe z oponami 215/70/R16h

Wersja z mocniejszym benzyniakiem to wydatek przynajmniej 95 990 złotych, ale to wersja z napędem 2 WD oraz z manualną skrzynią biegów. Przekładnia DCT wymaga dopłaty 7 tysięcy złotych, natomiast wersja z napędem na wszystkie koła rozpoczyna się od 102 990 złotych (również z manualem). Czy Kia Sportage jest droga? Naszym zdaniem nie. Jest też to jeden z powodów takiej popularności tego modelu. Za kwotę około 110 – 120 tysięcy złotych dostajemy nowoczesny, przestronny samochód z bardzo dobrym wyposażeniem oraz dynamicznym silnikiem.

Podsumowanie

Kia Sportage GT Line to topowy wariant koreańskiego SUV-a. To nowoczesny, funkcjonalny i komfortowy samochód, który znakomicie się prowadzi i potrafi sprawić sporo frajdy. W prezentowanej wersji posiada kompletne wyposażenie i trochę smaczków uatrakcyjniających stylistykę oraz wnętrze, jednak my wybralibyśmy trochę niższą wersję wyposażenia. Pozwoliłoby to zaoszczędzić całkiem sporo pieniędzy, a już od najniższej wersji Kia Sportage jest już bardzo dobrze wyposażona. Oczywiście nie jest to samochód bez wad. Mamy nadzieję, że już wkrótce unowocześniony zostanie system multimedialny, natomiast konstruktorzy postarają się obniżyć zużycie paliwa, które naszym zdaniem jest zdecydowanie zbyt wysokie. Poza tym trudno się do czegoś przyczepić. Kia Sportage znakomicie radzi sobie zarówno w mieście jak i długiej trasie.

Przeczytajcie testy innych samochodów na naszej stronie

Kia Sportage 1.6 T-GDI DCT AWD GT Line – dane techniczne:
Silnik:benzynowy, turbodoładowany, pojemność 1591 ccm
Maksymalna moc:177 KM przy 5.500 obr./min
Maksymalny moment obrotowy:265 Nm w zakresie 1.500 – 4.500 obr./min
Skrzynia biegów i napęd:automatyczna, siedmiostopniowa, napęd na wszystkie koła
Przyspieszenie 0 – 100 km/h:9,1 s
Prędkość maksymalna:201 km/h
Średnie spalanie (w cyklu mieszanym):8,3 – 8,9 l/100 km
Pojemność zbiornika paliwa:62 l
Wymiary (dł./wys./szer.):4480/1645/1855
Pojemność bagażnika:467 l (z kołem dojazdowym) / 480 l (z zestawem naprawczym)

Cennik

Kia Sportage – promocyjne ceny dla silnika Diesla
SilnikSMLGT Line
1.6 GDI  132 KM 6MT 2 WD81 490 zł86 990 zł97 490 zł
1.6 T-GDI 177 KM 6MT 2WD95 990 zł106 490 zł121 490 zł
1.6 T-GDI 177 KM 7DCT 2WD102 990 zł113 490 zł128 490 zł
1.6 T-GDI 177 KM 6MT 2WD103 990 zł114 490 zł129 490 zł
1.6 T-GDI 177 KM 7DCT 4WD110 990 zł121 490 zł136 490 zł
1.6 CRDi SCR 115 KM 6MT 2WD91 490 zł101 990 zł
1.6 CRDi SCR 136 KM 6MT 4WD101 490 zł111 990 zł126 990 zł
1.6 CRDi SCR 136 KM 7DCT 2WD100 490 zł110 990 zł125 990 zł
1.6 CRDi SCR 136 KM 7DCT 4WD118 990 zł133 990 zł
1.6 CRDi SCR MHEV 136 KM 6MT 4WD108 490 zł118 990 zł133 990 zł
1.6 CRDi SCR MHEV 136 KM 7DCT 2WD107 490 zł117 990 zł132 990 zł
1.6 CRDi SCR MHEV 136 KM 6MT 4WD125 990 zł140 990 zł