Kia Ceed Kombi 1.4 T-GDI 7DCT

Od wielu lat Kia postrzegana jest jako solidna marka oferująca coraz bardziej atrakcyjne samochody i zapewniająca swoim klientom długoletnią gwarancję, dzięki czemu kupujący zyskuje spokój na lata. Kia konsekwentnie buduje renomę swojej marki, pracuje nad tym, aby tworzyć samochody idealnie wpasowujące się w gusta europejskich klientów i aspiruje do tego, aby w niedalekiej przyszłości stać się liderem segmentu.

Nowa generacja Kii Ceed to jedna z najciekawszych tegorocznych premier. Zwłaszcza w nadwoziu kombi, które może okazać się jednym z najchętniej wybieranych tego typu modeli przez polskich klientów. Nowy Ceed zyskał bardziej nowoczesny wygląd, pojawiły się nowe jednostki napędowe a wnętrze poprawiło się pod względem jakościowym. Dla koreańskiej marki Ceed jest bardzo ważnym modelem. To niezwykle popularny model od którego zależy pozycja Kii.

Praca jaką wykonuje Kia zasługuje na duże słowa uznania. Kia naprawdę aspiruje do bycia liderem segmentu i chociaż nie będzie to łatwe to jednak ciężka praca z każdym kolejnym modelem owocuje przybliżaniem się do europejskiej czołówki. Jednak projektanci nie zrobili rewolucji. Nie poszli na skróty, żeby osiągnąć to już teraz, ale zmodernizowanie Ceeda z głową z pewnością okaże się sukcesem.

Stylistyka

Odświeżony Ceed stał się bardziej wyrazisty. Bardziej agresywny, dynamiczny i nowoczesny, czyli dokładnie taki jakiego chcieliby go widzieć europejscy klienci. Przedni pas prezentuje się bardziej atrakcyjnie i wpasowuje się w obecną linię stylistyczną koreańskiej marki. Dynamicznie zaprojektowane przednie reflektory, zmniejszona atrapa chłodnicy i pionowe wloty powietrza z osadzonymi w nich światłami przeciwmgielnymi nadają mu zadziorności. Z boku sylwetka kombi prezentuje się równie ciekawie i elegancko.

Ostre rysy i wyraźne przetłoczenia nadają Ceedowi wyrazistego charakteru, a chromowane elementy uzupełniające sylwetkę nadają mu elegancji i prestiżu. Jest bardziej kanciasto, jest też więcej przetłoczeń, dzięki czemu nadwozie prezentuje się zdecydowanie bardziej dojrzale. Trzeba też przyznać, że projektanci nie posunęli się za daleko, dzięki czemu Kia Ceed prezentuje się znakomicie

Tylna część przeszła nawet większa metamorfozę i właściwie w ogóle nie przypomina poprzednika. Tył jest teraz bardziej zadarty do góry, ramka tablicy rejestracyjnej została obniżona, dzięki czemu emblemat Kia jest bardziej widoczny, natomiast klapa bagażnika zyskała ostrzejsze rysy. Pojawiły się również nowe tylne reflektory. Uzupełnieniem jest subtelny spojler nad tylną szybą.

W limitowanej wersji Business Line za 4000 złotych otrzymujemy m.in. światła mijania i drogowe wykonane w technologii LED, kierunkowskazy LED, 17-calowe felgi aluminiowe czy nakładki na pedały.

Wnętrze i wyposażenie

Kabina pasażerska prezentuje się równie atrakcyjnie. Jest tutaj naprawdę bardzo przestronnie, natomiast materiały wykorzystane do wykończenia wnętrza sprawiają bardzo dobre wrażenie. Wszędzie tam gdzie trzeba mamy miękkie elementy, które są nie tylko przyjemne w dotyku, ale dodatkowo mają ciekawy wygląd i fakturę. Skórzane dodatki i srebrne wstawki dodają elegancji i poczucia wysokiej jakości. Do tego poszczególne elementy zostały ze sobą odpowiednio spasowane, dzięki czemu nie doświadczymy żadnych nieprzyjemnych odgłosów. Możemy do woli naciskać kokpit w różnych miejscach i nie zauważymy niczego niepokojącego.

Konsola centralna została skierowana w kierunku kierowcy co ma oczywiście poprawić ergonomię, która w przypadku Ceeda nie budzi naszych najmniejszych zastrzeżeń. Minimalistyczna liczba przycisków sprawia, że obsługa poszczególnych funkcji jest prosta. Warto zauważyć, że projektanci nie zdecydowali się przenieść na przykład sterowania klimatyzacją na ekran dotykowy. Ważne, aby zachować pewną równowagę pomiędzy nowoczesnością a łatwością obsługi.

Chciałoby się powiedzieć, że Kia Ceed łączy w sobie nowoczesne rozwiązania z klasyką gatunku. Dobrym przykładem jest tutaj układ zegarów. Z jednej strony mamy analogowe wskaźniki osadzone w głębokich tubach, natomiast pomiędzy nimi umieszczono sporych rozmiarów ekran komputera pokładowego przekazujący kierowcy mnóstwo informacji. Warto zauważyć, że wszystko jest proste i bardzo czytelne.

W centralnym punkcie deski rozdzielczej umieszczono ośmiocalowy wyświetlacz systemu info-rozrywki, który w uboższych wersjach zastępuje panel radioodtwarzacza. Właściwie dokładnie tak jak cała reszta, również system multimedialny jest nieskomplikowany, intuicyjny i bardzo przejrzysty. System posiada interfejs Apple CarPlay oraz Android Auto co ułatwia komunikację i wykorzystanie swojego smartfona. Poniżej ekranu umieszczono niewielkie przyciski umożliwiające szybkie przeskoczenie do interesującej nas funkcji.

Kia Ceed oferuje wysoki komfort podróżowania. Nie tylko dlatego, że wnętrze jest przestronne i ergonomiczne, a na pokładzie kompakta znajdziemy mnóstwo nowoczesnych rozwiązań, ale również ze względu na bardzo wygodne fotele. Zostały odpowiednio wyprofilowane, mają szeroki zakres regulacji, odpowiednio długie siedzisko, zapewniają dobre podparcie boczne i w wyższych wersjach podparcie lędźwiowe. A wracając na chwilę do wyposażenia to wystarczy powiedzieć, że Kia oferuje praktycznie wszystkie znane obecnie udogodnienia.

Na tylnej kanapie doświadczymy typowych problemów związanych z tym segmentem, czyli nieco ograniczonej ilości miejsca na nogi i nad głowami. To samo można powiedzieć o siedziskach, które są trochę za krótkie. Wyższe osoby mogą nieco narzekać, ale już nie przesadzajmy. Wystarczy rozłożyć podłokietnik i można wygodnie pokonywać kolejne kilometry podróży.

To co może spodobać się wielu rodzinom to ogromna przestrzeń bagażowa. Bagażnik ma aż 625 litrów pojemności, a dzięki systemowi aranżacji pozwala na maksymalne wykorzystanie dostępnej przestrzeni. Rozlokowanie przewożonych przedmiotów nie stanowi najmniejszego problemu.

Silnik i właściwości jezdne

Testowany przez nas egzemplarz został wyposażony w najmocniejszą dostępną jednostkę benzynową, która ma pojemności 1.4 litra i wspierana jest przez turbosprężarkę. To sprawiło, że benzyniak dysponuje mocą 140 koni mechanicznych i maksymalnym momentem obrotowym 242 Nm. To w zupełności wystarcza do dynamicznej jazdy. Tym bardziej, że jednostka jest bardzo elastyczna.

Oczywiście napęd trafia tylko na przednią oś, a dzieje się to przy współpracy z siedmiostopniową dwusprzęgłową przekładnią DCT, która pozytywnie zaskakuje swoją pracą. Skrzynia sprawnie i łagodnie żongluje przełożeniami. Reakcja na kickdown nie budzi naszych wątpliwości, a jeśli oczekujecie ponadprzeciętnej dynamiki to wystarczy przełączyć ją w tryb Sport. W takiej konfiguracji Kia Ceed osiąga pierwszą setkę w czasie 9,3 sekundy i może rozpędzić się do prędkości maksymalnej 205 km/h. Jak na rodzinne kombi nic więcej nie potrzeba.

Układ kierowniczy ma teraz większą precyzję. Stawia przyjemny opór i daje kierowcy wystarczająco dużo informacji zwrotnych, dzięki czemu wyczucie samochodu nie sprawia najmniejszych problemów. Kierowca w każdym momencie ma poczucie całkowitej kontroli nad samochodem. Na równie dobre słowa zasługuje zawieszenie, które nie tylko zapewnia świetną stabilność, pewność prowadzenia w zakrętach, ale również wysoki komfort podróżowania. Do tego jego praca jest cicha, więc nie słychać żadnych niepokojących odgłosów w czasie wybierania wszelkich nierówności. Ostatnim elementem wpływającym na wrażenia z jazdy jest wyciszenie kabiny, które także zasługuje na słowa uznania. Dopiero przy prędkościach autostradowych zaczyna się robić nieco głośniej.

Jedynym minusem turbodoładowanego benzyniaka współpracującego z automatyczną przekładnią może okazać się zużycie paliwa. W mieście trzeba liczyć się ze zużyciem 8,5 – 9,0 litrów, czyli jakiś dwóch litrów więcej niż deklaruje producent. I szczerze mówiąc to trudno osiągnąć mniej. Bez większych problemów można osiągnąć nawet 10 litrów. Wszystko zależy od płynności ruchu. Na szczęście w trasie sytuacja wygląda zdecydowanie lepiej. W czasie spokojnej podróży można zejść do 5,5 – 6,0 litrów, natomiast na ekspresówce będzie to poniżej 7 litrów. Na autostradzie trzeba dołożyć do tego ok. 1,5 litra.

Podsumowanie

Nowa Kia Ceed to bardzo udany samochód, który już wkrótce może odnieść ogromny rynkowy sukces. Atrakcyjna stylistyka, dopracowane wnętrze i bardzo dobre właściwości jezdne sprawiają, że to jeden z ciekawszych modeli „dla ludu” na naszym rynku. Trudno dostrzec w nowym Ceed jakieś niepokojące wady. Owszem, jednostka napędowa mogłaby być bardziej oszczędna, ale taki urok downsizingu. Koreańczycy przygotowali naprawdę bardzo ciekawą propozycję. Konkurencja powinna zacząć się obawiać, bo Ceed to świetna alternatywa dla Forda, Opla, Fiata czy nawet Skody.

Kia Ceed kombi 1.4 T-GDI
Silnik:benzynowy, turbodoładowany, pojemność 1353 ccm
Maksymalna moc:140 KM przy 6.000 obr./min
Maksymalny moment obrotowy:242 Nm w zakresie 1.500 – 3.200 obr./min
Skrzynia biegów i napęd:automatyczna, siedmiobiegowa, napęd na wszystkie koła
Przyspieszenie 0 – 100 km/h:9,4 s
Prędkość maksymalna:206 km/h
Średnie spalanie (miasto/trasa/mieszany):6,6 – 6,7/4,8 – 5,0/5,5 – 5,7 l/100 km
Pojemność zbiornika paliwa:50 l
Wymiary (dł./wys./szer.):4600/1465/1800 mm
Pojemność bagażnika:625 l
Cena prezentowanego egzemplarza:~112 000 zł

Cennik

Kia Ceed kombi
SilnikMocSkrzyniaSMLGT Line
1.4 MPI100 KM6MT65 990 zł71 990 zł77 990 zł
1.0 T-GDI120 KM6MT70 490 zł76 490 zł82 490 zł94 940 zł
1.4 T-GDI140 KM6MT74 490 zł80 490 zł86 490 zł98 490 zł
1.4 T-GDI140 KM7DCT86 490 zł92 490 zł104 490 zł
1.6 CRDi SCR115 KM6MT79 990 zł85 990 zł91 990 zł103 990 zł
1.6 CRDi SCR115 KM7DCT91 990 zł97 990 zł109 990 zł
1.6 CRDi SCR136 KM6MT88 990 zł94 990 zł106 990 zł
1.6 CRDi SCR136 KM7DCT94 990 zł100 990 zł112 990 zł