Hyundai prezentuje i20 N

Hyundai zaprezentował najnowszy sportowy model i20 N. Ten zbudowany do jazdy na torach wyścigowych hot-hatch, inspirowany jest rajdowym i20 WRC. Podobnie jak inne modele submarki N Hyundai oferuje przyjemność z jazdy, dzięki znakomitym osiągom silnika i zaawansowanym technologiom. Najnowszy model dołącza do i30 N i i30 Fastback N, pozostałych modeli z gamy N dostępnych w Europie.

Nowy i20 N ma swoje korzenie w sportach motorowych. Jest inspirowany i20 Coupe WRC, samochodem rajdowym opartym na zmodyfikowanej wersji drogowego Hyundaia i20, a zatem ma masę taką samą jak minimalna wymagana w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA (WRC). To właśnie model ten przyniósł Hyundaiowi w 2019 roku tytuł Mistrza Producentów WRC po czterech zwycięstwach etapowych. Do tej pory Hyundai odniósł w sumie 17 zwycięstw na najwyższym poziomie w międzynarodowych rajdach samochodowych.

„Nasza sportowa submarka N odniosła ogromny sukces, odkąd w 2017 roku wprowadziliśmy na rynek i30 N. Tym razem zdecydowaliśmy się opracować model inspirowany i20 Coupe WRC, który w zeszłym roku doprowadził nas do zwycięstwa w Rajdowych Mistrzostwach Świata. Wraz z nowym i20 N poszerzamy naszą gamę modeli N, aby przyciągnąć jeszcze więcej Klientów, którzy chcą doświadczyć motorsportowych emocji w codziennym życiu.” – Thomas Schemera, Wiceprezes Wykonawczy i Szef Działu Produktu Hyundai Motor Company.

Turbodoładowany silnik sprawia, że ​​nowy i20 N zapewnia przyjemność z jazdy

Nowy i20 N jest napędzany przez turbodoładowany silnik o pojemności 1,6 litra (1.6 T-GDi) połączony z sześciobiegową manualną skrzynią biegów (6MT). Silnik ten jest pierwszym silnikiem nowej generacji w europejskim modelu Hyundai. Zapewnia on maksymalną moc 204 KM i maksymalny moment obrotowy wynoszący 275 Nm. Przy masie 1190 kg stosunek mocy do masy jest jednym z najlepszych w swojej klasie. Nowy i20 N osiąga prędkość maksymalną 230 km/h, a 0 od 100 km/h przyspiesza w zaledwie 6,7 sekundy.

Silnik oferuje płaski wykres mocy, co zapewnia wysoką responsywność i lepsze przyspieszenie, zapewniając jeszcze więcej radości na drodze lub na torze wyścigowym. Płaska krzywa mocy zapewnia większy moment obrotowy i moc przy niższych obrotach, tym samym wykorzystując więcej potencjału silnika w codziennych sytuacjach drogowych. Całkowicie nowy i20 N utrzymuje maksymalny moment obrotowy w zakresie od 1750 do 4500 obr./min i osiąga maksymalną moc w zakresie od 5500 do 6000 obr./min. Poprawia to przyspieszenie w zakresie średnich i wysokich prędkości i zapewnia stałą, wysoką wydajność w różnych warunkach jazdy.

Nowy silnik i20 N wyposażony jest w dedykowany układ turbo, który jest chłodzony przez intercooler i obieg wody w silniku. Wysokociśnieniowy układ wtryskiwaczy o ciśnieniu 350 barów rozpylający paliwo, zapewnia szybszą reakcję silnika, a także bardziej wydajne przygotowywanie mieszanki.

Silnik 1.6 T-GDi wykorzystuje opracowaną przez Hyundaia, nową technologię Continuously Variable Valve Duration (CVVD) w celu dalszej optymalizacji zużycia paliwa. CVVD reguluje czas otwierania i zamykania zaworów w zależności od warunków jazdy, zapewniając wzrost wydajności i trzy procentową poprawę oszczędności paliwa.

Skrzynia biegów 6MT została dopracowana i wzmocniona specjalnie pod kątem nowego i20 N, aby radzić sobie z wyższymi obrotami i momentem obrotowym silnika, a także funkcją Launch Control. Nowy i20 N może być również wyposażony w N Corner Carving, czyli mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu (mLSD), który wykorzystuje mechanicznie sterowaną przekładnię kątową do sterowania przenoszeniem mocy na przednie koła. Mechanizm zapewnia optymalną trakcję i poprawia przyczepność na każdym zakręcie, zapewniając bardziej sportową i zwinną jazdę.

Jazda i prowadzenie

Inżynierowie Hyundaia dostroili i udoskonalili podwozie, zawieszenie, hamulce i układ kierowniczy zwykłego i20, aby zapewnić lepsze prowadzenie i poprawić zwinność, dzięki czemu całkowicie nowy i20 N jest w stanie poradzić sobie także na torach wyścigowych.

Podwozie zostało wzmocnione w 12 różnych punktach, aby zapewnić płynniejsze prowadzenie i użyteczność na każdej drodze, i w każdych warunkach pogodowych.

Zawieszenie ma wzmocnione górne mocowania przednich amortyzatorów oraz zwrotnice ze zmienioną geometrią. Zmiany obejmują zwiększony kąt pochylenia dla lepszej przyczepności i pięć punktów mocowania koła, a także nowy stabilizator poprzeczny, nowe sprężyny i amortyzatory zapewniające maksymalną przyjemność z jazdy. Zupełnie nowa oś N Power Sense z przodu w połączeniu ze wzmocnioną belką skrętną (CTBA) z tyłu zapewnia wyższą sztywność, poprawiając właściwości jezdne i prowadzenie. Tymczasem wysokowydajny układ hamulcowy ma przednie tarcze, których średnica jest większa o 40 mm niż w bazowym i20.

Nowy i20 N oferuje bezpośredni i precyzyjny układ kierowniczy, zapewniając pewną, sportową jazdę dzięki zmniejszonemu z 12,4 (bazowe i20) do 12,0 przełożeniu i specjalnie dostrojonemu, montowanemu na kolumnie elektrycznemu wspomaganiu układowi kierowniczemu (C-MDPS).

Nowy i20 N będzie dostępny w Europie od wiosny 2021 roku.