Hyundai i30 Fastback 1.4 T-GDI 7DCT

Koreańczycy nie muszą nikomu udowadniać, że potrafią produkować samochody, które są nie tylko atrakcyjne pod względem wizualnym, ale jakością wykonania nie ustępują europejskiej konkurencji. Czasem potrafią stworzyć niecodzienne samochody, które pokazują możliwości projektantów marki, ale mogą nie do końca odpowiadać oczekiwaniom rynku. Hyundai i30 to jeden z najpopularniejszych modeli w gamie Hyundaia, który do tej pory dostępny był tylko jako hatchback i kombi. Jednak ktoś wpadł na pomysł stworzenia i30 Fastback, który jest niezwykle ciekawym i efektownym samochodem, jednak czy ma szanse na odniesienie sukcesu?

Stylistyka

W praktyce Fastback to taki trochę bardziej sportowy liftback czy hatchback z nieco delikatniej opadającą linią dachu, dzięki czemu cała sylwetka wygląda bardziej dynamicznie. Z tego też względu Fastback jest o 11,5 centymetra dłuższy i 30 milimetrów niższy niż hatchback. Od przodu Fastback nie różni się właściwie niczym od hatchbacka, a jedynym detalem pozwalającym rozróżnić te dwa modele we wstecznym lusterku jest nieco inny kształt świateł do jazdy dziennej. Zdecydowanie ciekawiej robi się w dalszej części nadwozia.

Dopiero tutaj widać ogrom pracy wykonanej przez projektantów. Trzeba przyznać, że rewelacyjnej pracy, bo sylwetka prezentuje się niesamowicie efektownie. Tuż za słupkiem C linia dachu zaczyna wyraźnie opadać i kończy się niewielkim spojlerem. Wyraziste rysy nadają sylwetce dodatkowego dynamizmu, natomiast chromowane elementy i spore felgi sprawiają, że wszystko wygląda elegancko. A ten tył? Jest po prostu genialny! Zresztą oceńcie sami.

Wnętrze i wyposażenie

Jedyną odczuwalną różnicą w kabinie pasażerskiej jest ilość dostępnej przestrzeni, która jest nieco mniejsza niż w hatchbacku. Osoby zasiadające w przednich fotelach mogą poczuć się bardzo komfortowo. Fotele są wygodne, nieźle wyprofilowane a sama ilość miejsca jest w zupełności wystarczająca. Fastback jest trochę bardziej sportową odmianą i30, więc podobnie jak w innych tego typu samochodach najważniejsze osoby siedzą z przodu, natomiast siedzący na tylnej kanapie są troszeczkę mniej ważni.

Teoretycznie zmiany nie są duże, bo mówimy o 8 milimetrach mniej na nogi i 27 milimetrach mniejszej wysokości od siedziska do dachu. Może nie są to bardzo duże różnice, jednak wyższe osoby zasiadające na tylnej kanapie mogą narzekać na brak miejsca nad głowami. Jeśli chodzi o szerokość kanapy to zmieszczą się na niej dwie dorosłe osoby. We trójkę będzie trochę za ciasno, więc jeśli szukacie rodzinnego samochodu to lepiej postawić na kombi. Fastback ma jeszcze jedną dość istotną wadę. Widoczność we wstecznym lusterku jest bardzo ograniczona, a brak wycieraczki tylnej szyby sprawia, że w gorszych warunkach atmosferycznych naprawdę niewiele tam zobaczymy.

To za co możemy pochwalić projektantów to bardzo logicznie rozplanowany kokpit, który jest ergonomiczny a optymalna liczba przycisków zapewnia szybki dostęp do interesujących nas funkcji. To samo można powiedzieć o układzie zegarów. Być może analogowe wskaźniki nie prezentują się jakoś wyjątkowo nowocześnie, ale są czytelne i ładne. Pomiędzy nimi umieszczono ekran komputera pokładowego, który w przejrzysty i jasny sposób wyświetla całkiem sporą dawkę informacji.

Jeśli chodzi o samą jakość materiałów to wszystko zależy od konkretnego miejsca. Elementy w górnych partiach są bardziej miękkie, natomiast schodząc niżej natrafimy na coraz twardsze tworzywa. Trzeba jednak zauważyć, że poszczególne elementy zostały bardzo dobrze spasowane, więc nie musimy się obawiać jakiś nieprzyjemnych odgłosów. Nasz egzemplarz pokonał blisko 19 tysięcy kilometrów. Wielokrotnie był poddawany różnym testom a pomimo tego nie było widać żadnych niepokojących objawów.

Efekt nieco wydłużonego nadwozia jest najbardziej widoczny w bagażniku, który ma pojemność 450 litrów, czyli o 55 litrów więcej niż w przypadku hatchbacka. To ogromna różnica, aczkolwiek trzeba zaznaczyć, że próg załadunkowy jest dość wysoki, natomiast sama wysokość przestrzeni bagażowej jest stosunkowo niska. Nie oznacza to, że nie przewieziemy w nim czegoś większego. Trzeba mieć na uwadze, że czasem będzie trzeba wepchnąć coś głębiej a spakowanie bagaży na kilkudniowy wyjazd może być nie lada wyzwaniem. Na szczęście klapa bagażnika podnosi się razem z tylną szybą co zapewnia świetny dostęp do bagażnika.

Silnik i właściwości jezdne

Najmocniejszym silnikiem dostępnym w „cywilnej” odmianie i30 Fastback jest turbodoładowany benzyniak o pojemności 1.4 litra, który generuje moc 140 koni mechanicznych i maksymalny moment obrotowy 242 Nm. Poza nim i30 Fastback można skonfigurować z benzynowym 1.0 T-GDI 120 KM (dostępny tylko z manualną skrzynią biegów) lub wysokoprężnym 1.6 CRDI 136 KM.

Nie powinno być zaskoczeniem, że w egzemplarzu prasowym dysponowaliśmy tym najmocniejszym wariantem jednostki napędowej współpracującym z siedmiobiegową automatyczną skrzynią biegów. Hyundai i30 Fastback w takiej konfiguracji pozwala na naprawdę dynamiczną jazdę aczkolwiek nie widać tego jeśli spojrzymy na suche wartości w danych technicznych. Przyspieszenie do setki zajmuje 9,5 sekundy co na tle konkurencji nie prezentuje się zbyt imponująco, jednak jednostka napędowa nadrabia te braki zaskakująco dobrą elastycznością. Prędkość maksymalna wynosi solidne 203 km/h.

Za przeniesienie napędu na przednią oś odpowiada dwusprzęgłowy automat, któremu nie można absolutnie nic zarzucić w czasie normalnej jazdy. Trochę gorsze wrażenia odnieśliśmy podczas bardziej dynamicznej jazdy kiedy komputer sterujący skrzynią biegów nie pracuje tak szybko jak można byłoby sobie tego życzyć. Co prawda mamy tryb Sport utrzymujący jednostkę napędową na wyższych obrotach, ale chyba wygodniejszym rozwiązaniem jest manualna zmiana biegów poprzez łopatki umieszczone za kołem kierownicy. Daje to zdecydowanie lepsze efekty, bo skrzynia natychmiast reaguje na polecenia kierowcy. Być może najlepszym wyjściem byłoby postawienie na sześciobiegową manualną skrzynię biegów, która zapewnia lepsze przyspieszenie i oszczędność aż 6 000 złotych.

O ile elastyczność silnika 1.4 T-GDI bardzo się nam podoba o tyle jego apetyt na paliwo już niekoniecznie. Jeśli spojrzymy na najniższe uzyskane przez nas wartości to można byłoby wystawić i30 Fastback piękną laurkę. W mieście 6,8 – 7,0 litrów, natomiast w trasie ok. 6 litrów. To naprawdę świetne wyniki. Problem pojawia się kiedy jeździmy w godzinach szczytu albo próbujemy wykorzystać potencjał silnika. Wówczas realne zużycie paliwa w czasie dłuższych przejazdów wzrośnie do 9,5 – 10,0 litrów….a na krótkich odcinkach do 12 – 13 litrów. Musicie przyznać, że to już całkiem sporo. Średnia z naszego testu wyniosła równe 8,0 litrów. Taki wynik jesteśmy w stanie zaakceptować.

W porównaniu do hatchbacka zawieszenie Fastbacka zostało obniżone o 5 milimetrów a także nieco utwardzone, dzięki czemu jeździ się nim naprawdę bardzo przyjemne. Twardsze zawieszenie zachęca do bardziej agresywnego pokonywania zakrętów i trzeba przyznać, że i30 Fastback radzi sobie z tym dokładnie tak jak byśmy sobie tego życzyli. Utwardzenie zawieszenia wiąże się też z nieco niższym komfortem pokonywania większych nierówności, ale jeśli nie musicie jeździć codziennie po „kocich łbach” to na pewno nie będzie Wam to przeszkadzać. Wystarczająco precyzyjny okazuje się również układ kierowniczy, który w trybie Sport pracuje z nieco większym oporem. Jedyne na co możemy narzekać to nienajlepsze wyciszenie kabiny pasażerskiej. Nie jest źle, ale i30 Fastback wypadł gorzej niż nowe Renault Kadjar, który mieliśmy okazję testować tuż przed nim.

Podsumowanie

Hyundai i30 Fastback to bardzo atrakcyjny przedstawiciel segmentu kompaktów, który z pewnością będzie cieszyć się popularnością wśród osób poszukujących czegoś nietypowego. Fastback prezentuje się efektownie, jednak trzeba zdawać sobie sprawę z tego, że jest najmniej funkcjonalnym wariantem w gamie i30.

Hyundai i30 Fastback 1.4 T-GDI 7DCT – dane techniczne:
Silnik:benzynowy, turbodoładowany, pojemność 1353 ccm
Maksymalna moc:140 KM przy 6.000 obr./min
Maksymalny moment obrotowy:242 Nm przy 1.500 obr./min
Skrzynia biegów i napęd:automatyczna, siedmiostopniowa, napęd na przód
Przyspieszenie 0 – 100 km/h:9,4 s
Prędkość maksymalna:203 km/h
Średnie spalanie:6,0 – 6,4 l/100 km
Pojemność zbiornika paliwa:50 l
Wymiary (dł./wys./szer.):4455/1425/1795
Pojemność bagażnika:450 l

Cennik

Hyundai i30 Fastback
WersjaClassic PlusComfortN LinePremium
1.0 T-GDI 6 MT 120 KM77 900 zł86 900 zł
1.4 T-GDI 6 MT 140 KM89 900 zł97 900 zł101 800 zł
1.4 T-GDI 7DCT 140 KM95 900 zł103 900 zł110 900 zł
1.6 CRDI 6MT 136 KM98 100 zł110 000 zł
1.6 CRDI 7DCT 136 KM104 100 zł119 100 zł