Hyundai i30 – bardzo poprawny hatchback

Blisko dwa lata temu zostało zaprezentowane trzecie wcielenie modelu i30, które może okazać się dla koreańskiej marki przełomowym krokiem w celu dobicia do europejskiej czołówki. Wszystko to za sprawą bardzo udanego designu, który został opracowany przez niemiecki oddział marki w Russelsheim, a konkretnie przez sztab projektantów na czele których stanął Peter Schreyer. Zachwycać się Hyundaiem? To pewnie kolejny samochód dla handlowców. Wiele osób pukało się w czoło dopóki nie zobaczyli go na własne oczy. A i30 prezentuje się naprawdę świetnie.

Stylistyka

Trudno nie odnieść wrażenia, że celem projektantów było stworzenie nowoczesnego, eleganckiego i stonowanego samochodu, który z jednej strony wprowadzałby całkowicie nową jakość ale z drugiej nie wybijałby się przed szereg niecodziennymi rozwiązaniami. Poprzedniej generacji brakowało porządnej dawki europejskości. Nie można powiedzieć, że tamten model był brzydki, ale daleko było mu do tego czego obecnie poszukują europejscy klienci. Był to kolejny nieco egzotyczny projekt, ale nowy Hyundai i30 właściwie całkowicie zrywa z przeszłością.

W przedniej części nadwozia od razu rzuca się w oczy charakterystyczna atrapa chłodnicy, która nadaje mu prezencji i jest zgodna z obecną linią stylistyczną koreańskiej marki. Po jego bokach pojawiły się dynamicznie zarysowane reflektory natomiast nieco niżej znajdziemy światła do jazdy dziennej osadzone w atrapach wlotów powietrza. Nie zabrakło mocnych rysów dzięki czemu i30 prezentuje się bardzo zadziornie i atrakcyjnie.

Cała sylwetka wygląda spójnie i wyjątkowo elegancko. Niby to tylko typowy przedstawiciel kompaktów, ale właściciele takich samochodów oczekują nie tylko funkcjonalności, ale także atrakcyjnego designu. W przypadku i30 projektanci spisali się na medal. Projekt jest stonowany, ale tam gdzie trzeba postawiono na wyraziste rysy podkreślające linię nadwozia.

Nie mniej ciekawie jest w tylnej części nadwozia, która trochę przypomina Tucsona. Naszą uwagę natychmiast zwróciła teoretycznie niewielka klapa bagażnika, którą optycznie zmniejsza duża tylna szyba, szerokie światła czy wysoko poprowadzony zderzak. Nawet tutaj widać wyraźne przetłoczenia i nutkę zadziorności. Jedynie uchwyt do otwierania bagażnika wygląda nieco dziwacznie.

Wnętrze i wyposażenie

Atrakcyjnej stylistyce nowego i30 dorównuje także wnętrze, które zostało uporządkowane i unowocześnione. Zminimalizowano liczbę przycisków, postawiono na ergonomię i zrezygnowano z nieco tandetnych rozwiązań takich jak srebrny ozdobny plastik, który mógł się kojarzyć z samochodami sprzed dziesięciu lat. Zmieniło się praktycznie wszystko, ale to wyszło koreańskiemu kompaktowi na dobre, bo teraz wnętrze prezentuje się zdecydowanie lepiej niż wcześniej. Jakość materiałów wykorzystanych do wykończenia jest różna, ale fakt jest taki, że tam gdzie powinno być miękko tak właśnie jest, a poszczególne elementy zostały spasowane z należytą starannością.

Ekran systemu info-rozrywki wystający ponad deskę rozdzielczą to bardzo dobre rozwiązanie, które umożliwia zerkanie na wyświetlacz przy jednoczesnym kontrolowaniu tego co dzieje się na drodze. System działa bardzo sprawnie, chociaż nam brakowało możliwości obsługi jakimś pokrętłem umieszczonym w okolicach lewarka skrzyni biegów. Wychylanie się, żeby kliknąć coś na ekranie dotykowym lub kręcenie oddalonym pokrętłem nie zawsze jest wygodne. Menu nie jest skomplikowane i po krótkiej chwili można się w nim połapać, ale odnieśliśmy wrażenie, że jest nieco ubogie. A jakość obrazu z kamery cofania zasługuje na naganę! Kamerki naprawdę nie są drogie, więc oszczędzanie na nich nie ma sensu.

Nieduża kierownica bardzo dobrze leży w dłoniach. Nie można nie docenić przycisków i przełączników, które są naprawdę przemyślane i świetnie sprawdzają się w czasie jazdy. Znakomicie prezentuje się analogowy zestaw wskaźników oraz umieszczony pomiędzy nimi czytelny ekran komputera pokładowego. Jak widać nie potrzeba gigantycznych wyświetlaczy na które prześcigają się kolejne marki.

Jedyne zastrzeżenia możemy mieć tylko do schowka pod panelem klimatyzacji. Może nie chodzi nam konkretnie o sam schowek, w którym możemy znaleźć port AUX, USB czy indukcyjną ładowarkę, ale o klapkę dzięki której możemy go zasłonić. Aż dziwne, że projektanci nie wymyślili czegoś ładniejszego. Zamykając schowek ukazuje się nam kawał tandetnie wyglądającego plastiku. Wygląda to strasznie.

Poza tym właściwie nie ma na co narzekać. Kabina pasażerska jest przestronna, chociaż trzeba pamiętać o tym, że to samochód kompaktowy, więc nie można oczekiwać od niego mnóstwa miejsca na nogi. Osoby zasiadające w przednich fotelach nie będą miały powodów do narzekania, ale jeśli ktoś wyższy będzie chciał usiąść z tyłu to trzeba będzie trochę pokombinować z ustawieniem fotela. Właściwie to nic nadzwyczajnego. Najważniejsze, że podróżowanie i30 jest bardzo komfortowe co w dużej mierze jest zasługą dobrze zaprojekowanych foteli i niezłego wyciszenia wnętrza.

Bagażnik ma solidną pojemność 395 litrów, a jego regularne kształty ułatwiają pełne wykorzystanie dostępnej przestrzeni. Po złożeniu tylnych siedzeń wzrasta ona do 1301 litrów. Kolejnym plusem jest siatka przytrzymująca bagaże, ale chyba nie do końca przemyślano montaż zaczepów. Jeśli chcemy coś pod nią wsunąć bez rozpinania mocowań to tym sposobem podnosimy całą podłogę bagażnika. Być może wystarczyłoby przyczepić ją rzepami, ale o tym nie pomyślano.

Silnik i właściwości jezdne

Do testów otrzymaliśmy egzemplarz napędzany silnikiem wysokoprężnym o pojemności 1.6 litra, który osiągał moc 136 koni mechanicznych i maksymalny moment obrotowy 280 Nm. To w zupełności wystarcza do dynamicznej jazdy przy jednoczesnym bardzo racjonalnym zapotrzebowaniu na paliwo. Napęd trafia rzecz jasna na przód a do wyboru mamy sześciobiegową manualną skrzynię biegów lub siedmiostopniowy dwusprzęgłowy automat.

W obu konfiguracjach i30 prędkość maksymalna wynosi równe 200 km/h, natomiast manual przyspiesza szybciej o 0,4 sekundy, dzięki czemu setkę osiąga już po upływie 10,2 sekundy. Jak najbardziej akceptujemy takie osiągi. Tym bardziej, że wysoki moment obrotowy sprawia, że i30 naprawdę ochoczo nabiera prędkości i powoduje, że wyprzedzanie nawet przy wyższych prędkościach nie stanowi żadnego problemu. A przy tym wszystkim diesel zapewnia niezłą ekonomię jazdy. Może nie tak dobrą jak chcieliby tego Koreańczycy, ale tragedii nie ma. Przynajmniej poza miastem. W trasie spala niewiele ponad 5 litrów, chociaż oszczędna jazda zaowocuje zużyciem paliwa poniżej 5 litrów. Na autostradzie trzeba dołożyć do tego wyniku jeszcze 1.5 litra, więc bez najmniejszego zająknięcia możemy powiedzieć, że samochód idealnie sprawdzi się właśnie w dalekich podróżach. Zdecydowanie gorzej jest w mieście. Deklarowane 4,1 – 4,2 litra to czysta fantazja. W rzeczywistości spali więcej, dużo więcej. Średnie spalanie z całego testu wyniosło 6,7 litra, co było w dużej mierze „zasługą” poruszania się w mieście. Najniższy wynik uzyskaliśmy w weekend i było to 7,1 litra. Normalnie było to ponad 1,5 litra więcej!

Na pocieszenie pozostaje bardzo przyjemna praca układu kierowniczego oraz zawieszenia, które świetnie się uzupełniają. Hyundai i30 prowadzi się pewnie i przewidywane. Układ kierowniczy pracuje łagodnie, ale jednocześnie pozwala w odpowiednim stopniu wyczuć to co dzieje się z kołami. Hyundai nie ma się tutaj czego wstydzić.

Podsumowanie

Nowa generacja Hyundaia i30 to bardzo udana konstrukcja, która właściwie całkowicie zrywa z przeszłością i przenosi i30 w zupełnie nową rzeczywistość. Nowoczesny design, dobrze wyposażone i wykończone wnętrze to cechy, które z pewnością doceniają europejscy klienci. Oczywiście zawsze znajdzie się coś na co można byłoby ponarzekać, ale to nie zmieni naszej ogólnej oceny prezentowanego egzemplarza. A jeśli jest tak dobrze to dlaczego i30 nie sprzedaje się równie dobrze jak liderzy segmentu? Powodów trzeba się chyba dopatrywać w cenie, która jest niemalże identyczna do liderów a renoma koreańskiej marki z pewnością jest niższa niż Volkswagena, Toyoty czy Forda.

Hyundai i30 1.6 CRDI 7DCT
Silnik:wysokoprężny, turbodoładowany, pojemność 1582 ccm
Maksymalna moc:110 KM przy 4.000 obr./min
Maksymalny moment obrotowy:280 Nm w zakresie 1.500 – 2.500 obr./min
Skrzynia biegów i napęd:automatyczna, siedmiobiegowa, napęd na przód
Przyspieszenie 0 – 100 km/h:11,2 s
Prędkość maksymalna:190 km/h
Średnie spalanie (miasto/trasa/mieszany):4,4/3,9/4,1 l/100 km
Pojemność zbiornika paliwa:50 l
Wymiary (dł./wys./szer.):4340/1455/1795 mm
Pojemność bagażnika:395 l

Cennik

Hyundai i30 hatchback
WersjaClassic Plusgo!go! PlusPremium
1.4 MPI 6MT (100 KM)67 000 zł70 500 zł76 500 zł
1.0 T-GDI 6MT (120 KM)72 200 zł75 700 zł81 700 zł
1.4 T-GDI 6MT (140 KM)84 700 zł97 700 zł
1.4 T-GDI 7DCT (140 KM)90 700 zł107 200 zł
1.6 CRDI 6MT (95 KM)77 000 zł80 500 zł86 500 zł
1.6 CRDI 6MT (110 KM)79 500 zł83 000 zł89 000 zł
1.6 CRDI 7DCT (110 KM)85 500 zł89 900 zł95 000 zł