Hyundai i20 – idealny dla początkujących

i20 maleHyundai jest jednym z najpopularniejszych producentów samochodów na naszym rynku motoryzacyjnym, dlatego nie ma się co dziwić, że druga generacja modelu i20 została zaprojektowana w Europie, aby jak najlepiej dopasować się do potrzeb europejskich klientów.

Dzięki odświeżonemu w 2014 roku mieszczuchowi koreańska marka chce dotrzeć do jeszcze większej grupy nabywców dla których najważniejszymi cechami jest przestrzeń wewnątrz auta, zaawansowane technologie oraz nowoczesny design. Auto powstało na nowej płycie podłogowej o rozstawie osi 2570 mm, czyli o 45 mm więcej niż w przypadku poprzednika, dzięki czemu pasażerowie otrzymali dodatkową przestrzeń w środku.

Stylistyka

Pierwsza generacja i20 niczym szczególnym się nie wyróżniała. Był to prosty, nudny miejski samochód, któremu brakowało charakteru. Odświeżony model przeszedł gruntowną metamorfozę, dzięki czemu jest on bardziej wyrazisty. Charakterystyczna sześciokątna atrapa chłodnicy została przesunięta ku dołowi. Powyżej umieszczono soczewkowe reflektory wyposażone w światła do jazdy dziennej w technologii LED. Co ciekawe system doświetlania zakrętów umieszczony został w głównej lampie zamiast w dolnej części zderzaka jak ma to miejsce zazwyczaj. Wyraziste rysy przedniej części nadwozia wyglądają nowocześnie i sprawiają, że auto zyskało swój charakter.

W bocznej części nie dostrzeżemy już takich odważnych rozwiązań, ale delikatne przetłoczenia podkreślają stylową linię nadwozia. Prosty zabieg stylistyczny polegający na zastosowaniu czarnego słupka C robi bardzo dobre wrażenie i dzięki niemu auto wygląda bardziej dynamicznie.

W tylnej części nadwozia umieszczono lampy w technologii LED w kształcie bumerangu zachodzące na tylną klapę i mające bardzo oryginalny wzór.

Wnętrze i wyposażenie

Z zewnątrz druga generacja koreańskiego mieszczucha prezentuje się atrakcyjnie, jednak wsiadając do środka możemy poczuć się trochę rozczarowani. Wnętrze wygląda prosto. Nie ma tutaj żadnych ekscytujących gadżetów, stylistycznych smaczków czy efektownych rozwiązań. Powiedziałbym nawet, że jest trochę nudno, ale czy to źle? W kwestii ergonomii wszystko jest jak najbardziej prawidłowe. Obsługa wszystkich funkcjonalności miejskiego autka jest naprawdę bardzo łatwa.

Tablica wskaźników typu Supervision to intuicyjny system przekazywania informacji za pomocą kolorowego wyświetlacza TFT LED, który gwarantuje optymalną czytelność i wpływa na bezpieczeństwo podróżowania. Wskaźniki zaprojektowano skupiając się na ich ergonomii, stosując tradycyjne tarcze zegarów i przyjemne dla oka niebieskie podświetlenie.

Testowany przez nas egzemplarz w wersji Comfort posiada bogate wyposażenie, jednak przykładowo zamiast automatycznej klimatyzacji mieliśmy manualną, a zamiast systemu multimedialnego skromny panel radioodtwarzacza. Zrozumiałbym to gdyby nie fakt, że prezentowany model to wydatek około 70.000 złotych i jest to kwota za którą możemy oczekiwać czegoś więcej. Oczywiście proste rozwiązania są praktyczne, natomiast wykorzystane elementy były miękkie, dobrze wykonane i odpowiednio spasowane.

Wnętrze i20 można zindywidualizować poprzez wybór pakietów wyposażenia. W naszym przypadku jasne wykończenie wnętrza sprawiało, że kabina pasażerska wyglądała przyjaźnie. Hyundai i20 oferuje jedną z najbogatszych kombinacji kolorów nadwozia, wykończenia wnętrza i rodzajów tkanin

Na plus zasługują praktyczne rozwiązania takie jak kieszenie przednich drzwi mogące pomieścić butelki o pojemności do 1.5 litra, wygodne miejsce na napoje czy dodatkowy schowek umieszczony w konsoli centralnej zwiększające funkcjonalność wnętrza.

Wnętrze i20 nie porywa, ale z drugiej strony jest aż nadto poprawne, a jego niewątpliwą zaletą jest ilość miejsca dla podróżujących. Nie brakuje miejsca nad głowami, ani na nogi, a komfortowo podróżować będzie mogło czterech dorosłych pasażerów. Duża w tym zasługa nowej płyty podłogowej dzięki której wnętrze urosło.

Bagażnik o pojemności 326 litrów to jeden z lepszych wyników w segmencie miejskich samochodów. Pozwoli nie martwić się o to czy uda się nam spakować na wyjazd lub na zakupy. Oczywiście jeśli będziemy chcieli się wybrać na tygodniowy wyjazd z czterema dorosłymi osobami to wówczas będzie trochę ciasno.

Na pokładzie miejskiego Koreańczyka znalazł się system ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu. Kamera zamontowana za przednią szybą przy podsufitce monitoruje oznaczenie poziome na drodze i ostrzega kierowcę, gdy samochodów zaczyna zjeżdżać z dotychczasowego pasa ruchu bez sygnalizowania tego manewru kierunkowskazem. Drugim wartym odnotowania systemem było statyczne doświetlanie zakrętów – SBL. Statyczne światła adaptacyjne (SBL) poprawiają widoczność na zakrętach, kierując mocniejszy strumień światła na drogę przed torem jazdy samochodu, ułatwiając tym samym dostrzeżenie przez kierowcę przeszkód
i pieszych.

Silnik i właściwości jezdne

Pod maską testowanego egzemplarza pracował silnik wysokoprężny o pojemności 1.4 litra, który osiągał moc zaledwie 90 koni mechanicznych oraz maksymalny moment obrotowy aż 240 Nm. Z jednostką napędową współpracowała sześciobiegowa manualna skrzynia biegów o długich przełożeniach, dzięki czemu samochód spisywał się znakomicie w trasie.

Niewyżyłowany diesel w połączeniu z tak skonfigurowaną skrzynią biegów umożliwia utrzymanie optymalnej prędkości obrotowej silnika w różnych warunkach dlatego podróżowanie z prędkościami 120 – 140 km/h było przyjemnością. We wnętrzu panowała cisza co nie jest takie typowe w samochodach segmentu B.

Producent deklaruje, że najmocniejszy diesel zużywa w mieście 4.9 litra (4.5 litra w przypadku BlueDrive), 3.5 litra w trasie (3.3 litra BlueDrive), a średnio 4.1 litra oleju napędowego (3.3 litra BlueDrive). W praktyce motor wykazuje niewiele większe zapotrzebowanie na paliwo, chociaż jego wyniki zasługują na wielkie słowa uznania. Po 700 kilometrach naszego testu spaliliśmy trochę ponad połowę paliwa z 50 litrowego zbiornika, czyli średnio i20 zużywało ok. 4.5 litra oleju na każdą setkę. A to wszystko bez żadnych wyrzeczeń czy starań aby uzyskać jak najniższe zużycie paliwa. Nie ma problemu, aby zbliżyć się do wyników widniejących w danych technicznych.

Oczywiście świetne wyniki w kwestii ekonomii jazdy muszą mieć wpływ na osiągi i dynamikę samochodu. Hyundai i20 nie ma problemu z nabieraniem prędkości co jest zasługą dużej dawki momentu obrotowego, ale sprint do setki na poziomie 12.1 sekundy nie wzbudza zachwytów. Teoretycznie i20 może rozpędzić się nawet do 175 km/h, chociaż poruszanie się z taką prędkością miejskim autem zakrawałoby o szaleństwo.

Druga generacja i20 prowadzi się bardzo poprawnie i komfortowo. I prawdę mówiąc to chyba nie jeździłem autem, które prowadziłoby się tak łatwo. To świetny samochód dla początkujących kierowców. Nie dziwi fakt, że tyle osób uczy się jazdy właśnie na i20. Można odczuć mocne wspomaganie układu kierowniczego, jednak pomimo tego prowadzi się pewnie i prawidłowo reaguje na polecenia kierowcy.

Dość miękkie zawieszenie podnosi komfort podróżowania, ale zachowany został pewien kompromis, dzięki czemu mieszczuch nie ma tendencji do przechylania się w zakrętach. W ciasnych i krętych miejskich uliczkach i20 spisuje się świetnie, natomiast w czasie szybszej jazdy poza terenem zabudowanym nadwozie nie jest podatne na podmuchy wiatru.

Cena

i20-cennik

Podsumowanie

Jaki powinien być idealny miejski samochód? Przede wszystkim zwrotny, ekonomiczny i przestronny w środku, a jeśli dorzucimy do tego atrakcyjne nadwozie to wówczas możemy być pewni sukcesu. O popularności Hyundaia i20 najlepiej świadczą wyniki sprzedaży, bo jest to auto bardzo chętnie wybierane przez polskich kierowców. To świetny mieszczuch szczególnie dla początkujących kierowców, którzy szukają ciekawego designu oraz prostego w obsłudze samochodu.

Hyundai i20 1.4 CRDi Comfort (90 KM) – dane techniczne:
Silnik: wysokoprężny, turbodoładowany, pojemność 1396 ccm
Maksymalna moc: 90 KM przy 4.000 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy: 240 Nm w zakresie 1.500 – 2.500 obr./min.
Skrzynia biegów i napęd: manualna, sześciobiegowa, napęd na przód
Przyspieszenie 0 do 100 km/h: 12,1 s
Prędkość maksymalna: 175 km/h
Średnie spalanie (miasto/trasa/mieszane): 4,9/3,5/4,1 l/100 km
Wymiary (dł./wys./szer.): 4035/1474/1734
Pojemność bagażnika: 326 l
Cena wersji bazowej: 66 400 zł