Hyundai i20 Active 1.0 T-GDI

Hyundai i20 to bardzo udany i popularny model w gamie koreańskiej marki, jednak być może niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego, że ten mieszczuch oferowany jest także w wersji uterenowionej. Hyundai i20 Active ma nieco większy prześwit, trochę stylistycznych akcentów i bogatsze wyposażenie, jednak to co może najbardziej zdziwić to fakt, że przez producenta uznawany jest za SUV-a. Może brzmi to nieco zabawnie, ale być może właśnie tym modnym typem nadwozia Hyundai próbuje wytłumaczyć naprawdę wysoką cenę niewielkiego autka.

Stylistyka

Jeśli ktoś zdecyduje się na zakup i20 Active to może być pewien, że jego sąsiad nie będzie patrzeć na niego z zazdrością. Pogromca miejskiej dżungli prezentuje się naprawdę bardzo przyzwoicie, ale z pewnością nie jest to samochód, który zwraca na siebie uwagę albo jest obiektem pożądania innych kierowców. Ot takie normalne autko, które ma jak najlepiej wypełniać swoje zadania.

Hyundai i20 Active otrzymał charakterystyczne plastiki, których szarość nieco ożywiają wstawki w srebrnym kolorze. Do tego możemy zauważyć relingi dachowe, okrągłe światła w przednich i tylnych zderzakach oraz przeprojektowaną atrapę chłodnicy, która sprawia, że autko wygląda bardziej agresywnie.

Jednak to o czym wspomnieliśmy to tylko stylistyczne akcenty mające przypomnieć nam o nieco „uterenowionej” wersji i20. To co jest w tym przypadku najważniejsze to prześwit, który został zwiększony o 20 milimetrów dzięki czemu wynosi aż 160 milimetrów. W porównaniu do typowych mieszczuchów jest większy o 20 – 40 milimetrów. To znacząca różnica, która w miejskich warunkach potrafi zrobić różnicę. Poza miastem również pomoże, ale trzeba pamiętać, że nie możemy wjeżdżać w trudny teren, bo wówczas napęd na przednią oś po prostu sobie nie poradzi. Prześwit zapewni, że przy jeździe po dołach nie będziemy musieli się aż tak bardzo obawiać o to, że za chwilę o coś zawadzimy.

Wnętrze i wyposażenie

Kabina pasażerska miejskiego i20 Active jest zadziwiająco obszerna. Miejsca na nogi może nie jest jakoś nadzwyczaj dużo i nie odbiega ono od konkurencji, jednak ilość miejsca nad głowami zasługuje na pochwałę. Przednie fotele są odpowiednio duże, więc można się w nich poczuć całkiem wygodnie, a siedząc w nich można odnieść wrażenie jakby autko było większe niż jest w rzeczywistości. Na tylnej kanapie zmieści się dwóch dorosłych pasażerów, trzeba przyznać, że siedzi się tam również dość wygodnie.

Hyundai i20 Active jest prosty do bólu. Trochę zbyt ponure wnętrze i morze twardego plastiku nie budzi najlepszych odczuć. Fakt, że wszystko zostało porządnie spasowane, ale wystarczyłoby trochę kolorystycznych akcentów czy miękkich materiałów, żeby wnętrze robiło zdecydowanie lepsze wrażenie. Wszystko jest surowe, proste a taniość wykończenia aż bije po oczach. Wszędzie jest po prostu twardo. Nawet podłokietniki w drzwiach są tak twarde, że uderzenie w nie łokciem może bardzo boleć. Do tego nie mamy podłokietnika pomiędzy przednimi fotelami, nie mamy automatycznych świateł, nie ma automatycznych wycieraczek a klimatyzacja jest tylko manualna. Kompletnie tego nie rozumiemy.

Prezentowany egzemplarz był wyposażony w niewielki wyświetlacz. Tegoroczne modele posiadają już siedmiocalowy ekran z kamerą cofania więc sytuacja wygląda trochę lepiej. Tym bardziej, że szerokie słupki C znacząco ograniczają widoczność. Trochę nie rozumiemy po co pakować podgrzewane siedzenia i kierownicę,  ale nie pozwolić klientowi na dokupienie automatycznej klimatyzacji. Zamiast skupić się na jeździe ciągle trzeba korygować ustawienia nawiewu i towarzyszącemu tej operacji odgłosowi przestawiania się klapek.

Miejskiego Hyundaia możemy pochwalić za wręcz banalną obsługę i przejrzystość. Począwszy od zegarów i wskaźników na desce rozdzielczej a skończywszy na sterowaniu systemem audio wszystko jest bardzo czytelne i intuicyjne. Jednak patrząc na wyświetlacz komputera pokładowego pomiędzy prędkościomierzem a obrotomierzem to prezentuje się on dość skromnie jak na autko za ponad 70 tysięcy złotych.

Kabina pasażerska jest przestronna i uniwersalna. To samo można powiedzieć o bagażniku, który ma pojemność 301 litrów co może nie jest rekordowym wynikiem, ale poza wysokim progiem załadunkowym jest ustawny i możemy zmieścić tam naprawdę sporo rzeczy.

Silnik i właściwości jezdne

Prezentowany egzemplarz napędzał trzycylindrowy turbodoładowany silnik o pojemności 1.0 litra, który generuje moc 100 koni mechanicznych i maksymalny moment obrotowy 172 Nm. To w zupełności wystarczające wartości, aby koreański mieszczuch był zaskakująco zwinnym i dynamicznym autkiem. Przynajmniej dopóki mówimy o poruszaniu się w mieście, bo poza nim tak dobrze nie będzie.

To, że i20 Active nie ma się czego wstydzić widać już po samych danych technicznych. Osiągnięcie pierwszej setki zajmuje 10,9 sekundy co może nie jest jakimś rewelacyjnym wynikiem, ale jak na miejskie autko jest jak najbardziej w porządku. Tym bardziej, że do prędkości 50 – 60 km/h i20 Active radzi sobie naprawdę bardzo dobrze. Spora w tym zasługa maksymalnego momentu obrotowego, który dostępny jest w szerokim zakresie obrotów jednostki napędowej. Prędkość maksymalna wynosi 176 km/h, ale wątpimy, aby ktokolwiek chciał podróżować małym Koreańczykiem z taką właśnie prędkością. Raz, że przez pięciobiegową skrzynię już przy prędkościach autostradowych jest bardzo głośno a dwa, ze lekkie autko z dużym prześwitem nie jest specjalnie stabilne przy wysokich prędkościach.

Jak już wspomnieliśmy, za przeniesienie napędu na przednią oś odpowiada pięciobiegowa manualna skrzynia biegów, która została tak zestopniowana, aby w mieście kierowca nie musiał za dużo żonglować biegami. Sam lewarek również pracuje bardzo przyjemnie a jedyny minus jaki możemy tutaj postawić to brak szóstego biegu. Trochę to dziwne, bo poza tym skrzynia jest naprawdę bardzo dobra. Co prawda można zainwestować w siedmiobiegową dwusprzęgłową przekładnię DCT, ale wiąże się to z koniecznością dołożenia 4.000 złotych.

To czym wyróżnia się wersja Active jest podwyższone zawieszenie. Prześwit wynosi aż 16 centymetrów, czyli o dwa centymetry więcej niż w przypadku standardowej odmiany i20. Niby różnica nie jest duża, ale trzeba zauważyć, że to już wystarczy do tego, aby podjechać pod wyższy krawężnik, przejechać przez wysoki próg zwalniający czy pokonać źle zaprojektowany wyjazd z posesji. A jeśli mamy działkę poza miastem to pomoże nam pokonać jakieś dołki czy wystające przeszkody, ale trzeba pamiętać, że i20 Active ma tylko i wyłącznie zwiększony prześwit. Jeśli wjedziemy w trudniejszy teren to nie mamy żadnych systemów, które pomogą nam się z niego wydostać.

Zawieszenie jest przyjemnie miękkie, ale nie do tego stopnia, aby samochód nadmiernie bujał się w zakrętach. Postanowiono tutaj na kompromis, więc z jednej strony zawieszenie bardzo dobrze radzi sobie z nierównościami a z drugiej nie boi się zakrętów. Co innego, że układ kierowniczy lepiej spisuje się w miejskich manewrach aniżeli w sportowej jeździe. No ale chyba właśnie tak być powinno.

Podsumowanie

Nie do końca wiemy jak mamy ocenić i20 Active. Naszym zdaniem ktoś po prostu nie do końca przemyślał pozycjonowanie tego modelu na rynku, bo sam samochód sam w sobie jest naprawdę ciekawy. Podwyższone zawieszenie, bardzo dobra jednostka napędowa i przestronne wnętrze to mocne strony koreańskiego mieszczucha, ale dlaczego jest droższy od podstawowej wersji i20 aż o 19 tysięcy złotych? To kompletnie bezsensu. Oczywiście i20 Active ma dość bogate wyposażenie, ale nie ma tutaj właściwie żadnej możliwości wyboru wyposażenia opcjonalnego, bo poza lakierem i felgami bierzemy dokładnie to co proponuje Hyundai. Jako że i20 Active oferowany jest tylko w jednej wersji to trzeba przygotować się na naprawdę bardzo duży wydatek. Gdyby taka wersja wymagała dopłaty kilku tysięcy złotych to pewnie byłaby to całkiem ciekawa propozycja dla osób poszukujących miejskiego autka, jednak obecnie kosztuje mniej więcej tyle co Fiesta Active, która z i20 Active wygrywa w cuglach.

Hyundai i20 Active 1.0 T-GDI – dane techniczne:
Silnik:benzynowy, turbodoładowany, pojemność 998 ccm
Maksymalna moc:100 KM przy 4.500 obr./min
Maksymalny moment obrotowy:172 Nm w zakresie 1.500 – 4.000 obr./min
Skrzynia biegów i napęd:manualna, pięciobiegowa, napęd na przód
Przyspieszenie 0 – 100 km/h:10,9 s
Prędkość maksymalna:176 km/h
Średnie spalanie (miasto/trasa/mieszane):7,0/5,1 – 5,3/5,8 – 5,9 l/100 km
Pojemność zbiornika paliwa:50 l
Wymiary (dł./wys./szer.):4065/1529/1760
Pojemność bagażnika:301 l

Cennik

Hyundai i20 Active
WersjaActive
1.4 MPI 6MT 100 KM61 900 zł
1.0 T-GDi 5MT 100 KM64 200 zł
1.0 T-GDi 7DCT 100 KM68 200 zł